Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • EQMontoya

    veterán

    válasz Kleroo #36054 üzenetére

    Pedig a 6 fokozatú váltó sok mai autónál tényleg csak a sportosság miatt van meg.
    Pl. az MX-5, RX8, IS200 6-os váltója ugyanaz az Aisin, nyilván a végáttétellel lehet játszani, de a fokozatok viszonylag közel vannak egymáshoz.

    Same rules apply!

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz Kleroo #36054 üzenetére

    Az a helyzet, hogy ha az ember megnézi a benzinmotorok fordulatszám és terhelési jelleggörbéjét, jellemzően előfordulhat, hogy nagy tempónál nagy légellenállásnál fajlagos fogyasztás szempontból nem az a legelőnyösebb, ha alacsony fordulaton pörög a motor.
    Az embernek nyilván az a legkényelmesebb, ha a motor 1000-et forog 6-ban 140-nél, mert akkor csak a gördülési ellenállás és a szélzaj adja a zajt, de alacsony fordulaton se rugalmassága se teljesítménye nem lesz a motornak, se a fajlagos fogyasztása nem lesz ideális.
    Namost ha azt vesszük, hogy az R18A és a vele szerelt autók a legjobb fogyasztásra lettek alapértelmezetten beállítva, akkor előbb-utóbb kibukik, hogy hiába zajosabb a motor 3500 körül, de pályázásnál fajlagosan ekkor fog a legkevesebbet fogyasztani. Egyre nagyobb sebességgel, arányosan nagyobb lesz a fogyasztás, míg 100-120 körül fajlagosan nem is az ideális lesz a fordulatszám tartomány.
    Fontos kiemelni hogy fajlagos fogyasztás. Abszolút fogyasztásra az a jó, ha pályán 140 helyett 110-el megyünk, de ugye alapvetően ez nem cél.
    Nagyon általánosan a legkisebb fajlagos fogyasztás valahol a nyomaték maximum és a teljesítmény maximum között lesz. Márpedig a szívó benzinmotorok nyomatékmaximuma általában följebb van, mint az elvárt pályatempónál mérhető fordulatszám...
    Ha egy motor pályatempónál 6-ban padlógázra értékelhető gyorsulást produkál, akkor megfelelő tartományban van tartva a fordulatszám. R18A motornál 6 sebességre levetítve ez kb. annyit jelent, hogy 130-nál a 6., 100-nál az. 5., 70-nél a 4., és 50-nél a 3. fokozat adja a fajlagosan legalacsonyabb fogyasztást, és nem annyira meglepő módon kellő rugalmasságot és erőtartalékot. (Kis torzítással, mert ettől magasabb fordulatok kellenének, de ez már kompromisszumos áldozat a zaj/vibráció/tényleges fogyasztás és a fajlagos fogyasztás között)
    Kevesen veszik figyelembe, hogy 130-nál már óriási a légellenállás, tehát elég nagy terhelést kap a motor, amit csak megfelelő fordulatszámtartományban tud hatékonyan leküzdeni. Ha a 6.-at leáttételezzük 2000 körülre, akkor az első emelkedőn vissza kellene váltani, szembeszélnél is vissza kellene váltani, megpakolva is vissza kellene váltani. Akkor meg minek a leáttételezés? Vízszintes úton csak sofőrrel tudná tartani a 130-at, de azon a fordulaton már 0 lenne a rugalmassága, padlógázra semmi nem történne, tehát csúcsra lenne terhelve a motor. Csak hát kényelmes, mert nem hangos.

    Mindazonáltal jelen áttételezéssel 4 emberrel 140-ről 190-re még vidáman felpörög ha kell.

    [ Szerkesztve ]

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák