Alternatív Hajtás blog: nem csak az elektromos autók töltését kell megoldani!

A magyar Voltee nem a villámtöltőkben látja az elektromos városi közlekedés jövőjét. Töltődobozuk lassan tölt, de szó szerint bárhol telepíthető, olcsó, és nem csak autók tölthetők róla. – írta: Bocha, 1 hete

Egy elektromos autót jelenleg többféle sebességgel lehet tölteni. Ha az óriási akkumulátorral rendelkező (és ebből adódóan az itthon elterjedt elektromos autókhoz képest lassan tölthető) Teslákat kihagyjuk a képletből, akkor nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy egy otthoni töltő használatával nulláról száz százalékra 8-16 óra alatt tölthetünk fel egy autót, a leginkább elterjedt 22 kW-os töltőkkel a művelet autótípustól függően 3-5 óra, míg egy 50 kW-os DC-töltővel (villámtöltővel) a folyamat 1 óránál kevesebb időt vesz igénybe. Ebből adódóan az elektromos autók iránt érdeklődők egy jelentős része a villámtöltőkben látja a jövőt, és vannak is fejlesztések: idén érkezhetnek a 150 kW-os töltők, amikkel a pár év múlva megjelenő, még nagyobb akkumulátorral rendelkező modelleket is egy óránál gyorsabban lehet majd feltölteni.


[+]

Azonban egyáltalán nem biztos, hogy ez a jövő egyetlen iránya, hiszen már egy 50 kW-os töltő telepítése is elég komoly feladat, gyakorlatilag minden esetben hálózatbővítéssel jár, a fogyasztása egy kisebb irodaházéval egyenértékű, és eleve egy sok millió forintos mulatság maga a töltőoszlop megvásárlása is. Autópályák mellé nyilván ilyeneket érdemes telepíteni, mert utazás közben senki nem akar 5 órát várni az autója töltésére, azonban a városban nem biztos, hogy ez lesz az irány. Többek között az ELMŰ-ÉMÁSZ társaságcsoport szerint sem, akik a közterületeken ugye 22 kW-os töltőoszlopokat helyeztek el, de van egy izgalmas magyar cég, az Innogy Solutions Kft. is, akik pedig kifejlesztettek egy sok szempontból jövőbemutató és hiánypótló töltőoszlop típust, a Voltee-t.

Voltee Gödöllőn (forrás: www.godollo.hu)
Voltee Gödöllőn (forrás: www.godollo.hu) [+]

A Voltee nem a sebességgel játszik, egy ugyanolyan 230 voltos hálózati dugasz van benne, ami a háztartásokban is megtalálható, tehát egy napjainkban elérhető elektromos autót 8-16 óra alatt lehet róla teljesen feltölteni, ami sok idő. De a Voltee-nál nem az a cél, hogy az autókat teljesen feltöltsék róla, hanem az, hogy a városban autózó és ott bármilyen tevékenység miatt időt töltő tulajdonosok valamennyi töltést kaphassanak napközben is, akár csak 10-15 kilométert azalatt, hogy megebédelnek, mert azzal már el fognak jutni a következő állomáshoz. A 230 voltos töltésnél viszont voltak megoldandó feladatok, például a kábel rögzítése, hiszen a kimondottan elektromos autókhoz készült töltőcsatlakozóktól eltérően itt nincs zárszerkezet, ami rögzítené magát a kábelt, úgyhogy a Voltee-nál ezt egy ajtó teszi meg a videón is látható módon. A Voltee további előnye, hogy bármi tölthető róla, elektromos robogó, bicikli, roller, vagy éppen akár telefon is.

A kezelés nyilván mobilalkalmazással van megoldva, emiatt azt is mondhatnánk, hogy okos töltőről beszélünk, amit a fejlesztést végző csapat nem szeret használni, de más cégek valószínűleg már rásütötték volna a jelzőt a megoldásra, hiszen tud okos dolgokat: a végfelhasználók által elérhető alkalmazáson látszik a töltő aktuális állapota (például az, hogy foglalt-e) és lehet mérni a használatot, ami akár az alapja is lehet egy üzleti modellnek. Hiszen a terv jelenleg az, hogy a felhasználók többféle csomag közülül választhatnak majd annak függvényében, hogy milyen áramigénnyel rendelkeznek, avagy milyenek a töltési szokásaik. De jelenleg még nem itt, hanem a proof of concept stádiumban tart a dolog, a Voltee két dologban kell, hogy bizonyítson. Az egyik a telepíthetőség, ami elvileg gyerekjáték, külön oszlopok formájában is ki lehet rakni, de elérhető egy kompakt változat is, plusz olyan modul formájában is elérhető, amely bármilyen hengeres testbe, például egy villanyoszlopba berakható. A másik pedig az, hogy az embereknek mennyire jön be ez a koncepció, de ennek megválaszolása valószínűleg sok időt igénybe fog venni, hiszen a budapesti elektromos autós társadalom hozzá van szokva ahhoz, hogy a töltés sokáig teljesen ingyen volt, és jelenleg még feltétlenül nem tudják elképzelni, hogy ez nem mindig lesz így. Pedig amúgy már most sincs így minden esetben.