Hirdetés

SAL VPT Smart - visszapillantóba oltott okostelefon

Jó régen, de járt már nálunk olyan menetrögzítő kamera, amit a visszapillantó tükörbe építettek. Sokat fejlődött az iparág, ez tagadhatatlan.

A menetrögzítő kamerák forradalma

2012-ben vettem egy Papago menetrögzítő kamerát Tajvanon. Akkor ez még igen ritka dolog volt, vittem az autót szervizbe és amikor mentem érte, akkor letámadott a teljes stáb, hogy ez mi, mert nekik is kéne egy ilyen. Eltelt szűk 10 év, ma pedig már tele a net dashcam felvételekkel (főleg Oroszországból), komplett oldalak jöttek létre, hogy ezeket publikálják és ma már 20 ezer forint körül is lehet venni életképes megoldást, ami az előttünk zajló eseményeket rögzíti. Nem minden országban engedélyezett a használata, nálunk igen, az megint más kérdés, hogy mi vonatkozik a felvett anyagok publikálására, főleg személyiségi jogok mentén.


[+]

Szóval ez egy virágzó iparág, rengeteg kisebb és nagyobb szereplővel, nagyon sokféle megoldással és minőségi szinttel, jelen tesztünk hőse pedig gyakorlatilag mindent is megígér, ami a műfajban fellelhető. Első és hátsó kamera, ADAS, FM-rádió, Bluetooth kapcsolat, 4G, távfelügyeleti app és hatalmas kijelző is a specifikációk listáján található, ez utóbbinak pedig az az oka, hogy a Somogyi Audio Line termékcsalád VPT Smart nevű terméke alapvetően egy belső visszapillantó tükör, csak éppen a tükörségen túlmutatóan minden mást is megpróbál nyújtani, hogy egy komplexebb multimédiás eszközzé avanzsáljon.


[+]

Kézenfekvő, hogy ha a kamerát egyébként is a szélvédő felső részére szokás szerelni, az sem árt, ha nagyjából középen van, akkor akár bele is építhetnénk a középső tükörbe. És akkor már esetleg tudhatna egy-két extrát, hogy ne csak mint kamera legyen haszna. A tesztkészülék okvetlenül a fedélzeti kamerás kínálat felső részével van egy árszinten, amit a hazai, 75 ezer forintos ára is aláhúz, tehát felmerül a kérdés, hogy mivel kap többet az ember ettől a készüléktől, mint egy filléres megoldástól.

Kialakítás

Nos, kijelző kapcsán biztosan többet kapunk, hiszen az egész tükör egy nagy display. 9,66 hüvelykes, 1920 x 380 pixeles megjelenítő fogja az arcunkba tolni az információt, ami csak akkor látszik, ha babráljuk a masinát, úgy egyébként ez egy tükör. A jelenlegi tükrünkre kell rápántolni két gumis karabinerrel, ezekből kapunk a dobozban egy kisebb és egy nagyobb párosítást. Nem olyan komfortos művelet ott kalimpálni a középkonzol felett, de jó esetben csak egyszer kell megküzdeni a feladattal, hogy aztán ennél lényegesen több időt töltsünk azzal, hogy a kábeleket elrejtsük.


[+]

A VPT Smart ugyanis összesen három drótot szeretne magába fogadni, nyilván kell egy áramforrás, ami rögtön keltett is némi megütközést, mert miniUSB-t fogad, ez pedig egy olyan régi szabvány, hogy órákig túrtam a szerkesztőségi lomtárban, hogy találjak egy ilyen kábelt ahhoz, hogy szivargyújtó nélkül is életre tudjam kelteni a jószágot, mert a gyári betáp elválaszthatatlanul ehhez van építve. Ami egyébként azért okozhat némi problémát, mert sokan szeretnek egy univerzális, relatív magas teljesítményű, legalább két USB-t ellátó szivargyújtós adaptert használni, hogy ne csak a tükör menjen, hanem mondjuk a telefont is lehessen tölteni. Aztán kiderült, hogy gálánsan adnak a csomagban egy USB-A-ban végződő kábelt is, szóval az én problémám megoldódott, az autós felhasználáshoz viszont bütykölni kell, ha nem csak a tükröt akarjuk árammal ellátni.


[+]

A tápkábel jó hosszú, egy kisbuszban is elég lesz ahhoz, hogy a műszerfal alatt, majd az A-oszlop mellett és végül a tetőkárpit alá bújtatva elvigyük a tükörig, első pipa tehát megvan. A készülékhez tartozik egy külső GPS modul is, amihez szintén van egy korrekt méretű kábel — ezért nem haragszom, sokszor lehet jobb vételt találni, mint ahol a visszapillantó fixen van, szóval 3M ragasztóval oda tesszük, ahová akarjuk, csak itt is gondoskodni kell a zsinór elrejtéséről. (Oké, egy Bluetooth GPS elegánsabb lett volna, de áram annak is kell.) A harmadik madzag a hátsó kamerát köti be, na, ez majdnem 6 méter, itt az A, B és C oszlopok felett a tetőkárpit szélén elvezetve kéne eljutni az autó hátsó részéhez, ott kijönni és fixen felrakni, ez már az a szint, aminek talán nem mindenki áll neki maga, plusz egy külön kábel van a rükverclámpához, amiből a tükör tudja, hogy most tolatni fogunk és átkapcsol a hátsó kamera képére.


[+]

Na, ha ez mind megvan, akkor a vezető felé eső részen egy kihúzható panelen ül az elülső kamera, ezt szépen kitoljuk, állítgatjuk, aztán vagy bosszankodunk, hogy a tükör feletti takaróelem belóg a képbe kissé, vagy szerencsénk van. Nekem nem volt, pedig egy olcsó és kicsi autóban próbáltam ki a masinát. Ha mindezen műveletekkel elkészültünk, akkor még mindig van teendőnk, fent be kell rakni egy microSD-t, mert hiába van tárhely a termékben, arra nem rögzít, illetve opcionálisan berakhatunk egy SIM-et is, hogy mobilnetet kapjon a masina. És most lehet indulni.

Menü, funkciók

Kell egy kis idő, mire összeszedi magát a szerkezet, miután áramot kap. De aztán feltárul a felület, amely igény szerint többféle üzemmódban is mutatja magát. Mivel széles a kijelző, így alapesetben egy kártyás menü első három elemét látjuk balra, jobbra pedig az első kamera képét. Ez a felosztás akkor is általános, ha a menüelemek között választunk valamit (kivéve szövegbevitelnél, akkor mienk az egész terület), egészen balra vannak a legfontosabb ikonok (első és hátsó kamera, beállítások, home és vissza), egészen jobbra pedig a sebességünk, valamint az idő és a dátum olvasható le.


[+]

Mielőtt beletúrunk a részletekbe, vegyük észre, hogy ez egy olcsó telefon. 8.1-es Android, négymagos Speadtrum (Unisoc) SL8541E processzor, Mali820-as GPU, 2 GB LPDDR3 RAM és 16 GB tárhely jellemzi. Van benne egy 2 wattos hangszóró, FM-transmitter, hogy a rámásolt fájlokat átküldjük FM-sávon az autórádióra, képes a Bluetooth kapcsolatra, hogy kihangosítóként is működjön, van benne egy alapszintű 802.11 b/g/n WiFi, valamint egy 4G-s SIM-foglalat. Azt már kevésbé hirdetik, hogy a B20-as sávot nem ismeri, ami itt-ott okozhat adatkommunikációs problémát, de akárhogyan is: ez egy nagyon olcsó telefon hardvere, ami egy módosított Androidot futtat.


[+]

Pont ebből fakadóan egy csomó menüpont kialakítása ismerős lesz, főleg a beállítások között turkálva, de van alkalmazáslista is Google Play áruházzal, ahová le is lehet tölteni ezt-azt. Ha valaki YouTube videókat akar nézni egy visszapillantón, annak például adott a lehetőség. A menüben van hotspot funkció is, ami a belerakott SIM adatforgalmát osztja szét autószerte, de ha nem teszünk bele kártyát, viszont a telefonunkról osztunk netet, az is opció. Már csak azért is, mert van navigáció, alapesetben a Maps (de hát felrakható a Waze is), ami a tükör bal felén fut ablakban, egészen addig a pontig, amíg címet nem írunk be, mert onnantól fullscreen, de csak addig, amíg hozzá nem érünk — lett volna még némi feladat az optimalizáció szempontjából.


[+]

Az első, vagy a hátsó kamera képe egy az egyben kitehető, más kérdés, hogy a kép alját és tetejét jóindulatúan levágja a rendszer, de egymás mellé is tehetjük a képeket, bár ez vezeték közben zavaróbb, mint egy csapat rollerest kerülgetni a Lánchídon. Az amúgy is le van zárva. Normál esetben viszont nem látszik semmi a kijelzőn, csak működnek a kamerák, de amúgy a berendezés tükörként funkcionál, ám ha navigálunk, akkor ez a képessége megszűnik, mert elfoglalja a Google Maps a helyet. Olyat is tudunk ám csinálni, hogy fixen kidobjuk a hátsó kamera képét, és akkor egy Honda e-ben érezhetjük magunkat, tolatáskor még távolságcsíkokat is rajzol a képre a rendszer, de erre azért nem bíznám rá a lökhárító fényezését.


[+]

Ha előrefelé közlekedünk, akkor be lehet kapcsolni az ADAS névvel illetett sáv- és távolságfigyelőt, ami nyilván egy szoftveres megoldás, de meglepően ügyes, rajzolgatja a sávokat, mutatja a többi közlekedő távolságát, ha vészesen gyorsan közeledik valami, akkor rajzol rá piros figyelmeztetést, ez mind szép és jó, de közben szeretnék hátrafelé is pillantani néha, szóval az eredendő probléma ezzel az egésszel, hogy azért normál esetben ott az a tükör azért van, hogy belenézzek, ha viszont valami mást mutat, akkor egy információval kevesebbel gazdálkodom haladás közben.

