Hirdetés

A Mercedes A-osztály fedélzeti rendszere

A fiatalosabb célcsoportnak szánt A-osztály kapta meg a Mercedes megújult fedélzeti rendszerét először, amely tényleg teljesen más alapokra került, mint a korábbi megoldás. És elég jó is lett.

Funkcionalitás

A rendszer nagyon átgondolt, ám mégis meglehetősen áttekinthető. A vezető előtti műszeregység is digitális, alapvetően három részre van osztva és háromféle grafikai sémával rendelkezik. Két oldalt két körben jelenhet meg többféle információ, a klasszikus sebesség-fordulatszám kombón kívül kirakható ide fogyasztási adat, gazdaságossági statisztika, útvonallal kapcsolatos információ, ordas nagy analóg óra, vagy a zenelejátszó információja is, a középső részen pedig ott lehet a telefonálásos helyzet, a navigáció (ami szépen be is folyik a két oldalsó kör mögé), a megtett út és a fogyasztás is, vagy akár a rádió, média pillanatnyi tevékenysége is látható. Ezeket kezelni a jobb küllőre tett gombokkal tudjuk, egyszerű, átlátható, tanulni sem nagyon kell.


[+]

A középső kijelzőn van minden más. A rádiót nem kell(ene) magyarázni, de felárért lehet DAB-rádiónk is, plusz elvileg akad streaming szolgáltatás, ám ez itthon nem működik. Az utolsó menüpontban vannak egyébként a különböző alkalmazások (hotelkereső, étteremkereső, böngésző), ám ezek annak ellenére itthon halott funkciók, hogy amúgy az autóban van 4G-s SIM, az a helyzet, hogy a Mercedes nem tudott megállapodni a Vodafone-nal az adatkommunikációs feltételekről. Ettől még van adatátvitel a kocsiban levő kártya és a világ között, de azok csak egyszerűbb funkciókra korlátozódnak (Mercedes Me alkalmazás, navigációs forgalmi helyzetkép, segélyhívás), az ennél vaskosabb adatmennyiséget igénylő szolgáltatások itthon kukák maradnak.


[+]

A telefonos összeköttetés is érdekes vonal. A Bluetooth adott, remekül is működik, még az SMS-eket is felolvassa a rendszer olyan angol kiejtéssel, ami miatt azokból amúgy egy kukkot sem lehet érteni. De a beszélgetési hangminőség kiváló, a híváslistában könnyű görgetni, a párosítás sem volt agysebészet. Az autóban van a középkonzol alatt és a könyöklőben is USB, de mindkettő Type-C (ilyen az, amikor megelőzi a korát a rendszer), úgyhogy van átalakító is, ami USB-A-t csinál belőle. Az erre kötött telefon egyrészt tölt, másrészt pedig Android Auto és Apple CarPlay is elérhető — ha megrendeljük. Mert az alapkiépítésben nincsen ám benne, ami szerintem egy kicsit azért lehúzásszagú, a rendszer tudja, mert amúgy bármikor kérhető utólag is, frissül is netről és onnantól megy. Nem tudom, hogy a licenszdíjakat csak ilyenkor fizeti-e be a gyártó, vagy egyébként is minden autónál ezt megteszik függetlenül attól, hogy engedélyezve van-e az opció, vagy sem, de azért más, nem prémium gyártóknál ez ritkán szokott feláras lenni. Ha viszont ez megvan, akkor a telefonos platformok gond nélkül megjelennek az A-osztály középkonzoli kijelzőjén.


[+]

A fedélzeti rendszerek másik rákfenéje a gyári navigáció szokott lenni. Persze gyártói oldalról mindig az a mindent verő érv, hogy ez működik offline is, de ettől függetlenül általában nem tudják ezek a megoldások felvenni a versenyt a Google vagy a Waze megoldásával frissességben és forgalmi infók kapcsán. Annak ellenére sem, hogy a Mercedesben dolgozó HERE alapú szoftver egyébként vizuálisan állati nagy királyság, plusz a LiveTraffic szolgáltatással együtt ismeri a forgalmi helyzetet is, de sajnos a történet több sebből is vérzik.


[+]

Egyrészt a térképadatbázis frissessége mindig kardinális. Az autó évente három alkalommal kaphat online frissítést, ha ez nem lenne elég gyors, vagy nem történik meg, akkor manuálisan is megteheti a tulajdonos a Mercedes-Bezn Download Manager szoftver és egy USB pendrive segítségével. Ez speciel instant javította azt, hogy a várpalotai elkerülő még nem volt rajta a térképen, ám nem oldotta meg az összes problémát, ami jellemzően az útvonaltervezéssel kapcsolatos. A gyári navigáció ugyanis markánsan felültervez időben, egy Budapest-Tapolca túrát majdnem 50 perccel hosszabbra saccolt ugyanazon az úton, mint a Waze, ami nem csak apró eltérés. És persze folyamatosan korrigál, ahogyan közeledünk, de Budapesten belül is van baja.


[+]

Elvileg a LiveTraffic is látja a forgalmi helyzetet, ennek ellenére egy Kárpát utca - MOM Park útvonalat 45 percre lőtt be, a Waze pedig 25 percre. Másfelé is akart vinni, a Waze tudta, hogy a Margit körút elején volt egy koccanás, a HERE rendszer csak azt látta, hogy arra nagy a forgalom, de azért ezt erőltette. Volna, mert amikor nem kanyarodtam rá a hídra, akkor ez is újratervezett a Lánchíd felé és láss csodát: hirtelen 10 perccel csökkent a menetidő, ami logikus, de milyen algoritmus van mögötte, ha erre nem jön rá magától? Nem pont úgy kéne működnie, hogy az alternatív útvonalakat is kiszámolja és azért 10 perc eltérésnél nem erőlteti a dugót?


[+]

Ez állati nagy kár, mert amúgy a vizualizációban van okosság, ugyanis a navigáció használja az autó elejében ücsörgő, kifejezetten jó minőségű kamerát is. És amikor közeleg egy kereszteződés, akkor a fél képernyőre kirakja azt a képet, amit amúgy is látunk az üvegen keresztül, de rárajzolja, hogy hol kell elfordulni úgy, hogy még az utcanevet is odaírja. Meg a házszámokat is, tényleg nagyon látványos és bizonyára roppant sokat segít azoknak, akiknek mondjuk kicsit nehezebb a térképet értelmezni.


[+]

A fedélzeti rendszerben akadnak még apróbb beállítások (follow home világítás, központi zár, hangulatfények), van WiFi hotspot is, de itthon a fentebb részletezett okok miatt nem működik, ám az mindenképpen látszik, hogy a Mercedesnél úgy alkották meg az egészet, hogy további alkalmazások is bele tudjanak később kerülni. Most pont meghirdettek egy fejlesztői ötletversenyt arra az esetre, ha feltételezzük, hogy majd önvezetők lesznek az autók, akkor mivel tudják elütni az időt az utasok menet közben, de nem kell ennyire messzire menni, hogy lássuk, hogy hasznos lehet egy Tripadvisor, egy Booking.com, vagy valami olyan cucc is, ami a kamera képét használja, hogy annak alapján mondjuk érdekességeket osszon meg valamiről, amerre épp járunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés