- Samsung Galaxy S21 FE 5G - utóirat
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- ReVanced patch-elt alkalmazások és Youtube Android alkalmazás alternatívák reklámszűréssel / videók letöltése
- Apple iPhone 13 - hízott, de jól áll neki!
- iPhone topik
- Milyen okostelefont vegyek?
- Mobil flották
- Redmi Note 12 Pro - nem tolták túl
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Xiaomi Mi 9T - a túl jó Redmi
Hirdetés
-
Miben segít Kevin O'Buckley az Intelnek?
it Igazi veteránnak számít a chipgyártó üzletágban Kevin O'Buckley, aki innentől kezdve az Intel Foundry Services részlegét vezeti.
-
Rekordmagasba lökte az EPYC és a Ryzen az AMD-t
ph Az asztali és a szerverpiacon még sosem mértek ilyen magas piaci részesedést a kisebbik CPU-gyártónak.
-
Retro Kocka Kuckó 2024
lo Megint eltelt egy esztendő, ezért mögyünk retrokockulni Vásárhelyre! Gyere velünk gyereknapon!
Új hozzászólás Aktív témák
-
PowerBuldog
veterán
1000$-t azért túlzásnak érzek egy rollerért.
Eladó motyók: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/powerbuldog/index.html
-
veterán
Lol
Eddig ilyen cikket csak a kedvenc xiaomi oldalaimon szoktam olvasni, vagy a hoc.hu-n.
Nagyon "érdekes" hogy egy szakportál is csinál ilyen reklámot.
Én nem vagyok ellene, de jobb lenne ha tesztelnétek is ezeket a rollereket, mert ahhoz sokkal jobbnak kell lennie, (vagy olcsóbbnak sokkal) hogy ne xiaomit vegyek... -
rdt89
addikt
Egyre jobban késztetést érzek egy ilyen roller beszerzésére. Már-már kezd egészen emberi ár kialakulni egészen jó hatótáv-menetdinamika tulajdonságokhoz is.
-
Kapanyél
őstag
A Kugoo S1 az e-twow hamisítványa, annak is egy 5(!!!) generációval korábbi változatáé - annak minden akkori gyermekbetegségével.
Az S1 beázik már attól is, ha ráköhögsz, amúgy egész korrekt a másik két tömegcucc mellett ezen az áron (M365 és Ninebot ES2/4).
Sajnos itt is igaz, hogy egy jó e-roller az drága. 100-150eFt-ért csak a legalja van, ami 1000km alatt tönkremegy többször is, talán el sem megy annyit.
Nekem e-twow Booster V van, ezzel el lehet menni 8000km-t is hiba nélkül. Nagyon gyors, nagyon könnyű és nagy a hatótávja is. Mindenki azt hiszi, hogy majd az ő Xiaomija jobb lesz, aztán 200km után eltörik a kormánynál. Közben meg beszed hat defektet és cipelheti haza. Ilyen egy Boosternél nincsen. Amikor ott vagy, hogy leégett az ES4 elektronikája és újból viheted vissza, meg felkapcsolod a lámpát és nem megy gyorsabban 15-nél... akkor rájössz, hogy megölnéd azt, aki eladta meg legyártotta és hirtelen nem érdekel majd, hogy 3x annyiba kerül egy normális.Hús vagyook, hús, hús, hús, hús, húús!
-
Fred23
nagyúr
Ez a rollerezés szimpatikus lenne, ha autóúton is lehetne használni. Rengetegen vannak, akiknek tényleg csak néhány száz méter ilyesféle használat kellene, de hogy ez most mennyire szabályos, ki tudja biztosra?! Hallomás alapján a közút és a roller nem barátok, de olvastam olyat is, hogy a rolleres gyalogosnak számít, akkor viszont közlekedhetne közúton az út szélén! Viszont tudtommal a járda és a kerékpárút is közút, szóval elvileg akkor sehol se lehetne használni?!
Mi most a korrekt jogi helyzete, besorolása a rollernek, hol és milyen feltételekkel használhatjuk a jelenlegi szabályozás szerint? -
Fred23
nagyúr
Oké, ez is egy álláspont, de szerintem egy rolleres nagyjából akkora "mozgó célpont", mint egy kerékpáros, és ha a kerékpárosnak szabad, akkor a rolleresnek is engedni kellene. Vegyen fel láthatósági mellényt, esetleg kötelezzék fejlámpára, de legyen olyan úthasználati joga, mint a kerékpárosnak! Más tészta, hogy az útminőség miatt még egy nagykerekű roller sem lesz száguldozásra alkalmas; arra viszont tökéletes lehetne, hogy a szomszéd városba elugorjon vele az ember 15-20 km/h-val, vagyis olyan sebességgel, mint egy lazán túrázgató kerékpáros.
szubrutin: Én simán.
Egy ilyen cikk után mondjuk Bocha feladata lenne szerintem a részletes, pontos jogi helyzet kommunikálása felénk.
[ Szerkesztve ]
-
gusthy
veterán
Azért egy roller abszolút nem az a stabilitás, amit egy bicikli vagy egy elektromos robogó nyújt a pici kerekeivel, a nem, vagy csak minimálisan létező lámpáival stb. Szóval ne legyen ugyanolyan úthasználati joga, szerintem. Életveszélyes. Arról nem is beszélve, hogy pont a méretei miatt irreális, hogy akár 30-cal, 35-tel közlekedjen, tehát masszívan fogralomkorlátozó.
-
Fred23
nagyúr
Szerintem a Ti álláspontotokat osztja a többség, én viszont nagyon örülnék, ha jogilag a kerékpárokéval egyező kategóriába kerülnének; amíg ez nem történik meg, tuti nem is veszek rollert. Addig fölösleges számomra.
Az átlag -nem profi versenykerékpáros- bringás éppen annyira forgalomkorlátozó.
sutszi: Nem csak Pest van ám a világon! Arra is gondoljatok, hogy kisvárosok között milyen nagyszerű lehetne a rolleres közlekedés! Esetleg úgy is meg lehetne oldani, hogy a legnagyobb városok területén ne mehessenek a kocsik közé, de a városhatárnál feloldani a tiltást.
[ Szerkesztve ]
-
sutszi
veterán
Az utóbbi időben több negatív tapasztalatom is van. A biciklisek is sokszor nyomik, de a rolleresek aztán végképp. Kacsáznak össze-vissza. Az már csoda lenne, ha megtalálnák az út szélét, de inkább az sáv harmadánál vagy negyedénél szó szerint bizonytalan úttartással haladnak... Lassan. Baromi lassan. Azért ha forgalom van, akkor 1 sávot ez totál beakaszt. Kikerülni csak úgy lehet, ha szabályosan indexelve részben a másik sávba átmegyek. Másképp nem tudok tőle biztonságos távolságot tartani. (Ugye biciklisnél is 1,5m kell) De mint tudjuk sűrű forgalomban azért nem egy könnyen megvalósítható. Úgyhogy, elegem lett és nem tolerálom a hülyeséget. Ledudálom a p.csába az összes töketlen rollerest ha elém kerül az úton. Kerülgesse őket az akinek két anyja van. Persze a beesik a kocsi alá...vagy meghúzza akkor megy a vállvonogatás...
Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage
-
Segal
veterán
Remélem ez soha sem következik be. Én amikor csak tudok az út szélén közlekedek a kerékpárommal de néha rákényszerülök a kerékpárútra is. Félelmetesen elszaporodtak már ott is a
lépegetni képtelenfiatalok akik a csiga tempójukba rollerezgetnek.
Mondjuk a roller az még egye fene kategória de amikor ezekkel az oldalt 2 nagykerekű sz*rokkal totyognak a kerékpárúton akkor legszívesebben összekötözném a cuccával és a Dunába dobnám.
Haladjanak szép komótosan a járókelők közt. Oda valóak ezek a járművek."Ez nem változtat azon, hogy tisztességtelen dolog botokkal felvásárolni 160-180e indulóáron a 3060 Ti-t, aztán 250e-ért árulni a HA-n." Ez miért lenne tisztességtelen? Te is meg bárki lesheti botokkal a boltokat, ugyanúgy meg tudod venni a cuccot azon az áron, mint a scalper.(1 házigazda válasz...)
-
Alg
veterán
KRESZ szerint kerékpárnak minősül szerintem:
Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.
Szerk: bár itt csak rásegítésről van szó, lehet hogy ha csak a motor viszi az már smkp...
Szerk2: máshol meg azt írják a roller egy játék, az elektromos ennek motorizált változata, tehát közúti forgalomban nem vehet részt -> gyalogosnak számít, járda (mint a gördeszka, görkorcsolya)
[ Szerkesztve ]
"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO
-
zsolt501
nagyúr
Arról nem is beszélve (ismerőssel megtörtént) mikor egy ilyennel 20-30-as tempóval belegyógyul a kocsi oldalába, na onnan tuti a mentő viszi el rosszabb esetben a hullaszálíró.
Ismerős kocsijában a vezető oldali ajtót ki kellett cserélni, mert olyan mértékben károsodott, aki meg beledurrant pár hétre rá a kórházban hunyt el, mert olyan tüdő és mellkassérülést kapott.
Ismerősnek a kára megtérült, de az esetet elég nehezen dolgozta fel, az illető rokonait is nagyon megviselte, mert a baleset előtt pár nappal kapta az illető ajándékba.[ Szerkesztve ]
''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
#16820480
törölt tag
Sajna nincs rendesen kiépítve a városban az ilyesmi közlekedéshez szükséges terület. Vannak nyilván olyan helyek, ahol fizikailag nem fér el máshogy, de azért lehetne még javítani a helyzeten. Illetve a tudatosságon is bőven, mert ahogy téged zavar az autóúton menő bringás vagy rolleres, pont annyira zavarja őket a bringaúton kóválygó gyalogos, meg lassan közlekedő egyéb jármű.
Városban nem szoktam bringázni, de amikor mégis, akkor leginkább elkerülöm ezeket a méter széles bringautakat, mert borzalmasan szűknek érzem, hogy megfelelő tempóval lehessen haladni rajtuk. -
gusthy
veterán
Ez tény. Viszont ahhoz, hogy egy kerékpár a közúti forgalomban részt vehessen, néhány "apró" feltételnek teljesülnie kell, fel kell szerelni az alábbiakkal:
- könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését
- két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat
- hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat
- egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával (elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is)
- egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával (elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is)
- elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon
Az itt bemutatott KUGOO cuccok még ebben az esetben se felelnek meg a szabályozásnak, mivel a motorteljesítményük alapján a segédmotoros kerékpár kategóriába esnek, ami ennél jóval több előírást tartalmaz.
Ahogy írod, max tolni lehet ezeket a járdán, és annyi.
[ Szerkesztve ]
-
gusthy
veterán
SMKP esetén pedig az alábbiak kellenének:
- Első fék
- Hátsó fék
- Tükör (min. 1 bal oldali)
- Biztosítás
- Tulajdonjogot igazoló bármilyen okmány
- Tompított fényszóró
- Bukósisak
- Hátsó helyzetjelzőAzért azt megnézem, amint erre valamely biztosító megköti a kötelezőt.
A cikk írója pedig jó lenne, ha nem írna zöldségeket: a jogosítvány arra jó a legerősebb itt bemutatott készülék esetén, hogy elvegye a rendőr. Azzal az eszközzel _nem_ lehet szabályosan közlekedni ma Magyarországon (hálistennek).[ Szerkesztve ]
-
Ksix
tag
Ha már a cikkírón számon kéred, akkor neked sem kellene zöldségeket írni. Ezek ugyanis semmiképpen sem segédmotoros kerékpárok, még a legerősebb sem. Miután a jelenlegi törvények alapján egyetlen egyedi járműkategória sem húzható rájuk, kiesnek minden külön szabályozásból (de pont ezért tiltva sincsenek), így maradnak simán csak járművek. Amikkel viszont az úttesten teljesen szabályosan lehet közlekedni.
Az meg, hogy lassúak, akadályozzák a forgalmat, nem érv, szintén teljesen szabályos pl. teheneket hajtani az úton, lovaskocsival közlekedni, vagy két biciklikerékre szerelt ládát (=kézikocsi) tolni magad előtt az úttesten, a forgalomban, az autók között. -
Alg
veterán
Fordítva ülsz a lovon.
Ha nem tudod bekategorizálni, mert a kerékpárba nem fér be (több mint 300W), más járműkategóriába pedig nincs típusengedélye, akkor az nem azt jelenti hogy bármit csinálhatsz vele, hanem pont ellenkezőleg, közúti forgalomban nem vehet részt.
Egy kategória a műszaki nélküli roncsderbis autóval, a garázsban összehegesztett gokarttal meg hasonlókkal. Sporteszköz, zárt pályán a helye.
[ Szerkesztve ]
"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO
-
sfdrakex
nagyúr
Közútra rollerrel? Kicsi a kereke, megakad, 30-40el repül a kamion alá . . .
Nobody is perfect, but I'm pretty fucking close!
-
Hadrian
tag
Járdán biciklivel is max. 10 km/h-val szabad tekerni. Nagyon életszerű feltételezni, hogy ezekkel a cuccokkal majd ezt be is tartja a használók nagy része. Nem hiába ugrottak rá a szabályozásra Párizsban is.
Aki meg közúton szeretné használni keressen egy kevésbé rossz állapotban lévő útszakaszt, menjen végig rajta autóval, biciklivel és rollerrel, érezni fogja a különbséget. -
Zé.
tag
Tények és tévhitek!
Egerben élek, itt a piacon, a sétáló belvárosban, és a kerékpár utakon egyszerűen ez a jövő!
Az üléssel felszerelt, felnőtt gépekről beszélek, aminek az ára is egy hasonló,
jobbfajta kerékpáré. Első, hátsó tárcsafék, ill. rugózás, időtálló motor, nem gagyi gép.
Elsőre mindenki soknak tartja az árat... Kerékpárral is egy műanyag, gagyival mész?...
