Hirdetés

Nokia Ovi Store testközelből

Bevezetés

A mobiltelefonok kezdetben csak olyan szolgáltatásokat és funkciókat kínáltak, melyek a gyártó boszorkánykonyhájában az adott készülékhez kerültek kidolgozásra, így egy-egy modell lehetőségeit teljes mértékig behatárolta annak alapfelszereltsége, melyen csak szakszerviz által telepített újabb firmware tudott volna változtatni, ha az nem ütközött volna a gyártó újabb modellek eladását ösztönző érdekeivel. A szoftveres alapfelszereltség tehát sokáig kulcs volt az egyes termékek pozicionálásában és az újabbak eladásában, hiszen a korábbi és olcsóbb modellekből „kifelejtett” és utólag nem is pótolható funkciók sok esetben új és drágább ajánlatok felé fordították a vásárlók figyelmét.

A Java platform és a nyílt operációs rendszerű modellek térhódítása azonban új fejezetet nyitott a telefónia történetében, hiszen a mobilok megnyíltak a fejlesztők előtt, akik a rendszer kepésségétől függően újabb funkciókkal ruházhatták fel azokat. Ezzel a lépéssel a gyártók kezéből részben kikerült ugyan az alapfunkciókkal való termékpozicionálás lehetősége, de az operációs rendszer és a Java motor megfelelő korlátozása, fejlesztgetése, valamint a hardveres képességek robbanásszerű fejlődése így is folyamatosan újabb modellek megvásárlására késztette a felhasználókat, akik ráadásul elégedettebbé is váltak azáltal, hogy készülékeik tudását egyéni igényeik szerint alakíthatták, valamint a gyártóknak is újabb bevételi forrást jelentett a fejlesztőkészletek értékesítése.

Az elkészített alkalmazások terjesztése és a végfelhasználók elérése azonban egyáltalán nem olyan egyszerű feladat. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy telefonjuk hiányzó funkcióit esetleg pótolni lehetne, de még ha tudnak is róla, akkor sem tudják honnan és hogyan beszerezni azokat. A szemfülesebb, technokrata réteg is csak különféle fórumokból értesülhet egy-egy érdekesebb szoftver létezéséről, ám azok megvásárlásához rendszerint dombornyomott hitelkártya, telefonra történő telepítéséhez pedig megfelelő számítógépes szoftver, adatkábel, Bluetooth vagy infravörös modul, esetleg mobil adatcsomag szükséges. Néhány szolgáltató a saját WAP oldalán is kínált egyszerűen letölthető játékokat, ám ezeket csak kevesen használták a magas átviteli díjak miatt, ráadásul a viszonylag kis célközönség miatt a fejlesztők számára sem igazán nyereséges alternatíva.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nokia

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés