Xiaomi M365 elektromos roller teszt

A jármű, amire első alkalommal kicsit mindenki szkeptikusan néz, mégis csak fülig érő mosollyal lehet róla leszállni, és még közlekedési alternatívaként is releváns. – írta: szentkuti11, 6 napja

Felépítés, működés, hatótáv

Nem kell nagyon messziről és hunyorogva nézni, hogy álló helyzetében egy teljesen hagyományos rollernek lássuk az M365-öt. Semmi látható jele a padlóba integrált akkumulátorpakknak, az első kerék persze burkolt, hiszen benne van a villanymotor, de ez sem teljesen szokatlan, és egyáltalán nem is feltűnő jelenség, egyedül a hátul lévő, mechanikus tárcsafék az, ami igazán elárulja, hogy ez a megszokottnál nagyobb sebességre elérésére képes. Közelről megvizsgálva persze feltűnik a kormányon lévő bekapcsológomb, a jobb oldalon lévő menetkar, a megannyi kábel és, a gyári csengő és természetesen a fékkar is.

A lámpa egész jó, a fékkar már annyira nem
A lámpa egész jó, a fékkar már annyira nem [+]

Elöl-hátul lámpával is felszerelték a gépet, ami városi környezetben kimondottan hatékony, az első egyetlen szimpla leddel 5-6 méterre elvilágít, persze végsebesség környékén ez már kevesebb, mint amennyit egy másodperc alatt megtesz a roller, tehát ha csak a beépített lámpára kell szorítkoznunk, nincs a környéken közvilágítás, akkor mindenképpen érdemes visszavenni, hiszen a rugózás hiánya miatt egy egészen pici úthiba is csúnya meglepetéseket tud okozni. A hátsó lámpa fixre kapcsolható, fékezésre pedig villog, csupán egyetlen hibája van: ha régi rolleres reflexekkel sárvédőfékezést próbálunk csinálni, jó eséllyel elszakítjuk a kerékkel a kábelét, ami a normál szigetelésen kívül semmilyen fizikai védelmet nem kapott.

A sárvédőn ne fékezzünk, nem arra való
A sárvédőn ne fékezzünk, nem arra való! [+]

Egyetlen csuklós, reteszelhető mechanika segítségével csukhatjuk össze, a csengő kallantyúja akad be a sárvédőn lévő púpba, és a felső cső máris alkalmassá teszi arra, hogy táskaként hordozzuk, de ha nem cipelni akarjuk, csak megállni egy pillanatra vagy tölteni, oldalsztender segítségével stabilizálhatjuk, akár nyitott állapotban. A hozzá tartozó adapter kétrészes, akár egy laptop töltője is lehetne, egyetlen állapotjelző led van rajta, ha pirosan világít, akkor éppen tölt, ha zöld, akkor vagy nincs rajta semmi, vagy teljesen fel van töltve. A rolleren bal oldalt van a körcsatlakozó.

A szerkezet leggyengébb része ez a forgáspont
A szerkezet leggyengébb része ez a forgáspont [+]

A váz alumíniumból készült, nem gyönyörűek a hegesztései, de ezeket nyilván nem is kell nézegetni, a karbonnak pedig legfeljebb tömegbeli előnyeit érezhetné a felhasználó, merevségének szűk keresztmetszete korántsem a vázban keresendő. A 8,5"-os kerekei gyárilag belsős megoldással, CST gumiköpennyel érkeznek, és bár autószelepesek, valamilyen adapter szinte biztosan kell a felfújásukhoz, hiszen nem lógnak ki a felniből és nagyon nehéz hozzájuk férni. Körülbelül 9 cm a hasmagassága, túl sok padkázási lehetőség tehát nincs benne, nagyon keresni kell az akadálymentesített részeket.


[+]

A motor maximális, pillanatnyi teljesítménye 500W-ra van korlátozva, de ezt csak gyorsulásokkor, emelkedőn tudjuk kihasználni, folyamatosan ugyanis 250W-ot tud leadni. A fél kilowattot nyilván nem is érdemes lóerőre számítani, ahogy a 16 Nm-es nyomaték is mókásan hangzik, de ennyi tapasztalattal őszintén mondhatom: ez egy masszívan túlmotorizált jármű ahhoz képest, hogy milyen utakon és mekkora kerékkel használjuk. A többség őszintén meglepődött azon, hogy milyet gyorsul. Egyedül emelkedőkön kevés a motorerő, maximum 14 fokig van specifikálva a gép, és egy ennél meredekebb helyen már tényleg meg fog állni alattunk.


[+]

Elinduláskor nem támaszkodhatunk kizárólag a motorra. Ha már belöktük magunkat, a gép a kerék forgásából érzi, hogy a gurulás nagyjából stabilan történik, ilyenkor lép be a villanymotor, ha elkezdjük mutatni a potméternek szándékainkat, és a megállásig többet nem is kell hajtani, felgyorsulhatunk akár 25 km/h-ra is. A villanymotor erejét nagyon finoman tudjuk adagolni a karral, tehát elszállni remélhetőleg senki alatt nem fog, de van Eco mód is, ami nem csak hosszabb működést ígér, 18 km/h-ra korlátozza a történet végét, illetve a maximális nyomatékot sem engedi a kerékre. Egyedül arra érdemes figyelni, hogy kicsit csúszós, kicsit emelkedős úton inkább előre próbáljunk dőlni, különben előfordulhat, hogy elpörög az első kerék, és ezt semmilyen formában nem korlátozza az elektronika.


[+]

Ha hirtelen úgy érezzük, hogy már eleget mentünk gyorsan, és nagyon közeledik az a tölgyfa, ami az imént ugrott elénk, nyilvánvalóan meg is kell tudni állni. Ebben egyrészt segít a visszatáplálás, ami az első keréken érezteti hatását és bár normál üzemben csak három fokozatban állítható az ereje, komoly fékezésre masszívan odateszi magát, másrészt pedig ott van rajta a hátsó, bovdenes tárcsafék, ami még száraz úton is képes blokkolni a kereket. Az elérhető fékhatás kimondottan megnyerő, ennyi tapadásból sokkal többet nem is lehetne kihozni. Egyébként van benne eABS, ami annyit takar, hogy bár fékezésre nagyon erősre állítja az első keréken a rekuperálást, blokkolni nem fog.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!