Volkswagen ID.4 menetpróba

Nem ez lesz az év legemlékezetesebb villanyautója, legnagyobb erényei a belső méreteiből erednek, viszont mindent tud, amire egy átlagfelhasználónak szüksége lehet, és bőséges a hatótávja is.

Hatótáv, töltés, összegzés

Kétféle akkumulátorcsomaggal és hajtásmóddal fogják forgalmazni az ID.4-et, ezektől függően pedig nem csak a hatótáv, de a teljesítmény, a gyorsulás, a töltési lehetőség és az autó tömege is változik. A kicsi akkumulátor a nettó 52 kWh-s, amihez kizárólag hátsó hajtás társulhat, és a WLTP szerint akár 346 km-es hatótávra is képes, emellett 1891 kilónál áll meg a menetkész tömege, beépített invertere pedig 7,2 kW-os töltést enged meg AC-n, miközben a DC-s villámtöltést alapáron 50 kW-on, felárért akár 110 kW-on is tudhatja. A Pure névre hallgató, kisebb akkumulátorral szerelt változatok egyelőre még nincsenek benne a hazai konfigurátorban, jelenleg csak a nálunk is járt Pro akksicsomaggal ellátott modell vihető haza, ami 77 kWh-s nettó kapacitással és hátsó hajtással akár 522 kilométert is tud a WLTP szerint, és a gyakorlatban is bő 400 kilométeres etapokkal lehet vele számolni, villámtöltése pedig akár 125 kW-os is lehet.


[+]

A méretes akkumulátorpakkért cserébe persze 2050 kilónyi önsúlyt cipelünk magunkkal mindenhova, sőt, ha a jövőben érkező összkerékhajtású modellt szeretnénk magunkénak tudni, akkor már egészen döbbenetes, 2225 kilós autóba ülünk bele, cserébe 300 lóerőnyi teljesítményt és 6,2 másdoperces gyorsulást kapunk 180 km/h-s végsebesség mellett. A mi tesztautónk a használat szokásai alapján nagyságrendileg 420 kilométert tippelt 100%-os töltöttség mellett, az ebből kiszámolható 18,3 kWh/100 km fogyasztás pedig szintén helytállónak érződött, sőt, a tesztidőszak végére még csökkenni is tudott, igaz, mi a hosszú autópályás etapokat ezúttal kihagytuk, ha valaki ilyesmikkel számol, még mindig inkább 20 körüli fogyasztással kell számolnia a hatótávot.


[+]

A normál használat során, rövidebb utakra egyébként nem is érdemes teletölteni az akkumulátort, egy ekkora pakk azért is jó, mert még a 30-80% közötti töltöttség is bőven lefedhet egy heti ingázást, ha valaki nem megy nagyon nagy távokat egyszerre, ezzel az akkumulátor életét markánsan meg lehet hosszabbítani.


[+]

A sima, 10 amperes, bármilyen 230 V-os csatlakozóba dugható sima töltővel továbbra is 2,3 kW teljesítményt adhatunk át az autónak, ezzel a méretes telepet közel 40 óra alatt tudjuk feltölteni, amivel első blikkre ez nem is hangzik érdemi alternatívának, ám ha kiszámoljuk, hogy egy esti/éjszakai, 12 órás töltési ciklussal egy körülbelül 120 kilométeres kört bele tudunk tölteni, akkor egyből érdemesnek hangzik az otthoni garázsban akár a sima konnektorra is rádugni, de persze akinek adott otthon a 400 V és a 3 x 16 A, az akár 11 kW-os töltési teljesítményű AC-s boxot is felszerelhet, amivel már 50 km-t tölthet óránként, és 8 óra alatt akár 0-ról 100%-ra is feltöltheti a nagyobbik akksis ID.4-et.


[+]

Ha villámtöltésre van szükség és találunk egy legalább 125 kW-ot leadni képes DC-s oszlopot, akkor mindössze 30 perc alatt meg tud lenni 10-ről 80%-ra a töltés, utána viszont nem érdemes a drága, percalapon számlázó töltőkön, hiszen drasztikusat zuhan a töltési teljesítmény, ahogy az akkumulátor kezd megtelni. Egy 50 kW-os oszlopon körülbelül 70 percet kell eltöltenünk, ha szintén 10-80% közötti töltésekkel számolunk, viszont mivel ez is beletölt egy óra alatt körülbelül 250 km-nyi hatótávot, így bizonyos helyzetekben, gyorsabb villámtöltő híján még mindig bőven kellemes alternatíva.


[+]

A Volkswagen ID.4 összességében egy egyszerűnek ható, de nagyon praktikus, kényelmes és nem utolsó sorban csak minimális kompromisszumokat követelő villanyautó, ami ilyen hatótávval a legtöbb családnak abszolút megfelelhet egyetlen autóként is, és bár a tapasztalt villanyautósokat lenyűgözni nem fogja, mindent tud, amire a következő években szükségünk lehet. 17 millió forintos kezdőárát néhány esztétikai, kényelmi és biztonsági csomag megvásárlása után inkább 19 millió forint körül tudhatjuk, de ha a hasonló méretű, felszereltségű és hatótávú villanyautókkal összehasonlítjuk, azok szinte mind a 20 millió fölötti ligában próbálkoznak, bőven fölötte van a Ford Mustang Mach-E, a BMW iX3, és természetesen a Tesla Model Y is, és bár ezek az említett modellek valamelyest nyilván izgalmasabbak és különlegesebbek az ID.4-nél, 3-7 millió forintnyi árkülönbözetet nem biztos, hogy mindenkinek megérnek, és ha megérkezik a kisebb akkumulátorcsomagos ID.4 (aminek helyét jelenleg az 52 kWh-s akksival szerelt, 14,3 milliós Skoda Enyaq foglalja el a hazai piacon) is hozzánk, akkor az már abszolút versenyképes árnak lesz mondható.


[+]

Nagyon erős ugyanakkor a dél-koreai konkurencia, akik ezt az egyszerű, nem túl sokat fogyasztó, emelt hasmagasságú, jó helykínálatot nyújtó villanyautós kérdést nagyon jól megoldották a Kia e-Niróval és a Hyundai Kona nagyobbik akksis változatával, így markáns, 3-4 millió forintos árelőnyben vannak a Volkswagenhez képest, de belső méretek szempontjából a Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6 is abszolút mérhető az ID.4-hez, ezekről pedig konkrétan elmondható, hogy olcsóbban többet nyújtanak ennél a csomagnál. Mindazonáltal a mérete, a praktikuma és a bőséges hatótávja hosszú távon belophatja magát a felhasználók szívébe, és a kezeléshez való hozzászokás után a hagyományos VW-khez szokott felhasználók is megtalálják benne a korábbi autóik erényeit.

szentkuti11

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés