Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Zolee11

    senior tag

    válasz Totyi #204 üzenetére

    Szevasz.
    Hát a 1100-as aksik igencsak hamar lemerülnek egy digitális fényképezőben mert azok zabálnak de rendesen.
    A fél órás töltő nagyon jó neked de nem az akkumlátoroknak. a gyorstöltés nagyon hamar elhasználja az ukkukat. az előnye h hamar kész a töltés.
    És szerintem rosszul láttad a töltőt 7E-ért 4 db 2500-as akkuval. Egy ilyen töltő sokkal drágább.

    no brain, no problem

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #204 üzenetére

    Szevasz

    Mehet annyi idő alatt is, de az biztos, hogy nem tökéletes megoldás és az így töltött akkuk, lényegesen hamarabb mennek tönkre, mint lassabb töltésnél. Ez már az extra gyors kategória, egy óra alatt, amikor a standard 14-16 óra lenne. A Vartának is van egy 15 perces töltője, hozzá való akkukkal, de ott már ventillátorok hűtik a cellákat, mert olyan a melegedés, belátható könnyen, hogy a károsodás mértéke is nagy.
    Tehát, ha nem észveszejtően sürgös, hogy legyen töltött akkud, akkor inkább minimum 2-3 órás, inteligens (processzoros) töltőt használjál.
    Egyébként a 2500 -as akkuk jók.
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • #57764352

    törölt tag

    válasz Totyi #214 üzenetére

    Nem én választottam, kaptam :U
    Töltési idő számítása tehát: akksi kapacitása / töltőáram ?

  • #57764352

    törölt tag

    válasz Totyi #217 üzenetére

    Ja már nem drágák, csak a GP-t kaptam...

    Ha 20 perce raktam fel, akkor szedjem le és merítsem fullra??

    [Szerkesztve]

  • #57764352

    törölt tag

    válasz Totyi #220 üzenetére

    Maradok az eredetinél. Az idő annyira nem lényeg, az a jó, hogy lehet egyenként is tölteni az akksikat, ugye párba vannak, ezért míg az egyik ''zenél'' a másik tölt :))

    Miért nem bízol a GP-ben?

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #209 üzenetére

    Szevasz

    Kisütési feszültség: ha üresjáratban terhelés nélkül méred a feszültséget, akkor 1.20V alatt már kisütöttnek vehető, de ha nagy kapőacitású és viszonylag kis fogysztású eszközben használtad, akkor lemehet akár 1.10-1.14V körülre is. Ha kisütjük szándékosan ellenállással, vagy ízzóval, akkor lényeg az, hogy kb 0.7-0.8V (/cella) alá nem szabad, hogy menjen a feszültség (egy dióda ezt jól tudja korlátozni).
    Lényeg, ha nincs 1.20 alatt a feszültség, akkor még van áram az akkuban, csak az adott készüléknek az már nem elég (a fellépő feszültség esés miatt) és kikapcsol.
    Elvileg, ha mérjük töltés közben a feszültséget, akkor megtudhatjuk, hogy mikor van feltöltve a cella (én is ezt szoktam tenni), mivel azt lehet tudni, hogy a NiCd cellák, frissen töltött max. feszöltsége (mikor éppen kivetted a töltőből)1.44-1.45V a NiMh celláké pedig 1.45-1.47V. Ez töltővel együtt (tehát amikor még a töltőáromot is kapja), akkor NiCd celláknál 1.48-1.50V és NiMh celláknál pedig 1.50-1.55V. Ha kicsit állnak/pihennek az akkuk, akkor kb. 1.38V-ra szokott visszaesni a feszültségük, ez a normál töltött érték.
    A töltők esetében is ennek a figyelése a támpont, és a beállított feszültség elérésekor lekapcsoplják a töltőáramot, vagy átkapcsolnak csepptöltésre. DE ezek a beállított feszültségértékek rendszerint alacsonyabbak, mint amiket én megadtam, azok a maximum értékek, és csak standard/alap töltésre vonatkoznak (feszültség max. korlátozása nélkül, amikor a cella maga szabja megaz értéket), gyorstöltésnél már korlátozni kell a max. elérhető feszültséget, azzal, hogy ott kapcsolja le a töltő az áramot.
    Sokmindent lehetne még írni, van még nehány tapasztalatom, de elég a szófacsarásból. :Y Ha van még kérdés, tedd fel!
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • And

