- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Google Pixel topik
- iPhone topik
- Samsung Galaxy S24 - nos, Exynos
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
- MIUI / HyperOS topik
- Redmi Note 13 Pro 5G - nem százas, kétszázas!
- Honor 90 - modellalkat
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
Hirdetés
-
SGF24 - Remekül fest a Phantom Blade Zero
gp A Summer Game Fest utolsó játéka nem más volt mint a PC-re és PS5-re készülő játék, amelyhez még mindig nem kaptunk megjelenési dátumot.
-
Új Reno12 modellek is érkeznek
ma A Reno12 Pro mellett belépő ajánlatokkal is készül az Oppo, a Reno12 F 4G-s és 5G-s verzióban is elérhető lesz.
-
Computex 2024: szimpatikus Montech billentyűzetek a porondon
ph A vállalat egy olcsóbb fajta, két színben választható, vezetékmentes modellel és két érdekesen festő koncepcióval jelentkezett.
Új hozzászólás Aktív témák
-
b.vr
őstag
válasz Stauffenberg #6636 üzenetére
Nekem nincs ilyen mobilom viszont ezen csodálkozom hogy itt akkor valamit az újnál, a quad-bayeresnél valamit software oldalról nem használnak ki amit elvileg pedig kellene, hiszen abban pont az lenne a potenciál hogy kvázi egy képes hdri-t tudna, nagyon ki kellene tudni vele tolni a dinamikatartományt.
(az OM-1-be kicsit beleástam magam a bejelentésnél, ott tudom hogy erre nem mentek rá (ők elvileg az AF-képességet tuningolták (egyelőre?) ezzel) de azt gondoltam a mobilokon, főleg hogy a szenzorok mérethátrányát kompenzálják, ott ez volt a koncepció a quadbayer mögött. Akkor ezek szerint nem?(nálam amúgy az még hagyján hogy milyen a mobil képminősége, mert a fő különbség, és ez dimenzionális, a használhatóság., a dedikált kezelőszervek hiánya)
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
MrChris
nagyúr
Inkább azt mondanám furcsán használják ki, zajban sokat javultak, de mindenképp gyenge a JPG motorjuk. A saját kijelzőn még elmegy, de rendes monitoron hergya. DNG-be fotózva Lr-ban az enyémmel (A52) részletességben, dinamikában ezt tudtam kihozni: [link] [link] [link]
Ráadásul sorozatot 20-30fps-el, de némely mobillal 100 fps-el is lehet nyomni amiből raw videót lehet készíteni.
Szerintem a dinamika és részlet tök rendben van, nem kell HDR se, meg az ingyenes mobil Lr-al telón is meg lehet szerkeszteni, vagy csak simán azzal konvertálni.
Kezelés az nekem se áll kézre, kezdve ott hogy jól megtartani se lehet, de legalább jó nagy a kijelző. -
b.vr
őstag
válasz MrChris #6652 üzenetére
Mondjuk ezek direkt fényes képek, meg ezek nem is igényelnék a hdr-t (az erdős talán kivétel, bár az nem is annyira tűnik jónak de olyan szituációban amikor csak így foltokban süt be a nap, kb amúgy sem lehet jó képet csinálni semmivel sem). Ellenfényes szituációban, illetve ahol nagy fény-árnyék különbségek vannak (de úgy hogy olyan képet szeretnél ahol az árnyékos részekben is van részlet) ott lenne erre szükség. És persze azt értem hogy DNG-ben több a lehetőség (főleg ha ahogy írod, a saját jpg meg nem túl erős) de amire én gondolok ott szoftveres oldalról extra beállításokra lenne szükség (azazhogy a quad-bayer szub-pixelei azok eltérő záridővel készüljenek, így lenne belőlük nagy dinamikaátfogás, miközben nem kellene utólag mókolni vele, plusz az utómunkás hdri-képeknél problémás képek közötti elmozdulás sem lépne fel)
Igen, amikor a raw-videóról írtál arra emlékeztem a videós topicból, az nagyon szuper volt!
[ Szerkesztve ]
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
Stauffenberg
Topikgazda
Akkor tudna egy fotós HDR-t, ha pixelenként eltérő expozícióra lenne képes a szenzor. Itt "csak" annyi a trükk, hogy 4 pixelt von össze és csinál egy 4x kisebb felbontású kimenetet.
Ez elvben két dologra jó: Zajcsökkentés és részletgazdagabb(nak ható) kimenet. Előbbi még össze is szokott jönni, de utóbbit meghágja az anyja hátán a lehetetlenül béna Jpeg motor a túlélesítéssel és a megszaladó clarity-vel, hogy ropogjon a mobil kijelzőjén visszanézve, de amúgy a valóságban egy szarkupac.
Még egy dologra jó: Nem összevonod a pixeleket, hanem 4x-es digitális zoomot alkalmazol, ebben nagyon megoszlik a gyártók ügyessége, hogy ki-mennyire jól alkalmazza, vannak akik ebben egészen ügyesek, mások meg tökéletesen bénák.
