Hirdetés

Naviblog: Az intelligens útvonaltervezésről

Az ugyebár régi matematikai alaptétel, hogy A és B pont között a legrövidebb út az egyenes. Sajnos ezt a valós életben nem nagyon lehet alkalmazni, főleg nem a földi közlekedésnél (furcsa is lenne mindig egyenes utakon menni városból városba). Azonban az esetek legnagyobb részénél több módon is eljuthatunk a célállomásunkhoz.

Fizetős vagy földút?

A legegyszerűbb intelligens tervezés gyakorlatilag minden navigációs szoftverben megtalálható. A beállítások között magunk jelölhetjük be, hogy a megtervezett útvonal tartalmazzon-e autópályát, fizetős útszakaszt (a kettő nem feltétlen fedi egymást!), földutat, komppal való átkelést, esetleg szoftvertől függően még néhány más lehetőséget. Érdemes rászánni azt a néhány kattintást és indulás előtt nézzük meg, miként van beállítva a készülékünk, mert sok kellemetlenségtől (földúton nem annyira szerencsés menni, még ha az a legrövidebb is), esetenként pénzbírságtól (autópálya matrica hiánya) kímélhetjük meg magunkat.

Válasszunk, hol szeretnénk és hol nem haladni
Válasszunk, hol szeretnénk és hol nem haladni

Ezen felül általában háromféle útvonal tervezési metódusból választhatunk, miszerint a leggyorsabb, legrövidebb és leggazdaságosabb módon szeretnénk eljutni a célhoz. Aztán azt se feledjük, hogy megadható többféle járműtípus is. Nyilván nem mindegy, hogy (motor)kerékpár vagy normál autó, esetleg teherautó vagy speciális jármű (taxi) van megadva. Ezeket kombinálva alakítja ki a szoftver a végleges útvonalat. Ha útközben szeretnénk változtatni, akkor ezt nyugodtan megtehetjük, ilyenkor a szoftverek újratervezik a már kiszámolt útirányt.

Garmin ecoRoute
Garmin ecoRoute

A gazdaságos mód a gépjármű fogyasztását veszi figyelembe, amit szintén a beállításoknál adhatunk meg. A Garmin szoftverekben van egy úgynevezett ecoRoute funkció, ami némileg kibővíti ezt. Itt találunk kilométer- és üzemanyagnaplózást, utóbbinál figyelhetjük az átlagos fogyasztást, az elhasznált üzemanyag mennyiségét, de még a CO2 kibocsátásunkat is. A Vezetői Verseny már kissé túlzás, ahogyan a Tippek részben is vannak kissé megmosolyogtató tanácsok. Ilyenek, mint hogy kerüljük el a csúcsidőben való közlekedést (pedig a legtöbbször pont akkor kell menni, ezért csúcsidő), használjuk a sebességtartó elektronikát (már akinek van, ugye), autópályán kívül ne használjuk a légkondit, inkább az ablakot húzzuk le (városban nem, de országúton már növeli a fogyasztást a nyitott ablak, tehát ugyanott vagyok és még zajos is), a legütősebb, hogy árnyékba vagy garázsba parkoljunk a kocsival (ennyi garázs és fa a világon nincs).

IQ Routes

A TomTom készülékek és szoftverek specialitása ez az opció, ami sokkal komolyabb módon működik, mint a fentebb említett megoldások. A készülékek regisztrálják a megtett útjaink adatait. Figyelik merre mentünk, mekkora (átlag)sebességgel haladtunk és milyen időpontban. Az összegyűlt adatokat a számítógépünkön keresztül feltölthetjük a TomTom szerverére, ugyanakkor mi is letölthetjük mások adatait, tehát kvázi így azokról az utakról is lesz részletes adatunk, amerre mi mondjuk csak évente egyszer vagy sosem járunk. Ha a készüléken bekapcsoljuk az IQ Routes funkciót, akkor a készülék ezen adatbázis alapján tervez. A legfontosabb, hogy milyen napon és milyen napszakban akarunk utazni. Ezután számolja ki a legoptimálisabb útvonalat. Ez távolságra akár hosszabb is lehet, mint amit megszoktunk, hiszen logikus, hogy ha sokkal jobb átlagsebességgel tudunk haladni, mert kisebb a forgalom, akkor az esetleges nagyobb távolság mellett is hamarabb eljutunk a célhoz és még az üzemanyagból is kevesebbet fogyasztunk az egyenletesebb haladás miatt.

TomTom IQ Routes
TomTom IQ Routes

Az IQ Routes legnagyobb haszna egyértelműen a városokban van, ahol ugye a dugó nem épp ritka jelenség. Ráadásul ezt kombinálhatjuk a HD Traffic funkcióval, ami nem mást takar, mint a TMC információt. Jelen írás témájához abszolút illeszkedne a TMC is, ám ezt most külön fogom kicsit boncolgatni, annak apropóján, hogy visszakerült hozzám a Becker Active43 Traffic navigációs készülék, mégpedig TMC kártyával. Így lehetőség van élőben kipróbálni, miként is működik a szolgáltatás itthon, tehát legközelebb erről olvashattok. Közben továbbra is várom az ötleteket (fórumban, privátban, e-mailben egyaránt), hogy milyen témákról, eszközökről, kiegészítőkről szeretnétek olvasni a Naviblogon.

A cikk elkészítéséhez a Smartshop nyújtott segítséget, köszönjük! Ha valaki további információkra vágyik, a cég szakértőit személyesen is faggathatja az Erzsébet körúton található üzletükben.

Rusi

Azóta történt