Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz zolynet #31547 üzenetére

    Az a baj, hogy a 10W40-nek az 5W40-hez képest az esetleges árkülönbségen kívül előnye nincs.
    És ha a nembrutál magyar télen van mondjuk -5°C, akkor ugyan mindkét olaj a szivattyúzhatósági határon innen van, tehát magyarul az olajpumpa elkezdi nyomni őket pár másodperccel az indítózás után, de rég rossz, ha azt nézzük, hogy mi a szivattyúzhatósági határhőmérséklet, és eszerint választunk olajat... Ugyanis a 10W vagy 5W vagy 0W ezt mutatja meg. Akárki ráguglizhat, hogy ez a határ a 10W-nél, sőt még a 15W-nél is alacsonyabb, mint ami "átlagos" téli magyar hőmérséklet, de mivel most arról kellene beszélnünk, hogy adott hőmérsékleti értéken (legyen a példa szerinti -5°C) mennyire könnyen szivattyúzható az olaj, akkor ott az 5W jobb, mint a 10W, és a 10W is jobb, mint a 15W.
    Ez nem olyan, hogy -20°C és +100°C között teljesen azonosan viselkedik a 0W és a 15W, csak -21-en a 15W váratlanul megdermed(megfagy), a 0W meg még bírja. Mert -20°C és +20°C közötti tartományban, de még a +20°C és +80°C tartományban is másképp viselkednek. És a teljes hideg tartományban folyósabb, jobban szivattyúzható a 0W.

    A Civicnél a skála 0W20 - 15W40. Tehát a gépkönyv megengedi a 15W40-et is, de 110 000 km és 5 év alatt még sosem tettem 0W-nél "gyengébb" olajat bele. (A gyárban 0W20 -t tesznek bele...)
    Ha egy adott időpontban gyártott autóhoz a legalacsonyabb értékű gépkönyv szerinti olaj a 10W40, az nem jelenti azt, hogy az 5W40 olaj, ami későbbi fejlesztésű, ne lenne pont olyan, illetve hidegindításkor még jobb, mint a 10W40. Ha lenne szervizkönyv/gépkönyv-revízió az autóknál, ami elég ritka a mi szintünkön, abban szépen leírnák a régebbi autóknál is, hogy bizony, a 10W40 mellett az 5W40 is megfelelő.

    Arról ugyanis a szerelő kollégák elfelejtkeznek, hogy a 0W szivattyúzhatósági határához, vagy a hidegen könnyebb szivattyúzhatóságához vajmi kevés köze van az adott motor kopottságának... Beszélhetünk ugyanis hidegindításról (ami nem konkrét hőmérsékletet jelent, hanem szinte bármilyen környezeti hőmérséklettel azonos hőmérsékletet), hideg üzemről(a környezeti hőmérséklet és az üzemi hőmérséklet közötti folyamatosan emelkedő hőmérséklet), és üzemmeleg állapotról (ez az állandósult, egyenletes tartós üzemhez tartozó hőmérsékleti tartomány, de szűk). Elsőben jobban teljesít a 0W vagy 5W, másodikban is szintén, és a harmadikban elméletileg közel azonos minőségű olajoknál egyforma a kenési teljesítmény.
    Már csak azt kell belátni, hogy a szintetikus olajok élettartamban és fáradásban jobban teljesítenek, mint az ásványi olajok, márpedig 10W vagy 15W szinten jellemzően résszintetikus, vagy tisztán ásványi olajról beszélhetünk. 0W 5W esetén esélyesebb a teljesen szintetikus olaj.

    Továbbá az API szabvány jelölése is olyan, hogy ha azt írja a könyv, hogy SL vagy későbbi olaj jó bele, akkor nem kell azért az olcsó ásványi SL-t keresni, mert "az is jó bele" (by szerelők) mivel jelenleg SM, SN-nél tartunk, amik hozzák, sőt, túlteljesítik az SL szabványt.

    Én azonban senkit nem beszélek semmire, én biztos, hogy 0W30-0W40 olajat fogok az autóba önteni, mert a gépészeti indokok ezt igazolják. A szerelők meg valószínűleg nagy örömmel fognak árajánlatot adni bárkinek egy motorfelújításra, amit simán okozhat a "jó az bele" motorolaj..

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák