Autós játékok Pocket PC-re

K-Rally

Ötödik részéhez érkezett a Pocket PC-s játékokat bemutató cikksorozatunk. E jeles alkalomból most egy rendkívül népszerű kategóriából, nevezetesen az autós játékok közül szemezgettünk. Kezdjünk is bele!


A K-Rallyról nehéz elfogulatlanul írnom, hiszen a Bust-em 2 mellett ezzel játszottam a legtöbbet az összes Pocket PC-s játék közül. Mikor megkaptam tesztelésre a 0.9-es béta verziót, ismerőseim két héten keresztül már messziről felismertek karikás szemeimről. Éjszakánként ugyanis alvás helyett a K-Rallyval játszottam, a szórakozásnak pedig rendszerint nem a fáradtság, hanem a PDA-m akkujának lemerülése vetett véget. Nem árt tehát vigyázni a játékkal.



A szoftver fejlesztője a lengyel Infinite Dreams, akiket a Symbian tulajdonosok is ismerhetnek, ez a csapat készítette ugyanis a rendkívül népszerű SkyForce-ot. A K-Rally e program továbbfejlesztett grafikus motorját használja, amiből kitatlálható, hogy egy felülnézetes (Death Rally szerű) játékról van szó. A győzelemhez egy gyors autón kívül fegyverekre is szükség lesz, amiket bizony komoly pénzekért lehet megvenni. A K-Rallyban a valuta tehát nagyon fontos szerepet tölt be.


A program indulás után megkérdezi, hogy igényeljük-e a hangok bekapcsolását - bár ezt a Java alapú játékoktól már megszokhattuk, Pocket PC-n ritkaság. A válasz megadása után a látványos főmenüben találjuk magunkat, ahol akár egyből el is kezdhetjük a bajnokságot vagy a karrier módot, de előtte érdemes menni pár kört, mert az irányítást szokni kell. Vezetni ugyanis szokatlan módon nem a gombokkal, hanem az érintőkijelzőt használva érdemes - bár természetesen a gombokkal is lehet, de véleményem szerint azokat jobb meghagyni a fegyvereknek. Ahogy az a képeken is látszik, a grafika meglehetősen szép, a robbanáseffektek, a guminyomok sokat dobnak a hangulaton. A készítők külön ügyeltek a fényekre, a textúrákon található statikus árnyékok nagyon jól néznek ki. A hangok az átlagosnál jobbak, de csodát nem szabad várni.



Bajnokságokból 7 darab található, mindegyikben legalább 6 pálya van. Az egyes bajnokságokon 4 sofőr vesz részt, természetesen előrébb haladva egyre keményebb ellenfeleket kapunk. Mindenki ugyanolyan autóval indul, az összegyűjtött pénzből ezeket kell tuningolni. Három területet lehet fejleszteni: motor, kerekek, páncélzat. Ezek hatása magától értetődő: jobb motorral nagyobb végsebességet és jobb gyorsulást kapunk, a kerekek lecserélésével pedig könnyebben kezelhetővé válik a kocsi, valamint jobban fog gyorsulni. A legolcsóbb a páncél fejlesztése, viszont jobb páncélnál a károkat is drágább kijavítani. A fejlesztgetés mellett fegyverekre, egészen pontosan rakétákra és aknákra is kell költenünk, ez előbbi ára 50, utóbbié pedig 100 dolcsi (rakétából egy versenyen legfeljebb 8, aknából 4 lehet az autón). Ha jól bánunk ezekkel, akkor a miénknél jobb autókat is le tudunk gyűrni.


A pénzszerzésnek három módja van. A versenyeken az utólsó helyezettet kivéve mindenki kap pénzt, a dobogó legfelső foka arányaiban sokkal jobban "fizet", mint az alatta lévők, érdemes tehát nyerni. Verseny közben, a pályán is megjelennek pénzérmék, melyek 100 dollárt érnek - ha szerencsénk van, egy versenyen 1000-1500-at is össze tudunk szedni. A harmadik mód a fogadás: néha verseny előtt egy úriember megkeres minket különböző fogadási feltételekkel. Az üzlet megkötéséhez először a saját pénzünkből kell felraknunk 100/200/300 dollárt, majd ha teljesítjük a feladatot (pl. x időnél jobb köridő, egy bizonyos ellenfél likvidálása), annak nehézségétől függően dollárjaink többszörösét kapjuk vissza.


Karrier módban már a versenyeken való indulásért is fizetni kell - minél több a beugró, annál keményebbek az ellenfelek és annál nagyobb a nyeremény, valamint helyezésünktől függően pontot is kapunk. Célunk a legtöbb pontot összegyűjteni, hogy a ranglista elejére kerüljünk. A pénz itt talán még fontosabb szerepet kap, mivel a járgányunkat is magunknak kell megvenni. Elég furcsa, hogy új kocsi vásárlásakor a régi elvész, és semmi pénzt nem kapunk érte, függetlenül tuningszintjétől. Jól meg kell tehát gondolni, hogy mikor tungingolunk és mikor veszünk új autót! Verdákból egyébként 10 darab található, áruk 3 és 25 000 USD között mozog (egy ötös szintű motortuning ára autótól függetlenül 30 000 pénz). Egy olcsóbb autó persze erősebb tuninggal is gyengébb lesz, mint egy drága, de kevésbé tuningolt modell.



Az említett játékmódokon kívül van quick race, random track, valamint ghost mode is. A menüben már ott figyel a Multiplayer felirat is, ez azonban sajnos még mindig nem elérhető.


A K-Rally megvásárlását mindenkinek csak ajánlani tudom. A játékmódok, a változó időjárás, a fegyverek, az egyre jobb autók hosszú időre képesek lekötni a játékos figyelmét. Ára 14,95 USD, a Pocket PC platform mellett MS Smartphone-ra, Symbian S60-ra és UIQ 3-ra is elérhető. Demo verzió sajnos nincs.

StuntCar Extreme

Symbian tulajdonosoknak a StuntCar Extreme cím is ismerősen csenghet, a Fathammer fejlesztette program ugyanis még az első generációs S60 modellekre készült. Ennek megfelelően közel sem használja ki a Pocket PC-kben található processzorokat, tehát nem csillogó grafikájával kápráztat el minket.

Egy abszolút arcade játékról van szó, ami ettől függetlenül nagyon szórakoztató. A benne található autók amolyan Monster Truckok. A fizikának köze sincs a valósághoz, a játék során hatalmasakat fogunk ugratni a rendkívül lágy rugózású gépekkel.

Pályákból mindössze 6 áll rendelkezésre, melyek felét a karrier módban kapjuk meg. Autókból 20 típus van, az első indításkor viszont mindössze 1 elérhető. A karrier mód végigvihetléhez három ligán kell végigverekednünk magunkat. A cél az aktuális liga ún. Stunt Kupájának megnyerése, ahhoz viszont, hogy ezen egyáltalán el tudjunk indulni, stunt pontokra lesz szükségünk. Ilyeneket a sima versenyeken lehet szerezni, pontot érnek a minél nagyobb és durvább ugratások, de arra is kapunk, ha a pályán heverő betűkből kirakjuk a STUNT vagy az SCE szavakat. A ligákban természetesen ellenfeleink is vannak, ha teljesítettünk egy feltételt (pl. egy köridő egy pályán), akkor kihívhatjuk őket párbajra, ahol stunt pontokon kívül az autókban is lehet fogadni. Érdemes ezekre menni, mivel a párbajért elég kevés stunt pont jár, ráadásul hiába fogadunk az autónkban, ha vesztünk, akkor sem veszítjük el azt. Ha elég pontot gyűjtöttünk, már csak meg kell nyernünk az adott liga Kupáját, majd megjelenik az egyel erősebb liga leggyengébb ellenfele. Ha őt is legyőzzük, akkor mehetünk az erősebb csoportba.

A játékban található Bluetooth alapú többjátékos mód is. Ez elvileg platformtól független, úgyhogy az S60/UIQ/Pocket PC/MS Smartphone/Gizmodo tulajok gond nélkül játszhatnak egymás ellen. A multi egyébként nagyon nagy élmény, érdemes kipróbálni!

Az irányítás Pocket PC-n nagyon jól sikerült. Gázt adni, fékezni, nitrót használni a képernyő oldalán található virtuális gombokkal, kanyarodni pedig a hardveres billentyűkkel lehet. A csík elég nagy, úgyhogy ujjal is kényelmesen lehet nyomkodni.

Az SCE annak ellenére is szórakoztató játék, hogy kivitelezése kissé elavult. A helyzet egyébként nem vészes, a grafikát az elnagyolt objektumok és a kis textúrák ellenére is meg lehet szokni. Ára 19,95 USD, demo verzió sajnos ebből sincs.

GeoRally 2005

Utolsó címünk már vérbeli Pocket PC-s játék, bár nem új. A GeoRally 2005 testvérével, a GeoRally Ex-el már több éve a piacon van, hírnevüket azonban az Ex-nek köszönhetik, mivel ez volt az egyik első program, mely kihasználhat a Dell Axim X50v/X51v típusú PDA-kban megbúvó grafikus chipeket. A 2005-ös a "sima", nem hardveresen gyorsított változat. A fejlesztő egyébként az Obulis sorozat és a Call of Duty 2 for Pocket PC révén ismert IonFX.

A grafika egy fokkal jobb az StuntCar Extreme-énél, de Need for Speed sorozathoz szokott szemeknek így is elképesztően csúnya lesz. A legnagyobb baj az, hogy a textúrák kis felbontásúak, bár tereptárgyakból sincs éppen sok - a készítők a bekapcsolható köd effektel próbálták kicsit feldobni az összhatást, ez azonban inkább csak a játék lassítására jó. Az irányítás stylussal és gombokkal egyaránt nehézkes, kell némi idő, mire belejön az ember.

Őszintén szólva nem tudom, hogy a készítők arcadenak vagy szimulátornak szánták a GeoRallyt. Szimulátornak túlzás lenne hívni, a fizika távol van az élethűtől, arcade programhoz képest viszont meglehetősen nehéz, az pedig, hogy rengeteget kell fékeznünk, szintén nem a műfajra jellemző. Tehát vegyes felvágott, de összességében inkább arcade. Pályákból 15 van, ezek három térképen helyezkednek el - a teljes terület a készítők szerint több, mint 20 négyzetmérföld, a rejtély már csak az, hogy ezt hogy számolták ki. Autókból 30 típus van, ezek kinézetükben és tulajdonságaikban egyaránt különböznek. Jópofa, hogy van visszajátszás, bár tuningolni még izgalmasabb lenne - a garázsban sajnos egyedül az autók színén tudunk változtatni.

A GeoRally 2005 nem az a játék, amitől el fogunk ájulni. A szimulátorok rajongói tartság magukat távol tőle, a többiek viszont jól elszórakozhatnak vele. Ára 6,99 USD, vásárlás előtt érdemes kipróbálni a demo verziót.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés