Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Soká

    senior tag

    válasz #03969024 #56212 üzenetére

    Én elhiszem, hogy szeretnéd kimaxolni a feladatot, de tedd a szívedre a kezed, hogyan tudod megmérni, a tervezőasztalon eldönteni, hogy melyik anyagminőség és milyen forma lesz az, amivel a hangod VALÓBAN jó lesz? Mert én azt érzem, hogy a "kimaxolás" leginkább pszichés oldalon történik meg: azaz ha megveszed a legdrágább anyagot, ha mindent dupla mennyiségből csinálsz, ha jól megizzasztod magadat és a pénztárcádat, akkor csak megszán a Jóisten és csak visszaköszön majd az erőfeszítésed a hangminőségben. De ez, lássuk be, nem annyira elektroakusztika mint inkább pszichés küzdelem. Ahol - matematikai alapon - a "jó hangnak" kicsit olyan az esélye mint annak, hogy véletlenül kirakódjon a bűvös kocka... (jó, most túloztam)
    Én ezt az érzést kb. 30 éve hordozom magamban, azóta évente visszatérek a témára és a bizonytalansági tényezőknek (meg pénzhiánynak...) köszönhetően soha nem jutottam odáig, hogy egy konyhába szánt dobozkát leszámítva "megalkossam" a magam hájend-verő :) dobozát. Egy csomó emberrel konzultáltam (nagyjából mindenki mást akart és kb. nagyjából mindenki más ízléssel/hallással állt hozzá a dologhoz.
    Utoljára tavaly ilyenkor mérlegeltem azt, hogy kb. 200.000Ft-ot költve a hangszórókra, keresztváltóra belevágjak egy kétutas dobozépítésbe, de azóta is halogatódik a dolog.

    Félre ne érts, nem lebeszélni akarlak a dobozépítésről, csak arra figyelmeztetni, amivel kezdtem, hogy ne ess abba a hibába, hogy mindenáron a legelérhetetlenebb anyagot akard megszerezni abban a hitben, hogy attól jobb lesz a hang, mert erre nincs garancia. Megértem, ha szeretnéd kimaxolni a dolgot de kimaxolni csak akkor tudod ha minden részletében képes vagy lemásolni egy jól szóló dobozt (amire kicsi az esély, mert vagy nem teljes a dokumentáció vagy mert nem beszerezhető az ugyanolyan alkatrész) vagy nekilátsz a kísérletezésnek, ami nem akkor ér véget, amikor megtaláltad az optimális eredményt, hanem amikor belefáradtál. :)

    És akkor konkrétabb dolgokról:
    a hangdobozgyártók döntő többsége azért nem épít fából dobozt, mert rájöttek, megtapasztalták, hogy fából összerakni egy "kockát" az asztalos szempontból ellentmond a faipari elveknek. A fa keresztirányú zsugorodásával mindenképpen érdemes számolni, ez pedig az jelenti, hogy x, y, z tengely egyszerűen nem tud rendesen együtt dolgozni. A "kocka" két oldalán, összesen négy élnél a szálirány nem fog stimmelni. És itt, ha a páratartalom változik (vagy egyszerűen a fa öregszik) kisebb nagyobb anomáliák támadnak. És míg egy bútornál max. esztétikai hiba egy repedés, addig egy hangdoboznál a legkevésbé sem szerencsés ha "szelel". A dimenzió sem mindegy, minél nagyobb a tárgy, annál nagyobb a repedés veszélye, ezért van az, hogy a tömörfából készül dobozok általában kis, minimalista dobozkák.
    (természetesen egy sorozatgyártott terméknél az is őrült galiba, ha a nyersanyag nem áll rendelkezésre szabvány formában, a fa meg hol ilyen, hol olyan...)

    Azt is szokták mondani, hogy a hangdoboz nem hangszer. Nem arra van szükség, hogy szépen rezonáljon, hanem ellenkezőleg, minél "döglöttebb" legyen. Ilyen szempontból a préselt anyagok lehet, hogy jobbak. (azért írom, hogy "lehet" mert persze nem tudom pontosan)

    Sokat dumálok, de a lényeg: el kell tudni választani egymástól a hangzatos elveket (ilyen szendvics szerkezet, olyan kábelsodrás, amolyan impregnálás) és azokat amik valóban meghatározóak. Lehet, hogy van sűrűbb mdf annál, ami a kereskedelemben kapható, de míg egy gyári doboznál számít, hogy a lehető legminimálisabb falvastagsággal dolgozzanak, és az legyen merev, addig te nyugodtan választhatsz vastagabb anyagot.
    Egyébként, ha a hangzatos dolgok érdekelnek, akkor mindent vibrániumból kell készíteni, az tuti jól szól(na). :)

    Ha nem hadititok, érdekelne, milyen hangszórókészletet vettél? (nem értek hozzá, nem fogom minősíteni :) )

Új hozzászólás Aktív témák