Kamerák és app

Egy ilyen berendezés legfontosabb tulajdonsága, hogy rögzítse a körülöttünk történő dolgokat, ami pedig fontos, azt egy érintéssel fixen tárolhassuk későbbi visszanézésre. Van a masinában G-szenzor, ha irreális lassulást érzékel, akkor ő maga is eltárolja a felvétel (mindkettőt), de erre manuálisan is van opció, ha az a kedvtelésünk, hogy a magukat villamosnak képzelő prémium autók indexelési szokásait este a fotelben elemezgessük bosszankodva. Viszont képminőség szempontjából az eredmény meglehetősen középszerű: Full HD az első, HD a hátsó kamera felbontása, a dinamikatartomány szűk, este az első modul még csak-csak, de a hátsó nagyon zajos és könnyen megzavarják a fények. Sokkal jobbat kéne kínálni ebben az árszegmensben, sokan lemondanának arról, hogy appokat telepítsenek, ha közben kapnának 4K felbontást, HDR-t és egyéb jóságokat, de ahhoz viszont a használt chipset+GPU páros lesz karcsú. Itt jön ki, hogy ez nem egy célhardver, amit egyetlen feladatra szánnak, hanem egy általános okostelefonos belépőszint.

A fenti videóban Zsolt elemezgeti a dolgot és rak be felvételeket is, amelyek MPEG-2 TS fájlformátumban esnek ki a gépből, ezeket azért kábé bármivel le lehet játszani, de alapvetően egy elég régi formátum, több videoeditor nem is tud velük mit kezdeni konvertálás nélkül. A célnak persze megfelelnek a videók, láthatók rajtuk a rendszámok, a helyszínek, széles a látószög elöl-hátul, tehát arra biztosan elég, hogy egy-egy esemény rekonstruálható legyen a segítségükkel.


[+]

Ha a motyóban fixen van SIM, akkor lesz értelme a CarKeeper alkalmazásnak is, ami egy QR-kód beolvasása és egy regisztráció után lehetőséget ad arra, hogy a távolból is ránézhessünk a kamera képére, küldhet riasztást, ha a G-szenzor szerint megmoccan az autó, pedig nem is ülünk benne, továbbá rögzíti a legutolsó használat helyét, amit térképen visszanézhetünk. A tükörben van 500 mAh-nyi akkumulátor, ami persze ahhoz kevés, hogy fixen rögzítsen videókat, de arra elég, hogy szükség esetén magához térjen a berendezés, kommunikáljon 4G-n és elindítsa a kamerákat.

Összegzés. Van ebben ötlet, az nem vitás. A kérdés inkább az, hogy szükségünk is van-e erre a tudásra. Azt mondanám, hogy ízlés dolga, jópofa, hogy a navigáció a tükörben fut, tolatókamerát nélkülöző autókban is hasznos a hátsó modul megléte és a kép kirakása a tükörre, a képminőség azonban lehetne jobb. Ha nem babrálunk semmivel és nem is rakunk ki alkalmazásokat fix futtatásra, akkor kis idő után lekapcsol a kép és megmarad tükörnek a termék úgy, hogy közben mennek a kamerák, nálam az ADAS felesleges fícsörnek számított, ahogyan az alkalmazástelepítés lehetősége is. Ahhoz képest, hogy koros a hardver, egyáltalán nem döcögős a felület, a nagy kártyák miatt használni sem komplikált, viszont pont a kamerák beállításai hiányoztak. A beszerelési komplexitás kvázi adottság, amit nemigen lehet elkerülni, de csak egyszer kell nekiesni, a GPS modul jól vizsgázott, a Bluetooth kihangosítással sem volt probléma, zenét mondjuk pont nem ezzel a masinával érdemes hallgatni. Magyarán vegyes a kép, vannak benne ötletes megoldások, ízlés és felhasználói szokás és elvárás kérdése, hogy megér-e 75 ezer forintot. Ha nincs Bluetooth-fejegység, első-hátsó menetrögzítő kamera és tolatókamera az autóban akkor vegyél új autót ez a berendezés sok funkciót próbál pótolni, nyilván nem lesz olyan, mintha gyári megoldásokkal szerelnénk fel, de nem is kerül annyiba. Ha viszont csak egy olyan kamera kell, ami a tükörbe van építve, akkor léteznek kevesebbet tudó, de az eredendő célnak ugyanígy megfelelő megoldások is kedvezőbb árfekvésben.

Bog

A tesztkészüléket a Somogyi Elektronic biztosította, köszönjük. Itt lehet megvásárolni.

Előzmények

Hirdetés