-
b.vr
őstag
válasz Stauffenberg #6654 üzenetére
"Akkor tudna egy fotós HDR-t, ha pixelenként eltérő expozícióra lenne képes a szenzor."
Persze, ezt írtam is, illetve hogy számomra tök evidens volt hogy _ezért_ fejlesztették.Szub-pixel szinten nézni eleve illúzió lenne (a digitális zoom ez lenne), de anno erre még emlékszem is hogy azért a biztonság kedvéért letesztelték (mármint volt olyan telefon ahol lehetett natív, 4x felbontású kimenetetet is menteni. Természetesen úgy rettenetes volt, eleve olyan kis szenzoron ennyi mp, plusz hát míg a bayer demosaic az egy jól kidolgozott eljárás, de szub-pixel szinten más a helyzet, ott egymás mellett van 2x2 ugyanolyan színszűrős pixel, ott eleve nem is várható jó eredmény.
Részletgazdagság is ha van, akkor az azért lehet mert csiszoltak a szoftveren (ez mondjuk gép és szenzorfüggetlen, mert az egész képfeldolgozásra igaz (mármint számítógépen is) hogy resizing és zajcsökkentés téren baromi jó dolgok születtek az elmúlt évekbenZajcsökkentés _elvileg_ nem várható (vagy legalábbis nem emiatt, hanem csak mert pusztán újabb a szenzor), mert az (miután azonos pixelszámra van normálva) igazából csak az érzékelőfelület nagyságától függ (és persze a gyártástechnológiától, ezért nem is egyszerű ezt összevetni, hiszen ez mindig egy faktor marad/lehet különböző szenzoroknál. Mindenesetre azt anno sok éve kitesztelték egy generáción belüli (már amennyire ugye) sima meg nagy felbontású Sony szenzoroknál hogy miután azonos felbontásra lett méretezve (és a quad bayer összevont kimenetét vehetjük ilyennek) akkor se jobb se rosszabb mint az eleve kisebb felbontású szenzor (nagyon magas iso-n kicsit rosszabb amúgy a nagy felbontásból leméretezett)
A dinamika viszont persze rosszabb volt, hiszen az az érzékelők kapacitásától függ, ami méretarányos, és ezért nagy sűrűségnél egyenként jóval kisebb. Na ezt tudná bőven-bőven ellensúlyozni amit korábban írtam, hogy a sub-pixelek eltérő záridővel exponálnak, és így tényleg ugrásszerűen javulna a dinamika - viszont ha ezt nem csinálják, és amit írtatok az alapján úgy tűnik hogy egyelőre nem csinálják, akkor kár az egészért**azért megcsillagozva, mert az OM-1-nél a bejelentésnél az volt a magyarázat hogy ugyan hdri-re nem használják viszont az AF-rendszerükhöz meg igen és ott a korábbi generációhoz képest javult is ugrásszerűen. Én azért ott is abban reménykedem hogy a következő generációknál majd elkezdik jobban kiaknázni a lehetőségeket, főleg hogy most pár évig tuti nem fog a Sony újabb m43 szenzort fejleszteni (de hát nem is kell, az egy tök jó és 80mp-eles szenzor, majd remélem lesz rá normál bayer szűrős változat is, akkor máris megvan a nagyfelbontású gép-verzió (Sony, Nikon, Canon ott eddig is volt, most meg már a Fujinál is), lehet 8k video (hamarosan az is "elvárás" lesz már a piacon), a quad verziónál meg lehet csinálni a hdr-t, stb , stb)
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
vihartigris
őstag
bármi reciproka a semmi
-
MrChris
nagyúr
válasz vihartigris #6656 üzenetére
Várjuk ki a végét, de ha ez így lesz az xopás. Se a Tamron, se a Sigma nem gyárthat majd RF-re? Az a baj, ha ez így lenne akkor más vázakra is drágulhatnak az obik, meg a választék is szűkülhet.
-
tvamos
nagyúr
válasz vihartigris #6656 üzenetére
Ugyan ez volt az EF-fel is, nem? Majd lejar a patent, es gyarthatnak...
(#6657) MrChris
Gondolom ez a szandeka a Canonnak. Ha dragulnak az obik, akkor ahoz kepest az ovek annyira nem is draga.[ Szerkesztve ]
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
Sancza
tag
válasz MrChris #6657 üzenetére
Emiatt miért drágulnának a más vázakra szánt obik?
Egyébként tuti Canon nem engedi, korábban olvastam Rokinon obival kapcsolatban is ilyet, hogy megjelent az RF-es obi, aztán eltűnt mindenhonnan, jelenleg nem látok sehol ilyen obikat. Pedig tuti léteztekB&H oldalán találtam egyet, de ott az van írva, hogy többet nem elérhető termék (nem elfogyott vagy ilyesmi)
Szóval senki nem gyárthat (vagyis forgalmazhat) hivatalosan AF-es obit RF-re, mert a Canon úgy gondolja hogy neki ez így jó (ezzel leginkább a saját felhasználóival tol ki a Canon, de ez az Ő dolguk)Miközben a Sony rendszere a third party gyártókkal durván lelépi obi választék terén a Canon-t és a Nikon-t (milcekre készített obikról beszélek)
A Nikonra már azért kezdenek szállingózni obik, jön már egy Tamron obi is Z-re , pont most pár órája lett bejelentve
Ezt belátta a Fuji is és szépen elkezdtek megjelenni Tamron obik Fuji-ra is az utóbbi időkben -
Stauffenberg
Topikgazda
válasz vihartigris #6656 üzenetére
Biztosan nem engedi? Nem csak annyi van, hogy ezek a gyártók nem akarnak licenc díjat fizetni? Mondjuk a Canontól nem lenne meglepő húzás (mint amikor fizikailag is letakarták a vakupapucsban a középérintkezőt a belépő vázakon, hogy ne tudjon a felhasználó third-party olcsó manuális rendszervakukat és "buta" rádiós kioldókat felrakni).
-
MrChris
nagyúr
Emiatt miért drágulnának a más vázakra szánt obik?
Nem kötelező, csak ugye eddig egy RF, Z, FE, L bajonettes MILCekre való obijuk fejlesztése, gyártása, haszna... előreláthatólag X darab között oszlott szét most már csak X mínusz Canon RF. Ezt meg egy kis áremeléssel lehet kompenzálni. -
lugosi
MODERÁTOR
Észrevettétek, hogy e téren is változnak a "trendek" a fotózásban? 15-20 éve mindenki "természetfotózást" hajszolt, mindenki természetfotót akart csinálni, arra jöttek ki a könyvek is, újságok is főleg ezzel foglalkoztak, weblapok is ezt erőltették.
Pár éve mindenki "street"fotózást akar, a kezdők is arra keresnek fényképezőgépet, hogy fől felhasználási terület a "street".
Mitől fordulnak meg ezek a dolgok? Youtube-os influencerek ennyire tudják befolyásolni az iparágat? Ott is mindenki "streetfotós" már. -
theporcupine
tag
Azt nem tudom, de a sok új street fotós mennyire van tisztában vele, hogy ez Magyarországon gyakorlatilag illegális. Vagy nem is arra gondol, mint kategória, mert a kategóriák besorolása is sokaknak gondot jelent (városi látkép, épületfotó stb. is belekeveredik). Meg láttam mostanában pár street fotót fotoplus fb csoportban, ahol a "segghát" fotózás ment sok képen (ezért, aki Török Jánostól tanult, elég kemény szavakat kapott és örökre rögzült a kifejezés az agyába ), .
https://www.flickr.com/photos/nomorethanwaves/
-
madgie
titán
válasz theporcupine #6663 üzenetére
Magyarországon minden illegális, amivel kicsit is jobban éreznéd magad (street fotó, drón, könnyű vállalkozási formák, fű, folytassam még? )
-
Stauffenberg
Topikgazda
Valamennyire érzékelem én is, hogy a sajtó milyen irányba mozdul kedvelt témákban (kb 2006-óta járatok ilyen sajtótermékeket), de ezek nem pardigmaváltások, csak a hangsúlyok tevődnek ide-oda, de szerintem ettől még nincs lényegesen több/kevesebb ember egyik vagy másik kategóriában.
Megvoltak a korszakok, amikor a csapból is Máté Bence folyt (meg a külföldi megfelelői) és az a korszak is, ami a "travel" fotózást tolta nagyon előtérbe (ami sokszor nagy közös halmazt képez a street műfajjal, de nem biztos, hogy otthon is csinálja ezt valaki), de megvan az a korszak is, amikor a tejút fotózást nyomta orrba-szájba a PetaPixel meg az FStoppers.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz theporcupine #6663 üzenetére
Tisztában vagyunk vele. Egyet is értek a szabályozással meg nem is. Egyfelől én is érzékeny vagyok privacy kérdésekben és valahol megértem azt, hogy vannak, akik nem akarnak beleegyezés nélkül fotókon szerepelni, de másfelől meg ez egy fontos műfaj (ha jól csinálják) kordokumentációs, kulturális vagy társadalmi kérdések tekintetében és itt ezen a ponton hozzátenném, hogy ezek alatt még csak nem is azt értem, hogy hányásában fekvő hajléktalanokat kéne fotózni vagy bármilyen negatív kontextust. Egyszerűen csak lenyomata egy korszaknak és ha ebbe nem tudod a törvényi tiltás miatt belehelyezni az embert, akkor ez elvész.
Vagy csinálod illegálban és kétszer meggondolod mit tölts fel és hova, aztán majd 40 év múlva ráborítod a Fortepanra a padláson porosodó NAS-od tartalmát.
-
theporcupine
tag
válasz Stauffenberg #6667 üzenetére
Nyilván a törvényeket nem bírálhatjuk felül, ha jók, ha rosszak, be kell tartani. Esetleg meg kell változtatni. Az a gond, hogy okay, tudod, hogy illegális, de amikor beperel valaki 2 millcsire és meg is fogja nyerni a pert, mert ez kb. automatikus, akkor az nagyon fog fájni. Erre gondoltam, hogy ezzel mennyire van tisztában, aki most vesz gépet "street"-re. Nyilván nagyon ritkán fordul elő ilyen, de már én is gondolkodtam ezen a pénzkereseti lehetőségen.
Amikor minket kiküldött a tanár, aki amúgy sajtófotós, neki nem nagy ügy utcán fotózni, én nem nagyon örültem. Persze, azt is nézte a képeken, hogy milyen fókusztávon készültek képek, nem lehetett azzal trükközni, hogy telével a tér másik oldaláról elbújva fotózunk.
Nem tudom, ki mit ért ezen és gondol pontosan erről a műfajról, nekem azok a képek számítanak, amiken vagy érdekes emberek jelennek meg, vagy valamilyen kontextusban vannak a környezetükkel. Sok olyan képet látok, amin random emberek csak úgy vannak valahol egy random környezetben. Ezek valóban csak kordokumentumnak jók, hajviselet, ruházkodás, de művészi érték, mondani való, vagy vizuális érdekesség nincs bennük. Ezekért annyira nem kár, ha nem készülnek el, a Fortepanos képek idejében is már elég sok fotó készült, de ezred része sem, mint manapság, legfeljebb a mai képek digitális hulladékként bomlanak le és nem maradnak meg az utókor számára.
https://www.flickr.com/photos/nomorethanwaves/
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz theporcupine #6668 üzenetére
Szerinted mennyire fog változni a törvény egy olyan országban, ahol fotósüldözés megy, mert a hatalomnak nem tetszik, hogy bármikor lefotózhatják őket vagy a barátaikat? Igen a jogszabályokat be kell tartani és nem is buzdítok senkit arra, hogy ne így tegyen, de át szoktunk sétálni a piros zebrán, mikor az égvilágon nem jön senki és olykor pont akkor mászik be egy vadidegen a fényképezőgéped elé, amikor megnyomod az expo gombot.
Törvényesség ide vagy oda, lehet ezt a műfajt etikusan csinálni és nem kínos/megalázó helyzetbe hozni a fotók alanyát és ha valaki megállít, hogy mit csinálsz, nem mellébeszélni. Aki csak dadog ha idegenek ilyen szituban odalépnek hozzá, akár érdeklődve, akár kicsit idegesebben, az ne vágjon bele.
A másik meg egy sajátosan olyan megoldás, amit azokban az országokban alkalmaznak a fotósok, mint a miénk: Ne, vagy csak nehezen legyen felismerhető a fotó alanya. Saját példák:
A pénzkereseti részt nem igazán értem. Ez a legkevésbé vagy leginkább semennyire nem monetizálható műfaj (talán egy-két street fotós keres pénzt abból, hogy magyaráz róla a Youtube-on). A street fotósok jellemzően nem pénzért csinálják (én sem), pedig sokan riportfotósok vagyunk, akik tudjuk mit jelent a híranyag jogszabályi megfelelősége (nem, ott sem szabad mindent, ugyanazok a korlátozások élnek csak vannak kivételek, amik a hírközlést segítik).
A milliókra perelés meg egy kicsit nonszensz, mivel ehhez jelentős érdeksérelem kell. Ha pénzt csinálsz másnak az arcából a hozzájárulása nélkül, az mondjuk már adhat erre jogalapot.
[ Szerkesztve ]
-
theporcupine
tag
válasz Stauffenberg #6669 üzenetére
Nekem biztos nem való, nem szeretek konfrontálódni, főleg, ha tudom, neki van igaza.
Pénzkereset poén volt, addig sétálgatok, amíg le nem fotóznak és majd én perelek. Abból is látszik, hogy butaság a dolog, hogy turisták ezrei fotóznak a Dunánál és nem nagyon foglalkoznak vele, hogy benne lesz más is a képben. Akkor ők mind személyiségi jogot sértettek és fizetniük kellene.
A milliókra perlés, sajnos nem nonszensz, mert a törvény lényege, hogy nem kell jelentős érdeksérelem és semmilyen bizonyítás sem. Pusztán a személyiség jogok, a képmás védelme elég. "Az új Ptk. személyiségi jogi jogsérelem esetén sérelemdíj fizetéséről rendelkezik, amelynek megállapításához a jogsértés tényén kívül további hátrány bekövetkeztének bizonyítása nem szükséges." Az új a 2014 évi módosítás. Akkor elég nagy felháborodás is volt. Az összeget valahol olvastam egyszer, nem tudom a valódiságát ellenőrizni. De olyan ez, mint a drónozás. Azt sem nagyon lehet már, de kb. mindenki fütyül rá. Egyszer-egyszer valaki megszívja. Én beszari vagyok, nem keresem a bajt, úgyis megtalál.https://www.flickr.com/photos/nomorethanwaves/
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz theporcupine #6670 üzenetére
A milliós sérelemdíjra mondtam, hogy ahhoz már jelentős érdeksérelem kell, hogy ekkora összegeket ítéljenek oda. Egy időben a rendőrök utaztak (megélhetési ügyvédek unszolására) arra, hogy ha megjelentek a sajtóban kitakarás nélkül, akkor beperelték az újságot és száz-kétszázezer forintokat akasztottak le (az ő fizetésük mellett ez is rengeteg pénz). Aztán ennek vége lett és ma már nem köteles egy újság sem kitakarni a szolgálatban lévő, dolgát végző rendőr arcát. Csak érzékeltetni akartam az összegek nagyságát, hogy milliókkal dobálózni már kicsit extrém véglet.
Az utcai fotózást kiherélő jogszabály meg ebben a formában baromság és gumiszabály. Ahogy te is mondod, ha egy turista kattintgat az utcán, kismillió arcot fotóz le, ha tömegjelenet az legális, ha nem tömegjelenet az már jogszabályt sért és csak a bírón múlik, hogyan értelmezi a fotót (a nagyon egyértelmű dolgokat hagyjuk). Önmagában az, hogy valakinek az arca idegenek által megörökítésre kerül az lehet legális és illegális is. Itt jogszabályok ütköznek egymással, mivel a tömegjelenetet ábrázoló fotó is alkalmas lehet arra (egy adott személy felismerhető ábrázolására, pláne a mai nagyfelbontású kamerákkal), amitől a másik jogszabály védeni próbál.
Az a része rendben van a törvénynek, hogy az emberi méltóságot sértő, jó hírnevet aláásó fotók készítése legyen illegális, de ez egyébként is szembemegy a józan street fotós etikával.
-
MrChris
nagyúr
válasz Stauffenberg #6669 üzenetére
"pont akkor mászik be egy vadidegen a fényképezőgéped elé" nyugodtan lefotózhatod.
Szegedi Ítélőtábla: "engedélykérés nem csak előzőleg, hanem utólag, sőt ráutaló magatartással is megtörténhet" „… ráutaló magatartással való hozzájárulást – a felvételkészítés észlelése esetén – a tiltakozás, illetőleg az elhárítás hiánya fejezi ki. Ha a kép nyilvános helyen készül úgy, hogy azt észlelik és a felvétel nem egyediesített, nem fókuszál valamely egyénre, vagyis senki nincs, aki ily módon kitűnne a többiek közül, a hozzájárulás lényegében megadottnak tekinthető.” „…ha valaki nyílt utcán, nyilvános helyen tartózkodik, nem sérelmezheti, ha képmását – nem visszaélésszerűen és nem sértő módon – akár egy magánjellegű videó, vagy fénykép rögzítésekor egyéb eseményekkel együtt felveszik. Ha az ábrázolás módja nem egyéni, vagyis jelen esetben nem a felperesre fókuszál, nem az ő magatartását, cselekményeit, gesztusait szándékozik megörökíteni, a felvétel összhatásában jelenít meg egy eseménysort, akkor az nem tekinthető jogellenesnek, így a hozzájárulás hiánya sem sérelmezhető.” "Véleményem szerint a fenti értelmezés erősen enyhít a szabályozás szigorúságán, hiszen ezek szerint csak abban az esetben kötelező az engedélykérés, ha a fényképen szereplő alany valamilyen módon a fotó (egyik) fő témáját képezi."
Vajon más EU országban szabad fő témaként személyt fotózni beleegyezése nélkül?
-
nozs23
addikt
X-H2: [link] 2000$-os ar elegge rendben van azert, amit iger mind fotos, mind videos fronton. A GH6 es az OM1 is 2200$-os aron nyitott.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
Most megpróbálom elképzelni, hogy mekkorák lehetnek az uncompressed RAW fájlok vele.
Amúgy valóban baromi jó ár lett érte és egyszerűen ennek a váznak nincs egyetlen alternatívája sem és amellett, hogy a nagyfelbontású videózást lehozza ebbe az árkategóriába (pedig az X-H2S a maga open gate 6,2K felbontásával szintén nem szarral gurigázik), még a műtermi és tájfotósoknak is íncsiklandó lehet. Ránézek csak a vázra, meg a specifikációkra és az az érzésem, hogy egy "crop GFX".
Határozottan nem nekem szól ez a váz, mert sem a 40 megapixelre, sem a 8K videóra nincs szükségem, de tök jól odatették. Mondjuk a 2x digitális zoom 4K videóban az jópofa, mint Panasonic vázakon, csak az a kisebb felbontás miatt FHD-ban működik (aki alá akarja becsülni ezt a funkciót, ne tegye, tényleg hasznos, voltam kint repülőnapon, ahol az ekv. 200mm-ből simán lesz 400mm).