    veterán

    válasz Totyi #209 üzenetére

    ''És egy bonyolultabb kérdés:honnan az ördögből tudja a töltő;hogy már kész-e a töltés,illetve hogy mennyit kell még töltenie?''
    Ennek megállapítására többféle módszer is létezik. A cella feszültségének közvetlen figyelése is lehet, de ez a módszer csak egy bizonyos töltőáramra - és cellakapacitásra - érvényes. Nagyobb töltőárammal hajtva a cellát annak töltés közben mérhető kapocsfeszültsége is nagyobb lesz. Észrevették, hogy ha a töltés konstans árammal történik, akkor a 100%-os töltöttségi fok után a cella feszültsége egy picit visszaesik. Ez NiCd-celláknál kb. 10mV, NiMH-akkuknál viszont ennek a töredéke, 2mV körüli. Ezt a ''negatív deltát'' próbálja meg detektálni egy okos töltő. A cella hőmérsékletének mérése ill. a biztonsági időzítő pedig nem ad pontos eredményt, de a durva túltöltést ezek is meg tudják akadályozni.
    #226: Ha egy cella - akár NiMH, akár NiCd - feszültsége 1..1,1 V alá esik, akkor az már mélykisütöttnek tekinthető, ami hosszú távon káros lehet az akkura. Egy akkucsomagnál, amely több sorbakötött cellát tartalmaz, a mélykisütésre különösen figyelni kell. Lehet, hogy a teljes csomag feszültsége még nem tűnik nagyon kicsinek, de belül egyes cellák feszültsége (amit nem feltétlenül tudsz mérni, ha nem férsz hozzájuk külön-külön) vészesen alacsony lehet, sőt akár át is polarizálódhat (átfordulhat). Ez szintén végzetes lehet az akkura.

  • And

    veterán

    válasz Totyi #229 üzenetére

    A gyorstöltésről: #193. Természetesen a gyorstöltéshez a spec. töltőn kívül megfelelő cellák is kellenek (és nem csak az extrémgyors, 15-30 perces töltésekhez), mert már a 2-3 órás is ''gyorsnak'' számít a normál C/10 áramú töltés sebességéhez képest. Igaz, az ilyen néhányórás gyorsított töltést már szinte minden ma kapható akku lehetővé teszi.

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #226 üzenetére

    Szevasz

    Igen, az már kimerültnek tekintendő. DE vigyázni kell az ízzós merítéssel, mert az a 0-ig viheti a feszültséget, mivel nem feszültségfüggő fogyasztó ! És ha sorosan merítessz több akkut - mivel mindíg vannak külömbségek közöttük - akkor egyes cellák olyan feszültséget érhetnek el (amelyek gyengébbek és hamarabb merülnek), amely már káros lehet, vagy , ahogy And is írta, át is fordulhatnak ellenkező polaritásba, az végképp káros. Viszont ha a fogyasztó ízzó val sorbakötsz egy diódát (mondjuk 1N 4007) akkor már a feszültség 0.7V alá nem mehet, mert a dióda, mint félvezető a minimális nyitófeszültségi érték miatt már azt nem engedi. Ha több akkut sorba kötve merítessz, akkor annyi diódát kell sorba kötnöd, ahány cellád (akkuelemed) van sorbakötve. A teljes utómerítést (miután már valamilyen eszköz nagyjából kihasználta az akkukat) érdemes nem túl nagy terheléssel (ízzó, ellenállás) végezni, ha több akku van sorba kötve, mert akkor nem mutatkoznak meg az egyes cellák közötti külömbségek és esetleges káros hatások.
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • And

    veterán

    válasz Totyi #231 üzenetére

    A hasznos ciklusok számát a gyorstöltés elvileg minden akkufajtánál csökkenti. De hogy mennyivel, azt előre elég nehéz megjósolni, mert a töltések és kisütések körülményei eltérőek lehetnek. Minél jobb egy töltő konstrukciója, annál hosszabb élettartamot várhatsz az akkujaidtól. Ha a töltő - és persze a készülék, amely kisüti majd a cellákat - odafigyel a fontosabb paraméterekre, a várható ciklusszám nem fog nagyságrendekkel csökkenni, ez biztos. Véletlen túltöltés (cellahőmérséklet, belső nyomás emelkedése), mélykisütés, átpolarizálódás, túlterhelés v. rövidzár, öregedés (kristályosodás, belső ellenállás növekedése): az élettartamot leginkább ezek befolyásolják. Ha ezek a normál használat során nem következnek be, bőven ki tudod majd használni az akkukat. Lehet, hogy a katalógusadatokkal szemben nem jutsz el pl. a normáltöltésre megadott 800 ciklusig, csak a feléig v. harmadáig, de a gyári adatok is már jelentős kapacitáscsökkenésre vonatkoznak. Ennyi ciklusszám még gyakori használat mellett is sokéves élettartamot jelenthet.

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #234 üzenetére

    Hi

    Nagyrészben egyetértek azzal, amit And kollegánk mondott. De véleményem szerint - a sok, amúgy is meglehetősen gyenge példányokat (sok ilyen van) - mégjobban szétszedi. Sok akkunál már normál töltés esetén is kb. az 5-6. töltés után észrevehető gyengülés van és ez az 50. környékén már még erőteljesebb lehet, amennyiben rendszeresen ''megfőzi'' egy gyorstöltő. Bár van nekem is olyan NiCd akkum, ami már mindenféle töltésen és kétéves üres álláson is ment keresztül, egyébkén már több mint 10 éves, de most is rendesen teljesít és a töltést tartósan tartja, de csak 500mAh-ásak eredetileg is. Számításaim alapján egy 400-430mAh teljesítménye lehet most. Egy teljesen ismeretlen márka: FIF. Persze az is lehet, hopgy régen igaz, hogy még kisebb volt a kapacitás, de rendesebb, tartósabb akkukat készítettek.
    Egyszóval (na jó, több szóval) nem tudom neked pontosan megmondani, hogy mennyivel csökkenti a gyorstöltés az élettartamot. Meglátásaim szerint az valóban nem feltétlenül rossz, ha az akkukat 3-4órás gyorstöltővel töltjük, pláne ha néha egy standard 14-16 órás töltés is be van iktatva (persze a kapacitás 1/10-ével). Azt viszont egyértelműen kerülendőnek és károsnak ítélem, ha a töltési idő 1 óra alatt van, pláne nagyobb kapacitású akkuknál (1000mAh felett).
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #237 üzenetére

    Hi


    Nem vagy fárasztó, mi is azért firkálunk, mert szeretjük a témát és vannak megosztható gondolataink!
    A krédésedre, hiába is feszegeted, nem lehet egyértelmű választ adni, csak reménykedni, hogy tényleg sokáig bírja. Pláne mivel ezek a töltők nem túl régiek, így túl sok tapasztalat sem igen van róluk.
    Az én véleményem továbbra is az, hogy amúgy sem teljesítik messze a megadott 1000X-es értéket az akkuk többsége, de a százat sem biztos. Jó, normál töltéssel, a jobbak azért ki kellen bírjanak 200-250 töltést szerintem, jelentősebb kapacitás csökkenés nélkül, de az extrém gyorstöltés biztos hogy csökkent ezen a számon, ugyhogy a 100-at talán megéri. Talán manapság a jobb minőségű, kifejezetten gyorstöltéshez gyártott akkuk esetleg már hasonlóan bírják, mint a régebbiek 2-3X lasabb töltéssel.
    Bízzál és használd egészséggel !
    (Természetesen ha van további kérdés, akkor . . .)
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • And

    veterán

    válasz Totyi #237 üzenetére

    Néhány vélemény a gyártóktól: Bővebben: link, Bővebben: link. FAQ: Bővebben: link, Bővebben: link. Általánosan használható töltőáram-ciklusszám karakterisztikát nem nagyon látni, általában azt írják, hogy az rengeteg tényező függvénye (igazuk is van). Egyedül az utolsó linken adnak némi hozzávetőleges becslést a várható élettartamra 0.1C és 1C töltőáramok esetén. Valszeg. ennél pontosabb adatot csak úgy lehetne kapni, ha több paramétert lefixálva méréssorozatot végeznének a gyártók. Nevesebb cégek konkrét cellatípusainak adatlapján esetleg lehet ilyen diagramokat is találni.

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #242 üzenetére

    Szia

    A ponos kémiai folyamatot nem ismerem. Lényeg, hogy van két elektród (valamilyen vezető (fém)), amelyek elektrolitba merülnek (ez egy savas, vagy lúgos, esetleg sóoldat (nem konyhasó!)). Az elektrolit és az elektrodok, illetve azok felülete közöt folyik a kémiai reakcó. Ennek során valamilyen anyag ki is válhat valamely elekród felületére, de az elekrtód anyaga is kerülhet oldatba. Lényeg az, hogy e folyamat során töltés(potenciál)külömbség keletkezik a két elekród között és ha a kettő között kapcsolat létesül (mondjuk egy fogyasztó által), akkor elektron áramlás indul meg akettő között, hogy a fennálló töltéskülömbség kiegyenlítődjön. Ha ez a kiegyenlítődés teljesen megtörtént, akkor megszünt a két elektród közötti potenciál(töltés)külömbség és az elektron áramlás is leállt. Ekkor van az elem/akku kimerülve. A külömbség az az elem és az akku között, hogy az akkuban ez a folyamat jórészt visszafordítható azzal, hogy töltést adunk neki (feltöltjük), tehát megint kialakítjuk az elektródok között a potenciálkülömbséget. A másik külömbség egy elem és egy akku között, hogy az elem az elkotóelemei (elektródok+elektrolit) összeépítése után azonnal polarizálódik a beindult kémiai folyamat során és így ramot ad, ha fogyasztót teszünk rá, az akku viszont az összeépítése után nincsen polarizált állapotban, nem tud áramot adni. Ehez először fel kell tölteni, ekkor megy végbe egy kémiai folyamat, amely során kialakul a polarizálódás a cellán belül(az elektródok között).
    Egy fémhidrid akku belsejében spirális formában van feltekerve hengerbe a két elektród (fémlemez) és a kettőt egy szövetes anyag választja el, amibe be van itatva az elektrolit. Ebben, lúgos elektrolit van, ha jól tudom kálium-hidroxid oldat.
    Az akku két kivezetéséhez az egyik, illetve a másik elektrolit van hozzákötve.
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • And

    veterán

    válasz Totyi #242 üzenetére

    ''de ennyire nem tudok angolul(sajnos )''. Túl jól én sem :B, de a lényeg:
    az első link oldala szintén azt írja, hogy az elérhető ciklusok száma sok tényező függvénye (kb. amiket már említettünk), de az akku használata mindenképp sokkal olcsóbb, mintha eldobható tartóselemet használnál. Ezt utóbbit szinte minden FAQ megemlíti..
    A második link ismét csak felsorolja az élettartamot befolyásoló paramétereket, és tippeket is ad azokkal kapcsolatban. A lényeg sokadszor is ugyanaz mint fentebb, plusz megemlíti a száraz, hűvös helyen való tárolást ill. a - használaton kívüli - alkalmankénti töltést / kisütést a cella mély(ön)kisülésének elkerülésére.
    A harmadik oldalon van egy összehasonlító táblázat a NiCd, NiMH és az újabb generációs NiMH akkukról, amelyben szintén van egy erős becslés a várható ciklusszámra.
    A negyedik linken konkrétan megemlítik az 1C töltőáramra becsült 450-600, ill. a 0,1C áramú töltéssel elérhető 500-1000 várható maximális ciklusszámot. Ezek a lehető legjobb körülményekre, és arra a bizonyos fajtára (Maha PowerEx) vonatkozó becslések.

  • drpele

    senior tag

    válasz Totyi #247 üzenetére

    Én is egy NI-CD töltőt használok évek óta NI-MH akksik töltésére, de semmi káros hatást nem vettem észre.
    [kép]
    Bővebben: link
    Bővebben: link

    [Szerkesztve]

    "Mily különös a mi helyzetünk, a Föld gyermekeié. Csak rövid látogatásra van itt mindenki. Nem tudja miért, de néha azt hiszi, hogy sejti." - Albert Einstein

  • And

    veterán

    válasz Totyi #247 üzenetére

    1.) Ha a töltőáram 500-1000 mAh közötti kapacitású NiCd-cellákhoz és lassú (0,1C: 50..100mA * ~14h) töltéshez van méretezve, akkor az a töltő igen lassan vagy szinte sohasem fog teljesen feltölteni egy normális 2Ah feletti NiMH-akkut. A mai modern NiMH-cellák akár hosszútávon is elviselnek 0,1C töltőáramot (>200mA). 2.) Ha a töltő gyorstöltésre is képes, és pl. -dV -t figyelő túltöltésvédelemmel van ellátva, akkor nem biztos, hogy észreveszi a cellafesz. csökkenését, ami NiMH-cella esetén töredéke a NiCd-k esetén várható értéknek, így túltöltheti az akkut (jobb esetben az időzítő később úgyis leállítja a töltést, de lehet, hogy addigra a cellák már túlmelegednek).
    A védelem nélküli minimalista, kisáramú NiCd-töltők esetében tökmindegy, azok a legegyszerűbb időzítővel sincsenek felszerelve, csak pumpálják a nagyjából állandó 50..100mA áramot a cellákba, az időzítést (lekapcsolást) meg rádbízzák. (Ha egy ilyen töltőn van is NiCd/NiMH átkapcsoló, az nem csinál mást, mint a belső áramgenerátor áramát nagyjából megduplázza a NiMH-állásban). Ezekre nyugodtan tehetsz NiMH-akkukat: kb. 24órás töltés után lesznek használhatóak, és az ''ottfelejtett'' töltő sem károsítja különösebben a cellákat.

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #247 üzenetére

    Szevasz

    A válaszom kb. ugyanaz, mint Andnek. Ha egy egyszerű régi NiCd-s korszakból való töltőd van, akkor azzal semmi probléma nem lehet akkor sem ha fémhidridet töltesz vele, csak a töltőáram lehet túl kicsi. Ha egy olyan toltőd, van, ami a kadmiumos akkukat közepesen gyorsan töltötte, akkor az már jobb lesz a fémhidridhez is. Például nekünk is van egy régi ilyen töltőnk. Azt 500mAh-ás NiCd akkukkal adták annak idején, bár azok az akkuk még ma is jól működnek. De ennek is csak 60 mA körüli a töltőárama, úgyhogy még egy 1100mAh-ás akkut is vagy 24-26 óra alatt töltene fel, egy 2000mAh, vagy a felettit, meg már szerintem nem is tudna, mert annyi áramot már lehet hogy elnyel a cella, az már fenntartó töltésnek is megfelel. Tudtommal a fenntartó töltés, ami a töltés befejeztével szinten tartja az akkukat a kapacitása 1/20-a körül kell legyen. Egy ilyen töltő lehet, hogy még annak is kevés. Szóval egy 1100-1300mAh-ás fémhidridet még fel tud tölteni vagy 1 és fél nap alatt.
    A kompjúteres töltőnél valóban az lehet a gond, hogy nem fogja érzékelni az akku feltülöltött állapotát.

    Én az akkujaimat egy saját készíésű egszerű töltőről töltöm, ami tartalmaz jelen pillanatban 5 ellenállást, amivel 5 féle töltőáramot lehet beállítani külömböző akkukhoz egy tolókapcsolósorral (500, 750, 1100, 2200, 2500mAh-áshoz), és van egy átkapcsoló is rajta, amivel töltésről kisütésre lehet kapcsolni, igaz ott csak egyféle ellenállás van, ami akkora terhelést jelent, hogy a leggyengébb akkut sem károsítja és egy két dióda is sorba van még kötve az ellenállással, így nem következik be túlmerítés sem, mivel két két elemet, két kettes elemtartóban töltök egyszerre, de lehet csak az egyik elemtartóban kettőt is tölteni. Az egészet egy eredetileg 500mA-es, 3-12V-os tápról üzemeltetem, 3V-os állásban, amiben a diódákat kicseréltem, így akár 1.4A-t is le tud adni. Lehetne természetesen ezt sokkal profibbra is megcsinálni, van egy-két 5letem rá, de így is jó.
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • And

    veterán

    válasz Totyi #251 üzenetére

    C-vel szokás jelölni az akku névleges kapacitását Ah -ban. A NiCd, NiMH akkuk szokásos lassú (14-16 órás) töltését a kapacitás tizedrészének megfelelő árammal kell végezni. Ezt C/10 vagy 0.1C formában írják: pl. 1100mAh-s NiCd-cellánál 110mA töltőáramot jelent.

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #253 üzenetére

    Szevasz

    Mondjuk egy gyorstöltőnél az is előfordulhat, hogy a melegedés miatt az akkuk több áramot vesznek fel, legalábbis azt tudom, hogy melegen az akkuk könnyen túltölthetőek, tehát ha arra vigyázunk, akkor lehet hogy egy kis melegedés az még pozitív hatással jár és többlettöltés az eredménye.

    Az viszont biztos, hogy sajnos minden akku érzékeny a hőmérsékletre, ezek az elem formájú (NiCd és NiMh) akkuk meg különösen, sokszor tapasztaltam már, hogy például egy digi gép már kimerültet jelez, de ha melegngetem kézben egy pár percet az akkukat, akkor még akár fél óra órát is lehet vele fotózni, vagy több tíz percet videózni.
    Ez a hőmérséklet függés (különösen télen) sajnos nagyon rossz tulajdonságuk !!!
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #405 üzenetére

    Hi

    Szerintem igen.
    Mivel a 750mAh-ás akkunak minimum 75mA kell a standard töltéshez, a 120mA az épp jó, már ha az akku ennyit vesz fel. Ezt úgy értem, hogy méred az akkun átfolyó áramot töltés közben, tehát a műszert áramerő mérésben sorba kötöd az akkuval.
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák