Régiónkban haldoklik a vezetékes telefónia

Az alacsonyabb árak sem állították meg a kelet-közép-európai vezetékestelefon-piacok hanyatlását. Az IDC legfrissebb tanulmánya szerint a következő öt évben évente átlagosan 1,2 százalékkal – azaz 22,7 millióról 21,4 millióra – csökken a vezetékes vonalak száma a régió nyolc országa (Cseh Köztársaság, Észtország, Magyarország, Lettország, Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia) területén, míg az árbevétel átlagosan évi 4,2 százalékos ütemmel, 6,12 milliárdról 4,97 milliárd dollárra esik vissza ugyanebben az időszakban.

„A vezetékes szolgáltatások piacának beszűkülése visszafordíthatatlan folyamat, ezért a távközlési cégeknek alternatív üzleti modelleket kell kidolgozniuk árbevételük fenntartására” – fogalmaz Emir Halilovic, az IDC CEMA vezető elemzője. „A mobilpenetráció növekedésének lassulása ellenére a mobiltávközlés újabb ügyfeleket hódít el a vezetékes technológiától, mivel az erősödő verseny olcsóbbá és sokoldalúbbá tette a mobilszolgáltatásokat. A VoIP-szolgáltatások népszerűségének növekedése nyomán a hagyományos vezetékes vonalakon zajló forgalom is lanyhulni fog a vizsgált időszak második felében.”

Összességében véve Észtország, Csehország, Szlovákia és Magyarország telefonpiaca zsugorodik a leggyorsabb ütemben. A jelentés szerint a vezetékes vonalakon generált árbevétel közel 9 százalékkal esik vissza az idén Magyarországon és a Csehországban; Észtországban 7 százalék feletti, Szlovákiában pedig valamivel 7 százalék alatti árbevétel-csökkenés várható 2006-ban; a PSTN hálózat forgalma (a beszédcélú és a modemes forgalmat is beleértve) Szlovákiában 15,6, a Csehországban pedig 14,5 százalékkal esik vissza az idén; a 100 háztartásra vetített új bekapcsolások számában Csehországban és Észtországban várható a legnagyobb átlagos éves zuhanás a következő öt év során.

A borús képet némileg javítja, hogy a széles sávú internet-hozzáférés jelentős húzóerőt képvisel a vezetékes távközlési piacokon, és segít ellensúlyozni a vezetékes telefónia háttérbe szorulásának negatív hatását. Emellett vezetékes vonaluk megtartására ösztönzi az ügyfeleket, hozzájárulva ezzel a távközlési cégek ügyfélkörének megőrzéséhez – állapítja meg a jelentés.

Hirdetés