Pedig a középkorú, ill. + hölgyek be vannak ájulva, a bevásárló kosárkával rendelkező
belvárosi jármű látványától!...Most, a hőségben, teljesen más élmény, mint a segédmotoros
benzines robogó. Egyszerűen más kategória, szmogmentes, csendben suhanó álom...
A kerékpár utakat KELL mindenhol kiépíteni, ez a megoldás, a közeljövőben minden
szempontból!! Ne az irigységet mondjuk, hanem a lehetőségek tárházát. Csak télen, ill.
rossz időben kell nélkülözni, picire összecsukható, praktikusan csomagtartóba berakható.
Igaza volt Steve Jobsnak, inspiráló idézete:
,,Az egyszerű néha nehezebb, mint a bonyolult. Keményen kell dolgoznod azért, hogy letisztultan gondolkozz!’’
Építik a kerékpárutakat, igen de.. az EU-s pénzekből lenne rá lehetőség, hogy ezerrel
ahol csak lehet, mindenhol, mert:,, A pesszimista látja a nehézségeket a lehetőségekben,
de az optimista látja a lehetőségeket a nehézségekben!,,
Winston Churchill -
vanye
senior tag
-
sutszi
veterán
Nem úthibákról beszéltem... De elméleti síkon menjünk bele. Úthibák vannak. Ez milyen módon jogosítja fel a biciklist, hogy hirtelen berántásokat csináljon BÁRMILYEN JELZÉS NÉLKÜL?! Szerintem ez balesetveszélyes. Ha nem jó az út, akkor nem kell ott menni... Simán hihetem azt hátulról, hogy részeg... A bizalmi elv alapján nekem azt kell feltételeznem, hogy egyenesen fog haladni az előttem haladó biciklis...ehhez képest...
Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage
-
DaveJr
őstag
Én tegnap előtt ütöttem el majdnem egy rollerest. Zöld jelzésnél balra kanyarodtam, ő pedig 2db piros jelzést adó gyalogátkelőn lassítás és körbe nézés nélkül ment át nem kis sebességgel. 2mp-el gyorsabb vagyok telibe kapom és biztos, hogy mentő jön érte mert átrepül a motorháztetőn. Arra nem volt időm, hogy dudáljak. Ja és persze a kocsiban keletkező kárt hosszú peres úton évekkel később talán be tudom rajta hajtani.
Én minden olyan járműre előírnám a kötelező biztosítást amit valamilyen motorral lehet hajtani. Nagyobb városokban a bicikliseknél is kötelezővé tenném.sutszi: Autóval sem indexszel ha hirtelen kikerülsz valamit. Az is balesetveszélyes. KRESZ szerint fel kell készülnöd a váratlan helyzetekre, pláne ha jelölik is táblával a rossz utat. Persze sokan ezt nem teszik meg, sokszor én se.
[ Szerkesztve ]
Isten és a programozók versenyt futnak egymással. A programozók egyre hülyebiztosabb programokat készítenek, Isten pedig egyre hülyébb embereket.
-
beef
őstag
A lényeg itt, hogy az számít kerékpárnak amiben max 300W-os motor van és szimplán elektromos üzemmódra nem képes csak rásegítésre, azaz hajtani kell mellé. Ez a rásegítés is max 25 km/h-ig történhet meg, utána le kell kapcsolnia.
Szóval ez a roller minden, csak nem ez a kategória. -
gusthy
veterán
Olyan kategória nincs, hogy "jármű", az a kreszben egy gyűjtőfogalom. Meg van mondva, hogy mi számít járműnek. Ezek nem felelnek meg a járművek semelyik kategóriájának. A smkp csak arra vonatkozott, hogy egy ilyen teljesítményű kétkerekű valami még leginkább minek felel meg a "jármű" kategóriáján belül, és pont azt demonstráltam, hogy ez nem smkp. És semmilyen más járműnek se felel meg, ezért közúti forgalomban nem vehet részt. A vonatkozó KRESZ szabály így kezdődik:
A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;Ezeknek nincs, és a jelenleg érvényes jogszabályok szerint nem is adható.
A tehénre, kézikocsira, lovaskocsira stb. vonatkozóan a KRESZ egyértelműen rendelkezik, tehát nem szempont a rollerek szempontjából, hogy azokkal mi van.[ Szerkesztve ]
-
vanye
senior tag
Csak a a magam nevében tudok beszélni: ha eleve olyan szakaszon haladok (pl. körforgalomtól kereszteződésig, mondjuk pont lejtőn, az út mentén mindkét oldalon parkoló autókkal), ahol biztos vagyok benne, hogy nem előznek meg, hiszen az autóval utazó számára is életveszélyes lenne, nyugodtan kikerülöm az úthibákat. Más esetben az a minimum, hogy ha nem vagyok biztos abban, ki és mi van mögöttem, miközben észlelek egy kikerülendő akadályt, lassítok, majd hátrapillantok - ne adj isten le is húzódok az út szélére, hogy a gyorsabb jármű gond nélkül el tudjon haladni mellettem.
Együtt kell lélegezni a környezettel, biciklisnek, autósnak és gyalogosnak egyaránt.Stern des Südens!
-
sutszi
veterán
Autóval sem indexszel ha hirtelen kikerülsz valamit. Az is balesetveszélyes. KRESZ szerint fel kell készülnöd a váratlan helyzetekre, pláne ha jelölik is táblával a rossz utat. Persze sokan ezt nem teszik meg, sokszor én se.
1. Tévedsz. Attól függ, hogy sávon belül maradsz, vagy érinted a másik sávot. Ha előbbi, akkor nincs ráhatásod a melletted haladóra, de ha átmész a másik sávba akkor baromira kéne nyomni az indexet...
2. Jó a közhelyeket hagyjuk. Figyelmesen vezetek, nem erről van szó... Ennél jobban nem lehet felkészülni a váratlan helyzetekre.... Előre kell gondolkodni. De ettől még az a hülye aki forgalmi akadályként viselkedik.
(#33) Noukoum : Ha az előttem haladó nem képes egyenes vonal mentén közlekedni akkor nem alkalmas a közúti forgalomra. Lehet menni gyalog...
(#36) vanye: Ez, hogy te figyeled mi van előtted... és annak megfelelően reagálsz. Van aki csak megy mint vak a gödörnek. Ettől már csak azzal lehet tetézni, mikor mobiloznak közben.
De egyébként a bicikli kérdése nem kérdés, mert az benne van a KRESZ-ben. Szabályozva van. A roller nincs. Addig nincs keresnivalójuk az úton.
[ Szerkesztve ]
Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage
-
#16820480
törölt tag
-
gusthy
veterán
válasz #16820480 #42 üzenetére
De, de a "biztonságosan megelőzés" kritériuma nem a mindenféle biciklis egyesületek által kitalált kretén másfél méteres nem létező "szabályon" múlik, nem véletlen, hogy nem szabályozza ezt a KRESZ. Az annyit mond, hogy megfelelő oldaltávot tartva, és hogy mi a megfelelő oldaltáv, az helyzetfüggő. Bizonyos utakon például egyszerűen lehetetlen lenne biciklist előzni akkor is, ha kettővel megy, ezzel szemben a valóságban simán végrehajtható a manőver. Szóval a másfél méter az egy egyszerű hoax, álhír, amit valakik mint létező szabályt terjesztgetnek.
Nem érdemes és nem értelmes olyan szabályozást írni, ami lehetetlenné teszi a közlekedést.Itt van erre egy jó cikk:
[link][ Szerkesztve ]
-
485
aktív tag
Kíváncsi vagyok, rendeltem egyet
-
Ksix
tag
Hogy a francba ne lenne olyan, hogy jármű:
„II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.”
Ebből az is kiderül, hogy még a babakocsi is jármű lenne, hiszen az is szállítóeszköz, csak azt külön, kivételként kiveszik a jármű kategóriából. Az e-rollert viszont nem vették ki, az tehát jármű.Ne csak az elejét nézzük meg annak, hogy milyen járművel szabad közlekedni (és itt is látszik, hogy járműről van szó, nem annak a kategóriáiról), vegyük végig:
„A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;”
Szerinted van a biciklinek forgalmija? Közlekedhet közúton? A e-rollerrel pontosan ugyanez a helyzet, jogszabály nem határoz meg rá hatósági engedélyt (lásd majd kicsit lejjebb), mint ahogy a kerékpárra se, így ugyanúgy közlekedhet anélkül is.
Aminek viszont 4 vagy több kereke van, mint a hegesztett gokart és a roncsderbis autó, amiket írt itt valaki példaként, az már gépkocsi, amire már rengeteg szabály vonatkozik (pl. annak már kell forgalmi is), és azoknak nem felenek meg, ezért nem közlekedhetnek közúton.„b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;”
Láttál már biciklin rendszámot? Ugyanaz a helyzet, mint az előbb.„c) amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek;”
Az egyik jogszabály (168/2013/EU rendelet), ami ezeket meghatározza (és ami előírja a közúti közlekedéshez szükséges típusbizonyítványokat is), az azt mondja, hogy őt nem érdeklik a kerékpárok, a segway/hooverboard szerű cuccok, és az e-rollerek, így azok nem tartoznak a segédmotoros kerékpárok és egyéb hasonló járművek közé (L kategória), nem kell típusbizonyítvány. De attól még lehet ezekkel közlekedni, ismét ott a kerékpár, mint példa, ahhoz se kell típusbizonyítvány. Arra persze van külön biztonsági jogszabály, hogy annak mik a kötelező tartozékai, e-rollerre meg nincs, de ez megint nem azt jelenti, hogy akkor nem közlekedhet, mint ahogy a rendszám vagy a forgalmi hiánya sem jelentette azt.„d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek;”
Pipa, pipa.„f) amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll.”
És sokadszor, kerékpárra sem kell, mégis lehet azzal is közlekedni, e-rollerre sincs előírva kötelező biztosítás. És ennyi, nincs több megkötés, szabály; bármi, ami ezeknek a pontoknak megfelel, az közlekedhet, és az e-roller pont ugyanúgy megfelel, mint egy bicikli, függetlenül attól, hogy nem az. (Bár egyébként a Xiaomi M365-re még azt is rá lehet fogni, hogy bicikli, az arra előírt törvényi feltételeknek megfelel.) -
sutszi
veterán
válasz #16820480 #38 üzenetére
Teljesen életszerű, hogy több km után is 20-al araszolunk egy biciklis mögött... A legjobb példa a szűk út, záróvonallal... Fantasztikus.
Legutóbb volt egy traktoros példa. Nem kis sor gyűlt fel. A traktoros egy idő után lehúzódott és megvárta míg mindenki elmegy.
Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage
-
vanye
senior tag
Nézd, toltam már szervizbe biciklit azért, mert balga módon megpróbáltam normálisan közlekedni a közúton - csak előttem épp szanaszét barmolt térköves szakasz volt, ami azonnali durrdefektet okozott. Szal inkább leszek a továbbiakban (is) balfék, mintsem olyan idióta, aki nem adaptálódik a magyar közúton tapasztalható viszonyokhoz.
Stern des Südens!
-
#16820480
törölt tag
Oké, de mondjuk inkább terjedjen valami kézzel fogható számérték, amit néha helyszűkében kicsit levágunk, mint az, hogy Józsi és a BMW-je szerint 20 centi a biztonságos előzés oldaltávolság
Ha valaki attól tart, hogy a bringás hirtelen ráhúzza a kormányt egy kátyú miatt, az vegyen nagyobb ívet előzésnél, a legtöbb esetben ennek azért nem szokott akadálya lenni.sutszi: Nem mondta senki, hogy kellemes, én sem szeretek traktor mögött 15-tel araszolni. Ettől függetlenül hiába nem tetszik, ha záróvonal van, akkor nem lehet előzni.
Az ideális az lenne amúgy, ha lenne külön bringás sáv és nem kellene egyáltalán forgalomban tekerni. Bringásként sem kellemes élmény másokat feltartani, ahogy az sem, amikor centikre mennek el a válladtól autóval. -
DaveJr
őstag
1. Megnézném, hogy egy olyan szituációban amikor hirtelen elég ugrik valami és félrerántod a kormányt még arra is van lélekjelenléted, hogy felfogd, hogy átlépted a sávelválasztót/felezővonalat és indexelj. Ha erre te képes vagy akkor megemelem a kalapom.
2. Ez nem közhely, hanem kresz szabályok. A biciklis nem forgalmi akadály hanem szereplő. Ugyanúgy része a közlekedésnek.
Isten és a programozók versenyt futnak egymással. A programozók egyre hülyebiztosabb programokat készítenek, Isten pedig egyre hülyébb embereket.
-
zsolt501
nagyúr
válasz #16820480 #48 üzenetére
Na majd mikor ilyen traktor után kell vánszorogni.
[1 000 lóerős traktor hasított végig egy repülőtéren]''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
Hadrian
tag
Az 1,5 méter oldaltartást azért találták ki, mert a bicikli a leginstabilabb. Ha oldalszélből szélárnyékba kerül autós előzésnél, könnyen felborulhat. Ugyan ez tehergépkocsi és az általa keltett légnyomás miatt. Ezeket a hatásokat lehet minimalizálni a többi közlekedő minimális akadályozásával, plusz ha mégis borul és befelé dől egyszerűbb kikerülni és nem a nyakán mennek át.
-
sutszi
veterán
(#49) DaveJr : Erről olvastam már sok vitát. Van aki azt mondja, hogy inkább fék mint félrerántás, mert nagyobb baj lehet belőle. Ha bele gondolunk egy szembe sávba, vagy egy párhuzamos másik sávba akkor tényleg nem nyerő ötlet... Szóval még mindig az a kisebb gáz, a tapadási határon fékezel. Kivéve ha korábban figyeltél a környezetedre és tudod, hogy nincs éppen senki és el lehet rántani... Na ezt kell marha gyorsan lereagálni. Nem mondom, hogy mindig sikerülhet...
