- MIUI / HyperOS topik
- Samsung Galaxy Fit 3 - keveset, de jól
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Xiaomi 14 - párátlanul jó lehetne
- Redmi Note 12 4G - valaki fizetni fog
- Milyen okostelefont vegyek?
- Apple iPhone 14 Pro Max - sziget fesztivál
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Samsung Galaxy S24 - nos, Exynos
- Samsung Galaxy S21 Ultra - vákuumcsomagolás
Hirdetés
-
10 éve nem változott ekkorát a Netflix tévés appja
it A Netflix útnak indította a megújult tévés appját, amely az első nagy felújítást jelenti az utóbbi 10 évben.
-
Retro Kocka Kuckó 2024
lo Megint eltelt egy esztendő, ezért mögyünk retrokockulni Vásárhelyre! Gyere velünk gyereknapon!
-
Filléres Redmi érkezett
ma Az A3x nem kapott nagy bemutatót, egyszer csak felbukkant.
Új hozzászólás Aktív témák
-
#65675776
törölt tag
[link] Ha minden igaz osztrákoknak adták el.
Mondjuk a magyar roncskutató/mentő ''szakemberek'' értelmi színvonala megkérdőjelezhető. Mikor megtaláltak egy földbe süllyedt Messer-t, akkor a jó állapotban megtalált motorját nem ásták ám rendesen ki, hanem egy sodronyt áthurkoltak rajta és egy traktorral kivontatták a földből, és húzták vagy 40-50m-en keresztül a földön. Hülye gyökerek! Csak az volt a lényeg nekik, hogy benne legyenek a véradóban.
Egyébként a hírekben a megtalált roncsok 1%-áról sem tesznek említést, nagyrészét simán eladják külföldre mindenféle hírverés nélkül. Niemandok! -
#65675776
törölt tag
A probléma az, hogy a szakértők pénzért dolgoznak (ez még önmagában nem probléma, a szakértelmet igenis meg kell fizetni!), tehát a médiák (többnyire a királyiak sem kivételek) nem foglalkoztatják Őket. Ha jól emlékszem pont a királyi véradóban volt, hogy
''AK-47-es géppisztoly nyomkövetős lőszere miatt gyulladt ki...''
A legjobb, hogy ebből csak az igaz, hogy ''miatt gyulladt ki...''. -
gege71.hu
addikt
nanááá hogy beszámolok. Csinálok videót meg egy valag képet. A videót igényesen meg is akarom vágni. Lehet gyűjtök hozzá archív felvételeket. Zene már van hozzá.
Az alap, hogy a panzerlied rajta lesz az anyagon.
juteszembe...ha tudtok linket archív tiger I. filmfelvételeket ill ilyesmire vezető linkeket azt nagyra értékelném.
ja a beszámolót a csobánkai bemutatóra értettem...de a retekklubon is ránézek este.
Ha vki tudná tvtunerrel rögzíteni az plíízz...tegye már meg.
[Szerkesztve] -
-
Kephamos
addikt
Főleg meg egy gimis diák nem tudja megfizenti, mert elmegy a pénz erre-arra és nem marad pénz a művelődésre. Múlkor nézegettem kölönböző képes könyveket, II. vh.-s témájúakat, amik elég jónak tűntek. A legolcsóbb 5000 forintba került. Ez más országokban is így van? Mármint, hogy a magamfajta ifjú nem tudja megvenni az igazán érdekes könyveket? Amúgy én inkább veszem a drágább, de szebb könyveket. A Sven Hassel könyvekből is inkább a levehető és keményborítós köteteket kedvelem, mert szeretm, ha szépen mutat a polcomon.
-
#65675776
törölt tag
-
#65675776
törölt tag
A lokátor elhárító rakéták (sugárzás elleni rakéták) passzív radarirányításúak, és valóban a radar saját kisugárzása vezeti őket célra. Persze ez nem ennyire egyszerű, a korai típusok ellen pl már annyival lehetett védekezni, hogy kikapcsolták a célbavett radart.
A német rádiónavigációs rendszer (amit a britek tudtak manipulálni) két sugárnyaláb volt, amiket úgy állítottak be, hogy a cél felett metszék egymást. A bombázógépen levő vevőegység pedig érzékelte a két jelet, és amikor a kettő intenzitása elérte a maximumot, akkor a cél felett van, oldhatja a bombákat. Ha a célra a rárepülés közvetlenül, egyenes útvonalon történik, akkor a rávezető repülőgépen a navigátornak arra kell figyelni, hogy a két nyaláb intenzitása egyenlő legyen. -
td
senior tag
Hát ja. Siralmas volt.
Amúgy meg: tegnap nézelődtem a városban, és a Kisfaludy utcában mindenféle lövő alkalmatosság volt kitéve (értsd: harckocsi légvédelmi ágyú, löveg, ilyenek). Ki is lehetett őket próbálni, már ami a célzást illeti. Faja volt. És a legdurvább: a végén úgy vitték el a tankokat, hogy beindították őket, aztán jött a katonai egység, felpakolták platóra, oszt nyomás. Szerintem még ma is ott van a lánctalp nyoma az aszfaltban. Nagyon durva volt, ahogy az a T-nemtomhanyas kiállt az Üllői útra, a rendőrök pedig megállították a forgalmat. Amikor meg csörlővel fel akarták húzni, volt egy pont, ahol megakadt a tank, és a teherautó önmagát húzta közelebb hozzá! Volt egy kiscsaj is, sötétkék szerelőruhában, rajta ''MH MTEK'', na ők vitték el. Egész helyes pipi volt, olyan 1-60 magas lehetett
Na de elég a dumából, itt vannak a képek:
[link]
[link]
Ez itt ua., mint az előző, csak más a csővég, és volt valami irányzék vagy mi (rajta beosztás, és a sávok mellett ilyenek, hogy ''Rep. gr.'', ''Pc. gr'' - tehát a gránáttípusok)
[link]
Na itt a tank is. Erre kb. fél órát kellett várnom, hogy lefényképezhessem, annyi surmó mászkált rajta.
[link]
Ezek csak régi autók, gondoltam berakom:
[link]
A 100mm-es légvédelmi cucc (20 t) /1949 M ha jól emlékszem/
[link]
Ugyanaz este:
[link]
A tank este:
[link]
Vontatás:
[link]
Dettó:
[link]
Aztán volt még egy, amit nem fényképeztem le. A cső átmérője annak nem volt ugyan nagy, de maga a cucc azért méretes volt. Lehetett függőlegesen meg vízszintesen állítani (elvileg, mert nem ment), és a két ülőkénél, ahol ez megtehető volt, két célzóperszkópnak is volt illesztési hely. Meg volt rajta egy kis útmutató táblázat, hogy hogyan kell a vezényelt sebességet állítani, ha dőlésben van az ágyú. Talán ezek mondanak valamit, mert a típusra már nem emlékszem.''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''
-
#65675776
törölt tag
Még a '90-es évek végén is ott volt minden rendőrautóban egy Mossberg és egy AMD. Arra kell felkészülni, ami várható. Ha vannak hk-k a környéken, akkor azok ellen is. Aki pedig hk-val támad a rendőrökre, az utána ne háborodjon fel a ''túlzott rendőri brutalitáson''. Valahogy a tüntetői brutalitáson senki sem háborodik fel.
-
td
senior tag
Hát volt rá 3 napjuk, sőt, igazából több is, mert ezt előre lehetett tudni. Aki meg ért hozzá, mert vezetett már olyat, vagy csak szolgálatban találkozott vele vmilyen módon, annak meg nem nagy kunszt megmondani a frankót. De nem azt vitték el, amelyiket fényképeztem, mert az végig ott volt délután. A Deák térnél volt ez, jóval odébb.
