Ninebot Kickscooter Max G30E II - hosszabb ingázásokra

A Ninebot egyik csúcsgépe elsősorban gyorstöltéssel és nagy hatótávval próbál kiemelkedni a mezőnyből, ennek viszont ára van.

Különbségek roller és roller közt

Ez is csak 25 km/h-val megy, ez is 350 wattos motort rejt, mégis drágább, mint egy kutyaközönséges Xiaomi. Akkor miért fizessek érte több mint 300 ezer forintot? Nos, a kérdés teljesen jogos. De akárcsak például a telefonos fotózásnál, ahol a középkategóriás motyóban is ott a 108 megapixeles kamera, itt is az a helyzet, hogy egy-két paraméter alapján nem szabad és nem érdemes eldönteni, hogy a cucc egyébként milyen. Mert az a 108 megapixeles kamera bizony vérszegény fotókat csinál egy 12-16 megapixeles képességű csúcstelefon ellenében, ugyanis az elég sokat számít, hogy miből és hogyan rakják össze.


[+]

Viszont ahogyan a telefonok kapcsán sem vár el mindenki fantasztikus fotós képességeket, úgy a rollereknél is megáll, hogy nincsenek mindenkinek extra elvárásai. Egy 100-120 ezer forintos rollerrel is bőven boldog és elégedett egy csomó júzer, mert arra a 10-12 kilométerre bőven megteszi, elvisz A-ból B-be, fel lehet tölteni és össze lehet csukni. De ahogyan elindulunk felfelé az árazásban, sok-sok alkatrész kapcsán jön szembe a tény, hogy miben nyújt többet egy drágább gép. Jobb a fék. Jobb a hatótáv. Gyorsabban lehet tölteni. Erősebb a lámpa. Stabilabb a váz. Szélesebb a trepni. Jobb a kapcsolódó alkalmazás. Van hazai szerviz. Nagyobb a kerék. Nem kap defektet. Vagy éppenséggel vízálló.


[+]

A Segwayhez tartozó Ninebotnál pedig a Max G30E II jelenleg az a masina, ami a prémium kategóriás ajánlatok (GT2, P100) alatt mindazt kínálja, ami a gyártó szerint minőségivé tesz egy olyan rollert, amely úgy egyébként szabályozási okok miatt teljesítményben és sebességben nem nyújthat többet (legálisan), mint akármi más. Noha persze ehhez a rollerhez is van már olyan firmware, ahol a régiókód átírása után a 30 km/h sebesség is elérhető, de nem véletlenül van kitalálva ez a 25 km/h-s maximum, próbáltunk mi már olyan rollert, ami a dupláját tudta, az gyakorlatilag a sors megkísértése. Úgyhogy a következő oldalakon arra keressük a választ, hogy hol vannak azok a pontok, ahol érezhető, hogy magasabb árszinten vagyunk, és melyek azok a paraméterek, ahol a Max G30E II egy jottányival sem tud többet, mint egy noname kínai bigyó.

Kialakítás

Ez a roller relatív nagy. Majdnem 20 kilogrammot nyom a mérlegen, azért ez már határeset a hordozhatóság szempontjából. Nem az az összecsukom-felkapom kategória, hanem az összecsukom-húarohadtélet szint, mert összecsukni relatív gyorsan és könnyen lehet a kormányrúd hátradöntésével, de megemelni már nem olyan triviális, ráadásul kissé farnehéz a hátsó motor miatt. Viszont nem is okvetlenül arra találták ki, hogy tömegközlekedés után az utolsó kilométereket ezzel tegyük meg, ez dedikáltan arra szolgál, hogy az egész utat ezzel tegyük meg, a gyártó által megadott, 65 km-es hatótáv ugyan nyélgázon inkább 40-45 km, de ez is bőven sokkal több, mint amit általában egy roller hoz.


[+]

A méretének és tömegének egyik oka tehát a jókora akkumulátor (15,3 Ah), illetve a fedélzeti töltő (köznyelvben inverter) beépítése, ami a DC töltést intézi úgy, hogy a konnektorba csak azt a madzagot kell bedugni, ami egyébként minden más rolleren még egy trafóhoz visz, onnan pedig egy másik megy a rollerbe. És mindezeken felül egy ilyen átalakítós, más Ninebot modellekhez használt komplett töltőt IS be lehet dugni egy másik konnektorba, hogy egyszerre két forrásból jöjjön a nafta, így három órányi időre le lehet szorítani a teljes töltést.


[+]

A hátsó kereket hajtó motor 350 wattos folyamatos teljesítményleadásra képes, rövid időre ez 700 watt is lehet, például emelkedőn történő elindulás esetén. A 10 inches kerekek tömlő nélküli gumit kaptak, ami ha nem is teljesen defekttűrő, de lényegesen megbízhatóbb megoldás, mint a belsővel rendelkező társaké, rugózási komfortra viszont itt sem kell túlzottan számítani, a budai Várban inkább nem nyomatnám a macskakövön, hacsak nincs vesekövem. Ugyanakkor a trepni széles és elég hosszú is ahhoz, hogy ne balettosan kitekert lábfejjel kelljen állni rajta, az előre tolt kitámasztó masszív kis bot, ami stabilan tartja a gépet. Nálunk a szűk irodában gyakran előfordult, hogy beakadtunk a folyosóra kitolt rollerek kormányába egyiket-másikat el is döntve, a Max G30E II-be is belebotlottam a minap, de meg sem rezdült.


[+]

Jár a vállveregetés a fényvisszaverőkkel teleaggatott külső miatt, oldalt is van, elöl is, hátul is, lent is, fent is, az első lámpa pedig 2,5 wattos LED-es fényforrás, kifejezetten jó erősségű világítást képvisel. A hátsó lámpa folyamatosan világít (az elsőtől függetlenül is), ha fékezünk, akkor villog. A fék érdekes, mert például az F30E-vel ellentétben ez az első kerekekre hat (dobfék), ami magában hordozza a könnyed fejreállás veszélyét, de a fékkar az E-ABS regenerációs motorféket is bekapcsolja a hátsó keréken, ami úgy lassít, hogy ha blokkolna, akkor kicsit enged megint gurulni, nem véletlenül ABS a neve. Ellenben meglepően hatékony, bizonyára elvacakoltak egy ideig azzal, hogy az erősségét az első fékkel szinkronba hozzák, de a tövig behúzott fékkarral nagyon hamar meg lehet állni úgy, hogy nem bukunk előre, de nem is blokkolnak a kerekek. Szkeptikus voltam, de direkt próbálgattam sokat a dolgot és meg vagyok győződve arról, hogy az egyik legbiztonságosabb fékezési megoldás ebben a kategóriában.


[+]

Az összeszerelés frankó, egyedül a lehajtható kormányrúd csatlakozójánál lehet némi lötyögés a hosszabb távú tapasztalatok alapján, nekem az F40E állítható megoldása jobban tetszett, de egyelőre nálunk a Max G30E II sem lifegett. A 9 centiméteres hasmagasság viszont lehetne valamivel nagyvonalúbb, járdaszegélyről leugratni nem tanácsos, mert odaverjük az alját. A kormányrúd viszont magasan végződik, nem görnyedős a menet közbeni testtartás, a gázkar jól adagolható, a fedélzeti kijelző egyszerű, de informatív, a csengőt pedig a másik fogantyú belső karimájának tekergetése indukálja, ami jópofa. Viszont a nehéz akkumulátorcsomag cipelése miatt a terhelhetőség ezúttal csak 100 kilogramm, erre érdemes figyelni.

Menettulajdonságok, app

A rollerhez Bluetooth segítségével lehet kapcsolódni, ez egy nagyon egyszerű folyamat, egy fiókhoz akár több rollert is hozzáköthetünk. Az alkalmazás ugyanaz, mint amit az F40E kapcsán láttunk, most azonban Android rendszerű telefonnal próbáltuk, de nagy meglepetés így sem volt. Rögzíthetjük az útvonalainkat, azokat megoszthatjuk (mint egy falat kenyér), látjuk a töltöttséget, a hatótávot, állítható, hogy világítson-e fixen a hátsó lámpa, plusz aktiválható a sétamód, ami 5 km/h-ban maximálja a sebességet. Ezen kívül van egy digitális zár, ha ezt bekapcsoljuk, akkor csipogni kezd a roller, ha valaki megpróbálja eltolni, de ez nyilván csak addig működik, amíg maga a roller is be van kapcsolva.

[+]

A Max G30E II kifejezetten kellemes roller, mert erős és nagy. Nem imbolyog, jól fordul, elfér rajta az ember lába kényelmesen, jól adagolható a teljesítmény és kifejezetten jó a fék is. A motor a hátsó kereket hajtja, aminek egyetlen hátulütője van, mégpedig a rövidke, de meredek emelkedők leküzdése (mondjuk járdafelhajtó), ilyenkor óvatosan kell nekifutni, mert a hátsó hajtás miatt a súly is hátulra kerül, tehát relatív könnyen megemelkedik az eleje, aztán lehet kapkodni, mielőtt elrepülnénk.


[+]

Összegzés. Ez egy drága roller. Nem gyorsabb, mint egy feleennyibe kerülő masina, ugyanúgy elvisz A-ból B-be, de elég komoly listát tudok idetenni, hogy miben jobb, mint egy belépő szintű modell, kezdve a vízállósággal. Lehet említeni a gyorstöltési opciót, a tényleg ügyes fékrendszert, a csúszásmentes és jó széles trepnit, a defekttűrő, tömlő nélküli, 10 hüvelykes kerekeket, a hegymászási képességeket, a könnyen használható telefonos alkalmazást, a jókora hatótávot és az összeszerelési minőséget. Nincs mindenkinek ezekre mind szüksége, de a Ninebot kínálata elég lépcsőzetesen adagolja a funkciókat, tömlő nélküli gumit és normális alkalmazást az F40E is ad, de ha a nagyobb hatótáv a fontos, akkor a Max G30E II lesz a jó választás. Maga a gyártó is azt hangsúlyozza, hogy ez az “ingázó roller”, amivel akár az agglomerációból is be lehet járni, ráadásul tényleg csak egy egyszerű kábel kell a töltéséhez, ami akár irodai környezetben is megoldható. Mindenképpen van helye a piacon, noha én a magam részéről ezen az árszinten már elvártam volna valami minimális rugózást és lehajtható kormányvégeket, valamint irányjelzőt is, de talán majd a következő generációnál ezeket is megkapjuk.

Bog

Azóta történt

Előzmények

  • Ninebot Kickscooter F40E - azért nem egy Ferrari

    A Segwayhez tartozó márka kínálatának közepéről halásztunk egy tesztpéldányt, ami drágább, mint a kínai konkurensek, de érezhető, hogy milyen szempontból nyújt többet.

  • Seat EXS KickScooter bemutató

    A spanyol autómárka neve alatt futó elektromos roller első-hátsó rugózással és defektmentességgel kecsegtet, ennek ellenére nem kompromisszummentes.

Hirdetés