-
MrChris
nagyúr
válasz Stauffenberg #6675 üzenetére
Veszteségmentes tömörítéssel 4k-s raw videó képkockánként 9-12MB, attól is függ mennyire hatékony és hány bites. ProRes HQ bitrátája kb ennyi. Elég combos, de aki eddig is ezt használta annak nem lehet annyira mellbevágó. 8k raw ma még talán nem fog futótűzként terjedni, bár lehet, hogy jövőre a menya csokordobás videózása másban elképzelhetetlen lesz.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz MrChris #6676 üzenetére
Nem is RAW videóra gondoltam, arra eddig is főleg külső recorder + SSD volt a megszokott workflow. De egy 26 megapixeles X-Trans RAW fotó is simán 50+ MB ha uncompressed (van ugye lossless compressed is, ha elég bika a géped feldolgozni, akkor 35 MB körül jön ki egy fájl).
-
MrChris
nagyúr
válasz Stauffenberg #6677 üzenetére
Ja, már mindenütt a 8k meg raw videó folyik és valahogy az ugrott be.
Jó nagy fájlok és az oda való CFexpress kártyák se filléresek. A váz ára főképp a képességek, hardver spec. tükrében nem kiugró. -
madgie
titán
válasz Stauffenberg #6677 üzenetére
Viszont az X-H2(S) tudja végre a HEIF-et, az meg egyrészt 10 bit, másrészt még a JPG-nél is sokkal kisebb fájlméret, nem utolsósorban meg ugyi sok Fujis JPG-ezett eddigi is, ezt a 40 MP HEIF-fel is meg tudják majd tenni, böszme fájlméret nélkül.
-
Neck
veterán
Akkor már....
Hasselblad X2D (8200 USD) bejelentve.
Sony 100MP BSI Medium format szenzorral.
Phase detect AF, IBIS is van benne, elvileg 7 FÉ-et fog meg. 1TB SSD is van benne.
A Hasselblad igér arc/szem fókuszt is.Eddig két videót néztem meg, mindenki letette a haját tőle. A videóktól én is.
És ha azt nézem, nem is drága Mármint, persze Hasselblad viszonylatban.[ Szerkesztve ]
An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
vihartigris
őstag
bármi reciproka a semmi
-
lugosi
MODERÁTOR
válasz vihartigris #6681 üzenetére
A cikknek szinte minden bekezdéséhez lenne megjegyzésem, amit akár vitának is felfoghatnánk, de egyrészt hosszú lenne, másrészt meg így a szerző háta mögött nem is lenne jó. De összességében tényleg telik az idő. Én sajnálom a nikont hogy ilyen későn kapcsoltak rá a milc témára, régi nikonosként nem volt számomra opció hogy őket válasszam akkor amikor dslr-ről váltottam.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz vihartigris #6681 üzenetére
Bevallom nem nagyon tudom hova tenni ezt a búskomor révedezést, amit a Robi leírt és nem azért, mert nincsenek benne részigazságok, hanem mert nem biztos, hogy jól kötötte össze az ok-okozatiságot. Őt is meg a Kaszás Gergőt is ismerem, voltam én is ott velük az említett sajtótájékoztatókon egy időben, de nem tudom ez helyes következtetés-e, hogy az ilyen események számának csökkenése az bármit elárul-e a fotóipar és a fotósok helyzetéről.
Szerintem nem, egyszerűen ez a műfaj van kiveszőben, ahogy a klasszikus nagy expók is válságukat élik és ez már a covid előtt is így volt, ez csak adott egy lökést annak, hogy egyszerűbb megszervezni egy online eventet a sajtónak és/vagy a nagyközönségnek, mint pénzt költeni az offline pofavizitre minden egyes országban, ahol márkaképviselet van vagy megutaztatni horror pénzekért a fél világon át az újságírókat.
Meg hát ma már inkább az influencereknek van átadva a szó, elforgatják a kis anyagaikat és Youtube-on egyszerre élesedik mindenkinél. A márkák meg egyre kevésbé szervezik a bejelentéseiket a NAB, Photokina és hasonlók idejére, mert akkor osztozni kell a figyelmen másokkal, inkább lefutnak ezek előtte/utána 1-2 héttel és akkor csak róluk beszél mindenki a sajtóban, podcastekben, fórumokon.
A fotózás, mint megélhetési forma visszaesése lehet valamennyire igaz, de ebben három hatás van az "elmúlt 4 évhez" képest:
- Volt/van itt egy covid, ami betett a rendezvényeknek, esküvőknek.
- Van itt egy gazdasági válság, ami ugyanezeknek tesz be.
- Van egy átmenet a szakmában a pillanatképek felől a videó felé a fogyasztási szokások átalakulásával. -
Stauffenberg
Topikgazda
A Fujirumors szerint az X-T4, X-T30II és az X-E4 is "discontinued" lett a legnagyobb japán kereskedőknél (már csak a készlet erejéig vesznek fel rendeléseket). [link]
Ez egyfelől azt is mutatja, hogy az X-T5 bemutatója közel van, de meglepőbb, hogy ezek szerint talán az X-E5 és az X-T40 is. Bár utóbbiak esetén talán csak hibáról van szó, amit korrigálni fognak.
Ha nem, akkor valószínűleg annyi van a dolog mögött, hogy a chipválságban racionalizálni kell és olcsóbb gyorsan kifuttatni minél több X-Trans 4 vázat, hogy mert így olcsóbb minél gyorsabban átállítani a gyártás nagy részét már X-Trans 5-re és nem valószínű, hogy ezen kívül bármi egyéb érdemit fejlesztenének rajtuk.
-
lugosi
MODERÁTOR
válasz Stauffenberg #6684 üzenetére
Örülnék ha az E-4-gyel visszatérnének a 2-3 irányába mert a 4 szerintem zsákutca.
-
tvamos
nagyúr
válasz vihartigris #6681 üzenetére
Erdekes cikk, nem gondolom, hogy ennyire szornyu fordulatot vett volna a vilag. Ha megis, akkor ez nem csak a fotosokkal tortent.
A Z7-ert meg szerintem nem kar. En ugy gondolom, hobbi gepnek draga, profi gepnek meg tul egykartyas. Beke poraira.
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
-
Stauffenberg
Topikgazda
Én is válaszolhatok a "mit hiányolsz róla" kérdésre, mivel pont most vagyok abban, hogy MFT-ről mennék vissza Fujifilmre és az X-E4 nálam kiesett azon, hogy túlságosan megnyesték a kezelőszerveket. Volt korábban X-E2-esem és a dönthető LCD miatt nagy piros pont jár, de a kezelőszerveket túl drasztikusan pusztították. Nagyon kívánatos gép lenne másodváznak utcai fotóra, de ezt azért kevesebben engedhetik meg maguknak, mint amennyiből (vélhetően) rentábilisan fent lehet tartani gyártási oldalról. Nagyon nagy kár lenne érte, ha azért szűnne meg ez a vonal, mert akik egyetlen gépnek keresnek vázat, azok számára ez nem opció.
Szenzoros kérdése: Szerintem ez egyszerű, ugyanaz mint eddig, megy majd mindenbe a 26 megapixeles szenzor, csak a képfeldolgozó lesz már X-Trans 5. Így a legolcsóbb gyártani.
-
Matska
senior tag
válasz Stauffenberg #6688 üzenetére
Én egyedül a WR hiánya miatt nem váltok T2-T3-ról, amiken azért elfogadható a markolat is, meg sok programozható gomb van, de miután bemutató napon 1-1,5 órát volt nálam, rá kellett jönnöm, hogy teljesen jól együtt tudnék élni azzal a néhány programozható gombbal, és kis mérettel.
Egy pár hónapja figyelem a szokásaimat, és az E-Shutter/Mechanical shutter váltáson meg a Face-eye detection on/off-on kívül nem igazán használom a programozható gombokat, de ha mégis, akkor sem lenne annyira sürgető, hogy ne legyen időm a menüben turkálni.A WR-t nehezen tudnám elengedni, nem akarok a felszerelésért aggódni csak azért, mert ködszitálás van, esik a hó, vagy kiül a harmat vagy a dér mindenre az állványra tett gépen.
https://www.flickr.com/photos/146088520@N03/
-
Stauffenberg
Topikgazda
Én megértem, nekem a DSLR időkben is mindig szigetelt gépeim voltak (a Pentax ezt nagyon tudta), aztán jöttek különféle MILC-ek és a Panasonic G80-ig nem volt időjárásálló gépem. Én is komfortosabban érzem így magam, de azért olyan nagyon félteni sem kell őket, szar időben nekem hamarabb fogy el a türelmem, mint a gépeimnek. Ha X-E4-et vennék, azt is vinném szitáló-permetező időben, mint előtte az X-E2-t.
Mindenesetre más okból, de inkább az X-T3 mellett tettem le a voksom, szóval most várom az X-T5 érkezését és meglátjuk meddig eshet még az ára. Engem az utcai fotóban jobban zavar az oldalra kihajtós LCD, mint az, hogy rangefinder vagy SLR alakja van-e a gépnek és most az van, hogy kb az új X-E4 vázak árában mennek a használt X-T3-ak. Gari nem lesz, ez az egyetlen trade-off, de cserébe összességében egy ütősebb csomag (szigetelt, sokkal jobb EVF, dupla kártyahely, 4K/60p, stb). A visszatartott filmszimekkel szemben meg azzal tiltakozom, hogy csak emiatt nem döntöm el a mérleget egy újabb váz felé, előbb kínálnám meg őket a középső ujjammal.
-
Matska
senior tag
válasz Stauffenberg #6691 üzenetére
Nálam elég kacifántos úton lett T3. Augusztus végén felszívtam magam, hogy eladom T2-t, mert a fogása, mérete olyan senki földje (nem is igazán kényelmes, de legalább nem is zsebre vágós) + kacsintgatok a videózás felé, így vagy H1 lesz a stabi, fogás, WR és az Eterna film.szim. miatt, vagy E4, hogy akkor legyen benne minden újdonság az X-Trans4 korszakból + tényleg kicsi, a WR hiányán meg valahogy túllépek.
Na ehhez képest ajánlottak egy T3-mat, ami sose mozgatta meg a fantáziámat, úgyhogy mondtam egy pofátlanul alacsony árat. Erre mondtak egy pofátlanul alacsony árat battery grippel szettben. Ez utóbbit eladtam, így lett T3 + 3 akksi 270-ért.Az elvárásokat tekintve ott vagyok, ahol a part szakad, de ennyiért nem akartam másnak átengedni
https://www.flickr.com/photos/146088520@N03/
-
Stauffenberg
Topikgazda
Szerintem videóban messze beljebb vagy az X-T3 vázzal, mintha az X-E4 lett volna. Internal 10-bit és 4K/60p ma sem annyira elterjedt. Tényleg csak az IBIS hiányzik belőle, de arra meg ott az X-T4 sokkal-sokkal drágábban. Az árkülönbözetbe belefér egy frankóbb gimbal is.
-
madgie
titán
válasz Stauffenberg #6693 üzenetére
Gimbalon a T3-at szoktam használni, egyrészt szerintem sokkal értelmesebb a portok kialakítása, ajtaja, stb, másrészt nem feltétlenül szeretem az IBIS-t gimbalon, néha "kocsonyás" a sarkokban (nem is tudom, mi ennek az angol kifejezése, talán jello effect).
De ha "csak" fotóznom, kell, mindennél unalmasabbnak találom a T vázakat. Nyilván jók, munkaeszközök, de nem tudom úgy szeretni őket, mint az X100, vagy Pro szériát (meg az E-4-et is ) -
Stauffenberg
Topikgazda
Ez a bajom nekem is, hogy tökre értem amikor valaki azt mondja az X-E4 láttán, hogy birtoklási vágyat kelt, bennem is egyébként.
Szerintem a legtöbb kilométer az összes gépem közül az X-A1-ben van, anno imádtam azt a kis gyöszt, elképesztő sokat vittem magammal és az sem volt jobban ellátva kezelőszervekkel. Ha nem a táskámban volt, akkor a kezemben vagy a vállamon lógott. Utána az X-E2-vel is ez volt, de az kevesebb ideig volt meg (az X-A1 mai napig megvan, sok az emlékem vele, köztük olyan emberekkel, akik már nincsenek itt, sosem adom el).
De az a dilemmám, hogy manapság már lassan többet portrézok, mint utcai fotózok és kellenek a kezelőszervek. Ha nem is ezernyi-tengernyi, mint egy Panasonic vázon, de egy kicsit több. Főgépnek kevés, másodgépnek (még) drága.
-
madgie
titán
válasz Stauffenberg #6697 üzenetére
Nem vállalok már sok esküvőt, de pár hete pont volt egy, és a legjobban az X100V-vel éreztem magam. Nem kellett se sok gomb, se sok "kezelőbigyó", beállítottam az elején, ahogy szeretem, aztán az első tárcsával expókorrekció és kb ennyi, onnantól élvezhettem magát a fotózást
Ezzel nyilván nem azt akarom sugallni, hogy a kevesebb több (nem a fenét ), meg megértem, tudom, hogy sok esetben segítség, ha pl fizikai gombok vannak, nem összevissza suhintás, de minél vénebb vagyok, annál kevesebbet turkálom közben a gépet: kitt-katt, kész, mehet. -
Stauffenberg
Topikgazda
"de minél vénebb vagyok, annál kevesebbet turkálom közben a gépet"
De ez nem egy paradoxon, hogy a fizikai kezelőszervek eltűnésével egyre többet kell turkálni a gépet?
A DSLR-szerű Panasonic vázam tele van dekorálva programozható gombokkal és kimondhatom, hogy nem használom mindet, felidézni sem tudom némelyikről, hogy mit programoztam rájuk. De van 3-4 dolog, ami fontos, mert megszoktam és nagyon jól jön, hogy nemhogy a menürendszer mélyére nem kell ásni miattuk, de a gyorsmenüt sem kell előhozni.
Ezt a suhintós funkciót az én vázam is tudja, de úgy van beállítva, hogy csak akkor érzékeljen érintést, mikor menükben turkálok, mert annak a váznak hiába lóg túl a síkján az EVF kukucskálója, folyton nyomkodtam az arcommal. Az X-E4-nél meg konkrétan rá kell tapadni arccal az LCD-re, ha bele akarsz kukucskálni és sok tesztben leírták, hogy gyakoriak a véletlen érintések, ami nekem ismerős jelenség sajnos és borzasztóan bosszantó.
Btw értem a gép filozófiáját, de ha nem vették volna el a fókusz módválasztót, elől-hátul lenne egy-egy tekerő (mint az X-E3-on) és +1 Fn gomb, máris nagyon máshol lenne a használati értéke nálam. Szerintem ez nem befolyásolta volna negatívan a "kevesebb néha több" elvet.
[ Szerkesztve ]
-
lugosi
MODERÁTOR
válasz Stauffenberg #6699 üzenetére
Én ezt s suhintós verziót eléggé zsákutcának érzem, aztán majd elválik.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen