Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz PuMbA #6200 üzenetére

    Nikon Z rendszer most adja ki csak a csúcsot. Z9-t. Z5, Z6, Z7.. és a cropposok már futnak régóta.
    Canon R5/R6 már piacon van egy ideje és most jött (illetve mégsem kapható) az R3. R1 meg kitudja mikor lesz.
    Sonyból is az A1 a legfrissebb. A9, A7... cropposok már régóta mennek.
    Szóval szerintem nem- nem a csúccsal kezdenek. A már kiforrott technikából összerakják a biztonságos csúcsot.
    Az almásnokia évente cseréli kb a portfóliót, de ott sem a legdrágábba jelenik meg az újdonságból.
    Tesla- nos ők külön "állatfaj". De ha az árakat nézem akkor az X modell talán a legdrágább és az messze nem elsőként jelent meg a sorozatban.

    A csúcs dslr árak bukásáról pár éve olvastam. A Veyron pedig pontos piaci számadat. Szóval de... a csúcsok nem a bevételről hanem az image-ról szólnak.

  • OPiiPO

    addikt

    válasz ph_5.5 #6199 üzenetére

    jó lesz milliónak is az az milliárt :P

    "Felesleges szigetelni a nyílászárókat, ha az ereszcsatornán szökik a meleg."

  • PuMbA

    titán

    válasz ph_5.5 #6201 üzenetére

    "Nikon Z rendszer most adja ki csak a csúcsot. Z9-t. Z5, Z6, Z7.. és a cropposok már futnak régóta."

    Akkor másképp látjuk. A Z6, Z7-tel kezdtek, nem a Z50 vagy Z5-tel, tehát ez nekem az akkori csúccsal történő indulásnak számít.

    "Sonyból is az A1 a legfrissebb. A9, A7... cropposok már régóta mennek."

    Sony-nál az A7 előbb jött ki, mint az A6000, tehát itt is előbb indultak az akkori csúccsal. A1 azért jött ki most, mert 2014-ben nem állt rendelkezésre a technológia :)

    "Az almásnokia évente cseréli kb a portfóliót, de ott sem a legdrágábba jelenik meg az újdonságból."

    iPhoneból még most sincs 70 ezres modell, tehát a belépőt teljesen kihagyták. Ők közép és felsőből élnek kizárólag és úgy kezdték, hogy évekig csak felső kategóriájuk volt.

    [ Szerkesztve ]

  • kovsol

    titán

    válasz PuMbA #6203 üzenetére

    Sony tucatnyi APS-C gépet hozott ki az A7 előtt (Nex3/5 4 évvel az A7 előtt kijött már). Nem az A6000 volt az első, és egyébként egy hónapban mutatták be az A7-t, meg az A6000-t.

    [ Szerkesztve ]

    May the Force be with you!

  • PuMbA

    titán

    válasz kovsol #6204 üzenetére

    "Sony tucatnyi APS-C gépet hozott ki az A7 előtt (Nex3/5 4 évvel az A7 előtt kijött már)"

    Ebben igazad van, de mit is értek el a tucat APS-C géppel? Tudjuk, hogy az A7 után lendültek be és indult meg a felemelkedésük :) Én azt látom, hogy szinte mindig a felső / csúcs kategóriával indulnak be dolgok cégeknél, hiszen azon a legnagyobb a profit a kezdetekkor, amit szépen visszaforgatnak a tucat dolgok optimalizálására / olcsósítására / csiszolására és így a tucat dolgokkal is lesz profitjuk később.

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz OPiiPO #6202 üzenetére

    "Az autógyártásban különben számos modell volt veszteséges. A legnagyobb bukás az első generációs Smart volt (4,55 milliárd dollár), amit a Fiat Stilo követett 2,86 milliárd dolláros mínusszal. A Berstein Research intézet táblázata szerint őket a Volkswagen Phaton (-2,71 milliárd dollár), a Peugeot 1007 (2,58 milliárd), aztán pedig a Bugatti Veyron és az első generációs Mercedes A-osztály (-2,32 milliárd) követi"

    400 db-os sorozat készült, 600 millio Ft az eladási ár, így 1.4 milliárd Ft volt darabonként a bukás az újságíró szerint. (a felső felsorolás dollárban számolták, ez utóbbi Ft.)

    Szóval milliárd az nekik :) (csak darabonként Ft-ban... de akkor is megmutatták hogy tudnak olyan autót összerakni ami a 100 L-es tankot kifogyasztja 8 perc alatt - míg a gumi csak 15 perc alatt kopik el végsebességnél :D )

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz PuMbA #6203 üzenetére

    Akkor mi ezért beszéltünk két irányba.

    Nálam egy gyártónál a csúcs az pl Nikon vonalon az 1 számjegyű vázakat jelenti. Tehát a D1-2-3-4-5-6 utódot, a Z9-t.
    Canonnál meg az 1D sorozat utódját... ami majd elvben az R1 lesz, de most még "csak" az R3 jön.
    Az A7 sorozat tényleg meghozta a sikert a cégnek. Akkor is ha pl az A7II-ról aki tehette azonnal váltott a III-ra mert sokkal jobb Af-t meg egyebeket kapott. Míg a IV, nekem az előzetes számok alapján ezt nem fogja meglépni. Mármint a váltás tömegét. A III árából legalább egy fél IV verzió ha kijön.

  • PuMbA

    titán

    válasz ph_5.5 #6207 üzenetére

    Jaja, a csúcsot úgy értettem inkább, hogy a gyártók szinte mindig a drágább modellel kezdenek és azt dobják piacra elsőnek, nem az olcsóbbat :) A te értelmezésed szerinti csúccsal nem kezdhettek, mert a MILC-ek képtelenek voltak a DSLR szintre évekig, tehát sok fejlesztés és kutatás kellett.

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz PuMbA #6208 üzenetére

    A Nikon a Z6/Z7 párossal 2018-ban lépett be a milc mizériába. Tehát fx vázzal indított és azzal a kijelentéssel hogy azért ilyen későn mert ők rögtön jót akartak adni :)
    Ott voltam a hazai bemutatón... venni akartam egyet. (vagy kettőt) Szóval kézbefogtam... fogásra oké, majdnem dslr szint. Kereső... beltérben sem rossz, de ovf után fura, de nem gond. Majd kiderült- se markolat (ami valódi expogombot tud), se két kártya... szóval kár volt eddig várniuk :) Oké, a Z6II-vel már hozták azt amit akkor kellett volna.
    A Nikon az fx után kezdte csak a cropp vonalat.

  • OPiiPO

    addikt

    válasz ph_5.5 #6206 üzenetére

    De nem darabonként, értem? :P
    ezt írtad (kiemelés tőlem): "a Veyron (1.4 milliárt dollár bukta autónként a fejlesztés miatt)"

    "Felesleges szigetelni a nyílászárókat, ha az ereszcsatornán szökik a meleg."

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz OPiiPO #6210 üzenetére

    Igen, ott a pénznemet írtam el, dolcsi helyett Ft-t kellett volna. de az én idézetemben meg ott a valós dolcsis bukta, az meg több mint 1.4 milliárd.
    Szóval 600 milló FT-ért adták, és sírtak ha valaki vett egyet mert így az eladott darabon 1.4 milliárd Ft volt a veszteség. Gondolom mjad a szevízen behozták :D

  • Neck

    veterán

    válasz PuMbA #6197 üzenetére

    Szerinted az 1000 darab csúcskat. cucc, vagy a 100 ezer darab középkat cucc hoz többet?

    Ez nem a paradicsompiac, ahol minden nyereséget rögtön vissza kell forgatni.
    A csúcskategóriát a presztízs miatt fejlesztik, a márkát teszi menővé, az adja el a középkat cuccokat is.

    Gondolod, hogy ezeknek a nagy cégeknek arra az néhány ezer darab csúcsvázra van szükségük, hogy a nyereséget beforgatva el tudják adni a többit?

    Akkor súgok: 3-5 évre előre megvan, mi van a fejlesztési "pipeline"-ban, lapátolják bele a lóvét már jóval korábbról.

    [ Szerkesztve ]

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • PuMbA

    titán

    válasz Neck #6212 üzenetére

    Nem tudom, de szerintem egy 90 ezres vázon alig van profit, pár tízezer. Egy csúcsvázon minimum fél milla a profit, egy felsőn 300k lehet. Sok felső, csúcsvázat adnak el, mert fotós munkára nem fognak Canon 4000D-vel beallítani. A többség meg telefonnal fotózik, nem belépő fényképezőkkel. Én valamiért így látom :)

    [ Szerkesztve ]

  • kovsol

    titán

    válasz PuMbA #6213 üzenetére

    Marketing, fejlesztés stb meg ingyen van gondolom.
    Egy alap vázon nem kell mit fejleszteni, ott csak az a kérdés mit hagyjanak ki, meg marketingje sincs.

    [ Szerkesztve ]

    May the Force be with you!

  • PuMbA

    titán

    válasz kovsol #6214 üzenetére

    Nincs ingyen, de a 2,5 milliós váz esetén a 2 millió valszeg elég marketing / fejlesztéssel együtt. Vagy csak én érzem különösen drágának ezeket a vázakat? :) Értem, hogy mit mondasz, de mivel egy cég profit orientált, akkor miért nem csinálják azt, hogy nem gyártanak felső kategóriát, csak alap vázat. Azon akkora a profit, hogy jobban lennének a céges eredmények...mit szenvednek a drága vázakkal a felesleges marketing / fejlesztési költséggel együtt....

    [ Szerkesztve ]

  • Neck

    veterán

    válasz PuMbA #6213 üzenetére

    Tehát, mondhatjuk, hogy ha egy 90 ezres vázból 10x annyit adnak el, akkor többet keresnek vele, mint egy felső kategóriás váz esetében. Már csak az a kérdés, hogy vajon 10x annyit adnak-e el? Szerintem több, mint 10x annyit :) Általában akinek telik egy csúcs vázra, még az is gyakran vesz mellé egy másodvázat, ami olcsóbb. :)

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • PuMbA

    titán

    válasz Neck #6217 üzenetére

    Nagyon kíváncsi lennék egy kategória szerinti eladás bontásra :) Szerintem nem véletlenül hagyják az út szélén az alsó kategóriát most a gyártók.

    [ Szerkesztve ]

  • OPiiPO

    addikt

    válasz ph_5.5 #6211 üzenetére

    Jaja, igy már stimmel. Valahol olvastam hogy állítólag csoportszinten pozitívra jött ki a dolog, kb. felfogták egy baromi drága reklámkampánynak.

    "Felesleges szigetelni a nyílászárókat, ha az ereszcsatornán szökik a meleg."

  • Hi!King

    őstag

    válasz PuMbA #6218 üzenetére

    Szerintem az alsó kategória hanyagolása önbeteljesítő jóslat. Sokan azt gondolják, hogy az alsó kategóriát úgyis letarolják a mobiltelefonok, ezért nem érdemes vele foglalkozni, emiatt viszont tényleg egyre magasabb kategóriát tarolnak le a mobiltelefonok, mivel egyre feljebb ugrik a belépő szint árban, illetve ami még megfizethető az átlagembernek, ott elmaradnak a fejlesztések, így nem lesz vonzó a mobiltelefon kamerájához képest. A legnagyobb gond, hogy egy profi szegmenst leszámítva minden ki fog halni, mert az amerikai és japán boomerek után nem lesz hobbi fotós utánpótlás, a szűk profi szegmens meg a mostaninál jóval drágább lesz, mivel töredék annyi termékből kell majd kigazdálkodni a fejlesztést és a cégek fenntartását

    Pedig egyébként pár éve néztem valami modell lebontású eladási statisztikát, és a Canon belépő DSLR-jei voltak az élen, legalábbis darabszámban.

    Azt mondjuk megjegyzem, hogy a belépő MILC és DSLR teljesen más célcsoportot céloz meg, mint a mobiltelefonok. Az egyik egy hobbi, aminek a kihalását nem lehet azzal megindokolni, hogy a mobiltelefonok, mert egy szűk fanatikus rétegen kívül nincsenek telefonos hobbifotósok. Kb. a mobiltelefonokkal érvelni az egyszerű kompakt gépek fölötti kategóriákban olyan, mimt ha azt mondanád az autóval és a motorkerékpárral értelmét veszítette a kerékpározás.

  • PuMbA

    titán

    válasz Hi!King #6220 üzenetére

    Ja. Az biztos, hogy évek óta annyira 0 újdonsággal és ugyanazokkal régi gépekkel operál az alsó-közép kategória minden gyártónál, hogy teljesen elvesztettem az érdeklődésemet. Régen volt kis izgulni való, hogy mi lesz a következő lépés, mi lesz a következő gépben. Most meg senkit se érdekel az egész.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6220 üzenetére

    13-14 éve vettem az első DSLR-em és az akkori teszteket olvasva is az jött le, hogy a belépő szinten annyira minimálisak voltak a fejlesztések, hogy csak több generációval korábbról érkezve volt értelme váltani.

    Azért ez annyira nem újkeletű dolog, hogy a mobilokra kelljen fogni. Akkor még okostelefonok sem léteztek, nemhogy olyanok, amik értelmezhető minőségű fotót tudtak volna lőni. Az akkori telefonom talán tudott 0,8 megapixelt és az már középkategóriának számított. :D

    Btw ez a kérdés nem csak a mobilokról szól, hanem egy nagy generációs különbségről is. A régiek még fotózni akartak (a mi definíciónk szerinti fotózást értem ez alatt), míg a fiatalabb "TikTok generáció" meg már tök máshogy tekint a képalkotásra, nem számít a képminőség (vagy csak másodlagos), csak a tartalom és az minél gyorsabban elkészüljön és azonnal megosztható legyen. TikTokozni nagy géppel nagyjából olyan élmény, mint egy aranyér vizsgálat.

    Itt vagyok én 31 évesen, még mondhatom azt, hogy a "régi" világhoz tartozom, ahogyan én gondolkodom a fotózásról. Úgy alakult az életem, hogy most sokat járok randizgatni és borzasztó sok nőnél látom azt, hogy "nekem is van fényképezőgépem, valami Canon 1000D vagy mi a neve, de 6 éve nem vettem elő, azért vettem, hogy a nyaraláson legyen mivel fotózni". Ők azok, akik muszájból vettek fényképezőgépet, mert egy marketing kampánnyal ráhergelték a lakosságot a tömeges fényképezőgép felvásárlásra. Ez nekünk jó volt, mert az ő pénztárcájuk tartalma hozzájárult az olcsóbban tömegtermelhető közép/felső kategóriához is.

    Ennek látjuk most a végét és a piac visszahúzódik oda, ahol mondjuk a hetvenes és kilencvenes évek között tartott: Nem lesz elérhetetlen a fotózás, de biztosan megdrágul majd a belépési küszöb, mert kiesik az a réteg (akik mindig is csak muszájból vettek gépet), akiknek a hátán mi fel tudtunk kapaszkodni a magasabb polcokra. Nem az lesz, hogy a belépő szint drágul meg, hanem kiesnek a tejfölöspohárból öntött vackok, ezzel átértékelődik mi számít majd belépő szintnek. Ez nem okvetlenül rossz dolog, csak kellemetlen lesz pénztárca ügyileg.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Stauffenberg #6222 üzenetére

    A tiktok generáció azoknak a szellemi utódja, akik a filmes korszakban filléres automata gépekkel fotózták a családtagjaikat, az esetleges nyaralásukat, és szintén nem volt prioritás a képminőség. Ezek nagy tömegek. És ez a tömeg egy átmeneti korszakban, a filmes gépek és a telefonok elterjedése között kompakt digitális gépeket használt.

    A tükörreflexes gépeket, illetve a komlyabb rangefindereket viszont eredetileg is kevesebb ember használta, olyanok, akik hobbiként tekintettek a fényképezésre (meg a profik, de most amatőrökről beszélek). Annak, hogy csökken a létszámuk, nincs közvetlen kapcsolata azzal, hogy az előbb említett tömeg milyen eszközt használ a hétköznapjai megörökítésére. Legfeljebb annyi, hogy a kompakt gépek eladásából nincsen sok bevétele a gyártóknak, így a belépő szintű hobbi gépek relatív drágulnak, így a hobbi belépő költsége emelkedik, ugyanakkor ez csak az utóbbi 5-10 év, előtte meg jelentősen csökkent.

    Az, hogy csökken a létszáma azoknak, akiknek a fényképezés a hobbijuk, szerintem inkább öngerjesztő folyamat. Egyrészt sokkal többféle hobbi közül lehet ma választani, a másik oldalon viszont a fejlődő világ technikai felzárkózásával több a potenciálisan hobbit űzni akaró ember is, és akkor meg lehet említeni, hogy a gyártók valószínűleg hibáztak, hibáznak a marketingben is. A belépő szintnél például az a marketing ma már nem játszik, amelyik hobbira nem vágyó embereket hülyít be, hogy majd jobb képet fog csinálni egy komolyabb géppel, mint a telefonja. Az a marketing hatékony, amelyik a hobbiba való belépést adja elő vonzónak, ilyet viszont nem látunk, és ahogy egyre drágább és feljebb kerül a belépő szint, még kevésbé lesz, így öngerjesztő folyamatként egyre kevesebben fogják űzni ezt a hobbit.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6224 üzenetére

    Szerintem ez a TikTok generáció teljes félreértése. Semmi baj, én sem látom mi a jó a TikTok világban, de csak ezért nem teszek egyenlőségjelet az olcsó analóg géppel a cipősdoboznak (jobb esetben lapozható fotóalbumnak) családi körben fotózók és a külvilág felé kommunikáló, like és követő gyűjtő tartalomelőállítás közé. A TikTok generáció csak azért készít videókat, mert így működik a platform, itt a képalkotás csak egy médium, mint másnak a papírlap a könyvekben. Nem gondol magára sem fotósként, sem videósként. Így kommunikál.

    Szerintem van különbség aközött, hogy valaki az alkotást kedvéért fotóz és ezt megosztja másokkal (ha megosztja) vagy azért fotóz, mert ez az eszköze annak, ahogyan kommunikál. A fotózás most itt behelyettesíthető videózással is.

    De vegyük akkor azokat a fotózni az alkotás kedvéért vágyó amatőröket, akik a hetvenes-nyolcvanas években kerestek egy belépő, de már nem teljesen fapados hobbi gépet, amivel a mi általunk ismert értelemben lehet fotózgatni:

    Olympus OM10 + 35mm f/2
    - 1979-es listaáron: ~500 USD
    - Ma ennyibe kerülne inflációval korrigálva: ~1.890 USD

    Ha ezt a gépet valamihez hasonlítani kellene a jelenből, akkor mondjuk egy Fujifilm X-T30, Sony A6400 szintű cucc ugrana be, amihez van a kitnél egy fokkal jobb objektíved (lehet zoom is, csak akkoriban nem voltak még elterjedtek). Nem pro, nem munkavas, de azért egy amatőr, alkotni vágyó fotósnak az igényeit kielégíti oda-vissza.

    Akkor is voltak tejfölöspohár kompakt gépek. Muszájból vették az emberek, mert nem volt arra praktikusabb megoldás, hogy egy szülinapon a családról tudjanak pár fotót kattintani. Ma már van, beleolvadtak a telefonokba.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Stauffenberg #6225 üzenetére

    "Szerintem ez a TikTok generáció teljes félreértése. Semmi baj, én sem látom mi a jó a TikTok világban, de csak ezért nem teszek egyenlőségjelet az olcsó analóg géppel a cipősdoboznak (jobb esetben lapozható fotóalbumnak) családi körben fotózók és a külvilág felé kommunikáló, like és követő gyűjtő tartalomelőállítás közé. A TikTok generáció csak azért készít videókat, mert így működik a platform, itt a képalkotás csak egy médium, mint másnak a papírlap a könyvekben. Nem gondol magára sem fotósként, sem videósként. Így kommunikál."

    De én sem teszek egyenlőséget a kettő között, hanem abból az aspektusból vizsgálom, hogy hobbi vs. hétköznapok. A tiktok generációnak ezek a hétköznapok, azok fotóznak, videóznak tömegesen mobiltelefonnal, akiknek ez nem hobbijuk (nyilván egy sikeres influencernél már legalább hobbi, de akár megélhetés az influencerkedés, de az más hobbi). És ugyanez igaz volt azokra is, akik anno nem hobbiként, hanem a saját hétköznapjaik megörökítésére használtak fényképezőgépet, azonban nem SLR-t, haem olcsó kompakt gépeket.

    "Szerintem van különbség aközött, hogy valaki az alkotást kedvéért fotóz és ezt megosztja másokkal (ha megosztja) vagy azért fotóz, mert ez az eszköze annak, ahogyan kommunikál. A fotózás most itt behelyettesíthető videózással is."

    Szerintem is. De azok az emberek, akiknek nem volt hobbija, hanem fotóztak, nem az alkotás kedvéért fotóztak, hanem a megörökítés kedvéért. Hogy albumba tegyék, mutogathassák gyerekeinek, unokáiknak, vagy bárkinek. A hobbi ehhez képest egészen más. Azt nem cserélte le a fiatalok online kommunikációja. Az ugyanúgy egy hétköznapi szokás, és nem hobbi, mint a gyerekeid nem művészeti célú lefotózása, csak másik generáció szokása.

    Igen, akkoriban drágábbak voltak a hobbi gépek, mint írtam, hogy max 10 éves jelenség, hogy nem olcsósodnak, hanem drágulnak. Viszont azt nevetségesnek tartom, hogy a hobbi célú gépekről jelentős létszámban váltanának mobiltelefonos fotózásra. Nem ugyanaz a kettő célja. Az, hogy valaki hétköznapi, nem hobbi célra volt hogy megvett egy DSLR-t, szerintem viszonylag marginális jelenség, és amúgy korszaktól függetlenül így is, úgy is csak egyszer csinálja, mert ha újra felmerülne, eszébe jut, hogy a régit sem használta a kezdeti lelkesedés után.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6226 üzenetére

    "Viszont azt nevetségesnek tartom, hogy a hobbi célú gépekről jelentős létszámban váltanának mobiltelefonos fotózásra."

    Miért? Egyfelől nem értem miért gondolod, hogy ez a réteg hobbinak tekintette a fotózást, csak mert volt egy tejfölöspohár Canon DSLR a szekrényben, másfelől meg én tegnap Esztergomba kirándultam randizni, inkább foglalkoztam vele, mint a fotózással, közben telefonnal azért kattingattam párat, egy-kettőt feltettem Instagramra, többi mind ment egy Google Photos albumba, amit megoszthattam vele és odáig van meg vissza. Nyilván mi itt ezeken a fotókon el tudunk csámcsogni, hogy miért rosszak, miért lett volna jobb egy rendes géppel meglőni, de Instagramon meg kiviláglik a sok tök amatőr, minden értelemben pocsék fotó közül, nem mellesleg, mikor eleve abban gondolkodsz, hogy 1080 pixel lesz a kimenet, máris megengedőbb vagy, nem görcsölsz annyit azon, hogy "csak egy mobil".

    Btw tökre csípem az UWA (ekv. 14mm) modult, csak arról nem tudok RAW-t menteni, de a főkameráról igen (ekv. 26mm). A flare meg nagyban függ attól is, hogy eszembe jut-e maszatot törölni a lencséről.






    (Szerk: Legközelebb olyan helyre teszem fel a példafotókat, ahol nem rágja meg a fórummotor, szörnyű ez a tömörítés).

    "Az, hogy valaki hétköznapi, nem hobbi célra volt hogy megvett egy DSLR-t, szerintem viszonylag marginális jelenség, és amúgy korszaktól függetlenül így is, úgy is csak egyszer csinálja, mert ha újra felmerülne, eszébe jut, hogy a régit sem használta a kezdeti lelkesedés után."

    Nem érzel itt egy paradoxont? A kezdeti lelkesedés után polcra kerülő DSLR/MILC pont annak az igazolása, hogy nincs szüksége annyi embernek fényképezőgépre, mint ahánynak sikerült az elmúlt 20-30 évben eladni őket. A tejfölöspohár Canon DSLR-ek fő célközönsége meg igenis azok voltak, akik csak alkalomszerűen, egy-egy nyaralásra, kirándulásra, gyerekkel a játszótéren megjelenésre vitték magukkal (aztán rájöttek, hogy erre egy mobil is megteszi nekik). Nem járok mostanság a gépajánlós topikba, de régen is aki ebben az kategóriában keresett, az ennyit várt el tőle és azt mondta, hogy talán hobbiból is művészkedne ha már vesz gépet.

    Ez a lovon fordítva ülés iskolapéldánya, hogy veszek egy eszközt (valami tök másra) és talán majd hobbiból művészkednék is vele, mert elvileg arra is jó. Sosem jön össze, mert nem egy művészkedős igényhez vesz gépet, hanem egy géphez akar magának művészkedős igényt csiholni, mert milyen vadregényesen romantikus volt a reklámfilm, amiben a pasas szenvedéllyel fotózta körbe Barcelona utcáit. Megetették egy életérzéssel, csak lehet ő jobban lelkesedik Barcelona utcái iránt, mint a fotózásért, de hát a marketing tud igazán mocskos is lenni.

    [ Szerkesztve ]

  • nozs23

    addikt

    válasz Stauffenberg #6227 üzenetére

    +1. Szinte semmilyen magancelu fotozashoz nem viszek gepet, pont jol meg tudom oldani telefonnal is. Kozel 3 ev utan valtottam iden uj iPhone-ra, mindegyik kameraval van mar ProRaw, teljesen hasznalhato eredmennyel. Melle ott azt auto HDR, Nightmode es kozel gimbal szinten stabilizalt video kezbol. Instan kovetek par hobbifotost, aki csak telefont hasznal es borzaszto jo fotokat csinalnak. Szeretettel markolasszak is fel oket a gyartok marketing celra.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Stauffenberg #6227 üzenetére

    "Egyfelől nem értem miért gondolod, hogy ez a réteg hobbinak tekintette a fotózást, csak mert volt egy tejfölöspohár Canon DSLR a szekrényben"

    Nem gondolom. Tőlem ilyet nem olvastál. Nem ugyanarró la rétegről beszélünk.

    Neked meg van fényképezőgéped, az hogy telefont is használsz, mikor nem fényképezéssel foglalkozol elsősorban, nem változtat piaci szempontból semmin, illetve amikor kattintgatsz a nyaraláson, akkor ugyanazt csinálod, legfeljebb jobban, mint egy nem fotós.

    "Nem érzel itt egy paradoxont? A kezdeti lelkesedés után polcra kerülő DSLR/MILC pont annak az igazolása, hogy nincs szüksége annyi embernek fényképezőgépre, mint ahánynak sikerült az elmúlt 20-30 évben eladni őket."

    Nem érzem az elentmondást, mert mint írtam, ez egyszeri egy olyan ember életében, akit a fotózás, mint hobbi nem érdekel, ezért ez ugynaúgy történhet most egy másik emberrel. Ugyanakkor mint írtam, szerintem ez marginális jelenség, én például nem ismerek ilyet.

    "A tejfölöspohár Canon DSLR-ek fő célközönsége meg igenis azok voltak, akik csak alkalomszerűen, egy-egy nyaralásra, kirándulásra, gyerekkel a játszótéren megjelenésre vitték magukkal (aztán rájöttek, hogy erre egy mobil is megteszi nekik). "

    Szerintem meg leginkább azok, akik később drágább gépet vettek. Lehet, hogy te egyből középkategóriával kezdtél, de ezt kevés ember teheti meg, és régebben ez különösen így volt. Ha a középkategória lesz a belépő, nem lesz utánpótlás.

    "Nem járok mostanság a gépajánlós topikba, de régen is aki ebben az kategóriában keresett, az ennyit várt el tőle és azt mondta, hogy talán hobbiból is művészkedne ha már vesz gépet."

    De ilyen mindig volt és mindig lesz, csak épp nem ők határozzák meg a piacot. A belépő szintet sem.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6229 üzenetére

    "Szerintem meg leginkább azok, akik később drágább gépet vettek. Lehet, hogy te egyből középkategóriával kezdtél, de ezt kevés ember teheti meg, és régebben ez különösen így volt."

    De ez így nagyon eltorzult ábrázolása a valóságnak. Persze a többség a legolcsóbb belépő DSLR/MILC géppel kezd, de régen is csak a töredékük ment tovább felsőbb polcról válogatni. Azért vett tejfölöspoharat kezdésnek, mert megtehette, hogy ezzel kezdjen (míg mondjuk az apukája 30 évvel korábban meg használtban gondolkozott). Azért ebben van egy adag fogyasztói kultúra, hogy ha van elég olcsón új, inkább azt veszi egy kezdő, minthogy vegyen egy jobb használtat.

    "Ha a középkategória lesz a belépő, nem lesz utánpótlás."

    Ezért hoztam az OM10 példát, 1979-ben annyiért volt egy hobbira, amatőröknek szánt cuccod, amiért ma Full Frame MILC-et lehet venni. Akkor is volt utánpótlás, ezután is lesz, főleg mert a belépési küszöb soha nem volt ennyire alacsonyan a mobiloknak hála. Ha abból indulunk ki, hogy 1979-ben az akkori tejfölöspohár fix fókuszos kompakt analóg gépek hozták be a vásárlókat oda, ahol már OM10-et vettek, akkor miért olyan irreális azt gondolni, hogy a mobilok is megteszik ezt?

    Én nem gondolom, hogy a mobilok miatt kevesebb lesz az olyan fotós, aki a középkategóriát (vagy magasabb szintet) céloz meg, csak kihagy egy lépcsőt a tejfölöspohár szutyvadékok mellőzésével. A piaci adatok is azt mutatják, hogy nincs kevesebb vásárló azon a szinten, ahol már haladó(bb) amatőr vázak pörögnek. Ami rohamosan erodálódik, az pont ezek alatt van. Nem véletlenül nyilatkozzák sorra a gyártók, hogy a jövő a haladó amatőrökre koncentrálásban van.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Stauffenberg #6230 üzenetére

    Szerintem nem korrekt összevetés az, hogy a mai középkategóriát veted össze az egykori belépő szinttel, csak mert reálértéken ugyanott van. Teljesen más a mai ember árérzékenysége, mindenki hozzászokott, hogy a műszaki cikkek olcsók, és egyébként is a termékek sokkal szélesebb körét vesszük meg.

    Azt különösen inkorrektnek és arrogáns, lenézőnek tartom, hogy siman leszutykozod a belépő szintet, lenézed, általánosítod a célközönségét, és szembeállítod azokkal, akik egyből használt, de magasabb kategóriát vesznek, mintha önmagában ez adná a motiváltság szintjét. Ez egyáltalán nem így működik, egy kezdőnek még nem szutyok az, amit te annak nevezel, mert még nincs tisztában a lehetőségekkel, a használt piachoz meg sokkal jobb rálátás kell, nem tudja még eldönteni, milyet érdemes, ugyanakkor könnyű befürödni is vele.

    Egyébként amely folyamatot körbeírtam, abba simán belefér, hogy egy ideig csak a belépő szint erodálódik, hiszen az utanpótlás kiesése a középkategóriás gépeknél csak jóval később fog meglátszódni. De meg fog jelenni, mertvalahol mindenkinek el kellett kezdenie, és aki használt, de magasabb szinten kezdi, az csak egy kisebb része. Na meg azoknak is viszonyítás az új, belépő szint.

  • lugosi

    MODERÁTOR

    válasz Stauffenberg #6222 üzenetére

    “Ez nem okvetlenül rossz dolog, csak kellemetlen lesz pénztárca ügyileg.”

    Melyik részére gondolsz a jelenségnek, hogy nem rossz? És kinek a szemszögéből?

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6231 üzenetére

    "Szerintem nem korrekt összevetés az, hogy a mai középkategóriát veted össze az egykori belépő szinttel"

    Az OM10 nem volt belépő szint, csak az OM családba, már akkor is létezett a PEN vonal (igaz az nem cserélhető objektíves volt), meg ennél fapadosabb SLR-ek is akadtak. Példának okáért ugyanebben a korszakban tarolta le a piacot a Pentax K1000, ami a maga idejének (1976-tól gyártották) "olcsó belépő szintje volt". A kitnek számító 55mm f/2 objektívvel együtt 299 USD volt az ára, ami mai értéken 1.441 USD lenne és egészen a 2000-es évekig szinte alap darab volt a fotós képzésekre jelentkezők körében (persze az idő előrehaladtával egyre olcsóbban beszerezhető volt).

    "Azt különösen inkorrektnek és arrogáns, lenézőnek tartom, hogy siman leszutykozod a belépő szintet"

    A tejfölöspohár szutyok DSLR-ekre mondtam ezt, amiknek az árában olyan dolgokat lehet venni, mint egy Panasonic GX80 (családon belüli példa, mikor öcsém el akart kezdeni hobbiból fotózni, mert kinőtte a telefont), ami meg felmossa velük a padlót, ráadásul az nem is volt a gyártó abszolút belépő szintje. Azért tudja a Canon ezeket még mindig árulni, mert végtelen mód nagyobb a brand beágyazottsága.

    "lenézed, általánosítod a célközönségét, és szembeállítod azokkal, akik egyből használt, de magasabb kategóriát vesznek"

    Szerintem te itt most nagyon be akarod bizonyítani azt, amit nem mondtam. Azt mondtam, hogy a vásárlók többségének soha nem is volt fotózással kapcsolatos ambíciója, csak kattintgatni akart valamivel, mert erre a telefonja mostanáig nem volt kellően alkalmas. Ez nem értékítélet volt, én soha nem mondtam, hogy a fényképezőgép művészkedésre (is) legyen használva, mert aki nem így tesz az hülye. Apám ügyes fotós volt és a családot is SLR-el fotózta, de soha nem ment bele jobban a fotózásba annál, minthogy családi eseményeket meg utazásokat dokumentált, nem fotózott kedvtelésből "dolgokat". Ma már ő is a telefonjára támaszkodik. Őt is le kéne hülyéznem eszerint.

    A használt géppel kezdőt pedig arra hoztam példának, hogy régen is volt utánpótlás a fotózásban, mikor az új gépek között egy belépő SLR vagy jobb távmérős is mai értéken majdnem 1500 dolcsiba került, mert be lehetett menni a sarki Kodakos bácsihoz, aki bizományban árult használt gépeket. Én analóggal kezdtem és a Kodakos bácsinak a polcáról vett nekem apám egy saját gépet, hogy legyen mivel az iskolai fotószakkörre járnom, de egyébként ha olvasol Redditet, sok USA-beli fotósnak is hasonlóan indul a beszámolója, hogy került mondjuk 300 dolcsiba egy Pentax K1000 kit, de csak 150 dollárja volt az egyetem előtt, bement a bizományiba és vett onnan valamit. Eldönthette, hogy vagy vár még egy kicsit és spórol tovább vagy vesz használtat.

    Az olcsó tömegtermelés nyírta ki azt, hogy így is tudjunk gondolkozni erről az egészről, nyilván egy kezdő sem fog valami vadidegentől a Hardverapróról venni gépet, de ha a sarki Kodakos bácsi ma is lenne és tudna tőle venni teszem azt 3 hónap garanciával belépő DSLR áron egy Fujifilm X-T20-at (most csak mondtam valami random példát), akkor lehet a kezdő sem félne ettől a gondolattól. Sőt sok esetben a gyártók saját boltjai vettek be gépet, mikor a tulaj másikra váltott, beszámították neki, átnézték és kitették a vitrinbe a használt eladó cuccok közé. Ahogy ma kinéz a piac, pont az nem kedvez a használt kereskedelemnek, hogy ott vannak az olcsó tejfölöspohár DSLR-ek, amik gúlákba rakva állnak a Media Markt bejáratától 2 méterre. Majd amikor már nem így néz ki, akkor is megtaláljuk a módját, hogyan vegyünk (vagy ajánljunk ismerősnek) kezdő gépet.

    "a használt piachoz meg sokkal jobb rálátás kell, nem tudja még eldönteni, milyet érdemes, ugyanakkor könnyű befürödni is vele"

    Ez az új gépre is igaz. Egy ismerős csajszi most jelentkezett OKJ fotós tanfolyamra egy belépő Canon szutyvadékkal, amin le van takarva a vakupapucs középérintkezője, ami akkor derült ki, mikor stúdió feladat közben nem lehetett elsütni vele a vakukat. Semmivel nem kell több utánajárás az ideális használt géphez, mint az ideális új géphez. Az amit te megmenteni akarsz, az egy nagyon rossz vásárlói habitus, ami lekapja a polcról az első ismerős márka gépét ami még belefér a költségvetésbe. Nekem például ez a mentalitás nem hiányozna és nem is érzem, hogy megmentésre érdemes lenne.

    Na meg akkor egy kicsit árnyaljuk a dolgot: Én a használt gépet egy lehetséges útnak jelöltem ki, nem pedig az egyetlennek. Nem tudjuk mit hoz a piac, szerintem valószínűbb lesz az, amit a Sony is csinál, például az A6000 nagyon sokáig gyártásban volt és a végére kitben beesett 200 ezer alá, belépő DSLR árszintre, pedig annál egy sokkal-sokkal jobb gép. A tejfölöspohár szutykok eltűnése nem okvetlenül jelenti azt, hogy innentől 400 ezernél olcsóbban bele sem lehet majd ugrani a fotózásba. Ha az aktuális generáció kell, akkor lehet így lesz, de ha valaki teljesen kezdő, majd megveszi az egy generációval korábbi crop vázat. Vagy FF kell? A Sony A7 II is kapható újonnan még mindig, ennél nem sok olcsóbb belépő van a Full Frame világba.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #6232 üzenetére

    Arra értettem, hogy nem fogok sírni azért, mert nem ugranak bele egy fényképezőgép megvásárlásába azok, akiknek nincs igazi fotózással kapcsolatos ambíciója. Ez nekem tökre értéksemleges, nekem sem jobb, sem rosszabb nem lesz attól, hogy sokaknál áll vagy nem áll a polcon egy alig használt belépő gép, mert a harmadik nyaralás után elege lett a cipekedésből.

    Viszont a termelési volumen visszaesésével óhatatlanul áremelkedés fog jönni, ezt mi nyilván érezni fogjuk.

  • b.vr

    őstag

    válasz Stauffenberg #6234 üzenetére

    hát kissé inkonzisztensnek tűnik amiket az utóbbi néhány hsz-ben írsz: egyrészt ami kellemetlen pénztárcaügyileg arra nyugodtan mondhatjuk hogy rossz dolog :) Másrészt az mondhatni fals megközelítés amit néhány hsz-szel ezelőtt úgy vezettél fel hogy "muszájból vettek fényképezőgépet" - és a fals megközelítéssel valami olyasmit mondanék hogy nem rossz vagy nem igaz hanem egyszerűen még csak nem is innen érdemes nézni (persze amikor fagyit szeretnék enni arra is mondhatjuk hogy muszáj fagyizóba mennem, de nem ez az érdekes) Minimum két nagy terület volt amit "mindenki" szeretett fotózni és aztán megmutatni, a nyaralás és a család (utóbbinál főleg a kisgyerek, hiszen az minden nap valami új, nemcsak mint évi egykétszer a családi ünnepek) , ehhez nem az a jó kifejezés hogy muszájból vették a fényképezőgépet (és nem a beugró dslr itt a legfontosabb amúgy hanem a kompakt - erről mindjárt) hanem hogy szerették volna lefotózni. És aztán ahogy a mobilokkal egyre jobb és jobb képeket lehetett lőni, pár éve ez kezdett egyre több és több embernek "ez már elég jó" lenni. Mobilt amúgy is "mindenki" vesz (vagy kap) , ráadásul ott is van mindig nála. És innentől ez már rendszer, öngerjesztő folyamat kart karba öltve a közösségi médiával (és az arra szánt sok-sok idővel, akár a feltöltés, akár a nézegetés oldaláról) És ezt persze nem itt találjuk most ki a fórumon, az utóbbi jópár évben számtalan cikk született arról hogy nyírták ki a mobilok először a kompaktokat (és ugyanezekből a cikkekből hogy ez milyen brutálisan rosszul érintette a fényképezőgépgyártókat) aztán egyre inkább beleharapva a belépő szintbe és tovább.Még annyit tennék hozzá hogy amikor az analóg példákat hozod (és azt mindenképp hozzátenném hogy csilliárdszor jobb példák mint mások veyronos meg társai autós hasonlatai...) szóval ez oké, de az a helyzet hogy a tömegek számára elérhető digitális fotózás (mondjuk 2000es évek elejétől, mindegy is a konkrét dátum, lényeg hogy jó régen) az totálisan felforgatta a fotózást (mind hogy nem kellett drága filmre, előhívásra, nagyításra költeni, mind pedig hogy azonnal láthatta milyen lett a kép - anno Thom Hogannak (is) volt erről tök jó cikke mennyire drámai volt ez a hatás (és amúgy rájuk, profikra nézve is milyen következményekkel járt) Szóval azért eléggé kérdéses mennyire érdemes az ezt megelőző filmes korszakot analógiaként hozni - meg hát hogy egyáltalán érdemes és szükséges-e. Tényleg sok éve már annyi cikk volt/van ebben a témában hogy bőven megáll az analógiák nélkül is a saját lábán.

    "Oscar bácsi meg nem gyütt"

  • konyi79

    addikt

    válasz PuMbA #6205 üzenetére

    Az egész MILC felemelkedése inkább. A Sony-nál a piaci viszonyokhoz mérten már a NEX-7 is ment, az volt az első csúcsgépe, csakhát akkor még nem volt FF.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6235 üzenetére

    Nem muszájból vettek 5-10-15-20 évvel ezelőtt fényképezőgépet az emberek, mégis amint elég jók lettek a mobilok, már nem vesznek? :)

    Azért vettek, mert máskülönben nem volt mivel lefotózni a csemetét meg a nyaralást. Ma már ilyen dilemma nincs, ma már nem múlik egy gépvásárláson egy olyan eldöntendő kérdés, hogy lesz-e mivel egyáltalán fotózni. Vagy ezért, vagy ennek egy áttételes hatásaként aki mégis dedikált géppel fotózgatásra adja a fejét, az már nem a teljesen fapadot célozza meg (5-6 éve kezdődött ezek lejtmenete, de még mindig nem akar begyűrűzni a magasabb szegmensekbe).

    A mobilos fotózás a tökéletes kapudrog, könnyen hozzáférhető és soha nem volt ennyire alacsonyan a belépési küszöb, ezért vitatkoztam azzal a kijelentéssel, hogy ha eltűnik az amit ma fapad belépőszintként ismerünk, az elvágja az utat azok előtt, akik amúgy a középkategóriában kötnének ki. Nem azok lettek kevesebben a piacon, akik amúgy a középkategóriában k9tnének ki, hanem akiknek tényleg nincs szükségük fényképezőgépre.

    Az ILC piacon is csak a full fapad tűnik el (sőt MILC-ek között ez a szegmens soha nem is volt népszerű), ahogy azok maradoznak el a vásárlástól, akik hobbi szinten sem akarnak fotózni és/vagy korábban már megkajálták az életérzés marketinget* és azóta is ott rohad a szekrényben a 2 nyaralást megélt EOS 1000D.

    *=Nagyjából 2005 és 2015 között borzasztóan ment az, hogy a gépeket azzal adták el, hogy mekkora kúlság fotósnak lenni, legyél te is fotós, te is menj ilyen televigyorral Barcelona utcáin, közben fotózz és nyűgözz le mindenki milyen ügyes vagy! Ezzel a gyártók a jobb kompaktok felől beterelték az embereket a belépő fapad DSLR szegmensbe, de arra is pont annyira volt szükségük, mint egy kompaktra a mobiljuk mellett.

  • b.vr

    őstag

    válasz Stauffenberg #6237 üzenetére

    Olvasd el még egyszer amit írtam :) Emiatt írtam hogy nem rossz hanem fals. Mert ez így mindenkire igaz, rám is, ha egy műzlisdobozzal is meg tudnám csinálni amit szeretnék akkor műzlisdobozt lenne "muszáj" vennem. Egyszerűen hagyni kell ezt a muszájt, mert itt nem a "muszájság" a hangsúly, hanem hogy az emberek szerettek volna valamit (esetünkben megörökíteni és másoknak megmutatni pillanatokat) és akkor az volt hozzá a tömegesen elérhető eszköz.

    "akik hobbi szinten sem akarnak fotózni és/vagy korábban már megkajálták az életérzés marketinget* és azóta is ott rohad a szekrényben a 2 nyaralást megélt EOS 1000D."

    Ez megintcsak fals logika. Persze akár elő is fordulhat hogy pont ilyen emberrel randiztál, de a tömeges jelenség nem ez. Hanem hogy a fotózási igényeiknek, ami nagyonis megvan (ráadásul a különféle közösségi médiumokkal ez amúgy is egy öngerjesztő rendszer, egy ideje már a videoknak is, de ez nekünk most nem is kell, egyszerűen a családi/baráti viber, messenger, stb csoportok ahol zúdulnak a képek gyermekekről, unokákról, nyaralásról, utazásról, vacsorákról, stb, stb) az emberek nagy többségének totálisan megfelel amit jópár éve már a mobilok tudnak
    (nem mellesleg, és valamikor ezt is írtam már amikor szóba került de hát ez se nagy tudomány mert erről is sok cikk van, hogy a mobilgyártók rá is mentek erre, és jópár éve az egyik legfontosabb marketing céljuk azt bizonygatni milyen jó kamera is egyben a telefonjuk (és persze mivel lehet indokolni hogy sűrűn cserélgesse valaki a telefonját) Csak egy gyors példa, direktremlámként ugyan nem szúrom be az apple honlapját, de az iphone kezdőoldaluk ami nem más mint egy közeli a kameramodulról :)

    "Oscar bácsi meg nem gyütt"

  • lugosi

    MODERÁTOR

    válasz Stauffenberg #6234 üzenetére

    Szerintem se túl jó, ha kiesik a legolcsóbb gépkategória és a többi kategóriában emelkednek az árak. Ezért nem értettem azt, hogy ez nem okvetlenül rossz dolog, mert szerintem ja, pont annak tűnik.

  • lugosi

    MODERÁTOR

    válasz Stauffenberg #6237 üzenetére

    “Nem muszájból vettek 5-10-15-20 évvel ezelőtt fényképezőgépet az emberek, mégis amint elég jók lettek a mobilok, már nem vesznek?”
    Hát, szerintem amikor csak fényképezőgéppel lehetett fényképezni, akkor aki fényképezni akart, az fényképezőgépet kellett hogy vegyen. Amikor már nem, akkor már nem.
    A példákat lassan kezdem keverni, mert volt már 70-es évektől 2000-ig minden, most meg már az 5 évvel ezelőtt.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6238 üzenetére

    "Mert ez így mindenkire igaz, rám is, ha egy műzlisdobozzal is meg tudnám csinálni amit szeretnék akkor műzlisdobozt lenne "muszáj" vennem."

    Azért mert van egy csomó egymást ilyen-olyan módon fedő halmaz és az egyik nagyra (vagy talán legnagyobbra) elhangzik valami, nem hozza magával automatikusan azt, hogy a többi halmazra is igaz. Azt hiszem az arrogáns jelzőt is azért kaptam meg pár kommenttel korábban, mert többen önmagukat vélik felfedezni abban amit mondtam. Aki így érez, ne érezze, hiszen azokról beszélünk, akiket amúgy a fotózás (alkotó tevékenységként) hidegen hagy vagy nagyon maximum egy fellángolás erejéig tartott. Aki most itt van ebben a beszélgetésben az tök nyilvánvalóan nem ebbe a halmazba tartozik, akkor sem ha birtokolt már tejfölöspohár DSLR-t.


    "Egyszerűen hagyni kell ezt a muszájt, mert itt nem a "muszájság" a hangsúly"

    Most a muszáj szó lett amin rugózunk? A végeredmény ugyanaz: Az emberek tömegei nem vesznek fényképezőgépet (egy másik tömeg meg igen, erről lejjebb), mert lett időközben egy ő szemszögükből praktikusabb, egyszerűbb, mindig náluk lévő eszköz, amibe már bele van építve. Nem azokat "veszítjük el" a piacról, akik ebből valamilyen racionális "vajon melyik a jobb eszköz erre" kérdést csinálnak, hanem akik korábban is azért vettek fényképezőgépet, mert még nem volt más, amúgy meg tökre hidegen hagyja őket az egész téma.

    Az meg valahogy a világvége várásban mindig elsikkad, hogy a fotózás iránt ténylegesen érdeklődő réteg nem (!) zsugorodik, mobilok ide, tejfölöspohár DSLR-ek elsorvadása oda. Meg egy kicsit azt a hangot akartam még megpendíteni egy korábbi kommentben, hogy nem vagyok kameraraszista, szerintem egy mobil is fényképezőgép. Ha most nem az EOS 2000D hozza be a fotózni komolyabban is vágyót a középkategóriába, hanem az éppen aktuális iPhone, mert rákapott a fotózásra (vagy videózásra), azzal szerintem semmi baj.

    "Persze akár elő is fordulhat hogy pont ilyen emberrel randiztál, de a tömeges jelenség nem ez."

    Pedig az látszik ezen a statisztikán is, hogy miközben egyenes összefüggés van az okostelefonok elterjedése és a kompakt eladások bezuhanása között, ezzel párhuzamosan átmenetileg nőtt a cserélhető objektíves gépek eladási volumene. Ehhez tegyük mellé azt, hogy a DSLR kategória megjelenésétől fogva érzékelhető volt az, hogy mindenhonnan egy olyan reklám/marketing légkör áradt, hogy tök menő ha lóg a nyakadban egy DSLR, nem tudtál (sőt a mai napig sem nagyon) bemenni egy Media Marktba, hogy ne legyen gúlákba pakolva egy nagy rakás belépő DSLR, sokszor gyári kitek voltak, amikhez fotós táska, memóriakártya, néha nyomtató (!) járt ajándékba, csak vedd meg és érezd át az életérzést, hogy fotós vagy.

    "de a tömeges jelenség nem ez."

    Hozhatok egy példát? A 2020-as évben az összes gyártó eladási volumene jelentősen visszaesett, egy gyártót kivéve, akik meg tudták tartani a 2019-es szintet: Fujifilm. Miért? Mert ők eleve csak a fotózás, mint alkotótevékenység felé kifejezetten nyitott réteget szólítják meg, soha nem volt az X-rendszer beágyazott a teljesen laikus amatőr rétegben (még Japánban sem, talán Indiában egy ideig népszerű volt az A-sorozat, de globálisan nézve a Fujifilm az emberek fejében az X-T10/20/30 vonaltól felfelé létezik). A többi gyártó meg egyszerűen szenvedett attól, hogy kiesett az a réteg, mely inkább nem is vesz fényképezőgépet, ha nem lehet elmenni nyaralni.

    "a mobilgyártók rá is mentek erre, és jópár éve az egyik legfontosabb marketing céljuk azt bizonygatni [...]"

    És akkor olyan hihetetlen az, hogy a DSLR gyártók meg éppen arról győzködték orrba-szájba a világot, hogy mindenkinek kell egy DSLR? :D A DSLR szó kicserélhető lenne MILC-re is (ma már), de a gyártók is érzik, hogy ez a piaci logika már nem működik és éppen a tárgyalt jelenség legnagyobb képviselője (Canon) nyilatkozza az elmúlt 1-2 évben egyre többször, hogy a belépőszint erodálódásával a marketing hangsúly a felsőbb kategóriákra tevődik át, mert ők is látják, hogy az arra való igény nem csökken. Ennek a rétegnek már nem azt kell bemutatni miért jó ha van egy fényképezőgéped, hanem miért jó ha éppen őket választod.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #6239 üzenetére

    Ez két külön dolog:

    Ami nem okvetlenül rossz folyamat az a tény, hogy nem vesznek fényképezőgépet azok, akiknek soha nem is az volt a lényeg, hogy fényképezőgépet akarnak birtokolni. Ez se nem pozitív, se nem negatív dolog. Halálra fogyasztjuk magunkat a Föld nevű bolygón, nem értem miért kéne azon sírni, hogy egyre kevésbé sózak rá tejfölöspohár gépeket azokra, akik láthatóan nem elkötelezettek a fotós alkotótevékenységek iránt.

    Ennek már csak egy hozadéka, hogy áremelkedések jönnek a nyomában, nyilván erre én is azt mondom, hogy a mi szemszögünkből fáj(hat), de szerintem nem baj, hogy ha 20%-al drágább lesz egy cucc, akkor 20%-al tovább spórolunk rá. Ez utóbbi gondolat csak az én személyes értékítéletem, ettől még szabad a nyafogás azon, hogy a jövőben anyagilag nehezebb lesz fedezni a G.A.S.-t.

  • tvamos

    nagyúr

    válasz Stauffenberg #6241 üzenetére

    Szerintem az latszik, hogy keves ember ment ILC-re kompakt/bridgerol.

    Azert egy cegnek az nagyon nagy ervagas, ha ennyi termeles hirtelen kiesik. Ha tonkre mennek, akkor tuti, hogy a maradek ceg dragabban fog mindent arulni. Es az Olympus utan, ha jol hallom, a Panasonic-nak is rezeg a lec. A Nikon is evek ota veszteseget termel.

    Aki hobbista, mas megoldas utan kell, hogy nezzen majd. Esetleg mas hobbi. Meg amugy minden kep elkeszult mar, tobb szazszor. Lefotoztak mar a holdat, a csillagos eget, a fakat, a gombakat, a madarakat, meg mindent. Minden letoltheto az internetrol. Marad a riport, meg a nagyobb csaladi esemenyek. Ezek viszont nem hobbi alkalmazasok, hiv az ember profit. (Az meg szerintem nem attol lesz draga, hogy a felszereles 2, vagy 3 millio...)

    Masreszt meg a Hasselblad mar most is kinai, es kinai dronos ceg nagyon hasit azzal a stabis szelfikameraval. Most nem jut eszembe a neve... Lehet, majd kihoznak valami ILC-et azok is, kis szenzorral, moge teve valami olyan szoftvert, amit a mostani nagy gyartok nem tudnak. (Szerintem valami telefonos OS-t, amit sokan fejlesztenek, mint az Android, vagy ez a Huawei-es valami. Nem tudom.)

    Harmadreszt, az emberek nem nagyon nezegetnek mar kepeket. (A csaladi kepek kivetelevel.) Mindenki videot nez a Youtube-on. Egyszeruen eljart az ido a kepnezegetes folott. Az emberek nem nagyon olvasgatnak a honlapokon szoveget a kepek korul, inkabb elvarjak, hogy valaki olvassa fel nekik. Es sajnos videoban nem nagyon domboritanak amostani belepo gepek. A Canon M50 egy vicc, az M6 mkII egy kifejezetten rossz vicc. Az RP sem domborit nagyot. A Z50, meg a Z5 is felejtos. Es egy rendes gimball is rohadt sok penz, raadasul nehez, mint a sar... Marad a fenn emlitett kinai cegnek a gimballos kameraja.

    En igy latom.

    "Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #6243 üzenetére

    "Szerintem az latszik, hogy keves ember ment ILC-re kompakt/bridgerol."

    Vagy legalábbis a többségük nem ment át, de ha csak töredékük döntött így, az is irdatlan számokat jelentett akkoriban (már évi +15% shipped unit az ILC szegmensen belül is nagyon sok, miközben ez a kompaktozók csak nagyon kis százalékát jelenti). Szerintem most csak annyi történik, hogy a piac beszabályozza önmagát és elkezd letisztázódni hány embernek van valóban szüksége egy ILC-re.

    "Ha tonkre mennek, akkor [...]"

    Ha tönkremennek, de ennek nem kell törvényszerűnek lennie.

    "akkor tuti, hogy a maradek ceg dragabban fog mindent arulni."

    Erről beszéltünk, de az árrobbanást mindenképpen fékezni fogja az, hogy egy szűkülő piacon valóban elkötelezett fotósok pénztárcáiért kell megküzdeniük, így nem lehet azt mondani, hogy amit elbukok a szekérnyi számra elsózott EOS 2000D-n, azt rálőcsölöm a maradék vásárlóra, mert nem mindenkit érint egyformán ennek a kategóriának az elsorvadása. A Fujifilmet hoztam példának, akinek ez meg sem kottyan.

    "A Nikon is evek ota veszteseget termel."

    Amiből éppen most keveredik ki, évek óta csökken a veszteségük és ha nem jön a covid, még akár idén elérhették volna, hogy végre ne legyenek veszteségesek. Én egy kicsit óvatosabb lennék a világvége hangulattal.

    "Harmadreszt, az emberek nem nagyon nezegetnek mar kepeket."

    Szerintem soha nem is nézegettek. Az Instagram előtti időkben csak fotós portálokra (Flickr, 500px) töltögettünk fel és egymás között kommunikáltunk így, ez semmiképpen nem feleltehető meg az emberek teljes halmazának. Az átlag ember soha nem is nézegetett direktben fotókat, csak miután bejöttek azok a közösségi platformok, amik erősen építenek erre (a Facebook csak részben, Instagram teljesen, utóbbi pedig a mai napig is a világ legnagyobb fotó-nézegetésen alapuló platformja, de abszolút értékben is a legnagyobbak között van). A helyzetet én nem látom rosszabbnak, mint az Instagram előtti időkben.

  • tvamos

    nagyúr

    válasz Stauffenberg #6244 üzenetére

    Nincs vilagvege hangulatom, legalabbis nem attol, ha a Pana elpattintja a fotos uzletagat, esetleg megy a Nikon a levesbe. Sot, engem az sem zavar, ha a Fuji is leepiti a fotos reszet.

    Az zavar, ha nem kapok olcson belepo vazat. Azert majdcsak lesz valamit az EF obik moge tenni... Majd megszokom, ha Yi lesz, vagy Yongnuo.

    "Szerintem soha nem is nézegettek" Figyelj! A nagymamam nezegetett fenykepeket, mikozben a konnyeit morzsolgatta. Ahogy oregedett, egyre tobbet. Ha a fiamnak meg akarok valamit mutatni, akkor privat videot csinalok a Youtube-ra, hogy megnezze... esetleg atporgeti a facebook messengeren... Ha felhivom telefonon, hogy nezze meg. A kep mar unalmas... Mondjuk en is csak ugy nezek kepeket, hogy a onedrive feldobja, mi tortent 1, 2, 3, vagy 5 eve ezen a napon.

    [ Szerkesztve ]

    "Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #6245 üzenetére

    "Az zavar, ha nem kapok olcson belepo vazat."

    Fogsz, csak nem az lesz, mint a digitális fotózás aranykorában, hogy le se szarjuk már az egy generációval korábbi modelleket, hogy rohanhassunk a legújabbért. A Sony csinálja jól, nem fektet energiát egy dedikált belépő(bb) gép fejlesztésébe, hanem ledobja oda árban az eggyel korábbi generációt a magasabb polcról. Ha a legújabb modell kell, azok zsebbenyúlósabbak lesznek.

    "A nagymamam nezegetett fenykepeket,"

    Ahogy a nagymama nézegetett fotókat, az nem ment sehova, csak átalakult és a telefonon keressük elő ezeket az emlékeket, amik sok esetben ma már eleve a telefon kamerájával készültek.

  • tvamos

    nagyúr

    válasz Stauffenberg #6246 üzenetére

    "Ahogy a nagymama nézegetett fotókat, az nem ment sehova, csak átalakult és a telefonon keressük elő ezeket az emlékeket, amik sok esetben ma már eleve a telefon kamerájával készültek."

    Inkabb mar az sem... marmint, hogy nem nezegetik azt sem. Mi meg talan nezegetjuk... oket...

    [ Szerkesztve ]

    "Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János

  • lugosi

    MODERÁTOR

    válasz Stauffenberg #6242 üzenetére

    Lényegében csak eljutottunk oda, hogy ennek áremelkedés a vége, ami nekünk fáj, de juhé majd tovább spórolunk rá. És legalább nem vágyunk annyira a cuccokra. Ennek az egésznek a jó oldalát én sehogy se látom. Mert legalább azok se vehetnek olcsón gépet akikről te úgy gondolod hogy egyébként se való nekik. Hát ez nekem nem áll össze.

Új hozzászólás Aktív témák