A GSM hálózatok működése

Az SMS útja

Az SMS a híváshoz nagyon hasonlóan jut el a célszemélyhez. Ám itt nem az MSC, hanem az SMSC működik közre, amelynek azért van néhány jellegzetessége. Az SMSC is a HLR-rel kommunikál, amikor információra van szüksége. Ha a HLR azt mondja, hogy a célszemély nincs fent a hálózaton, akkor az SMSC eltárolja az üzenetet és várja, hogy a címzett fellépjen. Amint ez megtörténik, a HLR értesíti az SMSC-t, amely egyből leküldi az üzenetet.

Egy üzenet elküldése sok apró lépésből áll, amiből a felhasználó szinte nem is vesz észre semmit, de ha bárhol borul a bili, akkor az rögtön blokkolja a teljes folyamatot. A történet úgy indul, hogy a készüléket elhagyja az üzenet a hálózat felé. Ez csak akkor lehetséges, ha az adott telefonon az üzenetközpont száma helyesen került beírásra. Manapság a készülékek ezt automatikusan elvégzik, de vannak olyan felhasználók, akik tájékozatlanságból, vagy ingyenesség reményében ezt átírják. Felesleges.

Amint az SMS megjön a központba, az SMSC visszaküld egy notifikációt a készüléknek. Ekkor írja ki a telefon, hogy "üzenet elküldve". Ha ez a notifikáció elmarad, akkor a mobil hibaüzenetet dob fel. Mit csinál ilyenkor az ügyfél? Megpróbálja újra elküldeni az SMS-t. Éppen ezért a központ prioritással foglalkozik azzal, hogy még túlterheltség esetén is elküldje a notifikációt. Pár éve még ez nem volt így, volt is rá példa, hogy a szilveszteri üzenetek több példányban mentek el.


Forrás: howstuffworks.com

Ha előző feladatát letudta a központ, akkor a HLR segítségével megpróbálja kézbesíteni az üzenetet. Ha a célszemély nincs fent a hálózaton, akkor az SMSC elraktározza az SMS-t. Ezt vagy addig tárolja, amíg fel nem jelentkezik a fogadó, vagy pedig amíg le nem jár az üzenet érvényessége. Ez utóbbi egy olyan paraméter, amit a küldő határozhat meg, ha nem foglalkozik ilyesmivel, akkor a hálózati alapérték lép életbe, ami jellemzően 14 nap.

SMS
Megjön?

Ha végre ki lehet küldeni az üzenetet, akkor az SMSC ezt haladéktalanul meg is teszi. Itt két probléma léphet fel. A könnyen orvosolható kategóriába tartozik az az eset, amikor a fogadó oldalon tele a készülékmemória és a készülék nem tudja az újabb SMS-t hová tárolni. Erről valamilyen formában (villogó boríték) értesíti az ügyfelet, de az SMS központot is tájékoztatja. Amint a felhasználó felszabadít némi helyet, a telefon automatikusan szól az SMSC-nek, hogy most már jöhet az anyag. Megy is. A másik probléma kompatibilitási gond szokott lenni. Karakterkódolási, vagy egyéb speciális tartalommal bíró SMS azért nem jön meg a fogadóhoz, mert egyszerűen a két fél között valami nem kerek. Triviális példa az 5-6 évvel ezelőtti Nokia telefonok ún. képüzenete, amely három összefűzött SMS-ből állt, de más gyártók készülékei nemigen tudták ezeket kezelni. A Sony J6/J7 esetén az összefűzött üzenet is gondot okoz, de manapság ezek a problémák lassan eltűnni látszanak.

Fontos tudni, hogy az SMSC-ben nem tárolódik az üzenet szövege. Maga az írás csak addig van bent a szolgáltatónál, amíg nem történik meg a kézbesítés. Minden más információ viszont logolásra kerül, mikor, honnan, kinek, hány karakter... ezek kellenek az esetleges panaszok kivizsgálásához. Az SMS szövegét csak akkor őrzi meg a központ, ha erre külön utasítják - erre azonban csak rendőrségi, illetve nemzetbiztonsági esetekben van törvényes lehetőség.

Az SMS központok kapacitása erősen túl van méretezve. Általában alig néhány százalékos kihasználtsággal működnek (de még így is másodpercenként 100-as nagyságrendű üzenetet kezelnek), ám ennek ellenére vannak olyan időszakok, amikor egyszerűen nem bírják a terhelést. A szilveszter tipikusan ilyen, itt nagyon rövid idősávon belül nagyon sok üzenet érkezik. A következmény logikus: az SMS-ek később kerülnek kézbesítésre. Ha azt mondanám, hogy hasonló terheltséget nem a karácsonyi ünnepek okoznak, akkor talán sokan ezt kétkedve fogadnák. Ám tény: az SMS központokat a szilveszteri dömpingen kívül a televíziós vetélkedők szavazásai terhelik meg a legjobban. A valóságshow-k, illetve a tehetségkutatók mindig hatalmas forgalmat generálnak, de emiatt egyetlen szolgáltató sem fog panaszkodni: emelt díjas üzenettel minden operátor szívesen tömi tele a saját központját.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés