Smart ForFour EQ - a legolcsóbb villanyautó

Még így is jó drága, jóval többe kerül, mint a benzinmotoros verzió. Viszont pár dologban egész ügyes, ezt pedig a Reanult-nak köszönheti, városban ideális társ.

Bevezető

A fedélzeti rendszerről szerettem volna írni az elektromos Smart ForFour kapcsán, de aztán nem így alakult. Leginkább azért, mert a Mercedes-Benz Hungária egy olyan verziót adott tesztre, amelyben nem is volt infotainment, direkt egy ilyen olcsó felszereltségű verda érkezett, hogy tényleg arra tevődjön át a hangsúly, hogy a magyar piac legolcsóbb, ötajtós, új villanyautója mennyire életképes. A legolcsóbb itt azt jelenti, hogy bruttó 7 258 000 forintot kell érte kifizetni, ami szűk 300 ezer forinttal több csak, mint a kétszemélyes elektromos Smart ára, ennyi felárat pedig simán megér, hogy egy teljes értékű autót kap az ember. És ebből még lejön a másfél milliós állami támogatás, szóval elvileg megáll 5,8 milla alatt.


[+]

Máshonnan megközelítve viszont ez az ár is igen markáns összeg, pláne, ha mondjuk ugyanennek a kocsinak a benzines árát nézzük, amely 4 guriga alatt marad. És azzal nem maximum 150 kilométerenként kell megálljunk hosszabb időre, amíg áramot vételez a gépjármű. Lehet persze matekozni, hogy mennyit kell beletenni az autóba, hogy megtérüljön a felár, mennyit nem kell kifizetni a parkolásért, cégnél az adóval mennyit lehet spórolni és a várható karbantartási költségek és az értékvesztés miképp alakul, aztán egy idő után kell-e foglalkozni az akkumulátorral, de a legtöbb esetben az fog kijönni, hogy a villanyautózásba magánemberként belefektetni gazdaságilag még nem kifizetődő. És persze ott vannak a nem forintosítható dolgok, mint a szinte hangtalan közlekedés, a nulla emisszió (noha a gyártás során itt is bőven van környezetszennyezés és az áramot sem mindig a napelemből fogjuk vételezni), a városi forgalomban meglepő dinamika, vagy a vidéki utazásokkal kapcsolatos kompromisszum.


[+]

Mert az elektromos Smartban levő akkumulátor a mérete az e-autós mezőny alsó kategóriájához tartozik, a 16,7 kWh-s telep nagyon óvatos pedálhasználattal, tavaszias időben, sík terepen, alapvetően városi tempó mellett kiad a gyakorlatban 120-130 kilométeres hatótávot, amit vihargyorsan le lehet csökkenteni néhány kigyorsítással, hűtéssel-fűtéssel és hegymenettel 100 kilométer alá. Ami azért elég karcsú, viszont mivel a ForFour alapvetően egy Reanult Twingo, ezért a franciák töltési megoldását kapta meg. Ugyanazt, ami miatt a Zoe is nagyon praktikus, AC-n tud a 22 kW-os töltőkre kötve elég gyorsan magához térni, 45 perc alatt totálisan fel lehet tölteni, de ha csak 15-20 perce állunk meg, akkor is magába képes szívni 30-40%-nyi naftát. És ilyen 22 kW-os AC töltőből egyre több van, én speciel az e-mobi oszlopait használtam, amiből nem csak Budapesten, de vidéken is egyre több akad. Ha az otthoni hálózatra dugjuk, akkor jóval lassabb az ügymenet, itt 6 órát kell lógnia a vezetéken a Smartnak, de ez akármelyik éjszaka megoldható. Ugyanakkor ez a 22 kW-os töltés kvázi feláras, a köznyelvben inverternek hívott fedélzeti töltő az alap Smart esetén is csak 11 kW-os, 220 ezer forintért lehet rendelni hozzá a 22 kW-os megoldást, amivel tényleg 45 perc alatt 100%-ra lehet egy ilyen töltőoszlopnál tölteni a járművet. Egyébként úgy tudjuk, hogy egyáltalán nem kéri minden vevő ezt az opciót, mert az otthoni hálózatról is feltöltődik az autó 6 óra alatt, akinek pedig van lehetősége ezt minden este meg is tenni, az joggal érezheti úgy, hogy nem áldoz erre extra zsetont.


[+]

Szóval itt van ez az ötajtós jószág, igazából egy Reanult Twingo, ami szépen visszaköszön a formában és a beltérben is, de azért azt mindenképpen látni kell, hogy ez egy kicsike autó, mondjuk ezzel a hatótávval senki sem fog európai túrára indulni vele, második autónak ideális. Lenne, ha az ára ahhoz képest nem lenne túlzó. Ahogyan minden elektromos gépkocsinak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés