Szolgáltatók barátja vagy ellensége: iPhone

Az Apple iPhone-t már érkezése előtt is hatalmas rajongótábor várta, és voltak olyanok is, akik hajlandóak voltak sátrat verni az amerikai AT&T Wireless márkaboltja előtt, hogy az elsők között kaparinthassák meg az almalogós készüléket. A hatalmas hisztéria oka sokak számára teljesen érthetetlen, hiszen adott egy elegáns, hatalmas kijelző és méretes belső memória köré épített telefon mely egyéb technikai paramétereivel még a középkategóriában is csak nehezen állná meg a helyét, ennek ellenére drága, csak bizonyos szolgáltatóknál érhető el és ott is havi tetemes összegért, ráadásul idehaza például magyar menü nélkül. Az egész hátterében természetesen az Apple hatalmas PR gépezete állt, hiszen a Strand Consult által a mobilok „Paris Hilton”-jának nevezett készülék szépségéhez nem férhet kétség, de mik a belső értékek és mit jelent ez a készülék a szolgáltatók számára?

John Strand, a Strand Consult elnök-vezérigazgatója az elmúlt év során számos szakmai konferenciát tartott mobilszolgáltatók vezetőivel a távközlés jövőjéről, és a fejlődés csapásvonaláról és bizony sok esetben merült fel a kérdés, hogy az Apple iPhone rövid-, közép- és hosszútávon mit jelent a piac számára. Az Apple akárhogy is nézzük összesen egy telefonnal van jelen a piacon, mely a közel 1,2 milliárdos globális piac 1 százalékát sem tudhatja magáénak, bár helyenként ezzel az egyetlen modellel is nagyobb részesedést ért el. A dolog hátterében egyértelműen az agresszív reklámkampány áll, hiszen a szolgáltatók figyelmét egy olyan készülék reklámozása kötötte le, mely a vásárlóközönség maximum 5 százalékát mozgatta meg. Ez az agresszív reklámkampány sokakból komoly ellenérzést váltott ki, és az elemző arra is rámutatott, hogy vannak akik épp ezen utálat miatt nem is akarnak olyan szolgáltatóhoz menni, ahol már a csapból is az iPhone folyik.

A Strand Consult szerint az iPhone-t forgalmazó szolgáltatók gyakran emelik ki, hogy az iPhone tulajdonosok mekkora adatforgalmat generálnak, ám azt csak ritkán teszik hozzá, hogy a átalánydíjas csomagok révén ez a gyakorlatban nem jár bevételnövekedéssel, hiszen a legtöbb iPhone tulajdonos korábban is rendelkezett adatcsomaggal. Az Apple iPhone Safari böngészőjét aki használta dicséri, hiszen a Flash támogatás hiányán kívül mindenben rendkívül kényelmes. Éppen ezért az iPhone tulajdonosok általában teljes méretű weboldalakat töltenek le a mobilos változatok helyett, mely a szolgáltató hálózatát nyolc-tízszer jobban terheli komolyabb bevételnövekedés nélkül, de vannak ennél súlyosabb korlátozások is, amiket egy iPhone-t forgalmazó szolgáltatónak el kellett fogadnia.

A legtöbb „hagyományos” telefon számára a szolgáltatók kínálhatnak értéknövelt szolgáltatásokat, melyek rendszerint komoly haszonnal kecsegtetnek. Ilyen szolgáltatás az MMS, a videóhívás vagy a letölthető csengőhangok és játékok. Az Apple iPhone esetén azonban ilyenre nincs lehetőség, hiszen MMS és videóhívás eleve nem szerepel a repertoárjában, de ezen túlmenően Java alkalmazások futtatására sem alkalmas. Nem elég tehát, hogy az Apple a saját online boltjából származó bevételt magának tartja meg, még a nyereségmegosztásos-modell keretében az adatforgalomból eredő haszonból is osztozniuk kell a szolgáltatóknak.

A CNN Money október 22-ei tudósítása szerint az iPhone igen komolyan megkurtította az amerikai AT&T nyereségét, hiszen az a hatalmas marketing és járulékos költségek miatt minden egyes iPhone előfizető megszerzése 375 dollárjába került a cégnek, így 2008 harmadik negyedévében összesen 900 millió dollárt fordított az iPhone ügyfelek megszerzésére. Ez a hatalmas kiadás váratlanul érte a vállalat befektetőit. Randall Stephenson, az AT&T vezetője szerint ez a költség a következő negyedévekben csökkenhet de ennek ellenére a bejelentéssel hatására a cég részvényárfolyama közel 7 százalékkal esett. A szolgáltatók közül azonban nem az AT&T az egyetlen, mely az iPhone bevezetése miatt profitcsökkenésre hívta fel a figyelmet. November elején a szingapúri székhelyű Singtel is arról számolt be, hogy az ausztrál Optus iPhone kampánya 44 millió dollárral csökkentette a cég bevételeit, habár az 1,7 millió iPhone előfizető 55 százaléka új ügyfelet jelentett a cég számára.

A Strand Consult azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy a másodlagos piacokon kapható kártyafüggetlen iPhone modellek jelentős része egy szolgáltató által finanszírozott készüléket jelent a gyakorlatban, mely előfizetői szerződést bizonyos feltétek mellett kénytelen megszüntetni. Ezen készülékek rendszerint egy nem Apple partner szolgáltató hálózatán landolnak, akiknek nem kell a készülék reklámozására hatalmas összeget áldozni, elegendő csak egy vonzó tarifacsomaggal előrukkolniuk. A világ 140 szolgáltatójával kapcsolatban levő, 14 éve üzemelő piaci elemző szerint tehát az Apple partnerei és azok befektetői rövid és középtávon egészen biztosan nem járnak jól az iPhone bevezetésével, hiszen az ügylet egyértelmű nyertese csak az Apple, másodlagos nyertesei a szürke piac résztvevői és azon hálózatok üzemeltető akik nem forgalmazzák a hatalmas befektetéssel járó készüléket.

További információ és a cikkhez felhasznált elemzés szövege a Strand Consult oldalán található.


Viselt költségek: Apple, Előfizető, AT&T

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés