Fizetett értékelések a Mate 10 Prót forgalmazó Best Buy oldalain?

A Huawei szerint tévedésről van szó, noha úgy tűnik, hogy a Facebookon toboroztak bétatesztelőket a jó értékelésért cserébe. – írta: Bog, 6 hónapja

Hirdetés

Az amerikai Best Buy oldalain a felhasználói értékeléseknél a Huawei Mate 10 Prót szinte csak istenítik a felhasználók és mint kiderült, ez nem biztos, hogy véletlen. A 9to5Google arról számolt be, hogy több mint 100, maximális pontszámmal, valamint lelkesítő szövegekkel ellátott vásárlói értékelést találni a Best Buy oldalain olyan tartalmakkal, mint hogy "az év verhetetlen okostelefonja", vagy "megszégyeníti a Samsungot". Még olyan beírás is akadt, ami arról számol be, hogy "ez a legjobb telefon, erre cserélem le az iPhone X-emet!".

A Huawei-nek amúgy nem megy annyira az Egyesült Államokban a szekér, mint a világ többi részén, a márkával szemben még mindig van egy erős bizalmatlanság a tengerentúlon. Épp ezért nem is meglepő, hogy a Honor brand viszont pont ezen a piacon számít erősnek, ezt ugyanis a vásárlók nem kötik a Huawei-hez, ami egyébként jól mutatja, hogy miért volt jó ötlet elválasztani a két márkát egymástól. A Best Buy felhasználói értékelései viszont sok potenciális ügyfél számára megbízhatónak számítanak, amikor az online boltban nézelődnek (bár törölgettek a Best Buynál is, de még mindig van 73 review, összesen 4,8-as átlaggal), hiszen az egyik legnagyobb elektronikai bolthálózatról van szó (az éves bevétel 44 milliárd dollár volt 2016-ban).

Ám sajnos úgy fest, hogy nem arról van szó, hogy ennyire sok lelkes Mate 10 Pro felhasználó akad. A Huawei ugyanis január 31-én egy nem publikus Facebook-csoportban (amely amúgy 60 ezer tagot számlál) felhívást tett közzé azzal, hogy írják meg a Best Buy értékelési közé, hogy miért szeretnének egy Mate 10 Prót és cserébe lehetnek bétatesztelők. Ha nem is mindenki, de végül kilenc embert választottak, amiről szintén Facebook-bejegyzés tanúskodik. Nyilván ezeket azóta már törölték, de a screenshotok megmaradtak.

A Huawei azóta egy rövid közleményben reagált a fentiekre, amelyet szó szerint idézünk: "A Huawei számára a felhasználók a legfontosabbak, akiket arra bíztatunk, hogy saját szavaikkal és hiteles párbeszéd keretében osszák meg tapasztalataikat a készülékeinkről.  Úgy gondoljuk, hogy félreértés alakult ki egy közösségi médiában közzétett bejegyzésünk körül, melyben új bétatesztelőket kerestünk. Bétatesztelőink kiterjedt ismeretek birtokában értékelték az oldalon a készülékeinket, de soha semmilyen módon nem részesültek pénzbeli juttatásban azért, hogy megírják őszinte véleményüket a termékről. Mindazonáltal mindent megteszünk annak érdekében, hogy eltávolítsuk bétatesztelőink azon bejegyzéseit, amelyeknél nincsen feltüntetve, hogy részt vettek az értékelési programban."

A felhasználói visszajelzések manipulálásának ötlete persze nem most és nem is a Huawei fejéből pattant elő, a közösségi tapasztalatokra építő oldalaknál ez azóta probléma, mióta egyre nagyobb hangsúlyt kap, hogy az egyes termékeket a vásárlók miképp értékelik, ez nem csak árucikkeknél, hanem szolgáltatásoknál (szállás, autóbérlés, repülés, különböző turisztikai programok) is adott esetben döntő súllyal eshet latba. Az ilyen felületet üzemeltető vállalkozások általában szabályzatot is készítenek és erőforrásaikhoz mérten igyekeznek szűrni a nem valós bejegyzéseket, a Best Buy oldalain is megtaláljuk azt a passzust, amely tiltja, hogy olyanok értékeljenek egy terméket, akik még nem rendelkeznek vele, de a jelek szerint a Mate 10 Pro értékelései simán átmentek a szűrőn. Noha a Huawei nyilván azt várta ettől a "mozgósítástól", hogy növekednek majd az eladások, a Mate 10 Prónak igazából nem lenne erre szüksége, hiszen valóban egy csúcsmodellről van szó.

Igazából a Mate 10 Prónak erre volt a legkevésbé szüksége.

Hirdetés

Előzmények