Hirdetés

Hirdetés

IFA blog: Hervatag felhozatal? Akkor felteszek furcsa kérdéseket

Az idei berlini kiállítás nagyon messze volt attól a színvonaltól, amit korábban megszokhattunk.

Amikor nincs covid, akkor mi megyünk IFA-ra, ez majdnem azóta így van, amióta van Mobilarena. Mondhatni van némi tapasztalatunk arról, hogy mi fog itt történni, de idén jelentősen alulmúlta a várakozásainkat a kiállítás. Lehet, hogy akik a kenyérpirító-szakmában dolgoznak, azok roppant boldogok voltak, de IT és telekommunikáció kapcsán hervasztó volt a kínálat.


[+]

Persze az egésznek több oka is van. Egyrészt az IFA hivatalosan kiállítás és vásár. Vagyis ide bejöhet akárki néhány euró kipengetése után és sorban állhat a standokon, hogy hátha szerez valami kedvezményes sajtreszelőt. Másrészt sokkal inkább arra fókuszálnak a kiállítók (főleg a távol-keletiek), hogy európai értékesítő partnereket és/vagy befektetőket találjanak, a press feliratú nyakbaakasztó itt nem egy varázspálca, mint az MWC-n. Én nyilván nem akarok venni itt semmit, pláne nem nagy tételben, csak akkor válok érdekessé, ha elhintem, hogy ismerek néhány magyar céget, akikkel össze tudom őket kötni.


[+]

Harmadrészt látványosan távol maradtak a nagy múltú gyártók. Sony? Inkább megcsinálták online az Xperia 5 V premierjét. Xiaomi? Ők majd szintén Berlinben, de szeptember végén mutatják be a 13T cuccokat. Huawei? Ők inkább szeptember közepén tartanak bemutatót Barcelonában. Motorola? Ők szeptember 12-én hozzák az új G szériás cuccot. Nokia? Ott sem voltak. Apple? Muhaha. Samsung? Egy tévé, egy projektor és végtelen szájtépés a fenntarthatóságról. Maradt tehát a nagy gyártók közül a Honor, ők mondjuk odatették magukat George Zhaoval az élen, bár két olyan terméket lengettek, amelyeket még egy darabig nem lehet kapni, de nekik inkább a jelenlét és a márkaépítés volt a cél.


[+]

Az összes többi szereplő inkább a B-vonalból jött (Ulefone, AGM, Energizer), vagy jóval kisebb szereplő (TicWatch, Fairphone), volt egy csomó ODM/OEM gyártó, akik partnerekre vadásztak, rengeteg volt a robotporszívó (még a Kärcher is mutatott ilyet, de rákérdeztem és mindent külső beszállítótól vesznek, csak belekerül az a felmosóhenger, ami a normál cuccaikban is dolgozik), pláne rengeteg volt az ilyen-olyan GaN töltős cég, illetve a még épp hordozható külső akkukra is rárepült legalább egy tucatnyi vállalkozás. Ezeket szisztematikusan végigjártam és mindenkinél feltettem egy kérdést: miért titeket válasszalak a többiek helyett? Erre tökre nem készült egyik sem, de az első válasz mindenhol az volt, hogy "quality". Mondtam az összesnek, hogy figyu, pont ezt mondta eddig mindenki, na onnan jött a hebegős bullshit, hogy de mi saját magunk fejlesztjük (Bluetti), mi vagyunk a legolcsóbbak (Energizer), mi a fenntarthatóságra összepontosítunk (Jackery), mi vagyunk a legszimpatikusabban (UGreen). Egyedül a Yoshino tudott újat mutatni a szilárdtest technológiával. Aztán ugyanezt a kérdést feltettem a GaN-töltős bandáknak is, ott ilyenek jöttek, hogy a design itt a legjobb, az anyaghasználat, meg hogy már régóta csináljuk.


[+]

Szóval igazából mindenki pont rohadtul ugyanazt a bigyót akarja egy kicsit másképpen csomagolva a nyakunkba sózni, na. Az érdekes dolgok igazából az egyik félreeső pavilon minimális kitelepülései között csavarogva akadtak horogra. A koreai startup, ami hajat és fejbőrt analizáló, AI alapú bigyóval érkezett, hogy megmondja, hogy milyen sampont vegyél. 600 dollárért mondjuk nekem ne mondjon semmit, de nem én vagyok a célcsoport (mert ehhez haj sem ártana), hanem a fodrászatok és a kozmetikusok. Szintén koreai volt az otthoni vizeletelemző dobozka, ami alapszintű labort kivált, de nekik még befektetőjük sincs. A gigatablettel felszerelt profi szuvidáló sem egy filléres izé, de tény, hogy ha az ember nyitott szemmel járkált és nem csak az óriási standokhoz ment oda, akkor azért felfedezhetett némi pislákoló innovációt a lelkes amatőrök körében.


[+]

Aztán belekerültem a háztartási elektronika szekciójába. Az AEG, a Haier, a Liebherr, a Miele óriási területeken mostak, főztek (a Mideánál még Macarena zenére négy hostess ütemre porszívózott is, WTF?), de nekem egyik hűtő olyan, mint a másik, pedig már a mosógépben is kamera van, hogy lássad, hogy a kutyaszőr nem jön ki a zoknidból. A Mideánál láttam egy óriási méretű dokkolóval kínált csúcs robotporszívót, de a kínai illetékessel egy mondatot sem tudtam angolul váltani, annyit sikerült megértenem, hogy ez még nincs piacon.


[+]

Úgy hírlik, hogy az IFA kiállítást idén egy másik banda szervezte. Pénteken alig lézengett kint néhány ember, szombaton már voltak rendesen. De egy csomó csarnok le volt zárva, mert nem volt elég kiállító, a teljes keleti szárny kiesett, a sajtóközpontban is mindig volt szabad ülőhely. Azt persze értem, hogy a háztartási vonal miért volt most is erős: nekik ez a legnagyobb seregszemle, a mobilos szcénának viszont ott az MWC, a gaming is talál sokkal tematikusabb megjelenési lehetőséget, az IT ott van a CES-en és a Computexen, szóval az IFA, legalábbis tematikáját tekintve sokkal inkább egy vásár, mintsem egy szakmai újdonságokat felvonultató, innovatív rendezvény. Kár, mert amúgy Berlint szeretjük, de ha jövőre is hasonló lesz a felhozatal, akkor mi ezt egy darab emberrel könnyedén lefedjük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés