Rekord és balhé a Tesla negyedéve után

A mutatók jók, a sokmilliós villanyautókból kispórolt töltő viszont rossz precedenst teremthet.

Odébb van még a villanyautók dominanciája a járműpiacon, ám a Tesla menetelése kísértetiesen hasonlít az Apple-ére az okostelefonos történelem hajnalán: Elon Musk márkája áll a legjobban EV vonalon, döntései pedig negatívan és pozitívan is befolyásolhatják a kategória jövőjét. A márkának és a részvényeseknek kétségtelenül jó hír a 310 048 kézbesített Modell S/3/X/Y után generált, 16,861 milliárd dolláros árbevétel, 32,9%-os autónkénti nyereséggel, és a 18,756 milliárd dolláros összesített árbevétel is céges rekord, amihez a szolgáltatások, az energiaszektor és a gyors ütemben fejlődő Tesla biztosítás is hozzátette a maga részét.

A berlini Model Y kézbesítése az első negyedév végén megindult
A berlini Model Y kézbesítése az első negyedév végén megindult [+]

A teljes GAAP eredmény 5,46 milliárd dolláron állt meg, és a céges nyereségesség minden kiadás után pedig 19,2%-ra rúgott, ami hatalmas fejlődés az egy évvel ezelőtti 5,7%-hoz képest. Ebből a megnövekedett autó gyártásszám és végfelhasználói összeg, az arányosan lassabban növekvő kiadások és kutatás-fejlesztés, a Teslától vásárolt karbonkreditek megugrása és Elon Musk vezérigazgatói bónuszcsomagjának rendezése is kivette a részét. A másik oldalról viszont megnőtt beszállítói és nyersanyagárak csökkentették a kasszát, illetve a sanghaji Gigagyár többhetes leállása a város komplett koronavírusos zárlata miatt, noha ez utóbbinak a negatív hatása a második negyedévben lesz nyilvánvaló.

Texasban a második negyedévtől kézbesítik a crossover SUV-ot
Texasban a második negyedévtől kézbesítik a crossover SUV-ot [+]

Rövidtávon minden a Model Y crossoverről fog szólni: ez a fremonti és sanghaji gyárak kulcsterméke, és ezzel a modellel indít a berlini és a texasi Gigafactory is, az előbbi 2170 formátumú cellákkal, az utóbbi pedig 4680-as, Tesla gyártású egységekkel, melynek a kihozatala számos innováció miatt csak lassan növekszik, így lehet, hogy Texasban is bevetésre került a 2170. A Cybertruck így csak jövőre érkezik a többi bejelentett modellel, és 2023-ban hullhat le a lepel a Tesla kormány és pedál nélküli önvezető robotaxijáról is, amihez persze tökélyre kell fejleszteni az erősen bétás városi FSD csomagot. Ezt követően jöhet az Optimus robot, Musk ígérete szerint jóval nagyobb anyagi sikerrel a járműszegmensnél, és persze közben a Tesla napelemes és ipari akkumulátorrészlege is fejlődne, csak ennek léptéke sokkal szerényebb. A Tesla részvényértéke a pénzügyi jelentés hatására 9%-ot növekedett.

Három hét régiós koronavírusos bezárás után újranyílt a sanghaji gigagyár
Három hét régiós koronavírusos bezárás után újranyílt a sanghaji gigagyár [+]

Mindez nem tudja palástolni az elmúlt napok vitatható döntését, miszerint a mostantól megrendelt, néha sok tízmilliós járművekből a Tesla az Apple példájára kispórolja a hagyományos fali aljzatra dugható adaptert és töltőkábelt (Mobile Connector). Ez az egység ugyan meglehetősen lassan, ám a tulajdonos otthonának kényelmében tölti a villanyautót leggyakrabban az éjszaka folyamán, és a kábel az állítólagos alacsony kihasználtság miatt marad ki azokból a Teslákból, amelyekre a bejelentés után érkezett megrendelés (ezek kézbesítése 3-12 hónap is lehet). A döntés minimum véleményes, mert a kábel bármilyen úti szállás vagy rokonlátogatás során is kapó jön – persze nélküle továbbra is bármely állomáson tölthető egy-egy Tesla, beleértve a Supercharger hálózatot.

A nevezett Tesla Corded Mobile Connector
A nevezett Tesla Corded Mobile Connector

A Tesla kínál amúgy a hagyományosnál nagyobb teljesítményű otthoni töltőállomást is (Wall Connector, 500 dollár), amit eddig is külön kellett kosárba helyezni, mostantól viszont az alapvető töltőegységért is 400 dollárt kérnek el (ami az ígéretek szerint hamarosan 200 dollárra csökken). Véleményünk szerint ezt éppúgy pofátlanság kispórolni, mint az adaptert egy mobil dobozából, és talán mégsem ezen kellene a világ legnagyobb értékű autómárkájának spórolni. Félmegoldásként az is jobb lenne, hogy aki kéri, továbbra is megkapja a kábelt, akinek meg nincs rá szüksége vagy fenntarthatósági okokból lemond róla, kap némi szupertöltési kreditet ellenértékben. Ám, ahogy az az elmúlt bő évtizedben kiderült: a Tesla ebben is a saját útját járja, és remélhetőleg nem teremt a dologból divatot.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés