Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Prego #184 üzenetére

    Halihó!

    Persze. Utólag, kívülállóként mindig baromi könnyű. Sőt, megkockáztatom, hogy kívülállóként real-time-ban is sokkal könnyebb. A "telefonos segítség" nem csak azért jó, mert a segítő feltétlenül nagyobb tudású, jobb adatokhoz fér hozzá, hanem azért is, mert nincs abban a beszűkült tudatállapotban, amitől a rossz döntések születnek.

    Gyakran azért igazságtalanok az utólagos elmarasztalások is: egy íróasztal mögül, következmények nélkül, hideg fejjel, a következményeket ismerve baromi könnyű kimondani, hogy mit kellett volna csinálni, és hogy aki mégsem azt tette, hibás.
    Csakhogy az emberi agy másképp működik. Stresszhelyzetben (pláne, ha az teljesen váratlanul és valószínűtlenül következik be), még a legrátermettebb ember is le tud blokkolni, és a legjobbak közül is szinte csak randomra és nagyon kevesen vannak, akik az optimális megoldást találják meg -- különösen, ha az kellőképpen komplex.

    Ezért ilyen helyzetekre tehermentesíteni kell a döntéshozókat, mégpedig azzal, hogy minél kevesebb döntést kelljen meghozniuk, azaz minél készebb megoldásaik legyenek.

    Ehhez viszont tudás kell és előre összeállított protokollok, amiket nem szabad emlékezetből alkalmazni. Ezek pedig sajnos mindenképpen nagyon nagy részben támaszkodnak a megelőző események tapasztalataira.

    (Smith kapitány hiába volt jó parancsnok, saját bevallása szerint még enyhe vészhelyzetben sem kellett helytállnia -- szimulátorok pedig még nem voltak.)

    És persze nem tudhatjuk, hogy az, ami a Titanickal történt, és amilyen világszenzáció lett belőle (azaz részleteiben köztudomásúvá vált), esetleg hány ember életét mentette meg.
    Annak az 1500 embernek a halála talán nem volt teljesen értelmetlen.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

Új hozzászólás Aktív témák