- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Prohardver app (nem hivatalos)
- Xiaomi 14 Ultra - Leica hercegnő
- iPhone topik
- Milyen okostelefont vegyek?
- Android szakmai topik
- Honor 90 - modellalkat
- Apple iPhone 13 - hízott, de jól áll neki!
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Kövér kagyló lehet a Honor Magic Flip
Hirdetés
-
Like a Dragon: Yakuza - Élőszereplős sorozat jön Amazonra
gp A premierre nem is kell sokat várni, már ősszel láthatjuk a végeredményt.
-
Spyra: nagynyomású, akkus, automata vízipuska
lo Type-C port, egy töltéssel 2200 lövés, több, mint 2 kg-os súly, automata víz felszívás... Start the epic! :)
-
Hódít az AI, közben a Microsoft emberek százait küldi el a felhős részlegétől
it Folyamatosak a dollármilliárdos befektetések a felhő, az adatközpontok és az AI kapcsán, de a Business Insider jelentése szerint eközben emberek százait küldik el a Microsoft felhős ágazatától.
-
Mobilarena
Honda topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
!Overdose!
őstag
-
BlacKSouL
addikt
válasz Tsebacsi #36238 üzenetére
Felb.sz idegileg ez a 15 perces időkorlát....
Azt kell megnézni, hogy 100°C-ra milyen értéket írnak az olajhoz. Ha az 10-14 közötti, akkor a legtöbb motorba megfelelő. Vagyis optimális. Függetlenül attól, hogy 0W vagy 5W vagy 10W. Az R18-hoz hasonló motorokba meg a 8-11 az optimális. Egy ExLink motorba meg lehet, hogy a 0W16 olaj 6-8 cSt körüli meleg értéke ideális.
Nekem a mostani 0W40 13,5 cSt értéke üzemmelegen (100°C) nemhogy túl híg, de még kissé sűrű is ebbe a motorba. Ezért váltok majd vissza 0W30-ra, ami meg 100°C-on 10,9 cSt.
Még egy érték lehet fontos a nagyon sportos vezetéskor, a HTHS viszkozitás, ami 150°C-ra jellemzően 3 körüli érték. Ha ez nagyon alacsony, akkor nem szerencsés.Aláírás (nem kötelező megadni)
-
BlacKSouL
addikt
válasz Tsebacsi #36238 üzenetére
Na ígérem utolsó, de muszáj továbbra is megvilágítani az utat.
Tehát a következő kiinduló alaptételünk van: egy 2000-es évekbeli átlagos benzinmotor úgy van megtervezve és gyártva, hogy az üzemi hőmérséklet értéknél 100°C-os az olaj hőmérséklete. Ezeknek a motoroknak az az ideális, ha ekkor a 100°C-os olaj viszkozitása 10-15 cSt közé esik. Amennyiben két olaj közül mindkettő teljesíti ezt a kritériumot, úgy mindkettő megfelel az üzemi használatra.
Linkelek egy cikket, ahol le vannak írva különböző viszkozitási számú olajok viszkozitási értékei adott hőmérsékleteken 0-100°C között. Ebből nekünk a kinematikai értéke kell most.
A második alaptétel az, hogy a nem üzemmeleg motor számára is ugyanazok a kenési feltételek lennének szükségesek, vagyis bármely hőmérsékleten az lenne a cél, hogy az olaj viszkozitása minél közelebb legyen 10-15 -höz.
Ha a linkről kiragadsz két példát: 10W-40 és 0W-30 és összehasonlítod az ő kin. viszkozitási értékeiket azonos hőmérsékleteken, azt láthatod, hogy a 10W40 viszkozitása bármely azonos hőmérsékleten magasabb, mint a 0W30-é ugyanolyan hőfokon. Az lesz a jobb olaj a motor számára, amelyikkel a kenési rendszerben az olaj bármely hőmérsékleten közelebb van a 10-15-höz, mint a másik olaj. Az első alaptétel mindkettőre érvényes (10-15 cSt 100°C-on), tehát azzal nem szükséges már foglalkozni.
0°C-on az első olaj viszkozitása 839, a másodiké 550. Vagyis az utóbbi lesz a jobb a motor számára 0°C-on. És ez végig igaz 100°C-ig.Mivel a viszkozitási függvény logaritmikus, az üzemi 100°C körül már jóval drasztikusabb hőmérsékletnövekedés szükséges a viszkozitás értékelhető csökkenéséhez. Ezt jól látni a jobboldalon kinagyítható grafikonokon is: nagyon jobbra kéne haladni, hogy csökkenjen az érték. De mivel a hűtővíz is korlátozza a rendszert, az üzemi hőmérséklet még nagyon terhelve sem mehetne fel annyira, hogy nagyon alacsonyra nyomja a viszkozitását az olajnak. Ellenkező esetben felforr a víz. Előbb, minthogy az olaj nagyon folyóssá válna. Lokálisan megnő persze a hőmérséklet, de azzal a motorgyártók számolnak. ÉS az már nem feltétlenül üzemszerű. Az emelt fordulat nagyobb terhelés (hő és dinamikus), viszont emelt olajnyomás is egyben. Mindazonáltal ezt elkerülendő, a versenymotorok áttervezett kenési és hűtési rendszerűek, és ahhoz már igazítani kell a viszkozitást, ezért vannak az egyfokozatú verseny vagy akár 20W-60-as olajok. És azoknál nem szempont a 10-20 évre tervezett sokezer hidegindítás, ami a "sűrű" olajnál problémás.
Egy 100°C-on adott viszkozitási értékre tervezett motorban az annak megfelelő értékű olajjal még erőltetett de ésszerű üzemben sem lehetne gond. A gond az olaj elhasználódása, ha nem cserélik akkor eltördelődnek, elnyíródnak a szénláncok, elgyengülnek az adalékok, megváltozik a viszkozitása, lecsökken, azaz hidegindításnál és hideg üzemben jobb lesz, de melegen már valóban túl folyós lesz, és elégtelen kenést ad, alacsony olajnyomást, gyenge vékony hidrodinamikus kenést, akár megszakadó olajfilmet okoz, ami pedig félfémes vagy akár fémes súrlódást is okozhat a csapágyban, az pedig gáz.A sűrűség és hígság fogalma pedig megint két nem ellentétes szó összemosása. A sűrűség a fizikai jellemző, amely minden anyagnál adott érték, kg/dm3 vagy g/cm3 vagy kg/m3-ben. A hígság viszont nem egzakt tulajdonság. A linkelt oldalon ott a sűrűség (density) értéke szintén hőmérséklet függvényében. Minimálisan változik, de nem oly mértékben, ami a mi sűrűség/hígság fogalmunknak értékelhető különbség lenne.
És ezt a víz/méz/olaj hármassal lehet érzékeltetni: A víz viszkozitása a legkisebb, utána jön az olaj, és utána a méz. Ez a folyósságuk sorrendje. A sűrűségben viszont az olaj a legkisebb (úszik a vízen), utána a víz, és végül a méz. Pedig kiöntve ugye az olaj tűnik "sűrűbbnek", mint a víz. Mert a fogalom zavaros.Aláírás (nem kötelező megadni)
Új hozzászólás Aktív témák
A nem szakmai témák megvitatására: Honda OFF topik
- Gyönyörű autómatricák azonnal gyors országos kiszállítással! PH-soknak 30% kedvezmény!
- Babzsákfotel
- AKCIÓ! KONYHA - HÁZTARTÁSI TERMÉKEK - BOTI ÁR FELÉÉRT!
- Eladó-Kiadó ingatlan táblák , hogy sikeres legyen az eladás! PH tagoknak 30% kedvezménnyel!
- Xiaomi Smart Cooking Robot. Teljesen új bontatlan 2 év garanciával!
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen