Ha technológiailag közelítjük meg a zenehallgatást, érdemes egy láncként gondolni a folyamatra, és tisztában kell lenni azzal, hogy mindig a rendszer leggyengébb pontjának hibáit hallgatjuk. Tételezzük fel, hogy eljutottunk arra a pontra, hogy a kedvenc zenéinkből igyekszünk a legjobb minőségű és felbontású darabokat megtalálni (a remastered szó egyébként nem mindig megoldás, sőt!), és fülhallgatóból is vettünk már ízlésünknek megfelelő darabot, de valami mégis hiányzik. Ez estben a hibát valahol ott kell keresni, ahol a digitális jelből némi varázslattal analóg, erősített hang lesz.
Ha vezeték nélkül hallgatjuk a fül- vagy fejhallgatónkat, szinte biztos, hogy a Bluetooth-t hívjuk segítségül, ebben az esetben nem kell túl sok energiát fektetni a DAC kérdéskörébe, hiszen maga a hangkeltő végzi a digitál-analóg átalakítást. Ilyenkor, telefonvásárlásnál inkább azt érdemes figyelembe venni, hogy az adott eszköz mely kodekeket támogatja (SBC, AptX, AptX HD, LDAC), ne dőljünk be a Bluetooth-verziószámoknak, ebből a szempontból teljesen irreleváns, hogy egy telefonban 4.1-es vagy 5.0-s a modul. Az LG egyébként erre is odafigyel, a G7 ThinQ és az Oreo frissítés óta a V30-széria egyaránt ismeri a fentiek mindegyikét, ezzel a jelenleg ismert skála összes fontos tagját kipipálja, így minden hangkeltőből kihozza a maximumot.
Az Android Authority táblázata megmutatja a különbséget a Bluetooth-kodekek bitrátája közt [+]
Van még egy eset, amikor nem kell a DAC-kal foglalkozni, ez pedig a vezetékes, de digitális fülhallgatók esete. Az LG mobilok, noha jack csatlakozóval rendelkeznek, támogatják a Type-C csatlakozón keresztüli zenehallgatást is, ebben az esetben a telefon csak a digitális jel átvitelével foglalkozik, az átalakítást és az erősítést már a hangkeltő végzi.
A hosszúra nyúlt intermezzo után pedig eljutottunk oda, hogy miért kell a jó DAC a mobilba. Egyrészt, mert bár néhány gyártó próbálja ennek ellenkezőjét sugallni, objektív és szubjektív szempontok szerint is a jack csatlakozós megoldásból lehet a legjobb mobilos zenei élményt elérni, ehhez pedig az kell, hogy a telefonban lévő komponensek kiválóak legyenek. Ezzel azonban méltatlanul keveset foglalkozik a vásárlói oldal és a marketing egyaránt, a többségnek elég, ha szép és első ránézésre meggyőző a telefon, a többiek pedig sokkal hamarabb nézik a kijelző felbontását vagy a RAM mennyiségét, mint azt, hogy a kedvenc fülhallgatójukkal hogy fog szólni a kütyü.
Kis helyet foglal, mégis sokkal komolyabb teljesítményű, mint az SoC-be integrált megoldások
A digitális-analóg átalakítás önmagában egy soklépcsős, komplex folyamat, amit helyspórolási okokból a telefonok többsége az SoC-n keresztül valósít meg. Igen, azon az SoC-n, amin keresztül a döbbenetes teljesítményű processzorok, illetve grafikus gyorsítók dolgoznak, és ami a hálózati képességekért is felel. Így születhettek azok az egyébként nem teljesen megalapozatlan képzetek, hogy egy Qualcomm chippel szerelt mobil jobban tud szólni, mint ugyanaz MediaTekkel.
Az LG csúcsmobiljai mindeközben azt az apró töredékét képviselik a piacnak, amikben különálló DAC chipet helyeztek el, a V-széria minden tagjára jellemző a Hi-Fi DAC, de a G7 ThinQ és a G6 bizonyos változatai is rendelkeznek ilyen egységgel. A V20 óta olvasható Quad DAC fantázianév mögött egy ESS Sabre 9218 szerepel, amit azóta vezérlésbeli és szoftveres módosításokkal javítgatnak. A Quad szóból könnyedén asszociálhatnánk négycsatornás megoldásra, de ilyenről természetesen szó sincs, a zenei világban általánosan elfogadott és jónak tartott sztereó megoldásból hozza ki a legtöbbet ez a DAC.
A sztereó áthallás redukálásában is segítenek a különálló egységek [+]
A legfeljebb 32-bites, 394 kHz-es fájlokat kezelni képes digitális-analóg átalakító ebben az esetben azért hozható össze a négyes számmal, mert nem csak a két csatornára történik egy-egy átalakítás, hanem azokat egy-egy alárendelt átalakító is kisegíti, így a túlmintavételezett jel feldolgozása gyorsabban és kevesebb hibával történik meg, mindehhez pedig még egy olyan digitális szűrő is tartozik, amivel nagyon jól a saját ízlésünkre hangolhatjuk, hogy lassabb lecsengésű mélyhangokat, basszustengert, esetleg a részleteket leginkább megmutató frekvenciaátvitelt szeretnénk. Hangsúlyozandó, hogy ez ugyan még a zene digitális állapotában történik, de korántsem olyan egyszerű, szoftveres lepel, mint ami miatt nem szeretjük az egyszerű hangszínszabályzókat a mobilokban.
Adott tehát egy jó minőségű analóg jel, nem marad más hátra, mint ezt egy erősített formában a jack csatlakozó felé közvetíteni. Ez pedig a következő pont, ahol igazán nagyot mutat a gyártó: egy apró, kis impedanciájú, relatív magas érzékenységű in-ear fülhallgatót meghajtani nem nagy mutatvány, de a nagy ellenállású fejhallgatókkal a mobilok többsége elvérzik. A Quad DAC-os mobilok azonban felismerik ezeket a kütyüket, erősítőjük pedig fel lett készítve ezekre a méretesebb eszközökre, és ha nem is ígérik azt, hogy kihozzák belőlük a maximumot, értékelhető és hallható hangot fognak kihozni akár a legkomolyabb stúdiófejhallgatóból is.
A gyári B&O füles nem rossz, de a csúcs LG-k tudását nem tudja megmutatni [+]
A végeredmény? Nem más, mint hogy az LG-k maximálisan kiszolgálják a vásárlók zenehallgatási szokásait, legyen szó vezeték nélküli vagy vezetékes technológiákról. A Quad DAC egy egészen különleges élményt nyújt azoknak, akik korábban csak mobilról hallgattak zenét, de a komolyabb DAP-ok felhasználói is zömmel azt mondják, hogy ez már nagyon közel van ahhoz, amiért korábban érdemes volt a mobil mellett egy zenelejátszót is tartani.