(#50) Noukoum Én meg azért menjek gyalog, mert te nem tudsz biciklizni amire egy 10 éves is képes? Mellesleg a bicikliseknek mindig nagy arcuk van meg követelőznek, de amikor nap mint nap látom a szabálytalankodásaikat, akkor nem tudnak összegyűlni biciklit lobogtatva a fejük felett. Gyalogosként a Róbert Károly körút bicikli útján próbáltak nem egyszer elütni, mert figyelmen kívül hagyják a saját kis biciklis piros lámpájukat... Szóval tudod hová tedd a nagy dumád... egyik fél sem szent. Nem kell védeni egyik tábort sem...
Mindig előzékeny vagyok és udvariasan vezetek. Nem akadályozom a többieket és megadom az elsőbbséget mindenkinek... Attól mászok falra, amikor valaki határozatlan, nem tudja mit akar, nem biztos a jármű kezelésében(akármilyen jármű legyen az) és emiatt megy töketlenkedés...
[ Szerkesztve ]
Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage
-
GoldhandRent
őstag
Semmiképp se kerüljenek közutakra ezek a cuccok Alapvetően robogózok, imádom a sebességet, és ez a kis szirszar a ratyi kerekeivel életveszélyes... Rendes fostam rajta, bármennyivel mentem.. Egyszerűen rossz belegondolni, hogy egy kikeményedett galambszarban is akkorát taknyolhatsz, hogy nyakadat töröd.
Ennyiért kapni robogót, kicsit drágábban elektromosat is akár (egyik sem környezetszennyezőbb a másiknál... csak az egyik lokális, a másik nem), oké, hogy kisebb a helyigénye tároláskor, de pl nem hagyhatod az utcán, ha csak be kell vinned valamit valahova.. vinned kell magaddal.
Lényeg: magyar (köz)utakra nem való, de szvsz sehova sem, mert egy kavicsra ha rámész, akkor kifekszel az első autó elé.
-
-
gusthy
veterán
Akkor nagyon nem érted a KRESZ-t. MINDEN jármű - típus le van szabályozva, hogy mik a rá vonatkozó speciális szabályok. Nincs általános "jármű" kategória.
Ha nekem nem hiszel, kérdezd meg KRESZ professzort pl.
Egy "általános" jármű esetén hogy mondod meg, hogy pl jól közlekedhet, mennyivel mehet, kivel szemben van elsőbbsége? Milyen feltételeknek kell megfelelnie a forgalomban való részvételhez?
Vagy tök komolyan gondolod, hogy egy kézikocsira le van, egy lovas szekérre, robogóra, bringára le van, de te majd akkor ötletszerűen kitalálod, hogy az általános "jármű" - re ez mind nem vonatkozik, tehát ott és annyival közlekedsz, ahol akarsz?
Szerinted ha a bringa városi sebessége 25km/h, a robogóé 40, a személyautóé 50, akkor egy ingó-bingó roller vagy segway mehet bármennyivel?
Ne legyünk már hülyék.De ha nem hiszed el, a jogaszforum.hu csapata megkérdezte az ITM - et, itt a teljesen hivatalos állásfoglalás:
Innovációs És Technológiai Minisztérium
Jármű Módszertani Hatósági Főosztály
A levélben leírt jármű akkor vehet részt a közúti forgalomban, ha rendelkezik típusjóváhagyással.
A típusjóváhagyást a jármű gyártójának kell megkérni a sorozatgyártás megkezdése előtt, a jóváhagyási számot fel kell tüntetni minden jármű adattábláján, ha közúti járműként jóváhagyták.
Tájékoztatom, hogy a járda és a kerékpárút is a közút része, ott a közúti közlekedés szabályainak megfelelően szabad közlekedni. Amennyiben a járműve nem rendelkezik közúti járműre vonatkozó jóváhagyással, 168/2013/EU rendelete vagy 2002/24/EK irányelv szerint, akkor a közúton (úttesten, kerékpárúton, járdán) nem közlekedhet.
A közúti közlekedésre jóváhagyott jármű a jármű kategóriájának megfelelő szabályok alapján vehet részt a közúti közlekedésben, ha például L1ejárműkategóriában hagyták jóvá, akkor a segédmotoros kerékpár közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadóak.https://www.jogiforum.hu/forum/34/36750
[ Szerkesztve ]
-
Silεncε
őstag
Ezeket a sz@rokat úgy tiltanám be, mint a huzat (mehet vele a többi ilyen is, pl segway). Életveszélyes, egy ilyennel 30-40-el száguldozni, de az még nem is érdekelne, ha magára veszélyes (ha ennyi esze van..), de másokra is.
-
gusthy
veterán
válasz #16820480 #48 üzenetére
És ha megvolt a másfél méter, akkor onnantól az autós nem felel a dologért?
Azt értem, hogy a _te álláspontod szerint_ jobb lenne, ha le lenne szabályozva így a dolog. Ezzel semmi bajom nincs, más kérdés, hogy az én álláspontom nem ez, de ezen max jól el lehet vitázgatni. Mármint hogy melyik a biztonságosabb.De nem erről beszéltem elsősorban, hanem arról, hogy ezt némelyek tényként kommunikálják, mint létező szabályt. Ilyen szabály viszont egyszerűen nincs, nem is volt.
Egyebekben pedig ma pontosan 6 biciklistát láttam átmenni főútvonalon a piroson szemrebbenés nélkül. Olyan utakon, mint a Thököly út, Szent István körút, Szentendrei út. Ebből legalább kettő kényszerített hirtelen fékezésre autóst. Szóval azt gondolom, hogy először tán szabályosan kéne közlekedni a bringásoknak, aztán fiktív szabályokra mutogatni.
Már jött az autómba izomból bringás a zebrán, ahol ugye semmi keresni valója. Összetörte a hátsó ajtót, felborult, mire kimentem, hogy segítsek neki, összekaparta magát, és elhúzott, százezres kárt okozva.
Nem bírom ezek után szívből sajnálni szegényeket, akikre annyira nem figyelnek a gonosz autósok.[ Szerkesztve ]
-
sutszi
veterán
Sajnos valahogy a bicikliseknek mégsem kötelező...pedig jó lenne. Fele ennyi nem lenne az tuti.
Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage
-
-
#16820480
törölt tag
Értelek, hogy nincs ilyen szabály, és hogy sokan ezt hibásan törvényként kommunikálják, de hidd el, hogy alapvetően az segít azért, ha bekerül a köztudatba, hogy tartsuk már a távolságot. Az lenne az ideális, ha nem kellene egyáltalán közös úttesten közlekedjenek a bringások és autósok, ahogy a vonattal sem mész közös pályán, csak keresztbe néha, amikor muszáj (de azt is igyekeznek csökkenteni és nem szintben megoldani).
Az meg már bocs, de nem érv, hogy hát a másik is hülye, akkor én is szarok rá Ezt már jó esetben általánosban sem illik eljátszani, hogy azért kaptam karót, mert Pistike is megbukott. Igen, vannak sajnos sokan tahó bringások, én is utálom őket, ahogy a tahó autósokat is. Teljesen felesleges mutogatni, a saját hatáskörben kell megtenni, amit lehet. Ha nem bringázol, csak vezetsz, akkor kérlek aközben tegyél meg mindent, amit tudsz, hogy másnak ne okozz sérülés, ne sodord veszélyes helyzetbe
Nem szoktam amúgy városban bringázni, egyrészt mert nem élvezem, hogy azt kell figyelni mikor merről jön felém néhány tonna halál, másrészt meg a beakasztós pedállal még az átlagosnál is életveszélyesebb lenne. Élvezetből bringázni pedig inkább olyan úton lehet, ahol nincs forgalom, vagy nagyon kicsi, de még ott is néha van valami gyökér, aki megpróbál ledudálni, mert neki felháborító, hogy adott esetben lassítania kell és nem tud padlógázzal közlekedni. Ez ilyen sajnos. Bringával nem lehet úgy menni, mint autóval, nem lehet átrongyolni úthibákon, mert jön a defekt, küllőtörés, bukás. -
gusthy
veterán
válasz #16820480 #62 üzenetére
Azt hiszem, félreértettél.
Közlekedem autóval és elektromos robogóval is, utóbbiból kettő van, az egyik biciklinek számít. És hidd el, nekem, hogy az a tény, hogy a biciklisek egy jelentős kisebbségét (nyilván nem mindet, az ilyen viselkedés mindig kisebbségben van) baromarcú, kártékony, arrogáns öngyilkosjelöltnek tartom, nem jelenti azt, hogy ne vigyáznék rájuk, bármivel is közlekedem. (Szerintem sokszor jobban, mint ők magukra.) A problémám azzal van, hogy elképesztően követelőző, ámde végtelenül agresszív és kettős mércét használó kisebbségről van szó. Nyilván ezt a problémát nem a másfél tonnás személyautóval oldom meg, de - ahogy írtam - ne várd, hogy még siránkozzak is, hogy deszarnekik. -
zsolt501
nagyúr
Alapvető probléma, hogy kerékpárok és egyéb közlekedési eszközök esetén nincs KRESZ oktatás, pedig már általános iskolai szinten be kellett volna már rég venni az oktatásba a túltolt vallási és testnevelés képzések kárára, mert ezzel sokkal nagyobb hasznot hajthatnának a társadalom részére, pláne úgy hogy az oktatás némileg csökkentené a balesetek számát.
Én még általános iskolában kaptam KRESZ oktatást amit azóta be szüntettek, pedig igen hasznos volt.
Rendszerváltás óta CSAK ígérgetések történtek azzal kapcsolatban, hogy a KRESZ oktatás bekerül a tantervbe, ez azóta sem történt meg az okait nem tudom, de hogy óriási károkat okoz a halogatása az biztos.''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
zsolt501
nagyúr
Ami még hozzátartozik, hogy maguk a szülők sem törik azon magukat, hogy gyereküket a szabályos közlekedésre és a KRESZ szabályok betartására neveljék.
''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
zsolt501
nagyúr
Sajnos 1 kezemen meg tudom azokat a szülőket számolni akik a gyereknek úgy engedik a városi biciklizést, hogy előtte ki is oktatják a KRESZ-böl, hidd el nekem hogy NEM az az általános hogy a szülő kioktatja a gyereket, és jó példával jár a gyerek előtt, és sajnos a klinikák nagy része tudna hosszan erről nyilatkozni mikor nyáron vagy iskolakezdéskor milyen mértékben ugrik meg a balesetek száma, de ha van rendőr vagy mentős ismerősöd az is tudna hosszan mesélni az ilyen esetekről, én CSAK egy klinikai informatikus voltam aki sajnos igen sokat látott az épületen belül is... nekem nem kell ez ügyben magyarázkodni nem egy esetet láttam személyesen is, és többször volt ez miatt álmatlan éjszakám, pedig nem voltam érintett a balesetben csak szemtanú.
Szóval aki nekem azzal jön, hogy ő kioktatta a gyereket az kicsit gondolkozzon el a kijelentésén, mert nem hiszem, hogy szakszerű oktatásban részesült az a gyerek, és rendesen számon is kéri időről időre, mert sajnos a tudás meg tud kopni, pláne mikor többen vannak és meg akarják egymásnak mutatni, hogy ők milyen vagányak és mit is tudnak.
''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
MrPetya19
addikt
Nekem vannak ismerőseim, akiknek jogsijuk van, de amint biciklire ülnek, elfelejtik a KRESZ-t sajnos. Mármint inkább csak szimplán leszarják, mert most miért baj az ha pl átmegy a piroson meg ehhez hasonlók.
De oktatás mindenképp kéne.
Illetve a szülők is sokszor hibásak. Egyszer majdnem elütöttem egy családot, mert a jobbra kanyarodó sáv jobb széléről mentek egyenesen, ráadásul a holt teremből.,,Az Epöl térképei Kelet-Európában sivatagot mutatnak." Bog
-
sfdrakex
nagyúr
Sokat megyünk együtt a gyerekekkel, folyamatosan téma, hogy mit szabad és mit nem. Amit tudniuk kell azt tudják. Nem kresz oktatás, de nem közlekednek ész nélkül. Az iskolákból én is hiányolom a Kresz oktatást, nekem még volt. Hidd el a legtöbb gyerek normálisan közlekedik, csak azt nem vesszük észre. Olyan ez, hogyha szar úton mész, azt észreveszed, megjegyzed, de ha jó úton mész, azt nem teszed szóvá. 100 kmből, ha 5 km rossz arra emlékszel, de a másik 95ről nem beszélsz. 100 ból 95 gyerek rendesen közlekedik, az normális, nem figyelsz fel rá, de azt az 5 gyereket amelyik idióta, azt észre veszed, felfigyelsz rá, megjegyzed.
Nobody is perfect, but I'm pretty fucking close!
-
zsolt501
nagyúr
válasz MrPetya19 #68 üzenetére
Igen és az ismerőseid mikor és hány évesen szerezték a jogosítványukat?
A szabályos és biztonságos közlekedés elsajátítását minél korábban akár már óvodás oktatásba is meg lehetne indiáni, hogy minél mélyebben bevésődjön.Sajnos mint írtad te is, sok balesetet a szülő tudatlansága és figyelmetlensége okoz.
A holttér nagyon problémás dolog, és ezt nem egyszerű kivédeni mert senkitől nem várható el, hogy pontosan tudja melyik járműnek hol is van a holttere, figyelemfelhívó kampányok ez ügyben léteznek, de ez olyan, hogy egyszer elolvassa az illető, de 1-2 napon vagy órán belül már nem is emlékszik erre.
Erre leginkább a gépjármű vezetőnek kell felkészülnie, erre sokféle megoldás létezik, de egyik sem ad 100%-os biztonságot és védelmet a balesetek elkerülésére.
Több kamiont láttam már, hogy a holtteret bekamerázzák ezzel csökkentve azt a területet amit a kamion vezető a tükörből se látna.''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
zsolt501
nagyúr
Maradjunk annyiban, hogy az utóbbi időben nem mutat javuló tendenciát a közlekedés ismerete a fiatalok körében, de sajnos nem csak a fiatalok de az idősebb korosztálynál sem.
Amúgy mit is nevezünk normális közlekedésnek olyan illető esetén aki a közlekedési táblákat sem ismeri?
Milyen jó is az mikor az egyirányú utcába a forgalommal szembe behajt a biciklis, vagy a kereszteződésnél szét sem néz, de sorolhatnám hosszan a problémákat.A legcsúnyább eset amit személyesen láttam, pont egy kereszteződésnél történt, mikor a biciklis kihajtott a sóderszálíró kamion elé, és az már nem tudott megállni, és áthajtott rajta, ott a kamionos mikor meglátta a biciklist el is ájult a látványtól az utána jövő kamionos takarta le a biciklist egy pokróccal mert olyan csúnya látvány volt, máig bennem él a látvány, pedig már 20 éve volt.
''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
zsolt501
nagyúr
Pláne mikor a kölök a piros lámpán áthalad, és mikor megkérdeztük tőle, hogy nem e kellett volna megállnia ott az volt a válasz vigyorogva, hogy piros lámpás negyednek gondolta... na ott kellett volna a vigyort letörölni az arcáról...
Sajnos autósok közt is nagy a szórás, ilyen olyan vezető, ilyen olyan tudással és gyakorlattal, azok tán a legveszélyesebbek, akik már több éve vezetnek és elhiszik magukról, hogy ők már mindent tudnak, és ők tökéletesen vezetnek.
De azok is veszélyesek akik kialvatlanul álmosan fáradtan ülnek a volán mögé, és ezt még alkohollal vagy droggal fokozzák, sajnos ilyenek is vannak (biciklisek és motorosok közt is), de ez már a bűncselekmény kategória.Van egy ismerős aki nagy mellel szajkózta, hogy ő már több százezer kilometer vezetett balesetmentesen, aztán az egyik nap szól, hogy baj van, az egyik kereszteződésnél nem adta meg a teherautónak az elsőbbséget, és a teherautó elvitte a kocsi elejét (gazdasági totálkár) lett a vége, szerencsére személyi sérülés nélkül, azóta mélyen hallgat a balesetmentes vezetésével kapcsolatban.
Volt már olyan autós ismerősöm aki mellé soha többet nem ülök be, mert szó szerint ahogy vezetett halál félelmem volt.''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
Ksix
tag
De, hidd el, pontosan értem. A KRESZ-nek vannak általános szabályokat meghatározó részei, amik minden járműre érvényesek (nem véletlenül fordul elő benne 218 alkalommal a „jármű” szó), és azok mellett vannak speciális szabályai, amik csak adott dolgokra vonatkoznak csak (adott járműkategória, adott úttípus stb.).
Az tökéletes kérdés, hogy „általános” jármű esetén hogyan mondom meg, hogy kivel szemben van elsőbbsége, hát például így:
„28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.”
Ez egy jó példa az általános szabályra, ami minden járműre vonatkozik. Meg egyben arra is, hogy lám, nincsen külön minden járműtípus leszabályozva, nem azt mondja, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező kézikocsinak, elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak stb. És attól még, hogy nincs leírva külön, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak, attól még elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak is. Sőt, a lovaskocsival is elsőbbséget kell adni a a jobbról érkező másik lovaskocsinak, pedig az is csak „általánosan” van megnevezve, hogy „járművel elsőbbséget kell adni”, nincs külön leírva, hogy lovaskocsival meg kell adni az elsőbbséget másoknak. Szóval így mondja meg a KRESZ, hogy hogyan közlekedhet az „általános járműkategória”.
És az sem igaz, hogy minden járműre létezne speciális szabály, pont ezért vannak most az e-rollerek ilyen fura helyzetben. A szándék ez volt, persze, amikor annak idején a KRESZ készült, felsoroltak kb. minden akkor létező járművet, csak éppen születtek azóta újak, egyszerűen utánuk kellene igazítani a KRESZ-t. (Mint ahogy pl. a webáruházak megjelenésekor azokhoz kellett utólag igazítani a kereskedelmi törvényeket, de anélkül sem voltak illegálisak) De amíg ez nem történik meg, addig is, a KRESZ általános szabályai, amik egységesen minden járműre vonatkoznak, azok az e-rollerre is érvényesek, mert az is jármű, attól függetlenül, hogy speciális szabályok még nincsenek rá.
Egyáltalán nem mondtam, hogy ott és annyival közlekedsz, amennyivel akarsz. Attól, hogy az e-rollerre nincsenek speciális szabályok, attól még más dolgokra vonatkozó speciális szabályok korlátozhatják, hogy mit lehet vele csinálni. Például a járdákra és a kerékpárutakra vonatozó speciális szabályok konkrétan felsorolják, hogy azokon milyen járművekkel lehet közlekedni = kizárólag csak azok közlekedhetnek ott. És, a fentiek miatt, nyilván az e-rollert nem sorolják fel, így azzal jelenleg sem járdán, sem kerékpárúton nem lehet szabályosan közlekedni (kivéve azokkal, amik megfelenek a bicikli definíciójának). Ami meg a sebességet illeti, arra meg az a speciális szabály illeszkedik, a kisebb két KUGOO-k esetén, ami szerint nem fújt kerekes járművel maximum 20 km/óra sebességgel szabad csak közlekedni.
Ja, és persze az sem igaz, hogy kézikocsira és lovaskocsira le lenne szabályozva, azokra se vonatkozik semmilyen sebességkorlátozás! Úgyhogy amíg biciklivel csak 40-nel mehetsz városban, addig Usain Bolt egy kézikocsival tolhatja a 45 km/órás tempóját is. És jófajta lovakkal egy lovaskocsi is közlekedhetne 80-nal, akár lakott területen belül is(!), miközben egy robogó csak 40-nel. Igen, a jogszabályok már csak ilyenek, amire nincsen szabály, mint például a kézikocsi, a lovaskocsi, az e-roller (legnagyobb KUGOO) legnagyobb megengedett sebességére, az bizony annyival mehet, amennyivel tud, mert nincs semmilyen jogalap a megbüntetésére. (Akit büntettek már meg gyorshajtásért, az tudhatja, hogy szépen odaírják az indoklást, hogy a KRESZ x paragrafus y bekezdésének megsértéséért jár a büntetés, lovaskocsi és e-roller esetén nincs ráillő paragrafus, nem tudnának mit odaírni = nem tudnának büntetni.) És persze, ez egy kiskapu, ha sok probléma lesz az e-rollerekkel (vagy a lovaskocsikkal ), akkor majd megváltoztatják a jogszabályokat, mint ahogy ez sok más országban már meg is történt. (De itthon is nyilván volt már ilyen jogszabályváltoztatás, más témákban, mint pl. a külföldi rendszámú autók használata a regisztrációs adó elkerülésére, vagy a jogosult nélküli rokkantkártyával parkolás.)
Ismerem ezt az állásfoglalást, és egy fél mondatától eltekintve minden egyes szavával egyetértek, pontosan ugyanezt magyaráztam én is. (De azért itt jegyezném meg, hogy soha sehol nem derült ki, hogy mi is volt az a „levélben leírt jármű”, amire ezt válaszolták, lehetett háromkerekű atomtengeralattjáró is). Egyebként ettől függetlenül az e-rollerre is igaz minden szava. Szerintem is csak olyan jármű mehet forgalomba, ami rendelkezik az 168/2013/EU rendeletben meghatározott típusjóváhagyással. (Az mondjuk elég amatőr hiba a Innovációs És Technológiai Minisztérium Jármű Módszertani Hatósági Főosztály munkatársától, hogy nincs azzal tisztában, hogy az 168/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezte a 2002/24/EK irányelvet, ami amúgy is csak irányelv volt, ami önmagában nem kötelező, csak ha annak alapján hoznak valami konkrét jogszabályt, így arra teljesen értelmetlen volt hivatkoznia.) Szóval pont az 168/2013/EU rendelet következménye az, hogy nem szükséges típusjóváhagyás a kerékpárokra, és az e-rollerekre sem. Ismétlem magam, láttál már jármű adattáblát biciklin? És volt rajta jóváhagyási szám? És biciklivel részt lehet venni a közúti forgalomban ezek hiányának ellenére is? Ugyanez igaz, érvényes az e-rollerekre is. Az emlegetett L1e járműkategóriának (könnyű kétkerekű gépjárművek) pedig feltétele az ülés megléte, ha esetleg a „levélben leírt jármű” egy olyan e-roller volt, amire volt ülés is szerelve, akkor onnantól már tényleg a világ összes szabálya vonatkozik rá (amiknek biztosan nem is fog tudni megfelelni), és annak valóban típusengedély is kell. A KUGOO-knak, Magyarországon, egyelőre, nem. -
gusthy
veterán
Az megvan, hogy te jobban tudod, mint az ügyben eddig állást foglaló összes szakhatóság? (minisztérium, rendőrség, stb.) fenti hatóságok egységesen annak megfelelően foglaltak állást, amit én leírtam.
Egy 800-as rollernek teljesen egyértelműen a segédmotoros kerékpár kategóriában lenne a helye, ha valaha meg tudna felelni a hatósági engedélyezés kritériumainak. Tehát nem általános jármű, hanem szabálytalan segédmotoros kerékpár.
Ha balesetet okoz egy ilyen, akkor a bíróság el fogja dönteni, hogy mi ez, és baromira meg fogja büntetni a tulajdonost azért is, mert engedély nélküli eszközt vezetett, és ha nincs jogsija, akkor azért is[ Szerkesztve ]
-
Fred23
nagyúr
Annak fényében, hogy nem 300-as, hanem 350-es és 800-as rollerről van szó, szerintem smkp mindkettő. Ha lenne 300-as, az viszont már mehetne kerékpár besorolásba.
Esetleg megjátszható a 300W-ra korlátozás, de gondolom, nem kis papírmunka meg extra költség lenne, illetve kicsit sem biztos, hogy a gyártó engedélyezné a szoftveres gányolást. (Gondolom, itt a fojtás szoftveresen történne.)
-
485
aktív tag
Ha valakit a roller is érdekel, nekem megjött
-
485
aktív tag
Sziasztok!
Tehát múlt héten megkaptam. Szépen becsomagolva, dupla dobozban. Adtak hozzá egy táskát, töltőt két dugóval eussal és háromágúval.
brutál súlya van, többnek érezni mint 12kiló. Összecsukva nagyon kényelmetlenül lehet hordozni, mert nem egyenesen áll a kézben, az eleje, nyilván a motor miatt lefelé húz.
A kijelző szép, jól olvasható napon is, a gombok, ameddig nem szokod meg, lehajolós, mert ugye az oldalán van az írás. a napi km számláló és idő bekapcsolástól kikapcsolásig mér, ez faszság. egy értéket tárol, a össz kmet. teljesen feltöltve 1es fokozatvab 16km/h, 2esben 24, 3asban 28, a 30at nem érti el, viszont a 28at lámpával is stabilan tartja. ha fél alatt van az akksi, ott már csak 24et tud. lejtőn lefelé max 32őt mértem. szerintem a kerék túl kemény, nagyon ráz, a lengéscsillapító érzésre csak dísznek van. egy kanyarban 28nál rámentem egy kis homokra, kurvára beszitált, de megtartottam, rohadt nagyot lehet vele esni. 20kmet mentem vele, nem merült le, és kb a harmadát 3asban nyomattam, tehát a 30km táv valószínű elérhető vele. szerintem ez az egy érték, amit tud a leírásból. a lámpa viszonylag jól világít. az indexet lehet villogóra vagy folyamatosra állítani. de x idő múlva lekapcsol, 10 perc kb. az alváz nagyon masszív, a kormány kicsit lötyögős, de még nem húztam át a csavarokat. a fék nagyon jó. mármint a karos fék. kitámasztó stabilan tartja. lábbal hajtani kényelmetlen, mert magasan van a padló. kb ennyi, a duda vicc, valami kis sípoló hang, mint valami gagyi kaputelefon. ha felgyorsult a max sebességre, aktiválódik a tempomat, ez hasznos, mert elég kényelmetlen nyomni, nagyon hosszú a kar és eléggé lent van, nem annyira ergonómikus. összességében megér 100ezret, viszont nagyon kell neki a sima út, érdesebb felületen hosszú távon zavaró. majd még tesztelem tovább, a melóhelyem 16kmre van, a héten valamikor begurulok vele -
485
aktív tag
Mentem most a városban is 12 km-et. Majdnem végig hármasban, most elérte a 29km/h-t, de kb olyan 6km-ig, utána már visszaesik 24re a max sebesség. Próbálom kitapasztalni, hogy a legkomfortosabb, azt már érzem, hogy hátra kell tenni a lábat és ha azon van a testsúly nagy része, hátul elég jól csillapít és a kis keresztrepedéseket az aszfalton simán át lehet repülni, ha megemelem a rollert. Szóval alakul ez, egyre jobban tetszik, ja a csavarokat meghúztam a biztonság kedvéért de nem volt semmi gond, talán az egyik csavar volt picit lazábban.
Új hozzászólás Aktív témák
- Politika
- Renault, Dacia topik
- Samsung Galaxy S21 FE 5G - utóirat
- Microsoft Excel topic
- Feltörték a PROHARDVER!-es regisztrációmat! (vagy elvesztettem a belépési emailcímemet)
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Home server / házi szerver építése
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Milyen autót vegyek?
- Kávé kezdőknek - amatőr koffeinisták anonim klubja
- További aktív témák...
- SmoothSkin PURE IPL villanó fényes szőrtelenítő
- Playstation 5 Slim Lemezes - MÁSFÉL HÓNAPOS, GARIS - Tökéletes állapotban - Csere/beszámítás van
- Csere LG 2k 165hz HDR10/ROG 011 XL DYNAMIC/r5 5600x/16gb/ msi b550/1.5tb ssd/3tb hdd
- Apple HomePod (2nd generation, MQJ73D/A) Midnight 2023 decembertől 2 év számlás garancia
- Csere LG 2k 165hz HDR10/ROG 011 XL DYNAMIC/r5 5600x/16gb/ msi b550/1.5tb ssd/3tb hdd
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen