Az ugyebár régi matematikai alaptétel, hogy A és B pont között a legrövidebb út az egyenes. Sajnos ezt a valós életben nem nagyon lehet alkalmazni, főleg nem a földi közlekedésnél (furcsa is lenne mindig egyenes utakon menni városból városba). Azonban az esetek legnagyobb részénél több módon is eljuthatunk a célállomásunkhoz.
Fizetős vagy földút?
A legegyszerűbb intelligens tervezés gyakorlatilag minden navigációs szoftverben megtalálható. A beállítások között magunk jelölhetjük be, hogy a megtervezett útvonal tartalmazzon-e autópályát, fizetős útszakaszt (a kettő nem feltétlen fedi egymást!), földutat, komppal való átkelést, esetleg szoftvertől függően még néhány más lehetőséget. Érdemes rászánni azt a néhány kattintást és indulás előtt nézzük meg, miként van beállítva a készülékünk, mert sok kellemetlenségtől (földúton nem annyira szerencsés menni, még ha az a legrövidebb is), esetenként pénzbírságtól (autópálya matrica hiánya) kímélhetjük meg magunkat.
Válasszunk, hol szeretnénk és hol nem haladni
Ezen felül általában háromféle útvonal tervezési metódusból választhatunk, miszerint a leggyorsabb, legrövidebb és leggazdaságosabb módon szeretnénk eljutni a célhoz. Aztán azt se feledjük, hogy megadható többféle járműtípus is. Nyilván nem mindegy, hogy (motor)kerékpár vagy normál autó, esetleg teherautó vagy speciális jármű (taxi) van megadva. Ezeket kombinálva alakítja ki a szoftver a végleges útvonalat. Ha útközben szeretnénk változtatni, akkor ezt nyugodtan megtehetjük, ilyenkor a szoftverek újratervezik a már kiszámolt útirányt.
Garmin ecoRoute
A gazdaságos mód a gépjármű fogyasztását veszi figyelembe, amit szintén a beállításoknál adhatunk meg. A Garmin szoftverekben van egy úgynevezett ecoRoute funkció, ami némileg kibővíti ezt. Itt találunk kilométer- és üzemanyagnaplózást, utóbbinál figyelhetjük az átlagos fogyasztást, az elhasznált üzemanyag mennyiségét, de még a CO2 kibocsátásunkat is. A Vezetői Verseny már kissé túlzás, ahogyan a Tippek részben is vannak kissé megmosolyogtató tanácsok. Ilyenek, mint hogy kerüljük el a csúcsidőben való közlekedést (pedig a legtöbbször pont akkor kell menni, ezért csúcsidő), használjuk a sebességtartó elektronikát (már akinek van, ugye), autópályán kívül ne használjuk a légkondit, inkább az ablakot húzzuk le (városban nem, de országúton már növeli a fogyasztást a nyitott ablak, tehát ugyanott vagyok és még zajos is), a legütősebb, hogy árnyékba vagy garázsba parkoljunk a kocsival (ennyi garázs és fa a világon nincs).
IQ Routes
A TomTom készülékek és szoftverek specialitása ez az opció, ami sokkal komolyabb módon működik, mint a fentebb említett megoldások. A készülékek regisztrálják a megtett útjaink adatait. Figyelik merre mentünk, mekkora (átlag)sebességgel haladtunk és milyen időpontban. Az összegyűlt adatokat a számítógépünkön keresztül feltölthetjük a TomTom szerverére, ugyanakkor mi is letölthetjük mások adatait, tehát kvázi így azokról az utakról is lesz részletes adatunk, amerre mi mondjuk csak évente egyszer vagy sosem járunk. Ha a készüléken bekapcsoljuk az IQ Routes funkciót, akkor a készülék ezen adatbázis alapján tervez. A legfontosabb, hogy milyen napon és milyen napszakban akarunk utazni. Ezután számolja ki a legoptimálisabb útvonalat. Ez távolságra akár hosszabb is lehet, mint amit megszoktunk, hiszen logikus, hogy ha sokkal jobb átlagsebességgel tudunk haladni, mert kisebb a forgalom, akkor az esetleges nagyobb távolság mellett is hamarabb eljutunk a célhoz és még az üzemanyagból is kevesebbet fogyasztunk az egyenletesebb haladás miatt.
TomTom IQ Routes
Az IQ Routes legnagyobb haszna egyértelműen a városokban van, ahol ugye a dugó nem épp ritka jelenség. Ráadásul ezt kombinálhatjuk a HD Traffic funkcióval, ami nem mást takar, mint a TMC információt. Jelen írás témájához abszolút illeszkedne a TMC is, ám ezt most külön fogom kicsit boncolgatni, annak apropóján, hogy visszakerült hozzám a Becker Active43 Traffic navigációs készülék, mégpedig TMC kártyával. Így lehetőség van élőben kipróbálni, miként is működik a szolgáltatás itthon, tehát legközelebb erről olvashattok. Közben továbbra is várom az ötleteket (fórumban, privátban, e-mailben egyaránt), hogy milyen témákról, eszközökről, kiegészítőkről szeretnétek olvasni a Naviblogon.
A cikk elkészítéséhez a Smartshop nyújtott segítséget, köszönjük! Ha valaki további információkra vágyik, a cég szakértőit személyesen is faggathatja az Erzsébet körúton található üzletükben.
Rusi