Hirdetés

A Mercedes Vision EQXX az energiahatékonyság tanulmányautója

A cél az 1000 kilométeres hatótáv elérése, de nem az akkumulátorok kapacitásának növelésével.

Nem volt meglepetés abban, hogy a Mercedes leleplezte a CES-en a Vision EQXX tanulmányautót, már többször utaltak rá, hogy erre készülnek. Az sem volt titok, hogy a koncepció legfontosabb ígérete, az 1000 kilométeres hatótáv elérése volt a cél, ami a gyártó szerint természetesen sikerült is. A lényeg azonban nem okvetlenül ebben keresendő, hanem abban, hogy mindehhez 100 kWh-s akkumulátorcsomagot használnak csupán, ez pedig azt jelenti, hogy a tanulmány 10 kWh / 100 km fogyasztásra képes, ami nem hogy ebben a méretosztályban, hanem a kisebb elektromos autók között is kiemelkedően jónak számítana.


[+]

Ezt sokkal nehezebb elérni, mint gondolnánk, nem csak arról van szó, hogy speciális Bridgestone gumikon gördül a Vision EQXX és 0,17-es alaktényezővel rendelkezik, hanem már maga az akkupakk is más, mint a cég egyéb autóiban. Egy hasonló kapacitású telephez (például ami az EQS-ben van) képest 30%-kal könnyebb és feleakkora helyet foglal, mindehhez pedig egy áttervezett erőátviteli rendszer társul, amely a Mercedes szerint 95%-os hatékonyságú, tehát az akkuból kivett energia 95%-a eljut a kerekig. (Egy belsőégésű motornál ez általában 50% szokott lenni.)


[+]

A környezettudatosság a felhasznált anyagokban és a gyártásban is tetten érhető, újrahasznosított műanyagok, 3D nyomtatással készült elemek és növényi eredetű anyagokból épül fel a Vision EQXX. A féktárcsák alumínium ötvözetből készülnek (a súlycsökkentés érdekében), a tetőben ultravékony napelemek adnak további 25 kilométerre elég energiát a rendszerhez (ezt egy különálló lítium-vas-foszfát telepben tárolja az autó, innen üzemelnek a lámpák és a fedélzeti rendszer is), az egész fejlesztés pedig 18 hónapig tartott csupán, aminek egyik oka, hogy teljesen digitálisan zajlott a tervezés.


[+]

A csupán 1750 kilogrammot nyomó autó 204 lóerős teljesítménye nem akar versenyezni a villanyautók izomtiborjaival, hiszen az energiahatékonyság volt a vezérelv. Ennek mentén teljesen új alapokra tették az autó hőháztartását, vagyis mind a hűtéshez, mind a fűtéshez használt energiát a legkevesebb áramigénnyel tudja megoldani a Vision EQXX a Mercedes által használt "cooling-on-demand" technológiával, amely mindenféle hűtőcsövekkel, aerodinamikai elemekkel és ventilátorokkal igyekszik az akkumulátort az ideális hőmérsékleten tartani. Ennek a megoldásnak része egy jókora hűtőborda is, amely a padlólemezen található, valamint egy áttervezett hőszivattyús rendszer is, amely a külső levegő és az akkumulátor maradékhőjének ideális felhasználásával oldja meg az utaskabin temperálását. Erre azért volt szükség, mert általában a villanyautóknál ez dobja meg láthatóan a fogyasztást.


[+]

Belül letisztultság jellemzi az utasteret, vegán bőrrel és vegán szénszálas anyagokkal van tele, a padlón bambuszt használtak, illetve egy DINAMICA nevű anyagot, amely 38%-ban újrahasznosított PET palackokból készült. Az autó vázánál martenzites acél ötvözetet használtak, az ajtók karbon és üvegszálas plasztikból készülnek, de felsorolni is nehéz, hogy mennyi olyan eleme van a Vision EQXX-nek, amely más, mint amit eddig megszokhattunk. Ínyenceknek ajánljuk a gyártó hivatalos leírását (angol).


[+]

A belső rendszernél nagyban támaszkodtak a mesterséges intelligencia megoldásaira és a hardverben is van NPU. A Mercedes szerint ez ötször-tízszer hatékonyabb hangvezérlést eredményez. A komplett műszerfal egy 8K mini-LED kijelző (47,5 inches képátlóval, 7680 x 660 pixeles felbontással) vadiúj 3D navigációval. A kijelzőt 3000 egyedi ponton lehet külön világosítani-sötétíteni, hogy így is spóroljanak az energiával, plusz maga a fedélzeti rendszer is folyamatosan traktálja a sofőrt, hogy miképpen vezethet még inkább energiahatékonyan.


[+]

A roppant részletes sajtóanyagból természetesen egy csomó (más autóknál) lényeges dolog nem derül ki: mik a menetdinamikai paraméterek (gyorsulás, végsebesség), illetve mikor, hol és mennyiért lehet majd megvenni. Ez utóbbi kérdésekre egyértelműen az a válasz, hogy a Vision EQXX egy tanulmányautó, vagyis ebben a formában nem fog az utcára kerülni, de az itt bemutatott technológiákkal és formai, illetve informatikai megoldásokkal majd találkozhatunk a közeljövő Mercedeseiben.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés