Keresés

Hirdetés

Aktív témák

  • Cathfaern

    nagyúr

    Újfent köszönöm mindenkinek a tippeket :)
    Hátizsák nekem is megfordult a fejembe, de elég izzadós típus vagyok, nagyon kellemetlen tud lenni nagy melegben egy hátizsák rajtam, ez sajnos tapasztalat. Szóval az nagyon végső megoldás lenne csak.
    Kutak... nos amerre járok figyelem, de eléggé elvétve látok egy-kettőt (bár ez a temetős dolog eszembe se jutott, majd megnézem merre vannak). De megmondom őszintén nekem sincs túl sok bizodalmam velük szemben, inkább vinnék itthonról.
    Ez az övtáska viszont jó ötlet :) Plusz pakolási hely sose árt amúgy se :D Meg ha beszerzek egy ilyet, akkor akár felszabadulhat a váztáska helye is, az +1 kulacs...
    Mondjuk legrosszabb esetben feldobom a csomagtartóra való táskámat, abba akár 4x1,5 literes üveg is gond nélkül elfér, aztán akkor van utánpótlás :) Csak ha az ember megállna valahol, akkor azt nem nagyon tudja magával vinni (meg leszedni is macerás), otthagyni meg nem szivesen...

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz gery03 #6361 üzenetére

    Sajnos a GPS magasság jelzése nem tökéletes, elég sok műholdat kell hogy lásson ahhoz, hogy pontos legyen (és a telefonok GPS-e meg főleg a nem a tökéletességükről híresek). Nekem pl. volt olyan, hogy 100%-ban ugyanarra az útvonalra egyszer 250, másszor meg 500m-t mutatott :D (előbbi a helyes)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #6381 üzenetére

    Nekem mai menet bebugzott, nem hajlandó feltölteni :(
    Viszont kipróbáltam a sport trackert, és nagyon úgy fest átállok rá. Ha semmi másért nem, akkor már csak az auto-stop miatt is, ami sportypalnál csak premium/vip-ként (vagy minek hívják) elérhető :U Meg ennek a bugnak se örültem most.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #6387 üzenetére

    Egyik sem, az új iPhone-os :)

    Eddig mondjuk nekem nem volt bajom a sportypallal, kétszer feltöltős jelenség se volt, de az auto-stop hiányzik belőle. Meg ahogy olvasgattam a fórumát, elég döcögős tud lenni az iPhone-os verzió fejlesztése.

  • Cathfaern

    nagyúr

    Sajnos sportypaléknál iPhone eléggé hanyagolva van, egy totál gagyi cucc van csak megírva oda, szinte semmit nem tud az androidoshoz képest. Mondjuk félreértés ne essék, 500km-en át tette a dolgát rendesen, mérte a km-eket meg a magasságot, de a sports tracker egyszerűen (iPhone-on) sokkal jobb nála.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Zebu #6440 üzenetére

    Létezik, ha nem fontos hogy hajszálpontosan mutassa a sebességet, akkor bőven jó a telefonos megoldás... de:
    Azt gondold végig, hogy ez mindenképp jóval nagyobb lesz és több helyet foglal, mint egy kilométer óra. Ebből következően a rögzítése se lesz olyan stabil, ráadásul ha esel, jóval nagyobb az esélye, hogy sérül. Vízet, port esőt is kevésbé bírják a telefonok.
    Mindemellett egy egyszerűbb km órát lehet már kapni 5-6ezer Ft-ért is, vezetéknélkülit is. És arra nem kell várni, hogy műholdat találjon, nem kell figyelni, hogy fel legyen töltve, stb...
    Eleinte én is úgy terveztem, hogy jó lesz majd a telefon, de miután körülnéztem, hogy milyen felfogatók vannak (és milyen áron), úgy döntöttem jobban járok egy 8ezer Ft-os km órával, amiben már pedálfordulatszám mérő is van (ami ugyebár GPS-el esélytelen), telefon meg megy a táskába logolni az utat.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Zebu #6444 üzenetére

    Ilyet. Mondjuk ez nem drótnélküli, de én úgy voltam vele, hogy azt egyszer kell rendesen felrakni, és akkor nem kell többet vele foglalkozni :) Drótnélkülinél meg elemcsere, vagy magasfeszültség megzavarhatja, stb...

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #6481 üzenetére

    Saját tapasztalatom az volt, hogy mikor megvettem a fordulatszámmérős órát, akkor olyan 75 körül tekertem ha nem figyeltem oda. Elkezdtem figyelni, hogy meglegyen a 90, eleinte kb. olyan volt, mint ha kipörgetném a kereket, plusz úgy is éreztem mint ha pogóznék a nyeregben... szóval nagyon furcsa volt. Azért próbáltam mindig 90 körülire menni. Aztán ugyebár egy darabig rossz volt az órám, múltkor sikerült helyrerakni, és azt vettem észre, hogy lazán tekerek 85 körül alapból, 100 körül érzem azt, amit eddig 90-nél.
    Megjegyzem hegynek felfelét nagy mértékben javította, hogy sikerült felpörgetnem az alaptempómat.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #6666 üzenetére

    Én is nagyon szemezek a felhőkkel :D De valószínűleg egy rövidebb körre elindulok, mert a héten még nem ültem biciklin, és holnapra csak rosszabbat mond :(

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz szki #6686 üzenetére

    "fitness célból kezdtem el tekerni 3,5 hónapja, és a cél rendkívüli erőnlét elérése volt"
    Esetleg erről tudnál mesélni egy kicsit? Főleg arra gondolok, hogy hogyan edzettél rá (milyen gyakran, mekkora távok, esetleg bármi speciális / kiegészítő eddzés?).

    "melyhez nem szűkséges 8 kg-os bicaj"
    Személyes vélemény mondjuk, de az a súlycsökkentős dolog kicsit túl van lihegve, eléggé hasonlít a digigépes megapixel háborúhoz :) Ha veszünk egy 10kg-os biciklit, és egy 80kg-os embert, akkor a bicikli teljes súlya a 8-ada az emberének... szerintem az hogy a bicikli 8 vagy 15kg lényegében nem oszt-szoroz, bármi más tényező (út felülete, szél, stb) ezerszer jobban beleszámít (persze nyilván versenyszinten, ahol másodpercek dönthetnek más a helyzet, de az emberek java része nem versenyezni jár). Arról nem is beszélve, hogy ha megiszol 1 pohár vizet (3dl), máris 300 grammal növelted a súlyodat, sokan meg 100-200g-ért súlyos pénzeket kiadnak.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz szki #6717 üzenetére

    Szerk: Itt írkáltam egy sort hülyeséget a súlynövekedés számítással kapcsolatban, de miután elküldtem találtam egy jó levezetést: Weight vs. Power résznél. Majd holnap végig is számolom :)

    Szerk2: Tovább olvasva a wiki-s oldalt, úgy fest még se írtam eredetileg hülyeséget. Az volt ugyanis a problémám, hogy nem igazán látom (láttam) azt, hogy a forgó kerék miért is okozna súlnyövekedést, hisz ami erő generálódik forgás közben, az vagy nem súlynövekedés "irányába" hat, vagy kiegyenlítődik. Wikipediás levezezést és konklúziókat elolvasva körülbelül ugyanezt írják. Amit én nem vettem figyelembe, hogy ha gyorsítani kell a biciklit, akkor már más a helyzet, nehezebb kereket nehezebb gyorsítani. A probléma viszont az, hogy tipikus országúti felhasználás esetén ez többé-kevésbé elhanyagolható mennyiségű plusz energia. Ahol jelentős, az értelemszerűen a sprintek, illetve inkább terepen, ahol sokat kell fékezni, majd újra felgyorsítani. Hegymenetnél a kerék pörgéséből nem adódik plusz energiaigény, mivel nem arról van szó, hogy megnőne a bicikli súlya (csak az egyszerűség kedvéért így érzékeltetik, de valójában ez pongyolaság, ami félreértelmezéshez vezethez, és a jelek szerint vezet is), hanem egyszerűen csak több energia kell a forduló test gyorsításához. Viszont ha hegymenetnél feltételezzük, hogy egyenletes tempóban tekerünk, akkor ez a plusz energia nulla lesz. Tehát elméletben semmivel sem könnyebb feltekerni egy olyan biciklivel egy hegyen aminek 1,5kg-os a kereke és 10 kg a bicikli, mint egy olyannal aminek 2kg-os a kereke és 9,5kg a bicikli.
    Összeségében: amennyiben nincsenek gyakori lassítások - gyorsítások az útvonal során, akkor a kerékből 0,5kg lefaragása pontosan 0,5kg-nyi lefaragást fog eredményezni.

    Megjegyzés egy: viszont ez azt jelenti, hogy városi használatra nagy jelentősége van a kerék súlyának csökkentésének.
    Megjegyzés kettő: a fentiekből amúgy az is következik, hogy a bicikli kerék súlyának csökkentésére hatványozottan érvényes a placebó hatás. Ugyanis ha csökkented a kerék súlyát, akkor könnyebben gyorsulsz, mint ha valami mást csökkentettél volna ugyanannyival, ezért úgy érzed, hogy "hú de könnyű tekerni". Pedig valójában a tényleges tekerés nem könnyebb, csak a felgyorsítás volt az.

    Privátot köszönöm :R

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz szki #6719 üzenetére

    A fizikát mikor gyorsításról van szó nem szokta más érdekelni, csak a gyorsulás, amit ugyebár "a"-val szokás jelölni :) Ha hegynek felfele mész állandó sebességgel, akkor pedig ez 0 marad (a befektetett munka nagysága nő csak).

    Manitou:
    Igen, a fékezést kihagytam, ahogy írod is, ott a gyorsuláshoz hasonlóan többszörösen számít a kerék súlya (ugyebár fizikai szemmel nézve a fékezés és a gyorsulás egy és ugyanaz).
    Persze, könnyebb biciklivel könnyebb hegynek felfele menni, csak az nem igaz, hogy pl. 0,5kg csökkentés a keréken általánosan X*0,5kg csökkentést jelentene csak azért, mert forog a kerék, ez csak gyorsításnál igaz. Illetve igazából 0,5kg csökkentés a keréken mindig 0,5kg csökkentést okoz a biciklin, csak a kerék forgása miatt a 0,5kg-al nehezebb kerék mozgásba hozásához szükséges energia több, mint ha ez a 0,5kg a bicikli más részén lenne.
    Mondjuk megjegyzem a hegymenet is érdekes dolog. Ugyancsak a korábbi wikipedias oldal alapján 15km/h-s sebesség mellett 1kg súlycsökkentés a bicikli kb. 0,15km/h-s sebességnövekedést jelent egy 7%-os lejtőn (vagy ha úgy nézzük, akkor a 0,15km/h sebességnek megfelelő energiával kevesebbet kell befektetni ahhoz, hogy 32km/h-n maradjunk). Mindemellett az össz. befektetett energia 42%-a megy el a légellenállás lekűzdésére.

  • Cathfaern

    nagyúr

    Ki merné ezt az ugrást bevállalni? ;]
    Érdemes amúgy végignézni, döbbenetes dolgok vannak benne, néhány biciklist is beleértve.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Ariadne #6794 üzenetére

    Hát tényleg nem egyszerű esetek :D Azért ilyenkor mindig ledöbbenek, hogy az emberi test mit kibír... nem elég hogy ezeket az ugrásokat gond nélkül felveszik, de még az esésekből is általában lazán csak felkelnek. Persze nyilván nekik van tapasztalatuk (meg gyakorlatuk) abban hogy hogyan kell esni, de akkor is.

    Teasüti:
    Én a mai körnek kicsit idegesen vágtam neki, aztán az utcánkban (kb. sík, nagyon enyhén emelkedik) kicsit megtekertem a biciklit... utólag néztem, hogy 47km/h-t sikerült kitolnom :D

    Sports-tracker használóktól: Itt lehet valahogy két kört összehasonlítani? (értelemszerűen ha megegyezett az útvonal)

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #6875 üzenetére

    Tegyük hozzá, hogy ha a térképet akarja nézegetni az ember, az bizony eszi az adatforgalmat, szóval offline térkép nincs.
    (megjegyzem ilyen téren jobb a sportypal, mert az alapból nem akar térképezni, míg sports-tracker azzal kezd)

    Számítógépedre nem tudod feltölteni az adatokat, hanem a sportypal szerverére megy fel mindig, ott is tudod megnézni őket. Szóval ahhoz mindenképp kell valamiféle netkapcsolat.

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Tamoo #6880 üzenetére

    Néhányan próbálkoztak ezzel, és a tapasztalat az, hogy célszerűbb magából a programból feltölteni, mint kiexportálni és utólag feltölteni. Ennek az oka, hogy exportnál szabvány gpx-et csinál a program, míg ha közvetlenül feltöltöd, akkor olyan adatok (és/vagy mintavételezési sűrűség) is felmennek, amik az exportált gpx-ből már hiányounak.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #6899 üzenetére

    Bár kétlem, hogy jelen esetben ez lenne az indok, de a váltómechanizmus a befektetett energia 10-15%-át elnyeli [link], tehát ha nincs váltó, akkor hatákonyabban lehet tekerni. Persze nyilván ha bármi komolyabb domb vagy lejtő van, akkor ez az előny elfoszlik a hátrányok miatt :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz zabcs80 #6907 üzenetére

    Ismerni nem ismerem, de rákeresve szép fénye van :D

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Napfénysüti #7016 üzenetére

    Saját esetemet tudom mondani: május elején álltam neki, előtte mozgás kb. 0 3/4 évig (napi 20 perc gyaloglás max kb.), ~15kg súlyfelesleggel. Heti 3-4x megyek országúton, 20km-es köröket (~150m szintemelkedés), illetve hétvégén ez néhány alkalommal 40km-esre (250m) felment. Emellett hétvégén átlag heti 1x (szóval volt hogy elmaradt, volt hogy mindkét nap) 40-50 perc úszás.
    Mind az úszásra mind a biciklizésre igaz az, hogy folyamatosan hajtottam magam, tehát nem úgy tekertem, hogy most jó kényelmesen elvagyok, hanem ha éreztem, hogy na itt még belefér egy pár km/h, akkor fentebb toltam, folyamatosan próbálva az időt lentebb szorítani
    Ennek eredménye egyelőre az, hogy egyrészt a 20km-es kört 1 óra 10 percről leszorítottam 50 perc alá, másrészt két héttel ezelőtt egy nap alatt 2x40 km-t letekertem (kettő közt 2 órás pihenés volt evéssel egybekötve) igazából különösebb megerőltetés nélkül, szombatra pedig 100km-t tervezek egyben :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Napfénysüti #7028 üzenetére

    Fogyni attól lehet, hogy ha több kalóriát égetsz el, mint amennyit beviszel. Ahogy írták is előttem, kb. 1 óra tekerés normális tempóban 1000 kalória elégetését jelenti.
    Ha fogyni szeretnél, akkor két dologra figyelj:
    1. Ne egyél többet, mint eddig. Éhesebb leszel, és nagyobb adagokat megennél, de ha így teszel, akkor kipótolod az plusz elégetett kalóriát, tehát ugyanott leszel, mint ha nem bicikliznél, legalábbis súly terén (izomzat, egészség, vérnyomás stb. terén mondjuk ebben az esetben is javulást érsz el). Tehát ne egyél se többször, se nagyobb adagot. Plusz nasi és társai pedig végképp elfelejtve :) (könnyű abba a hibába esni, hogy hát éhes vagyok, bekapok csak egy csokit. Valóságban egy szelet csokiban simán lehet annyi kalória, mint egy szendvicsben)
    2. Ha hosszabb távra mész (több mint 2 óra), akkor viszont mindenképp egyél közben, különben fellép az eléhezés, és az elég kellemetlen (és veszélyes).

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    Ezek az optikai lencse betétes napszemüvegek hogy működnek? Megveszem a napszemüveget, majd elsattyogok az optikusomhoz vele és megmondom, hogy ebbe szeretnék lencsét?
    Illetve ezekbe mehet "bármilyen" lencse, itt pl. cilinderre gondolok?

    Utolsó kérdés, hogy milyen márkát érdemes nézegetni (árérzékenyen)?

  • Cathfaern

    nagyúr

    Nah nekem is megvolt a hétvégi kör: [link] (sports-trackerből exportáltam, kezdő-vég időpont ahogy nézem kicsit elmászott :D).
    Eredetileg 100km-re terveztem, de reggel sikerült elaludnom, így csak ennyi fért bele az időbe. De talán majd este lesz időm bepótolni az elmaradt 40-et :) Szándékosan lazább tempóban mentem, ennek fényében menetidővel is elégedett vagyok.

    szki:
    Pont tegnap gondolkoztam el azon, hogy lehet ki kéne könnyíteni a biciklit sárhányó meg csomagtartó levétellel :D

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #7408 üzenetére

    Alapvetően a tolvajok nem bicikliszakértők. Kerékről meg relatív nehéz megmondani, hogy mennyit ér, így nem éri meg nekik (megjegyzem hasonló okokból egy fullos kormánnyal / váltókkal / stb-vel szerelt, de ronda vázas, merev hátú, ránézésre semmi extrát nem mutató kerekű biciklit sokkal kisebb eséllyel visznek el, mint egy olcsó, szar felszereltségű, de csili-vili fullyt...). Ráadásul kereket lopni sokkal nehezebb és feltünőbb. Gondolj el két esetet:
    1. Odamész a biciklihez, fogod a kereket kiemeled a lezárt bicikliből, majd a válladra véve elindulsz vele, esetleg beledobod egy kocsiba és elhajtasz
    2. Odamész a biciklihez, szöszölsz kicsit a zárral, majd felülsz a biciklire és eltekersz
    A kettő közül melyik a feltünőbb, és melyiknél nagyobb az esély arra, hogy esetleges szemtanúk megjegyezzék az esetet? :) Ha meg valaki direkt kerekekre utazik, akkor annál úgyis lesz szerszám, tehát megint csak mindegy.

    Amúgy alapvetően el lehet mondani azt, hogy ha konkrétan egy biciklit el akarnak vinni, akkor elviszik. Ha a rongálás a céluk, azt megint csak megoldják, még ha el se tudnak vinni semmit. Amit lehet tenni, hogy a "portyázó" tolvajok nem a te biciklidet nézik ki maguknak. És itt érvényesül az orosz medvevadászok elve is: nem a medvénél kell gyorsabban futni tudni, hanem a veled tartóknál... :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Ayg0 #7504 üzenetére

    A Debrecen - Bp útvonal egy napra nagyon meredek figyelembe véve azt is, hogy felteszem MTB-s áttételeid vannak (sík terepen vissza fog fogni), illetve hogy bár eleinte az Alföldön mész, szóval sík a terep, Bp közelébe érve van szép emelkedő is ott. Mindezt úgy, hogy nem mész rendszeresen legalább 40-50km-eket. A 240km 20 km/h-val nézve 12 óra, erre nyugodtan rászámolhatsz 2-3 óránként legalább negyed óra pihenőt, ami újabb 1-1,5 órát dob rajta, de egyáltalán nem biztos, hogy ennyi elég lesz. És akkor nem történt semmi (defekt pl.), nem tévedtél el (biciklivel pár km rossz irányba is nagy idő kiesés tud lenni), és végig bírtad a nettó 12 órát 20km/h-val tekerni (mert ha ez már lemegy akár csak 18km/h-ra, akkor máris ~15 óra közelében tartunk összesen).
    Nem mondom hogy teljesíthetetlen, főleg hogy azért a napi szinten biciklizés + futás következtében nem vagy rossz erőnlétben, de készülj fel rá, hogy nem lesz egyszerű. Én biztos ami biztos alapon a Debrecen - Bp távon kinéznék menetközben egy helyet, ahol vészhelyzet esetén meg tudsz szállni. Illetve én Bp-re mindenképp beterveznék 1 nap pihenést. Max. ha minden annyira jól megy, akkor nem használod ki egyik lehetőséget se, de jobb felkészülni :)

    Kaja ügyben:
    "Bármi" jó ami tele van szénhidráttal. Nagyon népszerűek a müzliszeletek, könnyű elpakolni, tele van szénhidráttal, könnyű megenni és megemészteni. De bármi keksz, csoki, egyszerű péksütemény (pogácsa szintű dolog) megfelelő. Arra figyelj, hogy át fog melegedni, szóval romlandó dolgot ne vigyél (meg csoki is necces ilyen téren).
    Illetve leírták már előttem, de ezt nem lehet eleget hangsúlyozni: vízpótlásra nagyon figyelj majd.

    Budapest - Balaton útvonalra meg ezt találtam (itt)

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz szki #7518 üzenetére

    Müzliszeletet kár lebecsülni, 100g-ben ~400 kalória van, míg ugyanez mondjuk zsemléből csak 100 kalória :) Persze nyilván nem arról van szó, hogy 3 óránként 1 müzliszelet, mert az semmi (megjegyzem fogyókúrázóknál épp ezért tűzzel - vassal irtani kéne a müzliszeletet, pedig sok olyat hallok, hogy olyankor inkább azt eszik, mint mondjuk csokit ha már nagyon nem bír magával... pedig azzal se jár semmivel se jobban).
    Illetve ilyen hosszabb távra mindenképp célszerű valami rendesebb kaját is vinni, de igazából amit írtam azt az előttem leírtak kiegészítéseként szántam (ezért nem írtam pl. az ásványi anyag pótlást)

  • Cathfaern

    nagyúr

    Slick - nem slick témakör:
    Kezdésnek nézzük a fizikai ("elméleti") oldalát. Aszfaltot vegyünk alapnak, tehát egy alapvetően sima, és kemény felületet. A kerék tapadása két dologtól függ, egyrészt a mekkora erő nyomja lefelé (mekkora a súlya a bicikli + biciklisnek), illetve mekkora felületen érintkezik a talajjal. Nyilván külső választásakor az elsőt nem tudjuk befolyásolni, tehát a második a lényeg. Mivel most a slick - nem slick a kérdéskör, ezért tekintsünk két egyforma szélességű külsőt. Az egyiken legyen mintázat, a másik legyen teljesen sima. Józan paraszti ésszel belátható, hogy a teljesen sima nagyobb felületen fog érintkezni az aszfalttal (hisz a mintázat bemélyedést jelent, és mivel elég keményre van felfújva, ez nem is fog "kisimulni"). Következmény: száraz időben aszfalton a slick guminak jobb a tapadása, mint egy mintázatosnak.
    Nézzük tovább, az aszfalt legyen nedves, de tegyük fel, hogy nem alakul ki felúszás. Ebben az esetben semmi más nem változik, csak az aszfalt tapadási együtthatója módosul (nyilván csökken). Tehát ebben az esetben is jobban fog tapadni a slick gumi.

    A probléma a slick gumival ott kezdődhet, ha a felúszás veszélye fennáll. Ezen lehet vitázni, hogy kialakulhat-e biciklinél vagy sem, valószínűleg megfelelő fizikai ismeretekkel ki lehetne számolni, majd megpróbálok utánajárni. De az gondolom könnyen belátható, hogy a felúszást már minimális vízelvezető mintázat is megszünteti (normális körülmények között, aki monszun közben akar biciklizni az számoljon vele külön :P ).
    Ami problémát jelenthet, ha nagy mennyiségű útra felhordott föld van, ami eső hatására akkora sárrá változik, hogy a bicikli kerék belesüllyed. Ez esetben a slick könnyebben megcsúszhat, de azért ez nem általános dolog, másrészt meg akkor le kell lassítani, ennyi.
    Tehát végkövetkeztetés: aszfaltra legfeljebb minimális vízelvezető mintázatú slick gumi jobb tapadást biztosít, mint bármilyen más mintázatú, vagy bütykös külső.

    Nyilván amennyiben az út nem számít keménynek, tehát a kerék bele tud süppedni, illetve fenáll a kipörgés esélye, akkor az egész fenti levezetés már nem él, tehát terepre jobb a mintás.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Cathfaern #7599 üzenetére

    tl;dr:
    Felúszni nem fogsz, de vízes úton ne döntögesd a biciklit, függetlenül attól, hogy milyen gumid van.

    [Wall of Text]
    Na kicsit utánanéztem a felúszásnak, sajnos konkrét számításokat nem találtam, amiket találni képleteket, azok is empírikus módon lettek megalkotva, ráadásul nem is átlagos közlekedési helyzetekre.
    És itt jön be az a tény, hogy az egész felúszásos dolgot nem az autó, sem motor, sem bicikli gyártók, használók kezdték el tesztelni és vizsgálni, hanem a repülősök. Ugyanis repülőgépek le és felszállásakor gyakran előforduló probléma ez. Na most annak az ismeretében, hogy egy repülő milyen sebességgel mozog, illetve, hogy egy bicikli milyen sebességgel mozog, már lehet következetni annak az esélyére, hogy bicikli esetén milyen gyakran alakulhat ki felúszás... ugyanis ami tény, hogy minél gyorsabban halad valaki, annál könnyebben alakul ki a felúszás.
    A felúszás fizikai háttere ugyanis nem más, mint hogy a lefelé gördülő kerék akkora erővel nyomja lefelé a vizet, hogy maga alá tolja, és lényegében "felemelkedik" segítségével (felúszik rajta, nem véletlen a magyar név sem :) ). Ebből józan paraszti ésszel következik három dolog: egyrészt a korábban említett, hogy minél nagyobb sebeséggel halad valaki, annál nagyobb ennek az esélye (hisz annál nagyobb erővel nyomja a vizet), másrészt minél szélesebb a kerék, annál könnyebben alakul ki (hisz több vizet tud lefele nyomni, nagyobb erőhatás emeli fel a kereket), a harmadik pedig, hogy minél vastagabb a vízréteg, annál könnyebben alakul ki (annál több vizet tud maga alá nyomni a kerék).
    Az első kettőből nyilván már érződik az, hogy a bicikli azért nem teremt ideális körülményeket a felúszáshoz... a harmadikből pedig következik, hogy az úton lévő átfolyás és tócsa hiánya jelentősen csökkenti a felúszás esélyét.
    Egyik helyen írták (bár sajnos forrásmegjelölés nélkül), hogy bicikli esetén (nyilván slick vékony gumikkal) körülbelül 150 km/h-s sebesség mellett alakulhat ki felúszás (felteszem itt alapvetően a repülő kerekekhez kitalált képletekkel számoltak, ami bár nem tipikusan biciklis terület, de nagyságrendi tévedés azért nem lehet). Amit lássuk be, nem könnyű elérni biciklivel ;]

    Összefoglalva felúszás alapvetően nagy sebesség és széles futófelület mellett jöhet létre... nyilván nem fogom kijelenteni, hogy biciklivel nem érhető el a felúszás, mert a végén még beperel valaki :) De azt ki merem jelenteni, hogy ha létezik is, akkor ez egy nagyon ritka, lényegében elhanyagolható számú eset, ami tovább csökkenthető, ha elkerüljük a mélyebb tócsákat, illetve az átfolyásokat. Vagy ha ezeken muszáj átmenni, akkor alacsony sebességgel tegyük (és lehetőleg inkább kormányra helyezve a testsúlyunkat, ezzel is növelve az első keréken lévő nyomást, amivel csökkent a felúszás esélye, így nem válik irányíthatatlanná a bicikli).

    Mielőtt valaki nekem esne, hogy miért mondok olyan hülyeséget, hogy vizes úton is lehet slick gumival döntögetni a biciklit... nos nem lehet. Sajnos bár a felúszást úgy néz ki biciklivel elkerüljük, attól még a newtoni fizika továbbra is érvényes ránk is, miszerint a tapadás a tapadási felület, és a tapadási együttható függvénye. Attól, hogy nem alakul ki felúszás, még gond nélkül eltaknyolhatunk. Mivel a bicikli bedöntésekor lecsökken a tapadási felület, ezért jóval könnyebben megcsúszik a kerék, a vizes út pedig a tapadási együtthatót csökkenti le. Tehát ha vizes az aszfalt, akkor kerüljük a bicikli bedöntését, függetlenül attól, hogy milyen gumink van. Sőt, mivel a mintázat és az esetleges bütykök a kemény aszfalton csökkentik a tapadási felületet, az aszfalton hazafelé tartó MTB-sek fokozattan figyeljenek, mivel könnyebben megcsúsznak egy bedöntéskor, mint egy vastagabb, de slick gumis kerékpár (és nyilván a kerékre rakódott kosz és sár se növeli a tapadási együtthatót).
    [/Wall of Text]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #7663 üzenetére

    Aszfalton akkor lehet jelentősége a vastagabb hátsó keréknek, ha sok csomagot visz az ember, mert akkor a hátsó kerékre jelentősen nagyobb terhelés jut.

    Flow:
    Én azt javaslom, hogy keressetek fel egy helyi biciklikölcsönzőt (ahol van outi), vagy olyan boltot, ahol el lehet vinni próbakörre, aztán próbáljon ki egy férfivázasat :) Nyilván a női váz geometriája más, de nyilván nem drasztikusan... na most ez egyedi esetben vagy probléma, vagy nem, fórumon kétlem, hogy meg tudná bárki mondani (bár egy megfelelő egész alakos kép lehet segítene a dolgon ;) ;] )

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz szki #7866 üzenetére

    Nagy grat a Balaton körhöz :) Remélem jövőre már én is ott leszek :)

    Bicikliutak amúgy tényleg szörnyű állapotban vannak arra fele (is). Amerre szoktam járni, ott a bicikliutak jó részéről leszoktam már (kivéve amit nem rég építettek), mert biciklinek is rosszabb, meg helyenként balesetveszélyesebb a visszatérés, mint ha végig az úton menne az ember... egyik lejtő alján, derékszögben kanyarodik rá a bicikliút az országútra. Szóval vagy lefékez szinte állóra az ember, vagy szép nagy kilengéssel (esetleg megcsúszást kockáztatva) tér vissza.

    De a lényeg hogy minden jó volt :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz whiskey #7907 üzenetére

    Ez a biciklin mindig szembefúj a szél amúgy érdekes dolog, ugyanis igaz :)
    Egyszerű számolgatás: ha teker az ember 30km/h-val, akkor ugyebár olyan érzetre szélcsendben, mint ha 30km/h-s szél fújna szembe. Emellé tegyük fel, hogy kapunk egy 10km/h-s hátszelet, aminek ugyebár a biciklis örül... elvileg :) Ugyebár ekkor érzetre olyan, mint ha 20km/h-s szél fújna. Na de mit történik akkor ha ez a hátszél eláll pár pillanatra? Nos újra 30km/h-s szél fog szembefújni, a kedves biciklis pedig elkezd mondogatni, hogy na megint egy széllökés, pedig csak elállt a szél :DDD

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #7963 üzenetére

    "más: gxp fájlokban mivel lehet szerkeszteni az adott ponthoz tartozó időt?"
    Notepad ;] Poénon kívül, ezek sima szöveges (xml) fájlok, fogsz valami kódszerkesztésre is alkalmas szerkesztő programot (notepad++ szvsz az egyik legjobb), és simán át tudod irogatni az időpontokat. Tény, hogy kicsit macerás egyesével minden mérési időpontot átírni, de működik.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #7984 üzenetére

    Ezt szaknyelven úgy mondják, hogy ritkábban mintavételeztél ;)

    Amúgy elvileg nem szabadna, hogy gondot okozzon, gyakorlatilag viszont ismerni kéne hozzá a szerver feldolgozó programját.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Lacces #8081 üzenetére

    Nem lehet, hogy a teló egyszerűen csak lockolható, és a szállítás miatt lockolva lett?

