Hirdetés

IFA blog: Elektromos autóval indultunk el Berlinbe

Idén a megszokottnál hamarabb keltünk útra, méghozzá egy Volkswagen e-Golf társaságában. Csehországig már eljutottunk, de messze még a cél.

Máris eltelt egy év a tavalyi IFA óta, így ismét elindulunk Berlinbe, augusztus 30-tól várnak minket a sajtóesemények. Rengetegszer megcsináltuk már a túrát repülővel, én egy szerencsétlen figyelmetlenségből adódóan vonatoztam is egyszer, most azonban direkt nehezítettük meg a saját életünket, kipróbáljuk, hogy egy teljesen elektromos autóval milyen esélyeink vannak. A Volkswagen készséggel állt rendelkezésünkre – természetesen ezúton is köszönjük, csak úgy, mint az Eustocknak, akik rendszeresen támogatják az utazásainkat – egy új e-Golfot bocsátottak rendelkezésünkre az úthoz. Az említett kocsi kizárólag elektromotorral közlekedik, nincsen hatótávot növelő benzinmotor vagy egyéb trükk, ha lemerül a 35,8 kWh-s akkumulátor, várhatunk a csodára az út szélén. Ez az érték használattól függően 250-270 kilometeres hatótávot jelent az elmélet szerint, a gyártó optimistán 300-ról is említést tesz, amit amúgy nem lehetetlen kihozni belőle, de nem autópályán érdemes vele próbálkozni. Az utazás kapcsán egyébként két dologra vagyunk kíváncsiak: egyrészt arra, hogy a Golf vagy a hozzá hasonló, 100-120 kilométernél már jelentősen nagyobb hatótávolságú elektromos autók használhatók-e nagyobb utazásokra, másrészt arra, hogy a környező országokban milyen a töltőhálózat. Mi a mostani tervek szerint Ausztriát, Csehországot, Németországot, Lengyelországot és Szlovákiát járjuk majd meg, ebben a sorrendben.

Bochával ketten megyünk Berlinbe, rendhagyó utazási módot választottunk
Bochával ketten megyünk Berlinbe, rendhagyó utazási módot választottunk [+]

Ma, azaz szombat reggel indultunk el Budapestről, majdnem három napot szántunk az útra. Az eredeti tervek szerint a csehországi Brno városáig kellett eljutnunk estig, de mivel szállást nem foglaltunk, semmi nem volt kőbe vésve. Majdnem teljes töltöttséget mutatott a kocsi, amikor nekiveselkedtünk, hiszen előző este az Alkotmány utcai villámtöltőnél kivártuk a taxisok és GreenGo-üzemeltetők által elénk táruló sorunkat, és 96%-ig tápláltuk az akksikat.

Tatabányán álltunk meg először, a Delphi villámtöltőjénél
Tatabányán álltunk meg először, a Delphi villámtöltőjénél [+]

Első megállónk Tatabánya volt, ezúttal nem várost nézni mentünk, hanem a Delphi által üzemeltetett, ingyenes villámtöltő előnyeit akartuk kihasználni. Ha kihagyjuk a lehetőséget és az első osztrák töltőig merészkedtünk volna, jó eséllyel futunk lyukra, ennyire azért nem voltunk bevállalósak. A magyarországi töltőnél egy angol rendszámú, jobbkormányos Tesla Model S volt előttünk, aki az egyenáramú (CHAdeMO) gyorstöltővel nyert magának annyi energiát, hogy eljusson Pozsonyig, ám amíg ez a művelet zajlott, mi csak AC-csatlakozóval tudtunk némi energiát csorgatni a Golfba. Miután megüresedett a hely, a CCS-villámtöltési lehetőséget használtuk ki, így már 22 perc alatt sikerült is pótolni az elvesztett akkumulátor-százalékokat, mindezt úgy, hogy a töltő az utolsó 20%-on a leglassabb, akárcsak a mobilok esetében. Tatabányán egyébként egy másik elektromos autós felhasználótól kaptunk egy jó tippet a világszerte működő PlugShare alkalmazással kapcsolatban, ami rendszerezi az elektromos autók töltésére szolgáló lehetőségeket, árakkal, csatlakozókkal és felhasználói visszajelzésekkel. Főleg ebből tájékozódtunk a továbbiakban.

Van olyan kocsi, ami AC váltóáramról is gyorsan tölt, az e-Golf nem ilyen
Van olyan kocsi, ami váltóáramról (AC) is gyorsan tölt, az e-Golf nem ilyen [+]

Ausztriában már minden rendben lesz – gondoltuk, és milyen rosszul! Igyekeztünk itt is a biztonságra törekedni, nagyjából 40 km-t hagytunk vésztartaléknak, lényegében az első olyan osztrák töltőt jelöltük ki célpontnak, ahol CCS-villámtöltéssel tudunk energiát nyerni. Először mellélőttünk egy 22 kW-os, fizetős kúttal egy Spar mellett, majd hasonló sikertelenségbe futottunk egy OMV-kút szélén is. Mint később kiderült, egy Smatrics névre hallgató cég üzemeltette ezt az egységet, ezt elég határozottan, már-már a kérdésünkön felháborodva adta tudtunkra a benzinkút egyik alkalmazottja, hamar rájöttünk, hogy a válaszokat nekünk kell megkeresnünk, segíteni ugyanis senki nem tudott ezzel kapcsolatban.

Töltést szerezni itt legegyszerűbben a mobilalkalmazás letöltésével lehet, ahol rövid regisztráció után elméletileg azonnal igénybe vehetjük a fizetős szolgáltatást, az 1 eurós alapdíjon felüli 0,45 eurós percenkénti tarifa kimondottan húzósnak hangzott, ám nem volt túl sok esélyünk arra, hogy jobb lehetőséget találjuk, így bevállaltuk. Volna, ha a töltőpont működik. Nem működött.

Optimista, már-már vakmerő a 130, az ideális utazótempó 100-110 körül van
Optimista, már-már vakmerő a 130, az ideális utazótempó 100-110 körül van [+]

Gyors fejvakarás, még egy kör a megfelelő alkalmazásokban, és máris találtunk egy új lehetőséget, a bécsi reptér melletti Billa parkolójában, veszteglésünk helyétől mindössze néhány kilométerre, ahova azonnal el is indultunk. A Smatrics jelezte, hogy egy Tesla épp foglalja a helyet ezen a ponton, ám azzal kapcsolatban nem adtak konkrét információt, hogy ettől még használhatjuk-e a CCS-t (pontosabban adott: azt írta, szabad), vagy meg kell várnunk, amíg megüresedik a hely. Természetesen ez utóbbi lett a helyes válasz, a Model S tulajdonosa jelezte, hogy még minimum egy órát marad, így a következő mentőötletet kellett beizzítanunk.


[+]

Schwechat mellett, egy McDonald's parkolójában elméletileg szabad volt a pálya, így az utolsó 20%-os töltöttséggel, nem kevés izgalommal közelítettük meg a helyet, itt szerencsére már minden rendben volt, a szintén Smatrics által kialakított pont azonnal elkezdte tölteni a kocsit, és jó eséllyel egy rendszerhibából adódóan nem is számolt fel semmit. A gyorsétteremben kényelmesen megebédeltünk, lefoglaltuk a szállásunkat Brno egyik hoteljébe, majd megkönnyebbülve, teljesen feltöltve indultunk tovább: 240 kilometernyi hatótáv, 140 kilometernyi távolságra, innen már gyerekjáték volt minden.

A cseh városban elméletileg két villámtöltő is van, gyakorlatilag egyiket sem láttuk elérhetőnek, a Volkswagen beépített navigációs rendszerének adatbázisa pedig nem segített sokat a dologban, egyébként egy helyet listázott. Szerencsére a hotel készségesen állt rendelkezésünkre ezzel kapcsolatban, a zárt parkolóban ugyanis sima konnektorról ingyen tölthetjük a gépet, így a mai éjszakát megoldottuk, és holnap reggel várhatóan 100%-ról folytatjuk utunkat, de mivel a német határ még messze van, meg kell ismerkednünk a cseh rendszerrel is. A részleges sikert ma már egy sörrel ünnepeljük, holnap pedig folytatjuk az elektromos autós blogunkat.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés