Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Taci

    addikt

    Sziasztok!

    Érdekelne, hogyan lehet/kell helyesen használni a színellenőrző kártyákat, pontosabban hogyan lehet Lightroomban kalibrálni a képeket az olyan kártyákkal készült képeknél/sorozatoknál, amihez nincs hozzá készített plugin/preset.

    Pl. adott az X-Rite ColorChecker ( [link] ), amihez le lehet tölteni a hozzá való szoftvert (DNG ProfileManager), és a neten millió leírás van, hogyan lehet a színeket így együtt kalibrálni.

    Viszont nem olcsó termékek, ezért körbenéztem, van-e elérhetőbb alternatívájuk. Nyilván Alin találtam jó párat (pl. [link] ), viszont nagyon nem áll össze számomra, hogy hogyan kell plusz szoftver nélkül a kalibrációt elvégezni... Ebben kérnék iránymutatást.

    Adva van a kártya maga: [link]
    Adva vannak a kártyán lévő színek kódjai: [link]
    Elkészül a kép a kártyával (neten találva csak egyet random): [link]
    Importálom Lightroomba. De utána nem igazán tudom, mit kellene csinálni. Ott a kép, ráviszem mondjuk a kártyán lévő piros négyzetre a kurzort, és jobb felül látom az RGB értékeit: R:55,8 G:26,8 B:15.
    Aztán megnézem a kártyán lévő piros szín kódját, és látom, hogy R:181 G:55 B:60 értékekkel van. (Oké, ez a kártya ami a képen van, nem az, ami az Alis linken, de azért valamennyire nyilván hasonló kellene hogy legyen.) És azért itt bőven van eltérés.
    De ha csak kicsi eltérés lenne, akkor sem igazán tudom, hogyan kellene ezt konfigurálni, helyre rakni a színeket "kézzel". Mert ugye egyszer tudom főbb dolgokat állítgatni (Temp, Tint), aztán a HSL-értékeket, illetve az alján a Calibration panelt.
    De ennél a példánál pl akkora az eltérés, hogy ezt a színt pl. sehogy sem tudom "normálisan" (kártyán lévő értékekhez) beállítani, de ha a közelébe érnék is, pocsék eredményt adna. (De ez továbbra is lehetne a két kártya közötti különbség eredménye.)
    (A fehéregyensúlyt beállítani egyszerű. De a színek beállítását egyszerűen nem látom át.)

    Ha lenne egy linketek a megfelelő processzel vagy akár ha pár mondatban leírnátok, hogyan lehet a színeket kártyával, de plugin/preset/extra szoftver nélkül beállítani, azt megköszönném.

    Nem tudom, valaha használnék-e ilyen kártyát, de már annyira zavar, hogy nem értem, hogyan kellene jól használni, és a YouTube is csak az extra szoftveres/pluginos megoldásokat mutatja.

    Köszönöm.

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    válasz Viiktor1989 #32981 üzenetére

    Az a hisztogram. A gép az adott kompozíció képének képpontjait szürkévé, szürkeárnyalatossá alakítja, aztán összeszámolja, hogy az egyes szürkeértékeknek hány pixel felel meg. Ennek a kijelzését láthatod a hisztogrammon.
    A vízszintes tengelyen a legsötétebb szürkétől (fekete) a középszürkén (középen) át a legvilágosabb szürkéig (fehér) szerepel a teljes szürkeskála, és a függőleges tengely mutatja az adott szürkeárnyalat előfordulási gyakoriságát.
    Ez arra jó, hogy tájékoztasson az adott kép (kompozíció) fényességeloszlásáról. Ha pl. túlságosan balra csúszik el a hisztogram (a fekete felé), akkor a kép alulexpontált lesz, mivel a feketénél nincs sötétebb árnyalat, ezért információ veszlik el, amit nem lehet már helyrehozni. Ugyanígy ha túlságosan jobbra csúszik, akkor túlexponált lesz (kiég a kép), mert a fehérnél nincs világosabb árnyalat, és megint csak információ veszlik el.
    A te képed (valószínűleg az automatikának köszönhetően) megfelelő van exponálva.

    (Bocs, ha túl szájbarágós lett, de legalább én is gyakoroltam kicsit. :) )

  • Taci

    addikt

    válasz freelanced #33661 üzenetére

    Nézz szét a K&F oldalán: [link]
    A kuponok menüpont alatt most van 18%-os kupon is. Illetve ingyen is szállít. Sokszor rendeltem már tőlük.

  • Taci

    addikt

    válasz freelanced #33673 üzenetére

    Egy gyors kereséssel ezt találtam: [link] (Nem ismerem a boltot, nem vettem még tőlük semmit.)

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    válasz freelanced #33675 üzenetére

    Amúgy egy ilyennel szerintem meg kb. ugyanott vagy, mintha egy derítőlap belső, áteresztő részét raknád oda. (Persze azt tartani kell.)
    Nem makróztam még, de ha csinálnám, itt (sem) szemből derítenék, hanem a "szokásos" szögekből. (45 foknál kezdve, aztán nézni, hogyan lesz jobb.) Ahhoz meg akkor már mindenképpen a vakura egy diffúzort - vagy ha a téma úgy kívánja, akár nélküle is. "Legrosszabb esetre" még mindig ott van a derítőlap belseje, mint vészmegoldás.

    (Persze lehet, pocsék végeredmény lenne, de ha gyorsan kellene valami, így indulnék neki, aztán változtatnám amerre kell.)

    Vagy még az jutott eszembe, ha nincs kioldód a vakuhoz, csak rendszervaku és kész, fordítsd el a fejét az egyik irányba, és azt verd vissza egy derítőlappal (fehér vagy ezüst részével, amelyik jobban illik hozzá, és máris rendes (közeli) világításod lesz. A derítőlap távolságával is tudsz játszani.

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    (Légrugós) állványok karbantartására mi a legjobb módszer/anyag? Gépzsír? Szilikon spray? Szilikonmentes spray? Valami más?

    Szilikonolajat ajánlottak fotóstúdióban, de utánanéztem, és vannak kétségeim. Persze lehet, az lesz a jó megoldás, de előbb inkább megkérdezem több forrásból.

    Viszonylag új mind, de láttam már beragadtat, és nem szeretnék úgy járni velük, ezért már most kezelni kezdeném - ha kell.

    Köszönöm.

  • Taci

    addikt

    Ha már személyiségi jogok és arc. Mi a helyzet abban az esetben, ha (mondjuk egy street fotón, vagy egy később engedélyt visszavont / vagy eleve szerződést nem íratott portréfotón) az arcot lecserélik (mondjuk egy "hozzáértő" AI használatával)?
    Már elég régóta létezik nem létező arcokat összerakó szoftver, és gondolom, egy képszerkesztő AI-val kombinálva könnyedén ki lehet cserélni az arcokat más, nem létező arcokra.
    Ilyen esetben vajon mi a helyzet? A fotón nem a modell arca szerepel, és ha csak nincs valami nagyon megkülönböztető és rá jellemző jegy a fotón, akkor az igazából már nem ő. Vagy ez nem így van? Csak az aktuális eszmecseréről/vitáról jött fel bennem a kérdés.

  • Taci

    addikt

    Fotózással (kiegészítővel) kapcsolatos kérdés, így remélem, ebbe a topikba való, vagy legalábbis elfér itt:

    Kíváncsiságból vettem egy vinyl hátteret, ami apróra összehajtva érkezett. Felcsavartam háttértartó rúdra, ami néhány gyűrődést kivitt belőle, de a döntő többsége megmaradt. Néztem neten, hogyan lehetne azokat eltüntetni, de egyik sem segített: se a gőzölős vasaló, se a sima vasaló kis fokozaton, se a sima vasaló nagy fokozaton egy köztes anyagon. Semmi. Egy %-ot sem javított egyik gyűrődésen sem.

    Hátha ti tudjátok, hogyan lehet ezt az anyagot gyűrődésmentessé tenni. Direkt csak egyet vettem, és csak kipróbálni, hogyan lehet kezelni, de biztosan nem veszek több ilyet, mert ez kezelhetetlen, használhatatlan. Kitelepülős fotózásokhoz kerestem őszi témájú hátteret, és gondoltam, megnézem ezt és a polyestert is. Ez utóbbi még nem érkezett meg, de ettől csak jobb lehet...
    De azért hátha ebbe a vinylbe is lehet valahogy gyűrődésmentességet lehelni.

    Köszi.

  • Taci

    addikt

    válasz FerNandor #33837 üzenetére

    Ezeket csak úgy tudod megnézni, hogy Google-ben rákeresel (e-infinity coupon codes), az bedob rengeteg oldalt, azokat átnézed, próbálgatod a kódokat. Vagy esetleg használsz egy (vagy több) erre specializálódott Chrome-bővítményt, ami ezeket megkeresi (én a Honey-t ismerem, bár sosem használtam még).
    De nagy reményt amúgy nem fűznék hozzá. Ha van aktuális leárazás/kedvezmény, akkor az a kereskedő érdeke is, hogy promótálja, így a kezdőlapon is szerepelteti.

  • Taci

    addikt

    válasz Jahno #33848 üzenetére

    Van ott még KF15 is. Van miből válogatni. :)
    Amúgy kb. mindig ilyen áron vannak, ne dőlj be a visszaszámlálásnak. (Max más-más van jobb áron.)

  • Taci

    addikt

    válasz Stauffenberg #33881 üzenetére

    Én még hozzátenném, hogy ha a táska hátrafelé (is) nyílik, akkor vállpántok ne a cipzározható részhez csatlakozzannak (hanem fölötte), mert akkor kvázi a cipzár tartja a táska tartalmának a súlyát, tehát ha a cipzár szakad (nyilván nem új korában, de akkor is), a táska tartalma kiborul. (Nem is értem, erre miért nem gondoltak, akik így tervezték.)

    Nekem ProTactic BP 350 és 450 AW II van, és azokon jól van megoldva: [kép]
    Ellenpélda a Tenba Axis pl.: [kép] Itt egyértelműen látszik, hogy a cipzározható részhez kapcsolódnak a vállpántok, így a táska és a vállpántok közötti kapcsolat maga a cipzár. Nagyon rossz elgondolás. (Még akkor is, ha valószínűleg bírja gond nélkül.) Míg a Loweprokon a cipzár nem tart semmit, csak zár és kész.

  • Taci

    addikt

    válasz freelanced #33888 üzenetére

    Én elég sok dolgot rendeltem már (köztük táskát is, ami ment is vissza), és általában 2 hét volt, mire megérkeztek.

  • Taci

    addikt

    válasz Freeman007 #33925 üzenetére

    ("és megtartja az eredeti NEF 6016x4016 felbontását"
    vs
    "a hosszabbik pedig nem haladhatja meg a 6000 pixelt")
    vs
    "Felbontás ügyileg okés a kép."

    Szóval mégsem okés, mert 16 pixellel túlléped az előírt maximumot.

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    válasz Freeman007 #33927 üzenetére

    Szinte bármelyik képszerkesztőben (pl. Lightroom) tudod állítani exportnál (JPG-be), hogy milyen mértékben tömörítsen. 100% az, hogy a legjobb minőséget adja vissza.

  • Taci

    addikt

    válasz Jahno #33941 üzenetére

    Én ebből vettem pár darabot (mobil appon van az a rész, ahol 3 terméket kell választani, csak úgy rendelhetsz, na ott 700 Ft körül van ugyanez) (más színekben is van), és ez simán felmegy bármelyik Lowepro táskámra (és az általad mutatott Vanguardra is).

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    válasz ph_5.5 #33985 üzenetére

    "de amikor normális nyomatot szeretnének, akkor nem tudom átadni mert kilóg a lóláb a termékfotó normális részeihez képest"

    1024x1024-es méretben tud maximálisan generálni, ami ennél nagyobb, az rossz minőségű lesz. Vannak rá action-ök, de magadnak is megcsinálhatod apránként, a lényeg, sose lépd túl az 1024x1024 pixeles méretet.

  • Taci

    addikt

    Milyen könyveket ajánlanátok fotózás témakörben? Nem feltétlenül tanulni (bár tanulni mindig lehet/kell), hanem inkább inspirálódni.

    Van egy keretösszeg, amit könyvekre kell elköltenem, és körbenéznék ezen a területen is (fotózás).
    Pl. Scott Kelby-könyvek? Mindegyik? Vagy az elsők már "túl régiek"? De bármilyen más ajánlást is szívesen fogadok.

    Köszi.

  • Taci

    addikt

    válasz Peczek #34073 üzenetére

    Köszönöm, arra jó lehet, hogy megnézzem, megéri-e valamelyik megvenni.
    A segítő szándék vezérelt, amit köszönök, de óvatosan az ilyen tartalmak (nyilvános) megosztásával.

  • Taci

    addikt

    Köszönöm a linkeket, ajánlásokat. :)

    Egy másik kérdésben is kérnék segítséget:
    Pár friss fotómnál úgy láttam (utólag), hogy egy kis füsttel a háttérben jobban mutatott volna. Ezért most arra gondoltam, beszerzek vagy egy füstgépet, vagy ha azt mondjátok, pénzkidobás, akkor csak aerosol/köd sprayt. (pl.: [link] )

    Használtok füstgépet? Ha igen, milyet, mire érdemes figyelni, milyet válasszak?
    Vagy ha ellene vagytok, miért, és akkor maradjon inkább a spray?

    Köszönöm.

  • Taci

    addikt

    válasz Timer #34088 üzenetére

    Nem perverzió, de néha határozottan sokat dobna a képen. Tudom, ott a PS, de amit lehet, jobban szeretek kamerában megoldani.
    Viszont akkor a spray-t tényleg kerülöm. Köszönöm. :)

  • Taci

    addikt

    Sziasztok!

    Lehet, ez a kérdés jobb helyen lenne a Photoshop-topikban, de végülis fotós kérdés is, szóval remélem, elfér itt.

    Bejeztem egy nagyon hosszú óvodai őszi fotózást (100+ gyerek, 4 beállás, közeli, távoli, 1000+ fotó). Utómunkával megcsináltam szépen mindent, örültem neki, (szerintem) jól sikerültek. Lightroomot használtam csak, meglepően elég volt az alaposabb (arc)retusáláshoz is. (Ennyi képnél nem akartam mindet még külön PS-ban is nyitogatni, nagyon jó eredménnyel dolgozott a LR is önmagában.)

    Mivel ezek a képek nyomtatásba (is) mennek, ezért gondoltam, a kiválasztott nyomdánál csinálok egy tesztnyomtatást, hogy lássam, ugyanaz-e az eredmény kinyomtatva, mint monitoron.
    Nos, nem ugyanaz.
    3 monitoron néztem, 3 különböző (színezetű, árnyalatú, fehéregyensúlyú) képet láttam, nyomtatva pedig a 4.-et. A nyomtatott verzió nem hasonlít a három kijelzőjére, holott ebből egy monitor kalibrált. Nyomtatva viszont mindegyiktől sokkal melegebb, sárgább az egész. Tudtuk nyilván korigálni, így már tudom, hogy a fehéregyensúlyt hogyan lőjem be, hogy nyomtatva is jók legyenek a képek - viszont így nyomtatásügyileg vakon vagyok, mert nem azt nyomtatja, amit monitor(ok)on látok. Persze tudom, a monitoroknak saját fénye van, a nyomtatott pedig a külső fényre "támaszkodik".

    A kérdésem az lenne, hogy Lightroom-ban (vagy PS, valószínűleg mindegy) vajon van-e mód rá, hogy "nyomtatásra kész fehéregyensúllyal exportáljon"?
    Mert oké, így tesztnyomtatás után látom, hogy sokkal hidegebbre kell állítanom a képeket, és bár így monitoron túl hideg lesz, nyomtatva ez lesz majd a helyes.
    Sokkal kényelmesebb lenne, ha lenne rá opció, hogy megszerkesztem (kalibrált monitoron) szemnek szépen, aztán exportálásnál "nyomtató-készre" állítaná.
    Van ilyen opció? Bár nyilván nyomtatója válogatja, melyik-hogyan. Vagy ha megtudom a nyomtató típusát, be tudom magamnak valahogy állítani az exportálásnál, hogy ahhoz kalibráljon? Mi a jó módja ennek? Mert ha most nem csinálok tesztnyomtatást, lenne 1000+ ultra sárga fotóm jó drágán, ami mehetne mind a kukába. Biztos van erre jó módszer, és remélem, tudtok útmutatást adni, mi is az.

    Köszönöm.

  • Taci

    addikt

    válasz Jahno #34117 üzenetére

    Pedig direkt használtam szürke kártyát (pontosabban annak a nagy változatát [link] ) a megfelelő fehéregyensúly beállításához még kamerán belül, hogy ne "szemre kelljen beállítani", de mégis nagyon fura így kinyomtatva. (Monitoron viszont jó.)

    óvodában anyuka meg ennél sokkal rondább dolgokkal sem foglalkozik
    Az a baj, hogy engem zavar a dolog. Igen, tudom, hogy a szülők ezt észre sem fogják venni, de ettől én még szeretném jól csinálni, ha nekem tetszik, akkor (remélhetőleg jó eséllyel) másnak is tetszeni fog.
    És az nem jó, hogy 3 monitoron kb. rendben van (azért csak kb., mert egyiken sem olyan, mint a másikon, viszont egyiken sem rossz), de nyomtatva meg olyan, mintha megcsúszott volna a kezem a színhőmérséklet csúszkáján. És nem szeretnék 1000+ fotót még külön nyomtatáshoz is pluszban szűrni. (Bár nyilván ha csak így lehet, akkor megcsinálom.) És nem tudom, akkor most én rontom-e el, vagy a nyomtató "lát valamit nagyon máshogy". Bár a hölgy a nyomtatás előtt már egyből mondta, hogy ő szűrne rajta, meg is tette egy képnél, és valóban jobb lett. Bár ő lehet, ismeri a nyomtatóját, ezért mondta tapasztalatból. De most pár fotóból csináltam "hidegebb" változatot, megnézem, azt úgy hogyan nyomtatja.
    De nincs erre valami szabvány? Vagy el kell döntenem, közösségi médiás megosztásra csinálom vagy pedig (még külön) nyomtatásra is? PS-ban tudom (legalábbis volt tananyag róla), magyar nyomdákhoz hogyan kell beállítani a színeket. De LR-ban nincs ilyen (vagy én nem találom). Jelentheti ez a különbséget, hogy miért látom szépnek monitoron, miért nem nyomtatva?

    Nem akarom túllihegni a dolgot, de felesleges köröket sem szeretnék futni, ezért keresném az optimális megoldást/utat.

    Köszönöm.

  • Taci

    addikt

    válasz Jahno #34119 üzenetére

    Köszönöm a linket, megpróbálok akkor színprofilt szerezni. Illetve elugrok a Rossmannba fotót nyomtatni (Cewe), megnézem, ott milyen kinyomtatva.

  • Taci

    addikt

    válasz lugosi #34121 üzenetére

    Köszönöm a választ mindkettőtöknek. Akkor teszek egy próbát egy másik nyomdával is, és akkor már látni fogom, van-e különbség (remélhetőleg).

  • Taci

    addikt

    válasz Stauffenberg #34126 üzenetére

    Köszönöm szépen ezt a nagyon részletes választ! :R

    1.) Soha (SOHA!) ne készíts elő anyagot úgy, hogy belekókányolsz látatlanban, hogy aztán majd az így meg így fog kinézni nyomtatva.
    Ezt hogyan érted? Mármint "szemre" (kalibrált monitorra) készítettem el a fotókat, mert digitális változatban is át kell adnom. Nyomtatásom viszont ez lesz az első, így naivan azt gondoltam, ha kalibrált monitoron szép, akkor nyomtatva is az lesz.
    Mi lenne a jó processz? Mivel első ilyen nyomtatásom, szívesen megtanulom a "helyes utat" - szerencsére eddig csak 6 db próbanyomtatás ment kárba.

    3.) Ágyazd be a nyomda által kért színprofilt Photoshopban a mentés során
    Muszáj vagyok Lightroomot használni, mert vagy nem lehet, vagy (még) én nem tudom PS-ban megcsinálni, hogy (hátterenként) egy jól beállított fotóról a beállításokat a maradék 2-300-ra pár kattintással alkalmazzam.
    Viszont a Lightroomban csak az exportálásnál vannak opciók, viszont eléggé korlátozottak. A kettő keveréke lenne az igazi. (Vagy én nem használom valamelyiket / egyiket sem megfelelően.)

    Amúgy AdobeRGB-ben fotózom, és direkt kérdeztem a nyomdát, milyen fájlokra, milyen beállításokkal van szükségük, azt mondták, mindegy. Így sRGB-ben kapják (itt lehet, hibáztam, és eleve CMYK kellett volna), JPG-ként.
    Ellenben kedvesek és segítőkészek, szóval remélhetőleg meglesz a megoldás.

    @Peczek: A Cewét csak 1-2 fotóra gondoltam, megnézni, hogy máshol kinyomtatva is ennyire elcsúszott színek vannak-e.

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    válasz Taci #34129 üzenetére

    Na közben beszéltem a nyomdával, és most derült ki, hogy ők nem fotónyomtatóval dolgoznak, hanem régi, vegyszeres előhívással (fényérzékeny papírra). És a hölgy amikor betöltötte a képet, ő már látta, hogy sárga lesz, ezért szólt is nekem, és nyomtatott egy eredetit, és egy általa (speciális szoftverben az előhívóhoz) kalibráltat.

    Így viszont az a problémám, hogy:
    - Nem láthatom, milyen is lesz a végeredmény,
    - Maga a végeredmény tőlem kb. teljesen független, mert hiába csinálom meg én monitoron színhelyesre a képet, az előhívó gép (ha így hívják egyáltalán) már mást mutat előnézeti képben, és nekem semmi beleszólásom nincs abba, milyen lesz a kinyomtatott gép, mert
    - Egy tőlem független személy kalibrálja szemre a saját ízlése alapján,
    - ráadásul neki (állítása szerint) egyesével kell beállítania minden képet. Én pedig most 1100 db képet fogok átadni nyomtatásra (illetve így inkább előhívásra), és ezt a processzt tekintve ez eléggé energia- és időfecsérlő dolognak tűnik.

    Persze ettől még nagyon szép a javított/kalibrált nyomtatott/előhívott fotó. De így kb. semmi kontrollom nincs. (És a választ is megkaptam, miért ennyire más kinyomtatva, mint kalibrált monitoron.)

    Debrecenben vagy Nyíregyen tudtok ajánlani olyan nyomdát, ahol szerencsét próbálhatok?

    @Timer: Az a workflow megosztható? Kíváncsi lennék, hátha át tudok ültetni pár jó gyakorlatot a sajátomba.

    @theporcupine: a folyamat végig megtartja így az sRGB színteret. Én sajnos nem ezt láttam. Persze lehet, hogy a standard folyamat szerint így kellene történnie, itt viszont ég és föld volt a különbség, pedig sRGB-ben ment az a pár fotó.

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    válasz Stauffenberg #34137 üzenetére

    Ezek nagyon hasznos tanácsok (főleg a papos :DDD) , nagyon szépen köszönöm. :)

    @Timer: Én a kommentes verziót is szívesen elolvasom, biztosan szórakoztató. :D De kíváncsi vagyok, főleg ennek a szummázására: Szóval kellett keresnem egy olyan megoldást, ami a szerkesztés során valós színeket ad a kalibrált monitoron, tónusok és átmenetek tekintetében, majd ezt kapom viszont netre feltöltve is. Mert így olvasva számomra a megoldás ugye az lenne, hogy sRGB-re konvertálva exportálod, azt meg helyreközel ugyanúgy kezelik az eszközök/böngészők (vagy csak illene, lehet). De ahogy írod, mégsem ilyen egyszerű akkor.

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    Én megint nem értek valamit - elnézést a bénázásomért, de nekem ez nagyon nem érthető.

    Szóval megszerkesztettem most egy képet ahogy nekem tetszik. Ezt kalibrált monitoron csináltam, Lightroomban. Exportálásnál sRGB-t választottam ki, JPG, 100%.
    De amikor megnyitom a képet Windows képnézegetővel, minden szaturáció, telített szín "elveszlik". Egymás téve a LR és a képnézegető ablakát is teljesen más a kettő.
    Na mondom jó, megnézem akkor PS-ban, exportálásnál hogyan kell színprofilt beágyazni (Stauffenberg képernyőfotója). LR-ban jobb egérgomb a képre, Edit in PS - erre ugyanúgy szaturálatlan színekkel jelenik meg, mint a képnézegetőben.
    Mindezt a notebookom kijelzőjén csináltam, mert az a kalibrált. Viszont mivel csak 15"-os, és kicsit már fájt a fejem a "zoomolástól", mondom átváltok a 27"-os külsőre. Átváltok, a háttérben a megnyitott LR és a képnézegető is, erre ugyanolyanok mindkettőn a színek...
    Ezt most miért, hogyan? Tehát a notebook kalibrált kijelzőjén különböző színeket mutat a két ablak, de amint átváltok a külső monitorra, ugyanazok a színek... Nem értem.

    Aztán vissza a notebook kijelzőjére, megint különböző a szaturáció. Na mondom kiszúrok én veled. Átváltottam kiterjesztett módra (a 2 kijelő egyidejűleg), és elkezdtem áthúzni a LR ablakát a notebook kijelzőjéről a monitorra. A felénél járva a notebookon lévő rész szaturált volt, a külső monitoron lévő fele nem. Aztán átért teljesen az ablak, alacsony szaturációval, de amikor visszamozgattam a notebookéra, nem váltott vissza szaturáltba, hanem ugyanolyan maradt, mint a külsőn volt...

    Szóval teljesen össze-vissza van, nem értem. Most a notebook kijelzőjében ne bízzak? A külső monitorban? Egyikben sem? Valami színprofil kavar be? Mi lehet erre a megoldás? Mert ez így nem jó, hogy beállítom a színeket az egyik kijelzőn, aztán a másikon ennek nyoma sincs. Lehet, @Timer te is erről beszéltél, bár te azt írtad, hogy túlszaturált lesz - nálam ennek ellenkezője.

    Mindenesetre teljes zavarban vagyok... Hátha tudtok segíteni és tanácsot adni.

    Köszönöm.

    Csinálok majd egy képernyőfotót is, kíváncsi vagyok, azon is látszódik-e a különbség.

  • Taci

    addikt

    Na és hát az összehasonlítós fotók:

    A notebook kijelzőjéről a képernyőfotó:
    [kép]

    A külső monitorról a képernyőfotó:
    [kép]

    Nem is értem, hogyan lehet ez...
    Plusz átverős a dolog, mert itt úgy tűnik, hogy a külső monitoron mindkét kép ugyanannyira lenne telített, mint a notebookon a LR-ban lévő kép, valójában viszont a külső monitoron mindkettő annyira fakó, mint a notebook-on a jobb oldali.

    Én már tényleg nem tudom, mit gondoljak. :F

  • Taci

    addikt

    válasz Stauffenberg #34156 üzenetére

    Csak a notebook kijelzője kalibrált, ahhoz be is van állítva a hozzá való színprofil. A külső monitor nincs kalibrálva.

    PS-ban a beállítás:
    [kép]

    Plusz azt sem tudom, ezek a beállítások "átmennek-e" LR-ba. Mert PS-ot az 1000+ kép miatt egyszerűen nem tudok használni (egyesével mindet szerkeszteni örökké + 2 nap tartana).

  • Taci

    addikt

    Ide inkább offtopik, de sajnos megfelelőbbet nem találtam. (Ha van, kérlek, irányítsatok oda.) Lakberendezés- vagy dekor topikot kerestem, de nincs, vagy 80 hozzászólásos x év alatt.

    Karácsonyi (óvodai) fotózáshoz keresnék dekor szarvast/őzikét, ami mellé a gyerekeket oda állíthatom.
    Legközelebbit ezt találtam: [link]
    Viszont azért még nézelődnék, hátha van másféle, jobb áron is. De már egy jó ideje keresgélek, és csak 10-15 centis kis figurákat találok, ilyen "normális méretűt" (ez a 70 cm-es ideális lehet) nem.

    Hátha tudtok segíteni - vagy a jó topikba irányítani (akár privátban is), hogy ne itt offoljak.

    Köszönöm.

  • Taci

    addikt

    Sziasztok!

    Godox AR-21-hez ( [link] ) keresnék normális mintás fóliákat, gobókat. A gyáriak valami szörnyűek (pl. [link] ), legalábbis számomra teljesen hasztalanok.

    Szeretném a szettet portréfotózásnál használni, ablakkeretmintákat kivetíteni (pl. [link] ), de nem egyszerű ehhez a rendszerhez találni.
    Próbáltam magamnak nyomtatni, megszerkesztettem CorelDraw-ban vektorgrafikusan, aztán több nyomdának több féle nyomtatóján is végigpróbáltam (lézer, tintasugaras, különböző típusú és minőségű fóliákra), de sosem lett 100%-os a vége. A fekete részen sosem volt annyira erős a festék, hogy teljesen blokkolja a fényt, így mindig átszűrődik valamennyire, és így nem tetszik.
    Aztán vágattam ki mintákat acéllemezből, ezek már bíztatóak, de egy bizonyos méret alá nem tudnak menni a vágásban, így pl. a roló mögötti pálmafaleveles mintáimat nem tudják kivágni - plusz nem is volt a legolcsóbb ezeket sem kivágatni - és még azt sem tudom, a műanyag adapter hogy fogja szeretni hosszú távon a felmelegedő acélt (persze csak villanásokat kap).
    Aztán néztem lézervágást de papírra/műanyagra, mert azt gondoltam, a lézer az tűélesen és tűpontosan tud vágni - hát nem, vagy ők nem tudnak, de ugyanúgy nem tudnak már az 1mm alatti részekkel mit kezdeni.

    Ami fura, hogy a gyári fóliákat (pl. [link] ) olyan jól meg tudták csinálni nyomtatással, a feketén semmi fény nem megy át, én viszont nem tudok ilyen nyomdát/technikát találni.

    Így most komplett szenvedésben vagyok, hogy adott egy jó rendszer, de nem gyártanak hozzá normális fóliákat, csak ilyen színes-szagos használhatatlan valamiket (nyilván okkal, hogy vedd meg a sokkal drágább projektoros gobós rendszerét, nehogy már olcsón ugyanazt elérd...)

    Tudnátok ebben tippet, tanácsot, ötletet adni? Akár abban, hol, milyen technikával lehetne nyomtatni úgy, hogy a fekete az kompletten blokkolja a fényt (jelenleg csak úgy tudom megoldani, hogy duplán egymásra illesztem és ragasztok 2 ugyanolyan mintás fóliát - de így kb. sosem lesz 100%-os lefedettsége a kettőnek), vagy hogy honnan tudnék akár hasonló, de jó minőségű fóliákat szerezni normális mintákkal, amit akár vágással is, de kompatibilissé tehetnék.

    Gavin Hoey (szeretem a videóit) ilyen rendszert használ, és ő valami régi gobót/fóliát használ hozzá normális mintával, de sajnos sehol nem említi, hogy honnan szerezte: [link]

    Köszönöm.

  • Taci

    addikt

    válasz ph_5.5 #34192 üzenetére

    normális vakuhoz használható optikai spotot
    Tudnál ilyet ajánlani, kérlek? Csak LED elé szerelhetőt találtam, az viszont rengeteg részből áll eléggé drágán. Persze nyilván ha nagyüzemben használnám, az érné meg mindenképp. De gondoltam, ismerkedni (és alap szinten néha-néha használni) ez is jó minőség lehet - csak arra nem gondoltam, hogy ennyit kell szenvednem vele, hogy "normálisan lehessen használni".

    De amúgy ha Gavin Hoey-nak megfelel a munkájához, akkor nekem is jó (lenne, ha lenne normális fóliám hozzá). :D

  • Taci

    addikt

    válasz ph_5.5 #34196 üzenetére

    Köszönöm a részletes választ és tanácsot. :)

    Ez a Godox AK-R21 amúgy kifejezetten rendszervakuhoz és/vagy AD200-hoz van, szóval nem kell neki nagy erő. Persze látom a munkáidon, hogy te más minőségben használod, de azért amint sikerül értelmesen összeraknom a rendszert, megnézem, mit is lehet vele kezdeni. Amúgy van hozzá alapból egy 65mm-es objektív, ami egy kisebb helyiségbe valóban nem elég, ezért vettem hozzá még egy 50mm-est is, ami már bőven elég egy teljes alak lefedésére 3-4 méterről is.

    Szóval remélem, azért használható lesz - már csak normális gobo/fólia kellene hozzá (eredeti posztom).

  • Taci

    addikt

    Sziasztok!

    Tanácsot szeretnék kérni. Óvodákban fotózom, őszi és karácsonyi fotózásokat csináltam eddig (nyár végén kezdtem a vállalkozást). Rengeteg, de tényleg rengeteg idő megy el az utómunkára, és nem tudom, hogy most én vagyok-e túl maximalista a végeredménnyel kapcsolatban, vagy valahol feleslegesen sok időt bukok, ezért leírnám, hogyan néz ki a processzem az utómunkára, és kérlek, ha van valami tippetek, segítsetek.

    Minden gyerekről 8 kép készül 4 háttérnél, 1 közeli, 1 távoli. Fotó persze sokkal több, mert van, aki nem tud megállni, a kattintás pillanatában máshova néz, nem mosolyog stb., olyankor nyilván addig csinálom, amíg nincs használható fotó.

    1. A képek kategorizálása háttér és közeli/távoli szerint, hogy csoportosítva tudjam a beállításokat használni/alkalmazni, ezzel is gyorsítva a folyamatot.

    2. Vágás és méretezés a nyomtatáshoz.

    3. Csoportonként a megfelelő beállítások (fényerő, kontraszt, színek, maszkolás stb.) kiválasztása.

    4. Majd képenkénti ellenőrzés és finomítás, ha szükséges.

    Na ha csak a "standard" 150 fős óvodát nézem, ezzel máris elment 1 hetem, normál munka után tudok csak ezzel foglalkozni, és a teljes hétvégét is rászántam. És a retus még csak ezután jön...

    5. Retusálás. Orr "kitisztítása", rászáradt ennivalómaradék, belógó haj, szöszös ruha. Ezek azok a dolgok, amiket nem szeretek utómunkában, hanem mindig kérem az óvónőket, hogy fujják ki a gyerek orrát, töröljék meg a száját, igazítság meg a ruháját stb. És én is próbálok rá figyelni, de elevel távolabb ülök, sokszor van, hogy csak retus közben veszem már észre az apróbb dolgokat. Plusz ott vannak még a sebek, hegek stb., ami mindenképp retus. Minden gyerek minden képét át kell néznem ilyen tekintetben is.

    6. A mosoly. A szülők a mosolygós képeket szeretik/kérik/veszik meg, ami nyilván így is van rendjén. De van, hogy egy gyerek nem tud/akar mosolyogni, 10-15 kép után sem. Nem várhatok egy fél órát arra, hogy mosolyogon, se én, se az óvónő nem tud rá hatni, ilyenkor "muszáj vagyok" egy kicsit rásegíteni utólag. Ez is idő.

    7. Exportálás különböző méretekben + az online megosztáshoz.

    Ha csak 1 óvodát nézek, az 150 gyerek * 8 kép, és ezek már csak a kiválogatott képek.

    Az 5. és a 6. pontokon tudnék "spórolni", na de pont nem szeretnék olyan képet kapni a gyerekemről, ahol pacuha, maszatos szájú, kócos hajú stb., így én sem adok ki olyat a kezem közül.

    Más fotós, aki ilyennel foglalkozik hogyan csinálja? Figyelnek a retusra és az utómunkára? Vagy csak fognak egy presetet, rádobják a képekre vágás után és kész?

    Rengeteg időmet elveszi az utómunka, de másképp meg nem vagyok hajlandó kiadni a kezeim közül a képeket, mert én sem szeretnék "félig kész" fotókat kapni.

    Ti hogy látjátok ezt?

    Köszi.

  • Taci

    addikt

    válasz lugosi #34209 üzenetére

    Nagyon ritkán van rá szükség, de a száj szélét ha picit megemeled, egyből "mosolygósabb" az összkép. Vagy eleve PS-ban a Liquify alatt felismeri az arc részeit, és egy csúszkával ugyanúgy a száj szélét emeli picit.

  • Taci

    addikt

    Köszönöm a válaszokat - sokkal előrébb sajnos nem lettem. :)

    @ph_5.5: Teljes mértékben igazat adok neked, szerintem nagyon jól látod a helyzetet. Főállásban azonban ezt nem tudnám csinálni, így marad az utána lévő pár óra, amikor foglalkozni tudok vele + a hétvégék. Nyilván egy óvodai fotózás szezonális (ősz, karácsony, húsvét, anyák napja, és kb. ennyi), szóval kibírom azért ezt a rászánt 2 hétvégét - csak érdekelt volna, más vajon hogyan osztja be az idejét, "spórol-e" valamin, és ha igen, min.

    @Jahno: Köszönöm a fotót, jó látni mások BTS-képeit. Itt pl. máris a fejemhez kapok, hogy miért kellett nekem laminált padlóval az időt tölteni, amikor PVC-vel is megoldhattam volna (mint a képen)... :D Na de majd legközelebb már ez is az eszemben lesz. :D

    @lugosi: Értem, mire érted, de *ez* a gyerek, mert ugyanúgy mosolyoghatott volna, vagy elkaphattam volna azt az 1 pillanatot, amikor kivételesen mosolyog. Nincs különbség, 1000-ből 999-nél nem mondod meg, hogy PS-ban lett mosoly húzva neki, annál az egynél is csak talán. Nem új kezet rajzolok neki :D, és nem sírós, bömbölős arcból csinálok vidámat, csak minimálisan mosolygósabb a szája (próbáld ki PS Liquify-ban a feature-t, eleve nem enged valótlan nagy mértékben elmenni a beállítással, és én még annak a felét sem érem el). Eltesznek egy olyan képet a gyerekről, amit ha épp mosolygós kedvében lett volna a gyerek, ugyanúgy megkapnak. (Oldalaként) 1 izommozdulat a különbség. (Vagy több izom, ezt a részét nem tudom. :B )
    De persze megértem az álláspontodat, látatlanban én sem örülnék egy infónak. De igényesen retusált képet adok oda csak, olyat, amivel én is elégedett lennék. Nem Pennywise-ot csinálok belőlük. :N :DDD

  • Taci

    addikt

    válasz lugosi #34218 üzenetére

    Értem, amit mondotok (és ismételten köszönöm a tanácsokat), viszont a fotó akkor is az én kezeim közül kerül ki, "hozzám kötik", és bár teljesen igazatok van, de ... na és hát lehetne ezt oda-vissza elég sokáig boncolgatni. :)
    Köszönöm mindenesetre a segítő szándékot és a tanácsokat. :)

  • Taci

    addikt

    válasz Timer #34220 üzenetére

    Teljessen félrement a kérdésem (lehet, én tettem fel eleve rosszul), mert csak a nagyon szembetűnő dolgokat retusálom (seb, heg stb., vagy ha a szülő külön megkér), mivel egy 10x15-ös vagy 13x18-as nyomtatott képen amúgy sem látszana egy full retus eredménye, és a cél sem ez.
    Csak arra irányult volna eredetileg a kérdésem, hogy ez valóban ennyi időt elvesz, vagy tudok-e még valahol optimalizálni.
    De a válaszokat elnézve (és az egészet végiggondolva) azt látom, hogy igazából én "éltem meg" sokkal több időnek és nagyobb energiabefektetésnek a dolgot, mert munka után foglalkoztam ezzel. De így átszámolva "teljesen jó időt futottam", ha főállásban ezt csinálnám, nem jött volna ez elő. Így talán csak eleve enerváltam kezdtem neki, és ez nyomta rá a bélyegét az egészre.

    @digilab: A technikán nem spórolok, az a fotózás óvodai részétől függetlenül is adott. Amúgy pont belegondoltam, hogy egy régebbi, gyengébb gépen mennyivel sokkal tovább tartana ennyi képnek a feldolgozása - de még a kiexportálása is. Á, úgy inkább bele se kezdtem volna, néha még a mostani gép is lassúnak tűnik (pedig nagyon nem az).

    Egyfelől nem tudom, hol fér el nálad 4 setup.
    Úgy, ahogy nálad, csak amíg te 2 fekvő háttérel dolgozol, addig én vagy 4 állóval, vagy 2 álló és 1 fekvő, és ez a fekvő ketté osztva (külön-külön berendezve a két fele). Illetve mivel nekem kisebb egységekből áll, én ívesen, egy oldalra állítom fel őket, úgy, hogy egy helyről "forogva" tudjam fotózni az összeset, szemben legyen velem mindegyik.

    Az 50 gyerek 2 beállítás 1 nap utómunka az szerintem teljesen reális lehet. Szerintem nálam akkor inkább a főállásbeli kiégés, és az utána való pár szabad órás ezzel való (enerváltan nekikezdett) foglalkozás az, ami miatt sokkal többnek/nehezebbnek érződött.

    Mivel én a helyszínen úgy világítok, úgy csinálom a képeket, hogy utána a leválogatásnál csupán azt kelljen nézni, hogy nem-e grimaszol, nem pislogott-e illetve ha kicsit ferdén tartottam a gépet akkor egyenesíteni. A színek, kontrasztok, stb teljesen egyformák, azaz nem kell egyesével a képekhez igazítani a beállításokat, ugyanott, ugyanazzal a géppel, obival fények mellett készült.
    Ugyanez. Beállításonként 1 képet megszerkesztek úgy, ahogy viszont szeretném látni, aztán copy-paste a többire. De ettől függetlenül minden képet átnézek, nehogy legyen pont egy kivétel, amit már csak nyomtatásnál látok meg, hogy picit húzni kellett volna rajta valamerre.

    Ezt a PVC-s dolgot mindenképp átveszem, mert a mostani fotózáshoz is 3 doboz laminálttal szaladgáltam, építettem, bontottam - fárasztó és időigényes, bár tény, hogy nagyon jól néz ki. :)

    Amúgy PS AI modulja már tud olyat, hogy vidám arc.
    Igen, ismerem, és véletlenül sem használnám. Semmi köze az eredeti archoz, nagyon természetellenes végeredményt köp ki magából, nem is értem, hogy engedhették ezt kimenni (bár talán béta feliratos még).

    a maradék 5%-nál pedig már a dadus / óvónő szól, hogy Ő nem fog mosolyogni
    Igen, itt is szólnak mindig, nyilván nem is ezekre a gyerekekre értettem, mert ahogy írtad is, ha eleve nem mosolygós, nagyon fura lenne, ha mosolygós képeket adnék át. Ezt a minimális kis szerkesztést azokra értettem, akik a 8 képből egyen mosolyognak, mert pont elkaptam a pillanatot, de a többin félénk volt, nem volt kedve stb. Na de ez a része is félrement a mondandómnak. :) Nem ördögtől való amúgy ez a mosoly-dolog sem, lehet ezt szépen és visszafogottan is használni és csinálni.
    Egy gyors példa: [kép]
    Minimális módosítás, ég és föld a különbség hangulatában (szerintem).

    Köszönöm a sok választ és hozzászólást, valószínűleg én éltem meg rosszabbul ezt a kört most, mint amilyen valójában is volt, szóval mindent összevetve örülök, hogy írtam, és örülök, hogy írtatok. :) Köszönöm. :)

  • Taci

    addikt

    válasz zsintai1987 #34237 üzenetére

    Szerintem azzal kezdj, hogy beszerzel valamilyen megfelelő világítást. Mert a megfelelő fény nélkül ugyanúgy elvérzik egy profi kamera (bár nyilván sokkal jobban bírja), mint egy telefon. Nézz ki egy stúdiólámpát, hozzá egy fényformálót (ernyőt vagy softboxot), és máris sokat javítottál a fotóid/videóid minőségén. Ha van elég és megfelelő fény, akkor egy mobillal is lehet nagyszerű minőségű képeket és videókat produkálni (lásd napfényben készült anyagok). Ha pedig nincs fény, a mobilok apró szenzorai nagyon hamar elvéreznek. Ez nem a megapixelről szól, szóval azt jól látod, hogy ez az adat kb. teljesen irreleváns az elkészült anyag minőségével kapcsolatban.
    Amúgy nagyon összetett a válasz a kérdésedre, nem egyszerű. Kell egyrészt a megfelelő váz, arra pedig a megfelelő objektív. Megfelelő = a célnak megfelel, és kereten belül is van.
    A többiek hátha tudnak pont neked megfelelőt ajánlani, én ezt most láttam az egyik topikban:
    [Canon EOS R50 kit (RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM) (fekete) - 270e Ft]
    Nem ismerem a vázat (sem a rendszert - én Sony-t használok), de Árukeresőn 360e Ft-tól kezdődik ez a szett, szóval ez jó árnak tűnik érte. Az objektív egy kit objektív, de ettől még lehet jó, a célnak megfelelő. És itt jön képbe a stúdiólámpa kérdése. Ebben is hátha tudnak neked megfelelőt ajánlani (nekem nincs hálózatra köthető, csak akksis vakum, viszont te videóznál is, így ajánlani nem tudok).

    De összefoglalva, szerintem mindenképp szerezz be egy stúdiólámpát, hozzá egy áteresztő ernyőt vagy egy softboxot. A mobilok árait megnézve pedig talán a linkelt fényképező kittel jól járhatsz, de a többiek majd hátha segítenek, hogy ez neked megfelelő lehet-e.
    Meg persze utána jön a streamelés kérdése, amiben pedig teljességgel inkompetens vagyok, szóval abban még csak tippet sem tudok adni. Azt tudom, hogy a régebbi Sony vázamon nehéz volt gépre "streamelni" (tethering) a fotókat, viszont az új váz ez vezeték nélkül is csuklóból megoldja. Nézz esetleg utána, ez a Canon váz tud-e ilyet. Hátha.

    Remélem, tudtam valamennyit segíteni, és nem csak jobban bekavarni. :)

    Szerk.:
    Hmm, amit Jahno ír, webkamera, lehet, arra a célra, amire neked kell, az is tökéletesen elég. Viszont fény akkor is kelleni fog. Mert fény nélkül... nos... nincs fény. :D

    [ Szerkesztve ]

  • Taci

    addikt

    Sziasztok!

    Fotós kérdés (is), de offtopikba teszem, mert inkább jogász/vállalkozós. Viszont inkább ide írom, mert köztetek vannak, aki egyéni vállalkozásban űzik az ipart, mint (frissen, nyár végén kezdtem) én is.

    A problémám az, hogy eddig abban a hitben voltam, hogy állíthatok ki nyugtát a fotózásról, nem kell számlát adnom (átalányadózás), és majd amikor a könyvelő szól, és bekéri az adatokat, leadom a nyugtákat, és ő intézi a többit. Legalábbis ezzel az információval lettem utamra engedve.

    Most az óvodai fotózások után gondoltam, rákérdezek még egyszer, hogy akkor így kell-e, elég-e a nyugta. És most azt a választ kaptam, hogy én nem állíthatok ki nyugtát, számlaadási kötelezettségem van.
    A problémám ezzel az, hogy ez óvodai fotózás, amivel el kell számolnom, viszont ezt nem számlázhatom az óvoda felé, hiszen az óvodának ez nem volt kiadás, mert a szülők fizették - így maradna az, hogy minden szülőnek egyesével számlát állítok ki. És már ott vagyok egyből, hogy ez kb. 300 számla, és még csak most kezdtem...

    Szóval oké, ha ez a törvényes és helyes út, akkor rászánom az időt - viszont nem értem, miért nem adhatok nyugtát. Miért nem elég, hogy kiadok az óvoda nevére 1 db nyugtát, az az én oldalamon mint bevétel úgyis megjelenik. Bár ugye meg akkor megintcsak az óvoda nevén lesz a kiadás...
    Akkor tényleg marad az, hogy minden szülőnek egyesével le kell számláznom a fotózást? Ti is így csináljátok? Ha 300 szülő 300+ gyereke, akkor tényleg mindig ennyi számla? Ez eszméletlen sok... Ti hogyan csináljátok, mi a helyes út? Nem akarok semmivel sem trükközni még véletlenül sem, csakis helyesen és szabályosan, meg hát mivel átalányadózó vagyok (mellékállásban), így bőven "határon belül vagyok", szóval ebből semmit sem kell adóznom. Csak hát na, 300 számla... És ez csak egy negyed év... Jövőre akkor számolhatok 1200 számlával alsó hangon? És akkor most minden szülőtől be kell kérnem minden adatot a számlához?

    Na így ennyi kérdés után már nem biztos, hogy ez a jó (jobb) topik hozzá, de itt van, aki ugyanígy fotóz (ugyanígy óvodáknak is), nagyobb eséllyel kapom itt meg a jó választ, mint a jogász topikban, ahol inkább jogászok vannak, és nem fotósok. (De ha itt nincs válasz, persze, megyek akkor oda. Meg holnap a könyvelőhöz. De előtte szerettem volna más fotós álláspontját is kikérni.)

    Köszönöm.

Új hozzászólás Aktív témák