Hirdetés

CES 2020: A Lightyear One mindannyiunkat lenyűgözött

Elektromos autóhoz igencsak passzol a napelemes töltés, és remekül hangzik a 725 km-es elméleti hatótáv is, ám a holland cég egyelőre csak prototípust prezentál.

Teljesen véletlenül futottunk bele ebbe az autóba, és néhány, a projekthez kötődő, lelkes, fiatal mérnökbe a kiállítás megnyitóját megelőző napon – konkrétan átsétáltunk reggelizni az egyik sarki étterembe, visszafelé pedig megütötte a szemem egy nagyon áramvonalas, eddig általam még sosem látott autó, amit épp nagyon fotózgattak is. A Lightyear One volt az, ami ezeken a képeken is látható. A Hollandiából érkezett srácok természetesen a CES-re jöttek, ám a kiállítás helyszíne előtt egy kellően üres Las Vegas-i parkolót kerestek, a CES-videójuk promóanyagához, mi épp a végére, az interjú felvételére értünk oda, ekkor már készültek arra, hogy visszateszik a trélerre a kocsit, ezért csak néhány mondatot beszéltünk a tervezőkkel.

Így láttuk meg az ismeretlen kocsit
Így láttuk meg az ismeretlen kocsit [+]

A kocsi megjelenése szinte teljes egészében az aerodinamikáról szól, a széles, lapos felépítés, a végtelenül hosszúnak érződő, lankás hátsó rész, a régi Citroenekre emlékeztető, burkolt hátsó kerék, és persze a külső „tükör”, ami valójában csak egy kamera, aminek képét a belső ajtóburkolatokon látja a sofőr.


[+]

Nagyautós hosszához (5057 mm) képest az utasok számára aránylag kevés hely érződik, a passzentosság érzetét pedig csak erősíti, hogy a teljes tetővonal napelemből van, tehát nemhogy tetőablak, érdemben még hátsó ablak sincs, természetes fény csak az oldalsó, szintén inkább lőrésre emlékeztető ablakokból és persze a szélvédő felől érkezik az északi design egyszerűségét kihangsúlyozó, valódi fából készült betétekkel feldobott beltérre.


[+]

A hajtás természetesen elektromos, az akkumulátor beszállítójáról és méretéről még nem árultak el semmit, viszont állításuk  szerint akár 450 mérföldet (725 km) tud megtenni WLTP-szabvány szerint egy töltéssel, a napfény pedig optimális esetben mindehhez 50-65 km-nyi extra hatótávot tud adni nyáron. Napelemből egyébként jutott a motorháztetőre is, illetve ami nagyon szimpatikus: a nyilván bitang méretű telep mellett is meg tudtak maradni egy döbbenetesen alacsony, 1300 kg-s saját tömegnél, bár ez az adat elég irreálisnak tűnik, hiába mondták ők, illetve a Wikipédia-oldal is ezt - a honlapjukon egyébként nincs feltüntetve. Az akksik természetesen a padlóba építve vannak, motor pedig elöl és hátul is van, tehát összkerekes az autó, viszont gyorsulásban nem is akar majd versenyezni a Teslával, 10 másodperces 0-100-as gyorsulása nem hogy nem lenyűgöző, hanem ma már szinte a kompaktok kategóriájában is elvárt.

Az autó és néhány fejlesztőmérnöke
Az autó és néhány fejlesztőmérnöke [+]

A 780 literes csomagtartó főleg hosszú dolgok szállításában lesz majd jó társunk, a hátsó üléseket ledöntve 1701 liternyire bővíthető. A vezeték nélküli kulcs, a vezeték nélküli töltőpad, a rendszeres szoftverfrissítés és a CarPlay és Android Auto támogatás alapvetőnek mondható egy ennyire modern filozófiájú friss gyártó prémiumtermékével kapcsolatban. Helyenként kissé félkésznek érződik a termék, a hátsó ablak lehúzása vagy kibillentése például egyáltalán nincs még megoldva, illetve a beltérből is hiányoznak még kezelőszervek, mindenesetre már most nagyon kellemes a végeredmény, nyilván 150 000 eurós áron ez el is várható. A forgalmazás várhatóan 2021-ben indul, elsőként Európában, foglalni már most is lehet, 4000 (opcionálisan, támogatói szellemben 120 000) eurós letéttel, a gyártó oldalán.

Azóta történt

Előzmények