A GSM hálózatok működése

Üzemeltetési alrendszer (OSS)

Az Üzemeltetési Alrendszer (OSS) lehetővé teszi, hogy a szolgáltató (azaz a hálózatfenntartó) nyomon kövesse és vezérelje a GSM-hálózatot. Az OSS olyan főbb hálózati elemekhez csatlakozik, mint az MSC, a BSC, a HLR (sőt, bizonyos esetekben a BSC-ken keresztül a BTS-eket is el lehet érni), másrészt ember-gép interfészt biztosít az üzemeltető személyzet számára. Az BSS-sel és NSS-sel kapcsolatban lévő elem az Üzemeltetési és Karbantartó Központ (OMC). Egy GSM-hálózat több OMC-t tartalmazhat, ezek értelemszerűen össze vannak kapcsolva.

Az OSS lehetővé teszi, hogy az üzemeltető folyamatosan ellenőrizze a felhasználóknak nyújtott szolgáltatás minőségét. Mindezt a forgalom, a torlódás, a hívásátadások, az eldobott hívások, az interferencia stb. mérésével teszik. Ez a lehetőség értelemszerűen a hálózat szűk keresztmetszeteinek és problémás területeinek feltárását segíti. Az OSS lehetőséget biztosít a rendszerbe történő beavatkozásra is, ami bizonyos problémák orvoslásakor fontos.

SMC
Hálóztafelügyeleti központ
Forrás: christiedigital.com

A gyakorlatban az OSS-t úgy kell elképzelni, mint egy irányítóközpontot. Mérnökök és diszpécserek dolgoznak itt, folyamatosan figyelik a hálózat állapotát, s intézkednek, ha baj van. Nyilván minden szolgáltatónál kicsit más a fizikai megvalósítás, de az biztos, hogy valamilyen térképen nyomon tudják követni a BTS-ek állapotát. A rendszer úgy működik, hogy bármilyen rendellenesség esetén azonnal riaszt. Ha például elindul egy vihar Sopronból, s végigfut az országon, akkor az OSS-ben pontosan tudják, hogy éppen hol jár - onnan jönnek a friss riasztások

A BTS-ek és a BSC-k a távolból is adminisztrálhatóak. Újra lehet rajtuk indítani a rendszert, ki lehet kapcsolni a klímát, monitorozni a rajtuk átmenő forgalmat. De természetesen vannak olyan esetek, amikor ki kell menni a helyszínre. A szolgáltatók külön csapatot tartanak fent erre a munkára (esetleg alvállalkozókat), ezeket az embereket onnan lehet megismerni, hogy általában terepjáróval közlekednek (hiszen nem minden BTS közelíthető meg aszfaltos úton). Napsütésben, hóban, fagyban, szélben, ha a helyzet úgy kívánja, akkor bizony fel kell mászni a toronyra, állítani a mikrón, vagy kicserélni egy alkatrészt.

Pager
Minden időben
Forrás: switched.com

Az OSS-ből ezeket a munkákat figyelemmel kísérik. Ha egy munkatárs a toronyhoz érkezik, akkor telefonon bejelentkezik, a központban beírják a rendszerbe, hogy XY a tornyon dolgozik, majd amikor elhagyja a területet, akkor újra beszól. Sokszor látni olyat, hogy egy-egy magányosa álló tornyot kerítés vesz körbe. Ha valaki benyit a kertkapun, akkor az OSS-ben felugrik a riasztás, s ha a kolléga a meghatározott időn belül nem jelentkezik be, akkor a szolgáltató értesíti a rendőrséget illetéktelen behatolás miatt.

Pager
Ha jó idő van...
Forrás: corbis.com

Persze az OSS-ben nem csak a fizikai hálózattal foglalkoznak. Innen turkálnak bele a HLR-be, az MSC-be, itt orvosolják az esetleges SMSC-vel kapcsolatos problémákat, folyamatosan optimalizálják a rendszert és próbálják javítani a kihasználtságot. Kapcsolatban állnak az ügyfélszolgálattal is, hiszen előfordulhat, hogy az ügyfél olyan rendellenességet tapasztal, aminek kapcsán nem érkezett riasztás. Ilyenkor célzottan vizsgálják az adott tornyot, vagy hálózati eszközöket, szoftvereket. Az OSS-ben értelemszerűen 0-24 órában mindig kell lennie embernek, a nagyobb volumenű munkákat (amik esetleges leállásokkal járnak) pedig egyébként is éjszaka végzik el.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés