Hirdetés

Az okos fali töltők lélektana

A BMW a Parkl segítségével telepít különböző fali töltőket az ügyfelei számára, mi pedig elmentünk a hazai céghez, hogy megnézzük az ezek közötti eltéréseket.

Van annál szofisztikáltabb megoldása az otthoni töltésnek, mint hogy simán bedugjuk a töltőkábelt a legközelebbi aljzatba. Egyrészt azért, mert könnyen lehet, hogy ez a legközelebbi aljzat egy sima 16 amperes konnektor, ami jelentősen csökkenti a töltési sebességet, másrészt pedig azért, mert nem biztos, hogy csak mi használnánk az autónk töltésére, márpedig ebben az esetben azért akad néhány áthidalandó probléma. Itthon a BMW partnere a Parkl, akik egy elég kemény, központi pályázati folyamat után nyerték el ezt a megbízást és kapásból háromféle megoldást is tudnak telepíteni az ügyfelek igényeinek megfelelően.

Nem kellett sokat ismerkednünk Somogyi Zsolttal a Parkl irodájában, majdnem pont annyi éve ismerem, amennyit eddig élt, lévén sokáig a szomszédom volt. A cég eredendően a nagyvárosi parkolási nehézségekre keresett megoldást szabad parkolóházas kapacitások rendszerbe szervezésével, de rövidesen bővült a szolgáltatási terület az elektromobilitás előretörésével: a Parkl közterületi és magáncélú (valamint céges) töltőállomásokkal és megoldásokkal is foglalkozik, ráadásul jól felmérték, hogy az utóbbi kettő sokszor összemosódik a munkahelyi, otthoni és a társasházi töltési lehetőségek esetében. A BMW-nél szintén úgy látták, hogy több kell annál, mint egy sima wallbox, hiszen az ügyfélkör jelentős része flottás vásárló, ott pedig ennél összetettebb megoldás kell.


[+]

Alapvetően háromféle opció létezik, amelyek a fenti képen is láthatók, a BMW is ezeket kínálja csomagban. Egy fázissal és 16 amperrel egy körülbelül 100 kWh-s akkumulátorral rendelkező autó 30 óra alatt tölthető fel, 32 amperrel ez 15 órányira csökken, míg három fázis esetében a töltési idő 10 óra — de ez azt is feltételezi, hogy olyan autót töltünk, amely képes 11 kW-ot felvenni. A CEE aljzathoz megfelelő adapter is szükséges, de természetesen ez jár az ügyfeleknek. Ez a legegyszerűbb és megolcsóbb megoldás, kiépítéssel együtt 100 ezer forint alatt maradt a költsége, ha külön rendelik az ügyfelek és nem egy értékesítési csomag vagy akció része.


[+]

A következő szint a legtöbbször otthoni wallboxként ismert berendezés. Természetesen továbbra is AC töltőkről beszélünk, tehát bár itt akár 22 kW-os töltési sebesség is elérhető, de az autó fedélzeti töltője (amit inverternek is neveznek kissé hibásan) ehhez partner kell legyen. Itt 400-450 ezer forintos költségről beszélünk, fontos a megfelelő elektromos hálózat megléte, ennek esetleges bővítése az ingatlan adottságaitól és a közműszolgáltató képességeitől is függ, de mindenképp az ügyfél feladata. A Wallbox előnye, hogy a jól megszokott Tpye-2 kábel fixen hozzá van csatlakoztatva, tehát a tulajdonosnak csak be kell állnia mellé az autóval és be kell dugnia a kábelt ahhoz, hogy a töltés elinduljon. A berendezés kültérre is telepíthető, hiszen időjárásálló, -40 és +50 Celsius között üzemképes, elsősorban magánügyfeleknek javasolt otthoni felhasználásra.


[+]

A kínálat legösszetettebb darabja az okos töltőállomás, ami egyrészt áll egy Circontrol eNext töltőből (ami spanyol gyártmány), másrészt pedig a Parkl szoftveres háttértámogatásából, amely lehetőséget ad arra, hogy ha nem csak egy felhasználó venné igénybe a töltést, akkor webes felületről lehessen monitorozni és szabályozni, hogy ki, mikor és mennyit töltött. És ezzel pont rá is világítunk arra, hogy mire is jó egy ilyen összetett berendezés, itt ugyanis arra készült fel a gyártó (és a Parkl és a BMW), hogy olyan helyre kerül a doboz, ahol többen is használnák.


[+]

A társasházi garázs az egyik példa. Itt nyilván fontos szempont, hogy a tulaj mennyi áramot fogyaszt a közös villanyórát pörgetve, ezért a Circontrol oldalán van egy hitelesített fogyasztásmérő, hogy ne legyen cívódás az elszámolás kapcsán. Hogy más ne tudjon töltést indítani, azt pedig egy RFID megoldás szavatolja, a gép előlapján ott az olvasó, a dobozban pedig megtaláljuk a megfelelő kártyát is hozzá. Kijelzőt is kapott a berendezés, amelyen a töltés állapota látszik (sebesség, elfogyasztott energia), illetve többszínű LED-del is tájékoztatja a júzert, hogy éppen mi a helyzet.


[+]

A masinában WLAN és UTP csatlakozási opció is található, ez pedig megnyitja az utat ahhoz, hogy webes felületen át paraméterezzük (töltési sebességek akár időzítve is, jogosultságok) és monitorozzuk a felhasználást. Az irodai garázsban tehát simán opció, hogy nyomon lehessen követni, hogy melyik munkavállaló mennyit használta a töltőt, az elszámolásban a Parkl rendszere is segíthet — ami nem csak a céges és saját tulajdonban levő autók töltésének könyvelési aspektusából lényeges, hanem ha a céges autóhoz otthonra is jár egy Circontrol doboz, akkor akár béren kívüli juttatásként is bekerülhet az elszámolásba az otthoni töltés költsége.


[+]

Nyilván egy irodaházi parkolással és nagyobb flottával rendelkező ügyfél esetén további tervezési és üzemeltetési feladatok is jelentkeznek. Egyrészt a telepítés előtt érdemes felmérni, hogy egyszerre hány autót kell majd tölteni, megfelelő-e erre az elektromos hálózat. Ha nem, akkor is megoldható, hogy több egyidejű töltés esetén kisebb töltési sebességgel, de több töltő is működhessen, plusz az egész megtámogatható egy parkoláskezelési felülettel is akár, hogy ha például vendég jön a céghez, akkor a töltő és a hozzá kapcsolódó parkolóhely szabad lehessen. Ez mindenképpen a Parkl mellett szól, ők igen régóta foglalkoznak ezzel saját fejlesztésű felületet kínálva.


[+]

Talán az olvasóban is felmerül, hogy ha létezik ilyen komplex falitöltő is, mint amilyen a Circontrol terméke, akkor mi az akadálya annak, hogy bárki, akinek van megfelelő áramhálózata és közterület mellett lakik egyszerűen elérhetővé tegye mások számára is, hogy egy ilyen doboz felszerelésével kvázi publikus AC töltőpontot hozzon létre? Technikailag semmi, a hardver és a Parkl által biztosított elszámolási platform, valamint még a mobilalkalmazás is biztosított, azonban egyelőre semmiféle szabályozási kerete nincs annak, hogy valaki kvázi áramot ad el egy másik entitásnak úgy, hogy arról számlát kéne kibocsátani és mindenféle adózási vonatkozással is kell foglalkozni. Pedig egy ilyen szabályrendszer jelentősen megkönnyítené, hogy olyan helyeken is lehessen tölteni az autót, ahol közel és távol nincs publikus töltőállomás (főleg Magyarország keleti felében), úgyhogy csak remélni lehet, hogy talán külföldi példák átvételével ez az opció is előbb-utóbb elér hozzánk. Okos megoldásokkal és akár a jelenlegi technológia tudás és szereplők részvételével tehát sokszorozni lehetne az elérhető töltőállomások számát, az elektromos autózáshoz kapcsolódó infrastruktúra bővítésének tehát nincs elvi akadálya, márpedig a jelenlegi trendek szerint az autózás errefelé halad, de a felhasználói oldalon meglévő aggályok eloszlatása szükségszerű lenne ahhoz, hogy az e-autózás jobban elterjedhessen.

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Előzmények