Hirdetés

Jaguar I-Pace menetpróba

Egy igazi elektromos szörnyeteg a Jaguar 400 lóerős terepkupéja, nem sok ellenfele van az utakon, de meg is kérik az árát.

Menettulajdonságok

Két darab, egyenként 200 lóerős elektromotor van a tengelyek felett, ez adja az I-Pace-nek azt az irgalmatlan dinamikát, ami tényleg elképesztő. Ehhez kell áram rendesen, szóval belelapátoltak egy 90 kWh-s akkumulátort a padlólemezbe és persze melléírtak egy WLTP szerinti hatótávot, ami elvileg 480 kilométerre szól. Az sok.


[+]

Az I-Pace viszont nagyon szélsőséges fogyasztási értékeket tud produkálni, a délutáni, budapesti forgalomban 18-20 kWh/100 km szerepelt a statisztikában, de itt javarészt araszolgattam, maximum 60-70 km/h-ra gyorsítottam fel az Egér úton, plusz az erősebb visszatáplálási fokozatra kapcsoltam az autót, ami már majdnem olyan erőteljes, mint a Leafben az e-pedal, ki is gyújtja a féklámpát, ha lelépünk a menetpedálról (vagyis a gázról, ugye, hogy mindenki értse). Aztán a 7-es úton haladva sem ment nagyon 20 kWh/100 km fölé a fogyasztás, persze, egymást érték a települések, míg végül rákanyarodtam a 8-asra, beraktam a limitert 110-re, így is megálltunk 22-24 kWh körül, úgyhogy ha az akkumulátor kapacitásával számolunk, akkor elvileg kiadja, de persze sosem merülünk csutkára és nem lehet kiautózni mind a 90 kWh-t a telepből, szóval egy ilyen vidéki tekergés az olyan 350 kilométerre elegendő, mármint ha meg tudjuk állni, hogy állatkodjunk. Mert akkor nagyon hamar jönnek előbb a hármassal kezdődő kétjegyű számok a fogyasztás kapcsán, aztán még több és persze autópályatempónál is jobban eszeget, ott a 300 kilométer lehet a maximális határ. De igen, ezzel a géppel lemegyek Révfülöpre és vissza, ha kulturáltan vezetek.


[+]

Az előzés még sosem volt ilyen stresszmentes, 80-nal megy a busz? Nincs visszakettő-padlógáz, csak az ember odalép, a Jaguar pedig teleportál. Bármilyen, emberi ésszel érvényes tempóról olyat gyorsul, hogy szinte indexelni sem marad idő, de a sávtartó elég harsányan rezgeti ilyenkor a kormányt, ha mégis áttérünk a szemközti sávba. Arra külön van opció, hogy ha valaki előz minket és túlságosan a vonal mellett haladunk, akkor is pattogjon, mintegy elővigyázatossági szempontból, de nyilván van vészfék asszisztens, plusz négy kamera, ami kiváló felbontású képet ad a központi kijelzőre. Parkolásnál segít az összes radar és a 360 fokos nézetű kép is, hiába karcsú a kilátás hátra, a manőverezés könnyed program az I-Pace-szel. Van négy üzemmódunk (jég/hó, eco, komfort és dynamic), ezek között lehet váltogatni és a műszerfal színe is igazodik a dologhoz. Csúszós útra finoman engedi rá csak a nyomatékot a rendszer, eco üzemmódban nincs akkora dinamika, de bőven elég császár ilyenkor is, a komfort az általános üzem, a dynamic pedig az agresszív verzió, de ez maximum pályára kell, a komfort fokozatban is időugrást lehet létrehozni bármilyen forgalmi helyzetben.


[+]

Viszont aztán eljön a pont az örömködés után, hogy töltőt kell keressünk. Type-2-es csatlakozónk van, DC-n tudunk tölteni a megfelelő állomásokon, elvileg a 100 kW-os töltőkkel is jóban van, de olyat alig fogunk találni itthon. Ha mégis, akkor ott 40 perc alatt fel lehet 80%-ra pumpálni az akkut, de ha a legcsirkébb módszerünk van, az egyfázisos, otthoni konnektor, akkor majdnem 30 óra kell neki a teljes töltésig, ami borzasztóan sok, de hát a fizikát nem lehet megkerülni: nagy akkut lassú töltéssel sok idő energiával ellátni. És az sem mindegy, hogy milyen a kábelünk, a tesztautóban egy sima Type-2 volt AC töltéshez, ami ennél a kocsinál maximum 7,2 kW-tot tud. CCS kábel kell a gyorsabb töltéshez, sajnos az NKM által üzemeltetett tapolcai pontnál nincs DC, pedig CCS csatlakozóval kaphattam volna 22 kW-tal is az áramot, úgy pedig 4 óra alatt meg is lettem volna. Mondjuk nem üldögéltem volna a környéken ennyi ideig, az fix, de a vacsora beburkolására allokált egy órán belül nem rongyos 8%, hanem 25% is belecsusszant volna a telepbe.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés