Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • vidotom

    kezdő

    A felvetések az aggregátorral és a jármű motorjának járatásával mind adekvátak. Viszont számos példa van, amikor nem nyújtanak életszerű alternatívát egy méretesebb akkumulátor használatára.

    Például kemping hűtőt üzemeltetni nem egy benzines pöfögő mellett fogsz nap hosszat, pláne nem éjszaka. Ezek a hűtők jellemzően kis teljesítményűek, ezért sokáig tart míg lehűtenek és szinte folyamatos energiaellátást igényelnek. A csend és a szagtalanság megfizethetlen.

    Ha túrázó csoport összes mobilját fel akarod tölteni, ahhoz nem akarod a kocsit vagy egy aggregátort órákon át pöfögtetni a kemping közepén.

    A mobil akkukat pedig gyakran viszik magukkal a járműtől távolra is. Például én már állítottam fel gyerektáborban kivetítőt az erdő közepén egy hasonló (fele akkora kapacitású) akkuról meghajtva. De konnektorral gyéren ellátott helyeken is bevetettem már. Például ahol a vezetékelvezetés csak forgalmas padlón volt megoldható, nem akartam egy fél órát a biztonságos elvezetéssel babrálni. Az akkut viszont le tudtam rakni közvetlenül a projektor és a ventillátorok mellé, ami kiszolgálta a rendezvény idejét kábelrengeteg nélkül is.

    Rendezvényszervezőknek ezek a cuccok alapvető munkaeszközzé váltak.
    Közepes teljesítményű elektromos eszközökkel dolgozó szakik is magukkal visznek ilyen mobil akkukat. Építkezésen például nem mindig van vagy megoldható az áram, viszont lámpák, kisebb fűrészek és kézi szerszámok vagy kompresszor elmegy ezekről is. De csak az ilyen méretesebbekről. A tipikus kisebb 5 kilósok nem képesek ekkora teljesítményt leadni.

    Aztán meg az ilyen akkukat lehet napelemről tölteni - mindnek van erre dedikált DC csatlakozója. Egy táskányi méretre összehajtogatható napelemet lerak az ember a jármű tetejére / a földre / akárhova ahova magával viszi a cuccot. Ez pedig jó időben biztosítja az energiaellátást éjszakára is. És nem kell aggregátort használni.

    Napelemekkel közvetlenül nem lehet meghajtani szinte semmit. Ezért egy ilyen akku a készülék és a napelem közé akkor is kell, ha történetesen csak fényes nappal használnák azt.

    Meg jó eséllyel a kempingezők nem ülnek egész nap a táborhelyük mellett, hanem túrázni mennek. Így nem tudják felügyelni az autót vagy az aggregátort, hogy üzemeltessék a hűtőt vagy töltsék a kütyüiket. A napelemre dugott akkut viszont nyugodtan otthagyhatják. Amikor meg ott vannak a kocsi mellett, akkor meg nem akarják a kipufogó gázt szagolni és a környezetükkel szagoltatni.

    Aki kempingezett már, az jó eséllyel már anyázott az autóját órákon keresztül egy helyben járató szomszédok miatt, akik több család orra alá piszkítanak.

  • vidotom

    kezdő

    válasz Reggie0 #21 üzenetére

    Kempingűtő egy napig bírja:
    Általában nem egy napra szoktak kempingezni menni. De ha ki is bírja egy napig, és hagyod szinte teljesen felmelegedni a hűtőt, akkor jobbára kell neki egy-két óra, mire ismét lehűti magát. Addig meg pöfékelhetsz a kemping közepén mondjuk vacsora főzés közben. Mondjuk egy dízel járgány büdös kipufogócsöve mellett a szélcsendben egy igazi élmény.

    Rendezvény / UPS:
    Nem tudom hogy oldaná meg a felvetett problémát (kábelrengeteg elvezetése rendezvényeken). Itt arról van szó, hogy kell egy áramforrás valahol, ahova macera vagy nem is lehetséges biztonságosan / kultúráltan elvezetni a kábelt. Ráadásul a mobil akkut át lehet helyezni akármikor, ha a szükség úgy hozza. A gondosan elfedett, rögzített kábellel meg lehet kezdeni elölről a tökölést.
    Például át kell rendezni a táncteret, és odébb kell rakni a hangszórókat, ventillátorokat, hangtechnikát. Akkor nem állsz neki újrakábelezni az egészet. Odébbrakod az akkumulátort a többi cuccal együtt, azt annyi.

    Építkezés / Aggregátror:
    Szakik jönnek-mennek. Igen, van aggregátorjuk a komolyabb melókhoz. Jellemzően egy utánfutón, amivel nehézkes tud lenni megközelíteni a helyet, kábelt kell húzni utána, stb. Egyszóval macerás és időbe telik beüzemelni. És még csak nem is költséghatékony ha nem folyamatosan használják. Márpedig én még nem láttam embert a tetőröl lerohangászni, hogy ki/be kapcsolgassa az aggregátort két fűrészelés, szegecselés, akármi között. Megy az órák hosszat ha kell hanem. Olyan embert, aki meg kézben hordozható aggregátort cipelt volna, meg pláne nem láttam. Az tényleg csak a kocsi csomagtartójától két lépésre szokott eltávolodni.

    Ehhez képest egy ilyen akkut egyszer elcipel oda ahol kell, és kész. Az üzembehelyezés és elrakodás idejét másodpercekben mérik. És az sem árt, ha a szomszéd fanyalgó képét nem kell nézni az aggregátor miatt.

    Félreértés ne essék, valóban overkill egy ilyen méretű cucc a legtöbb embernek. Viszont van számos gyakorlati helyzet, amikor egy ilyen a legjobb megoldás még ár/érték arányban is. Valóban nem tömegigény. De létező piaci rést töm be. Különben nem dobná piacra egy sikeres cég. Ez nem egy holmi indigogo egy éven belül eltűnő startup kalapozása. Hanem az Anker prémium terméke. Annak megfelelő árazással. Aminél van olcsóbb megoldás is a létező problémára. De nincs kétségem afelől, hogy fogyni fog ez is. És sokan nem a márkanév miatt fogják megvenni, hanem a használati értéke végett.

  • vidotom

    kezdő

    válasz Reggie0 #23 üzenetére

    A kipufogóra kötött gégecsövet inkább ne próbáld ki, ha kedves az életed. :N
    A kipufogócső hosszát nem lehet akármennyivel megtoldani a meglévő rendszer átalakítása nélkül. A kipufogónyomást pontosan lövik be akkorára, amekkorrára. Ha méterekkel, vagy ahogy javaslod, tíz méterekkel toldják meg, akkor annyival megnő szükséges légnyomáskülönbség / ellenállás, hogy garantáltan nem fog a motor normál üzemben működni. Különösen egy kipufogóvisszavezetéses motornál nagyon nem mindegy, hogy mekkora nyomással jön vissza az égéstermék. Meghaladja szakmai felkészültségemet a részletes leírás, de jó eséllyel nem lenne jó vége a kísérletnek.

    Aggregátorhoz azért kell még tankot is cipelni, és helyzettől függően a kipufogógáz elvezetését is meg kell oldani zárt térben. Hidegben ez külön para, ha nyitott ablak kell miatta. Egy akkunál ez mind nincs. Odavisz, bedug, majd kihúz, elvisz. És közben mellesleg nem kell hallgatni és/vagy szagolni az aggregátort.

    Azért hangsúlyozom ezeket, mert a munkakörülményeknek fontos része a zaj és a szag, meg persze a levegőminőség is. Erre Magyarországon persze a legtöbben nagy ívben tesznek. Nem is verdesi a szakik átlagéletkora a csúcsokat - bár ebben nyilván sázmtalan egyéb és ennél fontosabb tényező is szerepet játszik. De azon országokban, ahol jobban megfizetik a kétkezi munkásokat, netalántán munkaerőhiány van, aminek enyhítéséért hajlandóak áldozni, ott már elkezdtek odafigyelni a munkakörülmények javítására is.

    Ami egy drága, fölösleges kényelmi extrának tűnik az egyszeri felhasználó számára, az jelentheti egy munkahelyválasztási okot annak, aki nap mint nap az adott eszközzel dolgozik. Egy vállalkozás számára pedig filléres tétel párszázezer Ft-nyi extra kiadás egyetlen egy munkaerő pótlásának költségéhez képest.
    És itt nem kell egészen Svájcig menni, ahol Porschéval jár terepre a kertész. Ezt amúgy 12 évvel ezelőtt láttam saját szememmel. Na, az ilyen fajta munkás valószínűleg habozás nélkül ráfizet 500-1000 dollárt a csend és szagmentességért, na meg a megspórolt alkalmankénti két percért cserébe. És akkor a karbantartással, tankolással járó extra idő költségéről nem is beszéltünk. Lehet, hogy simán kijön olcsóbban egy ilyen akku az aggregátorhoz képest teljes élettartamot tekintve.

  • vidotom

    kezdő

    válasz Reggie0 #25 üzenetére

    Megeshet, hogy nem akkora katasztrófa a kipufogó megtoldása, mint elsőre gondoltam. De valami azt súgja, nem véletlenül nem látott még senki sem ilyet. Én biztos nem. Ha nem lenne para, akkor szerintem szinte minden műhelyben rákötnék a próbapadon reszelgetett jármű kipufogójának végére a gégecsövet.

    Aggregátor kültéren: mondjuk egy társasházban ez némileg komplikált vezetékezést jelentene. Az esetenként több-tízméteres hosszabbító problematikájáról nem is beszélve.

    Láttam-e már építkezést:
    Az építkezés nem ér véget a szerkezetkész állapotnál. A munkaórák jelentős része utána már beltérben történik. Amihez nem árt, ha van áram. Ami pedig nem mindig van bekötve. Néha még az utcába se.
    Talán már lejöhetett, hogy nem MO-on tengetem mindennapjaimat. Amerre én lakom, ott sem kolbászból készült az utolsó szaki kerítése is. Viszont rendes munkavédelmi felszereléssel dolgozó / gázállarcos / fülvédős / mobil akkumulátort magával hozó festőt / asztalost / villanyászt / légkondist / napelemest / egyebet már igen.

    Errefelé aggregátort szinte egyáltalán nem használnak építkezéseken. Pedig mivel sok az újonnan beépített terület, nem magától értetődő a kiépített áram jelenléte. Láttam már traileren cipelt Tesla Powerwallt a tetején napelemekkel építkezésen. De ha pöfékelnek, ott általában direkt egy tengely meghajtásáért teszik, amire még nem igazán van villanymotoros megoldás. Például az ultranagy nyomású vízsugár előállítására használt kompresszor és szivattyú, amivel a festéket mossák le a betonról. De ez már erősen off topic

Új hozzászólás Aktív témák