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #8088 üzenetére

    Címlapos logoutos írások nem azonnal élesülnek, hanem logoutos szerkesztők engedik ki őket, hogy ne pörögjenek el túlzottan. Elvileg ha megnyitod szerkesztésre, ott látszik a publikálás időpontja.

    Szerk: lassú voltam :)

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #8189 üzenetére

    Sportypalt meg Sports-trackert egyszer használtam együtt. Nem volt semmi gondjuk egymással, fogyasztást mondjuk nem néztem változott-e (bár gyanítom nem jelentős mértékben, mivel a GPS eszi az akkut, az meg ugyanannyit megy 1 meg 2 programmal is).

    Engem Sports-trackerben két dolog zavar amúgy:
    1. Flashes honlap. Szép meg jó, de minek egye az erőforrást? Főleg, hogy én szeretem a napi szinten használt weboldalakat nyitva tartani, egy full flashes honlappal ez nem szerencsés.
    2. Nem lehet összehasonlítani grafikon szinten két utat. Ez nyilván nem probléma azoknál akik mindig másfele mennek, de én szeretem tudni, hogy eddzőkörömön hol javultam, hol rontottam, mit lehetne másként :)

    Viszont a Sports-tracker iPhone-os kliense drasztikusan jobb, mint a sportypalé, illetve előbbi tudja az auto-stopot is. Szóval egyelőre párhuzamosan használom a kettőt, sports-tracker kliense fut, aztán feltöltés után átexportálom sportypalba is (amivel mondjuk csak annyi a gond, hogy az auto-stop infó így elveszik).

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Napfénysüti #8198 üzenetére

    Na látom keveredés van. Szóval 3 elterjedt (és egymástól teljesen független) trackelő program van (legalábbis a topicon belül ezek az elterjedtek):
    Sportypal, támogatott platform: Android, iPhone (jelenleg csak fizetős*), régi Windows Mobile, Java, Blackberry
    Sports-Tracker, támogatott platform: Android, iPhone, Nokia telefonok
    Endomondo, támogatott platformok: Android, iPhone, WP7, stb (szinte minden mobil platform)

    Szerk: ez új hsz-be akart menni, nem neked válasznak.
    * Szerk2: Most nézem, tegnap adtak ki új iPhone-os klienst, ez már ingyenes, ki is próbálom akkor :)

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Cathfaern #8201 üzenetére

    Ha esetleg érdekel valakit a webes felület összehasonlítása, akkor itt van ugyanaz a kör mindhárom oldalon :)
    Sportypal
    Sports-Tracker
    Endomondo
    Garmin Connect

    Más: ha valaki iPhone-ról szeretne pulzust mérni, van rá lehetőség: [link]
    Kell egy specko vevő kiegészítő az iPhone-hoz (ugyebár BT-on keresztül ilyesmi nem megy), plusz maga a mérőeszköz. Illetve van ránézésre kifejezetten jó iPhone tokjuk is biciklihez. ~25ezer Ft-ra jön ki (plusz szállítási költség), szóval még csak nem is jelentősen drágább, mint a sima BT-s pulzusmérő (tokba bele van építve a vevő, szóval ha valaki beszerez olyat, akkor már csak a mérő kell pluszba).
    Van saját trackelő programjuk is (igaz az GPS-t nem használ, csak a szenzor jeleit logolja), de együtt tud működni Endomondoval is (másik kettővel nem).

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz dqdb #8208 üzenetére

    Done :) Garmint azért nem vettem mondjuk bele elsőre, mert az csak Garminos eszközökkel működik, semmi mással. Mondjuk tény, hogy elég kellemes felület. Igaz, kicsit érdekes max. sebességet hozott össze nekem, dehát kicsit megtekertem na :D

    Mondjuk azt lesakkozhatnák egymás között, hogy mennyit is mentem felfele ;] (meglepő módon a Garmin-é tűnik nekem a leginkább valósnak)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz dqdb #8210 üzenetére

    Ja vágom azt, csak ugyebár ez úgy néz ki, hogy biciklizés után telefonon megnyomom a feltölt gombot, utána elmegyek a megfelelő oldalra, ott exportálás, majd át garminra és importálás. Ehhez képest ha a saját felületével használom, akkor simán csak odamegyek és meglesem :)

    Szintekkel amúgy valamit nagyon kavarnak ezek a weboldalak szerintem, mert nekem sportypal totál ugyanarra a körre 100m különbséget is tud mutatni.

    Virtuális partnerek: Endomondo fizetős verziója támogatja (4euro egyszeri költség), sportypal meg sports-tracker tudtommal nem. Vagyis előző körös verziót szerintem nem tud, csak másik workout alapján.

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz rétisün #8221 üzenetére

    Jaja, teljesen ugyanazt. Sports-trackerrel készült az eredeti. Amúgy nekem az a sanda gyanúm, hogy nem a gps magasság adatait használják, hanem a saját térképüket (vagy legalábbis keverve a kettőt), és az meg olyan amilyen adott esetben (ez megmagyarázná garmin miért alázza a többit).

    Kliens téren szerintem a sports-tracker nagyon jó, de a webes felület miatt szerintem váltani fogok róla, vagy vissza sportypal (megnézem az új iPhone klienst... amúgy ez az új ami eddig Androidra elérhető volt, iPhone-on csak egy butított cucc volt), vagy endomondo, holnap tolok egy tesztet, mind a 3 progival trackeltetem a menetet :) Sports-tracker webes felületével az a baj, hogy nagy jól néz ki, viszont biciklis szempontból fontos dolgok hiányoznak róla (összehasonlítás, meg magasság különbség, max. magasság, emelkedő, stb), illetve a kinézet szerintem az információtartalom és használhatóság rovására megy.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz DemonDani #8258 üzenetére

    "bár a trackelés olyan amilyen, ha nem nézne magasságot akkor biztos inkább kézzel húznám be, mert nagyon nem az utakon halad"
    Valami gáz lesz akkor nálad :F Nekem nem szokott ezzel gondom lenni, szépen az útra húzza be az útvonalat, nem szoktam utólag módosítani rajtuk.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz szki #8269 üzenetére

    Nekem ez is a bajom a sports-trackerrel amúgy, hogy amint elindítod mászni is akar netre. Egyrészt ne fogyassza feleslegesen az adatforgalmat, főleg ha ismert útvonalon megyek, de ha újon, akkor se nézem folyamatosan (hisz úgyis a táskában van). Főleg itt határ mentén nem örülök neki, ahol a határmenti útvonalakon átválthat osztrák szolgáltatóra. Jó le van tiltva a roaming adatforgalom, de akkor is :)

    Párszor én is álltam már meg térkép nézegetés céljából, de az csak a "ja jó fele megyek, csak nem emlékeztem ilyen falura" kategória volt :D

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz DemonDani #8278 üzenetére

    [link] vagy itt van ez is: [link]. A kiindulóponttól nem messze hülyül be egy kicsit, de az amiatt van, mert oda építettek egy bicikli utat (meg hidat), amiről a google maps nem tud, így nem tudja illeszteni, de megjegyzem, hogy az egyik ág pontosan követi a bicikliutat. Nyilván minimális elcsúszások vannak helyenként, de nem akkora, amit problémának éreznék.

    Más: Váltás gondolattal :)

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    Olyan térképet / weboldalt nem tud valaki, ami egy útvonalról meg tudná mondani, hogy hány %-os emelkedők / lejtők vannak rajta? Akár csak felsorolás szerűen. A grafikonok sokszor elég csalókák tudnak lenni, kézzel számolgatni meg macerás.

    Igazából jó lenne gy biciklis útvonaltervező oldal... tudom van pár, de egy olyan sincs, ahol minden fontos információ ott lenne. Kéne össz. szintkülönbség, ténylegesen megtett emelkedő, emelkedők meredeksége. Aztán KRESZ-el kapcsolatos dolgok, szóval melyik úton tilos biciklizni (és melyik amelyiken azért mert mellette van bicikli út), plusz emellé valamiféle várható forgalom jelzés (kvázi általában mennyire forgalmas az adott út, nem pillanatnyi forgalomra gondolok)... de tudom a kezem belelóg a bilibe :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz amargo #8288 üzenetére

    Google maps API-val nem dolgoztam még (annyira bonyolult nem lehet), de (főleg) php-ban és (valamennyire) JS-ben otthon vagyok, szóval szivesen beszállnék :)

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz amargo #8304 üzenetére

    Bármi ötletben benne vagyok, amivel milliomossá lehet válni :D Komolyra fordítva ha jutsz bármire szólj :)

    Nah megvolt a mai kör, egyszerre futott a sportypal, endomondo és a sports-tracker programja, szóval mindegyik a sajátja, ugyanarról a körről:
    Sportypal
    Sports-Tracker
    Endomondo

    Plusz kiváncsiságból mindhárom logot feltöltöttem Garminba is:
    Garmin - Sportypal (ezt Garmin nem volt hajlandó importálni, ezért először importáltam sports-trackerbe, majd onnan Garminba, úgy megette)
    Garmin - Sports-tracker
    Garmin - Endomondo

    Mivel késő van és fáradt vagyok, most következtetéseket nem vonok le, hanem alszok :D

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz tzimash #8422 üzenetére

    Francia TV autója volt. Már csak ezért is nagyon gáz a sztori.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz tzimash #8487 üzenetére

    Egy ilyen kütyüben lévő GPS semmivel se lesz jobb, mint egy telefoné, sőt... ráadásul ha megnézed ezt nem is a folyamatos logolásra találták ki, az egyik tesztben is 15-30 seces logolást javasolnak, ami biciklivel azért harmatos.
    Nem véletlenül kerül az a Garmin annyiba, amennyibe.

    Amúgy szerintem neked a telefonoddal van valami gond, nem a tracker programok a hibásak, mert azért ha megnézed elég sokan linkelgetünk itt logokat, de senkinél sincsenek (durva) hibák.

Aktív témák