Én nem tudom, hogy ez a ''rendőrökre támadtak'' mit takar pontosan, de a Rákóczi úton elkezdték lőni könnygázzal a békés tömeget - nem zavargók voltak ott, hanem sima bámészkodók, és néhány kiabáló, meg a motorosok a Blahán. Az Astoria felől durrogás hallatszott, gondolom, arrafelé volt egy-két zűrös csapat. De aztán a bámészkodók közé lőttek be nem is egyszer. Utána a huzat levitte a metróba is a gázt, ott is könnyezett mindenki a peronon, pedig ők aztán még csak nem is bámészkodók voltak. De még ha azok is lettek volna...''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''
-
#65675776
törölt tag
Itt részletesebben tájékozódhatsz róla: [link]
Persze kérdés, hogy mégis hogyan tudtak volna vele áthajózni észrevétlenül az Atlanti-Óceánon. Mert zajt azt rendesen keltett volna a konténer, szóval a korábbi tengeralattjáró-útvonalakat nagyívben el kellett volna vele kerülni.
A másik probléma a pontosság. Ezt az SLBM-ek (Sea Launched Ballistic Missile - tengerről indított ballisztikus rakéta) esetén egészen a '80-as évek elejéig nem tudták megnyugtatóan megodani, ugyanis az inerciális navigációs rendszerek esetén alapvető fontosságú az indítási hely pontos ismerete, mivel ehhez viszonyítva képes számolni a röppályát. Azaz ha pontatlan a kiinduló pozíció, akkor még pontatlanabb lesz a becsapódás (a repülőgép fedélzeti INS-ek (Inertial Navigation System - Inerciális navigációs rendszer) is csak a GPS-szel való integrálás után váltak igazán hasznossá, addig az is nagy eredmény volt ha egy órai repülés után kevesebb mint 2km-rel tértek el a tervezett útvonaltól. Csak ugye a repülőgép fedélzetén ott ül a pilóta, aki szükség esetén a tereptárgyakat navigációs pontként alkalmazva helyesbíthette az útvonalat. Alapvetően így működik a TERCOM [link] is, ezért tudnak olyan pontosak lenni a manőverező robotrepülőgépek. Erre egy ICBM/SLBM nem képes, ahhoz túlságosan magasan repül). Hiába van a '70-es évek óta csillagnavigációs rendszer is gyakorlatilag az összes ICBM/SLBM fedélzetén, az is csak akkor tud kielegítő eredményt adni, ha a kijelölt pályától csak egy bizonyos mértékben tér el a rakéta (tetszik nem tetszik, az ICBM/SLBM/IRBM-ek nem éppen a manőverezőképességükről híresek. A hatótávolságukat pedig alapvetően befolyásolja az égésvégi sebesség, és az égésvégi ponti irányvektor. Ha a hajtóművek leállítása nem eléggé pontos (időben), akkor nincs az az irányítórendszer, ami a cél közelébe juttatná őket). Az A4 fedélzetén viszont csak egy kezdetleges INS volt, ami még akkor is nagy CEP-et eredményezett, ha pontosan ismert helyről indították a rakétát. -
Gyantusz
tag
Ja. Nem most volt.
Jót vitázunk a múltkorában légiszállítás terén...
Sok volt a melóm otthon, Debrecen és környékén, próbáltam pízt keresni (keveset találtam ), meg az oskolát is le kellett zúzni...
Amúgy Pösten vagyok most, itt dolgozok. Szabadidőm elég kevés (netezni pláne), de tovább informálódok haditechnika terén is.Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
td
senior tag
Kattints rá a nagyításhoz! Egyébként az van ráírva, hogy ''Aknatelepítő''. A kép egy karácsonyi vásáron készült itt Pesten (Vörösmarty tér), és ez ott a kovácsmester boltja. Nem tudom, szabad idejében miket kovácsolhat...
A Rubiconnak én is csak a borítóját láttam, úgyhogy nem sokat tudok mondani (a honlapjuk meg nem jön be).''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''
-
Nowhereman
őstag
Nos, hogy az ifjabb Horthy nyíltan angolszász barát volt - nem titok. És mivel nem volt begyepesedett konzervatív, hanem praktikus gondolkodású ember - simán szóba állt volna Moszkvával is/nem úgy mint a későbbi kormányok/. Igaz, ekkorra már a magyar polelit józanabja a németekkel való szakításon törte az agyát, de ezzel csak London felé voltak hajlandóak tapogatózni. Emiatt, mint kulcspoziciójú ember, képes lenne egy kiugrás kivitelezésére - 1. kormányzóhelyettes - azaz legitimitással és nemzetközi elismertséggel rendelkezik, 2. roppant népszerűsége miatt rendelkezik a szükséges népmegmozgató erővel is - az ország háborúban tartása szempontjából gyakorlatilag a legveszélyesebb személy volt a németek számára. Tehát indok van. A németek gátlásai sem jelentettek volna akadályt. De bizonyíték eddig nincs. A baleset pedig - mivel a solyom kifejezetten - főleg fagyos időben önveszélyes gép hírében állot, elfogadható indoknak tűnik, még egy veterán pilóta esetében is.
Utánam a kondenzcsik!
-
Gyantusz
tag
A ''pampucolás'', én úgy tudom, hogy a nők szépítkezési ''módszereinek'' egyike (púderozás). Annak is egy vulgárisabb (népesebb) szava. Persze ha nem az, akkor tévedtem...
No meg most kaptam az infót, hogy sárdagasztás is lehet... (hhmmm)
Mindegy, most a szövegkörnyezet számít, én a festésre értettem.
Egyébként a festésnek szépészeti, a mázolásnak tartósság kritériumai vannak.
Egyébként ezek mit jelentenek?
pepecselés, totojázás, no meg Kodály kedvence:
''ingyom-bingyom-tálibe, tutálibe-málibe''...?
Horthy István aznapi (repülő)kísérője nyilatkozott anno egy Top Gun-számban (1992-1994 között lehetett). Úgy emlékszem, hogy a hivatalos vizsgálatot erősítette meg, azaz a fiatalúr ''letegezte'' a gépét: egy fordulóban túlhúzta azt és (lelassulva) levált a gép szárnyáról az áramlás => átesett és dugóhúzóba ment át, a gép alulmotorizáltága (ill. alacsony magasságuk) révén nem tudta kivenni.
Repülőhalált halt 1942. augusztus 20-án, Alekszejevka mellett (Ukrajna).
Úgy tudom, ez a hivatalos verzió.
Maga a motor és a szárny is fos volt, kár érte, hogy így járt.
Az, hogy bíbelődtek-e (újabb jó szó) a gépével aznap reggel, tudja a nehézség.
Ez olyasmi, mint anno Kassa bombázása, vagy Lee Harvey Oswald, mint ''magányos merénylő'' (az persze nem baj, hogy J.F.K.-t két irányból is lövés érte és vízszintesen, nem fentről...).
A magyar wikipedián egyenlőre ennyi van vitéz nagybányai Horthy Istvánról:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Horthy_Istv%C3%A1n
[link]
A gép:
http://it.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000
[link]
Gondolom kevesen értenek olaszul (én nem).
http://de.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000
[link]
Egyébként megjelent róla egy könyv is mostanában (a nyugati téri Alexandrában láttam tavaly decemberben), holnap majd megnézem pontosan (mintha a felesége írta volna?).Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Pampucolás helyett lehet a pacsmagolás lett volna a jobb...
Ki tudja, mi az a ''kuttogás''?
Egyébként én sem vagyok mindenható.
(A szóismétlésekre azért odafigyelhettem volna.)
A könyvet megnéztem, oly annyira, hogy meg is vettem!
Íme:
Horthy István repülő főhadnagy tragikus halála, Autor Könyvkiadó Budapest (2. kiadás), szerkesztette: özv. Horthy Istvánné.
[link]
Halálának 50. évfordulójára lett kiadva az első kiadás (Cascais, Portugália, 1992).
Akit érdekel, nézze meg, keményen 599 HUF az Alexandra Könyvesházban (Nyugati tér, 3. em., pénztárnál balra, kissé eldugva). Még van belőle bőven.
Hát, nem rossz dokumentum gyűjtemény.
A történet:
Aznap, 1942. augusztus 20-án reggel 5-kor két géppárt indítottak az ilovszkojei repülőtérről. A részletes bevetési parancsot a géppárpk-ok előző nap este kézhez kapták a századparancsnoktól. Feladatuk két közelfelderítő (kf.) gép oltalmazása volt.
1. géppár: Bánlaky György főhadnagy (pk.), Szabó István hdp. őrmester (kísérő).
2. géppár: vitéz nagybányai Horthy István főhadnagy (pk.), Nemeslaki Zoltán őrmester (kísérő).
A 2. géppár a déli sávba tartó (jobb fordulóban levő) kf. gép befogása után nem követi és nem repül be a sávjába (emelkedve jobb fordulóval), hanem megszegve a bevetési parancsokat, szűkített balfordulót kezdenek. A szűkítés olyan mértékű, hogy a kísérő (angolul wingman) nem tudja pk-át kísérni és kiválik a formációból. A hivatalos minősítést, amit a Baleset Kivizsgáló Bizottság adott ki, Szabó Mátyás százados (szdpk.) jegyzőkönyve alapozta meg. Belőle részlet:
''Az alacsonyabban repülő felderítőgép <kb. 200 m> mögé már a repülőtér légterében egy szűk fordulóval be akart sorolni. A teljes terhelésű gépnek a fordulóban kellő sebessége nem volt. A gép orrát balra leadta, emiatt lecsúszott... gépét ezért a zuhanásból felvenni nem tudta, aminek következtében meredek szög alatt (70 fok) földbe fúródott.''
A Horthy-könyv 207-213. oldalain egy bizonyos Horváth Sándor (egykori zubó-vadászbombázó pilóta szakaszvez., rehab. hadnagy) közli a tényleges esetet, ugyanis 2000. tavaszán megszerezte a kísérővel (Nemeslaki Zoltán őrm.) készített jegyzőkönyvet (mindezt levél formájában írta meg az özvegynek utána, ami a 2. kiadás végén helyet is kapott), miszerint Horthy nem az ominózus balfordulóban fúródott a földbe (és nem esett dugóhúzóba), hanem továbbrepülve ''felvette a kurzust'', ráállt a közelfelderítők repterének irányára. A repfeladat megszakítása Horváth szerint motorhiba(!) miatt következett be, ezt kívánta levelével bizonyítani.
Idézek (211-212. o.):
''Bízott benne, hogy sikerül elérnie a kényszerleszálló-helyet, ahol futót, fékszárnyat engedhet.
Neki nem adatott meg.
A beállást követő gyors sebességvesztésből ezt a gépet megmenteni nem lehetett. Éppen ezért fájdalmas és igazságtalan Szabó Mátyás százados minden elmarasztaló mondata, különösen végső ítélete: ''A Kormányzóhelyettes Úr Főméltósága saját vezetési hibájának áldozata lett.''
A motorhiba bekövetkezését külső megfigyeléssel is igazolni akarom. Ezért fontosnak tartom megemlíteni Baranyi Elek százados közlését. Ő a repülőgépet elhagyó ''csillaghullást'' látott, és azt rakétapisztoly-kilövésnek vélte.''
Utána magyarázza, hogy túlterhelés alatt ez fizikailag lehetetlen, majd említ egy másik szemtanút, egy bizonyos Mészáros Rafael tizedest, aki a kf. reptéren őrszolgálatos révén távcsövön és szabad szemmel is figyelte a gépet, látta, hogy annak motorja ég, sárga lángcsóvát látott belőle kijönni.
''Megfigyelését parancsnokának azonnal jelentette, de Fraknói Miklós százados - nagy valószínűséggel - nem továbbította. Az irodalomban sem találtam leírást.''
A kivizsgálókhoz ez a jelentés nem ért el (ez csak Horváth feltételezése), mert a BKB nem e szerint minősítette a repeseményt.
Sajnos hivatalos (ellenőrizhető) forrásmegnevezések híján erre kissé a ''messziről jött ember azt mond amit akar'' érzésem támad, bár mivel ez egy levél, így talán el sem várható tőle a tudományos részletesség. A levélíró bizonyára talált forrást, csak nem publikálta (ált. ezért is kell a forrásjegyzék).
De mindettől függetlenül hiánytpótló könyv!
Elolvasásra és forrásnak mindenképpen méltó és csak ajánlani tudom!
[Szerkesztve]
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
A Horthy jó anyag, majdnem elolvastam már, lehet írok majd belőle.
A másik kettő is!
Egyébként én 2005 januárjában jártam így (születésnapom, vagy 2004?), mint te, és nekem is Szabó-Számvéber könyvből van kettő, de ''szerencsémre'' 1-2. kiadás...
Azt hiszem a Keleti hadszíntér I. rész.
[link]
kuttogás: sompolygás, csöndes lopódzás, vagy lehet cél nélküli császkálás is ( ). Anyám használta régebben, de nem tudta definiálni...
Egyik szó jobb, mint a másik...
<szerk.: azóta kikérik a véleményem, hogy mit szeretnék kapni. Persze csak könyv esetén, mert könyvbeszerzéseimet már nem tudják követni...>
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
mityku
aktív tag
Ami volt Pesten megemlékezés Horty-ról tök jó lehetett! Láttam róla egy rövid videót, kb. 9 percnyi anyag, az alpján tudom mondani, hogy bár ott lehettem volna.
Nem tudom valaki olvasta-e de Bencsik Gábor ha jól tudom, írt egy könyvet a Kormányzóról azt kellene majd még beszerezni!
+ tök jó felvételek vannak a klipbe
[link]Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther
-
gege71.hu
addikt
uu ez az Elfelejtett Hősök nagyon jó lehet. Be is szerzem amint lehet. Kösz a linket!
Kicsit más:
Ma a Magyar Honvédség mekkora létszámú, milyen haderőnk van még egyáltalán?
Fel tudnánk egyáltalán vonultatni akár 1 páncéloshadosztályt is?
A MH oldalan talaltam egy hirt 2005ből, akkor még Tatán volt egy zászlóaljnyi t72es. Ezekkel ma mi a helyzet?[ Szerkesztve ]
-
Gyantusz
tag
Nos, sajnos továbbra sem sikerült - az eltelt egy év alatt - éptöriből kikupálódjak, mármint ebből a korszakból. De mindenesetre kölcsönkaptam
Albert Speer Spandaui börtönnapló c, könyvét.
Elolvastam az előszavát, hát, le kellett üljek a székre, kissé megfogott... Majd egyszer beszkennelem, az biztos, hogy addig nem adom vissza, míg el nem olvasom.
Nos, ez a gigantomániákus építészet sem volt újkeletű dolog - mint oly sokminden a III. Birodalomban (pl. gázturbinás sugárhajtómű) - hiszen ha belegondoltok, Egyiptomban, a Római Birodalomban, Kínában, ó. és középkori Amerikában, a frankoknál is ez dívott. Elég csak száz évvel visszamennünk és Franciaországban mindjárt találunk is példát Bonaparte Napoleon nevével fémjelezve: párizsi diadalíveiről van szó, van egy pár darab.
Arc de Triomphe
Arc de Triomphe du Carrousel(csak hogy népszerűsítsem a wikit... - egyébként ha valami téves infót láttok benne, tessék kijavítani!)
Minden autokrata uraklodó meg akarta és akarja (reméljük sok nem fogja ezután) örökíteni / örökíttetni magát az utókor számára, hogy hírdesse önnön nagyságát, és hogy őnélküle porbafingó népe lópikulára se ment volna.
(Nem tudom ki látta a Tábornok című Pattonról szóló filmet? A végén az az idézet nagyon frappáns volt, mikor egy rabszolga odasúgta a császár? fülébe, hogy
"Minden dicsőség múlandó!")Tehát az építészetet használják fel arra, hogy halhatatlanná váljanak. Ez szinte természetes.
Csak nézd
- Szaddám Husszein "két kardot tartó kéz" diadalívét (meg nem mondom a nevét, de örülök, ha valaki megteszi)
- a Cár-ágyút, igaz csak dísz, sosem használták, a Kremlben van (plusz egy másolat Donyeckben).
<persze ezek nem akkora volumenű dolgok>
és még sorolhatnám, ha tudnám...Egyébként maga az elképzelés grandiózus, építész-szakmailag nem tudom vitatni, annyira nem vagyok még képzett...
De az sem elhanyagolható szempont, hogy az ilyen agybetegségeket műszakilag meg is kell oldani, tehát maga az ipar (és azon belül az építőipar) is villogtathatja felsőbbrendűségét, hogy "Igen, megcsináltuk!".Mindesetre van wikicikk is Speer-ről, bár még nem olvastam. Mindenesetre le a kalappal előtte, amit a hadianyag-szervezés racionalizálásában véghezvitt(ek, ő és csapata). Hiába, az építészek...
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Ha röviden kostatálhatnám: grandiózus öttlet.
Ja igen!
Marharépa Nicolae Ceauşescu folyamatosan épülő palotáját kihagytam a sorból, bocs![ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
mityku
aktív tag
Gyanatusz mondtad még hogy azért azokat az épületeket meg is kellett volna építeni és mennyi szakember + munkás kellett volna hozz. Na most ha sor került volna az építkezésre, gondolom munkásokból nem lett volna hiány, mert hadifogjok, nem kívánatos elemek dögivel lettek volna.
Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther
-
Gyantusz
tag
Csicsás építészet: ha megfigyeled, a Távol-Keleten nem sok teljesen kőből készült házikót lehet megtalálni, a legjellemzőbb Kínában és Japánban is a kőböl épített földszint és a rá fából épített "felépítmény" (most értsd: emeletek), de ez is már a mi, európai középkorunkból datálhatóak. Ha tovább figyeled mondjuk az európait, akkor a mezopotámiai, az egyiptomi, a görög, a római és kora keresztény, majd az iszlám (fejlődéstörténeti sorrend!) építészeteket említhetjük. Igaz ugyan, hogy kialakulásuk és fejlődésük eltérő, de mégis - érthető módon - az idősebb nagy hatással volt a fiatalabbra nézve! Továbbá azonos időben figyelve őket, az egyiptomi, a görög és a római is hatottak egymásra, úgy az építőelemek arányait tekintve, mind díszítésben egyaránt (azt se felejtsük el, hogy ezek az épüetek és városok színesek voltak, nem puci fehérek, mint ma! némelyik egy.-i oszlopon még meglehet találni az eredeti festékeket, círka 3000 évesek...)
No és azt se felejtsük el, hogy alapvetően vallási, tehát szakrális célból épültek a főbb, máig fennmaradó nagyobb épületek (ld. a piramisok, a Parthenón, Akropolisz stb.).
Tehát a két kontinens építészetében látható eltérő díszítés a vallások (és ebből fakadóan a "természetközeliség") különbözőségére is visszavezethető.
Ha geológiailag is figyeled a témát - ami nem hátrány - láthatod, hogy Európa és a Távol-Kelet eltérő (még éghajlatilag tán nem is annyira): odaát több volt a fa. => fa díszítések előtérbe helyezése (könnyebb megmunkálni, pl. a Horju-dzsi pagoda, vagy másik két japán épület: 1, 2 - sajnos nem tudom a helyes átírásukat, hülyeséget meg nem írok), ideát már a kő dominál, mert maradandóbb (más vallási kultúrák).
Ha emlékszel még, mikor a Japán elleni amerikai bombatámadásokról beszéltünk, említettük, mekkora dominanciát élvezett a japán építészetben a fa és a papír (ma már inkább a vasbeton, az üveg és az acél dominál, a "posztmodern korszak", vagy már lehet már azt is túllépték...). Nem volt ez másként Kínában, Koreában, Sziámban stb. sem. "Nagyjából" egy vallásúak. India megint más világ, ennek megint vallási és kultúrális okai vanna, és ezekből fakadóan mások építészeti stílusjegyeik és díszítési technikáik, formaviláguk is.
Nem beszélve az iszlámról!Azt megint nem illik elfelejteni, hogy ezek a kultúrák "napi" (de legyen inkább havi) kapcsolatban voltak egymással, hiszen szoros kereskedelemben álltak egymással. Kína Indiával, a Közel-Kelettel és Európával egyaránt. Csak hogy a lőport említsem, az is így került be Európába (alapvetően Kína - India - Perzsia - Palesztina - Észak-Afrika - Hispánia volt az útvonal)!
Sajnos Európában a germán területekről szinte semminemű épület nem maradt fenn, hiszen ők is fából építkeztek (megfigyelve fegyvereiket, amiben dominál a bárd és hasonló, "többfunkciós" eszköz, mindennaposak lehettek a famegmunkálások - a római limestől északra k*a nagy erdőségek voltak!). Nagyon valószínű, hogy a kereszténység 600-700 körül induló terjesztése - és egyéb viszályok - idején egymás után gyújtogatták fel őket, meg egyszerűen elkezdték másolni a frankokkal (Karolingok) és az Alpokban élőkkel együtt az "antik építészetet" (római, ami ugye a görög átvételéből alakult ki) és térkapcsolatokat. Új vallás, új szakrális építészet is, új kultúra alakult ki (építészeti is) és a régi eltünt. Sajnáljuk, de nincs min csodálkozni (pl. Trójának a jelen tudományos állás szerint 9 városszintje volt, egymásra építették és a legfiatalabb is Kr. e. 1. század körüli! és mind kőből volt és égetett agyagból (tégla), nem fából, a legrégebbi Kr. e. 3000 körüli - mezopotámia városállamok és az egyiptomi királyság ideje).
Új kontinens-vallás terjeszkedik el, egymást érő, új háborúk indulnak és Európa világi dominanciája megindul. Noha a nagy felfedezések elsősége nem a "mienk", európaiaké (alapvetően spanyol, portugál, itáliai - bár a vikingek is hegesztettek erősen), de mégis a Kínától "újított" tűzfegyvereket továbbfejlesztve uralmunk alá hajtuk az egész Földet!Aztán a 20. század második felére ez a nyugat-európai dominancia - melyben utolsó a III. Birodalom - kelet felé tolódik (ugye Szovjetunió is európai, noha gyarmatai az Uralon tól fekszenek) és a második világháborúban és után folyamatosan kialakul a kétpólusú világrend (velük együtt több világszervezet alakul ki pl. ENSZ, ami az emberi történelemben mindezidáig példátlan).
A 20. század végére a gazdasági és vallási hülyeség (kommunizmus és szocializmus, ami alapvetően nem hülyeség, csak megvalósíthatatlan!) hatására pedig monpólussá változik...Így szemlélve az elmúlt 5000-6000 évet, szinte "természetes" az, hogy a nagyok örökké akarnak élni.
Szóval nem egyszerű az építészeti stílusokat összehasonlítani, hiszen sajnos a távol-keleti kultúrákat alig tanítják itthon a műszaki főiskolákban (4 db), műszaki egyetemeken (3 db) esetleg van valami. (nekem egyébként a fa jobban tetszik...)
Egyébként már 2006 júniusában befejeztem tantárgyilag a sulit, a záró-/államvizsgát egy évvel később tudtam letenni, ezen a napon nyelvvizsgáztam is, "élveztem"... Gondolkodni sem nagyon volt időm aznap.Germania: kivitelezés szempontjából a Große Halle jelentette volna a legnagyobb problémát, azon belül is a kupolája! Az komoly mérnöki "csoda" (fúj, mit írok, inkább "teljesítmény") lett volna, ha elkészül. Munkaerő terén meg ugye alapvetően a rabszolgatartásra építettek Hitlerék (politikaiak, zsidók, cigányok, egyéb), csak elfelejtették, hogy a 20. századi Európában ilyen intézmény már nem létezhet... Kicsit több történelmet kellett volna tanulnia pár propagandát kiagyaló emberkének, a római liturgia óta eltelt "pár száz" év...
<szerk.: magyar wiki, német wiki, angol wiki>[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen