- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- iPhone topik
- Most 2027-re tippelik az Apple iFoldot
- Mobil flották
- Honor Magic V2 - origami
- Samsung Galaxy A52s 5G - jó S-tehetség
- Megszűnik a Tizen rendszerű Samsung órák terméktámogatása
- Realme 8 - az igazi nyolcas
- Netfone
- Motorola Edge 50 Pro - több Moto-erő kéne bele
Hirdetés
-
Like a Dragon: Yakuza - Élőszereplős sorozat jön Amazonra
gp A premierre nem is kell sokat várni, már ősszel láthatjuk a végeredményt.
-
Mindennél kisebb és gyorsabb chipeket hoznak az ASML új gépei
it Miközben az EU elkezdte osztani a chipszektornak a nagy támogatásokat, az ASML és az Imec olyan labort nyitottak az EU-ban, amelyben a legújabb chipgyártó eszközöket tesztelik.
-
Computex 2024: ProArt notebookok és tabletek
ph Az ASUS kreatív notebookcsaládja sem maradt ki az AI áldásaiból, de még egy tablettel is bővült.
-
Mobilarena
Honda topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Qru
MODERÁTOR
válasz nandow #50253 üzenetére
Melegen kevésbé vékonyodik el a W40-es mint a W30-as. Példánknál maradva 125 foknál egy W30-as olaj sűrűsége 3 míg a W40-é kb 5-6 ami sokkal közelebb van az ideális 10-es értékhez, tehát magas hőmérsékleten jobban ken. Viszont a nagyobb sűrűsége miatt az áramlási sebessége alacsonyabb így a hűtési tulajdonsága rosszabb a W40-nek mint egy W30-nak. Szóval ez olyan libikóka effekt, ha egy tulajdonsága jó az olajnak akkor egy másik rossz.
Ez persze polgári használat mellett (tehát nem versenykörülmények között) irreleváns, mert a hűtési rendszer miatt úgy sem éri le az olajhőfokod a 125-öt.Összességében ezért szoktuk azt mondani, hogy a polgári autókba a gyártó által javasolt leghígabb olajat célszerű alkalmazni. Könnyebben indul hidegben, csökkenti a hidegindításkori kopást (ugye a motor a kopásánk a kb 70%-át hideg üzemben szenvedi el), melegben is jobban hűti a motort és a kisebb sűrűsége miatt kisebb az áramlási ellenállása így a fogyasztást is csökkenti.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
BlacKSouL
addikt
válasz nandow #50253 üzenetére
Qru válaszát annyiban egészíteném ki, hogy a 10-es ideálist valójában nem állítja be senki, csak egy nagyon közelítő szám, de még azonos motorkonstrukció két példánya között is lehet olyan pici különbség, hogy más viszkozitás lenne az ideális számára.
Az olajok pedig miután már többfokozatúak, nem lehet őket egyfokozatúként vizsgálni, és itt jön a képbe a viszkozitási index. Természetesen részben adalékok segítségével.Ha eleve a valóságos többfokozatúból indulunk ki, akkor ott alaptézisként állíthatjuk nagy vonalakban, hogy a 0W20, 0W30, 0W40 sorban minden hőmérsékleten a viszkozitás ebben a sorrendben növekszik. A 0W20-nak 100 fokon kb. 8,5-8,8, a 0W30-nak kb. 10,5, a 0W40-nek pedig nagyjából 12,5-13 lesz. De nagyságrendlieg valóban 10 körüli. Innentől a motorgyártó azzal tud játszani, hogy az általa gyártott motor illesztései, gyártási finomságai, olajkör, szivattyú méretezése megengedik-e, hogy a kis viszkozitású üzemmeleg működés mellett használt olaj kielégítő kenést adjon. A viszkozitási index onnantól azért fontos, hogy adott olaj az üzemmelegtől hidegebb üzemben, de különösen hidegindítás környékén se legyen nagyon magas. A fenti 0W-s sor hideg viszkozitása viszont ennél jóval inkább eltér, vagyis mondjuk pl. 0°C-on a 0W20 jelentősen hígabb lesz mint a W30, és még sokkal hígabb, mint a W40. Pontos számokra nem emlékszem már, de pl. a +40 fokon valami 45, 67, 75 körüli a fenti sor viszkozitása, ami már így is jelentős különbség, de 0 fok körül meg talán 1650, 2800, 3600 vagy valami hasonló élrtékek rémlenek. Ami két dolgot mutat, egyrészt a viszkozitási érték nagyságrendjének különbsége a meleg, de akár már a 40 fokos üzemhez képest is, másrészt egymáshoz képest ennyivel jobban nyílik az olló. Mivel a nagységrend szerint az üzemmeleg hőfokon nagyon közel vannak, a 0 fokon meg már nagyon távol, ebből adódik, hogy a kettőnek nem lehet azonos a grafikonon az egyenese, valahol 100 környékén metszik egymást, onnantól a W20 kevésbé nő, a többi meg egyre jobban.
Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a motorban nem mindenhol van pont 100 fok, vannak forróbb pontok, meg hidegebbek, vagyis még a motoron belül is változik a hőmérséklet üzemmeleg motornál is, pl a hengerek közvetlen közelében több mint 100, az olajteknőben meg kevesebb.
Az igazság az, hogy a legtöbb motor az 5W30-10W40-ig tartó olajok sorával a megfelelő teljesítményszintet figyelembevéve bármivel üzemeltethetők, jelentősebb károsodás nélkül, maximum az ideális megtalálása a cél, de ennél sokkal fontosabb a rendszeres megfelelő időben történő olaj és szűrőcsere. Ha valaki betartja a max. 1 év, max. 10.000 km intervallumokat, (+/-20 %) és valóban megtörténik a csere (nem csal a szerviz), akkor már megtette a legnagyobb dolgot a motorjáért. Ha még a vezetési stílust is finomítja (hidegen nincs padlógáz és túl magas/alacsony fordulat sem, nem melegít egy helyben 1-2 percnél tovább, de nem is az önindítóval indul azonnal 1-esben) akkor sokat már nem tud többet hozzátenni.
[ Szerkesztve ]
Aláírás (nem kötelező megadni)
Új hozzászólás Aktív témák
A nem szakmai témák megvitatására: Honda OFF topik
- Egyre több európai használja a Telegramot, ezért megkereste az EU
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Külföldi rendelések: boltok, fizetés, postázás
- Nagyrobogósok baráti topikja
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Parfüm topik
- CADA, Polymobil, és más építőkockák
- Renault, Dacia topik
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- További aktív témák...
- Bosch Serie 2 SPU2XMS01E nemesacél mosogatógép átvehető a rendelt áron! Bolti ár feléért!
- Eladó Adly ATV ru XXXL 2T felnőtt méretű 50 cm
- Eladó !!!PANEL HIBÁS!!! CANDY 15 terítékes mosogatógép és/vagy PANELT VÁSÁROLNÉK HOZZÁ!
- TCP smart plugs uk - okoskonnektor 2x
- SAMSUNG WW80CGC04DTELE Elöltöltős mosógép 8kg (Bontatlan csomagolás, gyári garanciával)
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen