Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #65675776

    törölt tag

    válasz szicsu #2500 üzenetére

    És akkor még meg sem említettük a rendszerellenségeknek fentartott szanatóriumokat, mint pl a Gulag, és a kezdeti német koncentrációs táborok (bizony az eredeti céljuk ez volt). Meg aztán ott volt az euthanázia-program.

    Az ukránok és lengyelek sorsában megvolt a közös nevező a két fél részéről. Szintén elmondható ez a zsidókról. Az oroszok is szivesen irtották őket.


    A topic feléhez értünk! :R

    [Szerkesztve]

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2501 üzenetére

    Hitler nem talált fel semmi újat,mert a koncentrációs táborokat a britektől vette át.
    Egy nép írtását sztálintól.
    Sztálin lelkén több halál szárad mint Hitlerén csak azt senki sem emlegeti :(
    Igaz nem is volt olyan ''pontos könyvelésük'' a táborokról.
    Nagyon sok magyar is az életét vesztette az orosz munkatáborokban is.1945-ben százezreket vittek ki robotra,és utána is még rengeteg embert.Sajnos kevesen tértek haza évekkel később :(((

    mod: tényleg már nincs sok hátra, és nyitható a következő :C

    [Szerkesztve]

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • td

    senior tag

    válasz mityku #2498 üzenetére

    Ja, egyetértek. Remélhetőleg most csak nézettség-felmérést tartottak, aztán valamikor lesz még embernek való időben is. De sajnos erre kevés esélyt érzek. Viszont nem is látszott a filmen, hogy 2001-es, én azt hittem, valami régit szedtek elő.

    ''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''

  • mityku

    aktív tag

    válasz td #2503 üzenetére

    Tényleg nem látszott rajta, hogy 2001-es alkotás, ez lényegében mutatja, hogy nem is rossz alkotást hoztak össze a készítők.
    Mondjuk este 11-kor nézettség felmérérést csinálni szerintem hülyeség, a legtöbben addígra elbóbiskolnak! :D (köztük én is)

    Már csak ugyanennyi hsz és kérhetjük a moderátor bácsikat a topic második részének nyitásához!! :C

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • td

    senior tag

    válasz mityku #2504 üzenetére

    Ahhoz nem kell moderátor, vagy igen? Mindenesetre oda majd tuti bemehet az első hsz-be a korábbi jellemzésed (anyahajócsport stb.) :C

    ''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''

  • Kephamos

    addikt

    válasz cikasz #2435 üzenetére

    Az egyik osztálytársamtól kölcsönkaptam ma ezt a lapot és néhány tízperc olvasás után azt mondom, hogy nem rossz! Eddig nekem a művészetéről szóló cikk tetszett a legjobban.

  • mityku

    aktív tag

    válasz Kephamos #2506 üzenetére

    Egyébként a festményei közül a bécsi Városháza tetszett nekem. Nagyon precízen lett megfestve, ez egyébként a cikkben is írva van, hogy Hitler az apró részletekre nagyon odafigyelt (építészeti elemek, díszitések ábrázolása).

    td: nem tudom, hogy moderátornak kell szólni vagy simán meglehet nyitni a topic folytatását. :F De ez még odébb van! :D

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • #65675776

    törölt tag

    válasz mityku #2507 üzenetére

    A moderátor csak ahhoz kell, hogy archiválja az előző topicot (esetleg kiemelje az újat, de ez ezzel a topiccal nem hinném, hogy megtörténne). Megnyitni bárki megnyithatja a folytatást. Tapasztalatból mondom.

    És nem biztos, hogy olyan messze van a következő: az első évben (2004. 11. 08. -2005. 11. 08.) kb 1850 hsz született. Az azóta eltelt majdnem pontosan három hónap alatt további kb 700. Ha tartjuk a tempót, akkor év végére lehet nyitni a másikat.

    td: És akár linkelni is lehet a technológiai leírást.

    [Szerkesztve]

  • mityku

    aktív tag

    válasz #65675776 #2508 üzenetére

    Áhhh értem!!!
    Na akkor csak tessék szorgalmasan irogatni, különféle témákat feldobni, hadd pörögjön a topic!
    A kiemelést pedíg támogatnám!!!! :D Milyen jogon emeli ki pl az off topicot??? :F ;]

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • #65675776

    törölt tag

    válasz mityku #2509 üzenetére

    Ahhoz nagyon fontos témának kell ám lennie! A Fáradt gőzben nem sok ilyet találsz. ez pedig biztosan nem lesz az szerintem.

    A hsz-ok számának legegyszerűbb növelési módja: Gyantusz-t meg kell kérni rá, hogy mostmár ne írjon hosszú hsz-okat, hanem fejezetenként külön hsz! Két hónap se kellene az újat lehetne nyitni. :D

  • mityku

    aktív tag

    Miközben böngésztem a Múlt-kor portálját, több érdekes dolgot találtam, gondoltam belinkelem:

    A sárospataki könyvekkel kapcsolatban:
    [link]

    [link]

    Valaki nem vette fel szerdán a XXI. század c. műsort? Milyen volt a bemutatott korabeli film? Sajna nem voltam otthon a kérdéses időpontban! :(

    daa-raa: na akkor tessék Gyantusznak szólni, hogy mellőzze a közeljövőben az ilyen 30.000 karakteres hsz-ket! :D :DDD

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • mityku

    aktív tag

    Most néztem a fél 7-es híradót (rtl klub, tudom nem a leghitelesebb csatorna :D ) és érdekes dolgot mutattak benne! Még pedíg azt, hogy kiemelték a 2. világháborús német hadihajó a Graf Spree-n található bronz birodalmi sas-t. Elég szép méretű volt, az alatta látható horogkeresztet egy ponyvával letakarták. A hajót egyébként Montevideo partjainál süllyesztették el 1939-ben.

    Aki németül akar olvasni róla:
    [link]

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • Kephamos

    addikt

    válasz mityku #2507 üzenetére

    A festményeirő az a véleményem, hogy szépek, meg nagyon jók, kifogást nem emelhet senki, de em művészi, belőlem nem tudotak semmilyen érzést kiváltani.
    --------------
    A buszmegállóban olvastm a bunkeres cikket is, az eddik a No. 1.

  • mityku

    aktív tag

    válasz Kephamos #2513 üzenetére

    Én nem is mondtam, hogy művészi. Annyit mondtam, és ez az újságban is le van írva, hogy nagyon ügyelt apró részletekre. Mint tudjuk nem képei révén vált híressé a későbbiekben!

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • Gyantusz

    tag

    Gyanteusz egyébként mostanság sokat melózik / rohangál, meg próbál beiratkozni utolsó félévére, meg honlapot is szerkesztget (legalább is próbál).
    Úgyhogy ideje híján van, nincs sokat számítógép előtt.
    Csak szólt nekem, hogy szóljak nektek... :)

    Ez most egy kifejezetten rövid hsz.

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • szicsu

    őstag

    válasz Gyantusz #2515 üzenetére

    Létod nélküled kezd kihalni a topik, de valahogy életben tartjuk:D
    milyen honlapot csinálsz, és mivel küzdesz annyira?

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • szicsu

    őstag

    Hétvégén láttam az egyik adón a hood és a bismarck csatáját, ill a hood roncsainak felkutatását.
    Nem volt egy hasszantartó csata. és angol részrő nem sokan élték tú : csak 3 túlélő volt.
    De után acsúnyán helybenhagyték a bismarckot.
    Egy gigantikus hajó rövid éltpályát futott be,pedig voltak még benne lehetőségek, de nem kellett volna ennyire magára hagyni

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #1921 üzenetére

    ''A II.vh alatt a leghatékonyabban az amerikaiak alkalmazták a tengeralattjárókat, az összes elsüllyesztett japán hajó 70%-ért ők feleltek.''

    Csak azt nem montad akkor. hogy miért voltak ilyen hatékonyak az amcsi tengeralatjárók.é
    ÉS hétvégén megvilágosodtam,mert a japánok nem törődtek a tengeralattjáró lehárítással :(
    így azért jelentősen könnyebb harcolni, nem?

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • td

    senior tag

    Egy érdekes cikk, főleg a Hitler analízise c. bekezdés:

    [link]

    ''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''

  • csibor

    őstag

    válasz szicsu #2518 üzenetére

    Pedig volt valami müszer ami jelezte volna a tengeralatjárokat,a hatékonyságot látjuk.

  • mityku

    aktív tag

    válasz szicsu #2518 üzenetére

    Ez most komoly? :F Egy ilyen háborúban, csak használtak valamit? Az más kérdés, hogy milyen hatékonysággal! Gondolom, hogy a légifelderítést aktívan használták.
    Abból azért gondolom, hogy valamiféle elgondolásuk azért lehetett az elhárításról, mivel ők is szeretettel vetettek be tengeralattjárókat.

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • Kain

    senior tag

    válasz td #2519 üzenetére

    Elolvastam azt a passzust.Nekem ebből az jön le,h Adolf papa egy parazshiszomtikus elmebeteg volt,nőgyűlőlő,asexuális de homoba hajló hajlamokkal,ésatöbbi....

    Igy erőteljesen megkérdőjelezem az irás hitelességét,mert ez nekem nem tűnik többnek mocskolódásnál.....

  • szicsu

    őstag

    válasz mityku #2521 üzenetére

    A film szerint lesz@rták a veszteségeket.Csak annyit csináltak hogy fogyóban voltak a nagy szállító hajók,akkor már mindent bevetettek.

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • Gyantusz

    tag

    válasz szicsu #2516 üzenetére

    Megbíztak, ill. bevállaltam a DMK honlapját, mert senki sem csinálta már egy ideje (csak fel lett pakolva augusztus környékén és kész), nekem meg már ez kezdte szúrni a szememet:
    http://www.demak.hu
    [link]

    Úgyhogy a hét végétől ''vakargatom'' egy kicsit ezt az oldalt offlányban, amennyire időm engedi.
    Elvégre mi vagyunk az ország első és (eddig sajnos) egyetlen hivatalosan is bejegyzett makettező klubja (kb. 30-ból!), így illene már valamit mutani a digitális világ felé is (főleg külföldre).
    Az első frissítés majd úgy 4-5 hét múlva várható. Természetesen elsősorban a makettezés a fő csapásirány (civil és katonai ''járművek'' egyaránt), de ez idővel bővül majd (úgy év végére).
    Nagyjából ennyi.


    Más:
    Bismarck vs. Hood:
    Ludovic Kennedy: Óriások csatája - A Bismarck csatahajó üldözésének és elsüllyesztésének története (Európa Könyvkiadó Budapest, 1983.[link], Corvina Kiadó, 2001.[link])

    Mellesleg, ha jól rémlik a Galland-életrajzból, épp' a JG 26 ''Schlageter'' volt megbízva (JG: Jagdgeschwader = vadászezred), hogy fedezzék, ők adták (volna) a légi fedezetet, csak hát a gyökér Kriegsmarine nehogy már rá legyen utalva a Lutfwaffe-ra, ők is meg tudják oldani a hajó biztonságát. A hajó túlment a Me-109E-4-ek(?) hatótávján (hogy mi az istenért nem volt rajtuk póttank, azt nem tudom, mikor már a He-51-eken is volt spanyolban...), szóval szépen a vízbe taposták a hajót, mellesleg tök jogosan (önelégült gyökerek)!!!


    Málta:
    A sziget feletti légi háborúról, egészen pontosan az 1942. február-április között lezajlottakról viszonylag részletes - monográfia-jellegű - cikkek:
    AERO Magazin 2002/3., 57-61. o. - Málta ''csak'' egy sziget volt - I. rész
    AERO Magazin 2002/4., 57-61. o. - Málta ''csak'' egy sziget volt - II. rész

    Ez is fejezete a ''Miért voltak pancserek a németek a II. világháborúban'' c. esszémben.
    A sziget bevételére megtervezett hadművelet neve:
    Herkules-hadművelet. Jó ''googlizást''. :)


    Tengeralattjárókról:
    Sasold át újra azt a hsz-környéket és ráakadsz olyan szavakra, mint: szonár és ASDIC (Anti-submarine Detection Investigation Committee).

    [Szerkesztve]

    [Szerkesztve]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Gyantusz

    tag

    válasz norbiphu #2450 üzenetére

    Mivel letettetek a pályázatról, így 1-2 könyv D-Day témában:

    Stephen E. Ambrose: D-NAP - 1944. június 6., a partraszállás hiteles története (Aquila Könyvikadó Debrecen, 1997.). Ellenőrző szerkesztő: Dr. Molnár György...
    A 669. oldaltól a 687. oldalig található egy függelék, amiben felsorolja az író..., de inkább idézek:
    ''Az Eisenhower Center anyagához szóbeli közlésekkel és írásos anyagokkal hozzájárult veteránok névsora az 1993. augusztus 13-i állapot szerint.''
    És név-felsorolás, mint tette anno Gárdonyi az Egri csillagokban.
    Ilyen név közttük, mint: Richard D. Winters (687. o.).
    Lásd: Band of Brothers; 2/506 PIR 101st US (Airborne) Infantry Division E-Company parancsnoka, majd később a 2. zászlóalj parancsnoka (506. ezred, 2. zászlóalj)
    Szóval elég hitelesnek tűnik angolszász részről.

    Stephen Badsey: D-DAY - A partraszállás története a normandiai partoktól Franciaország felszabadításáig (Ferenczy Könyv- és Lapkiadó, )
    A könyv inkább képeskönyv (ami annyira nem baj), a képaláírások néhol hiányosak, ill. elírtak, de egész jó. Főleg azért, mert 8. oldalon ott a katonáknak hivatalosan kiadott teljes Eisenhower-levél.
    ''Soldiers, Sailors and Airmen of the Allied Expeditionary Force!''
    Lásd Band of Brothers Part 1. vége...

    No, és hogy ne maradjon ki senki:
    Edmund Blandford: A part két oldalán - A partraszállás és Európa védelme 1944-ben (Hajja&Fiai Kiadó, 2000.). Fordította: Halmai Péter... :D
    A cím magáért beszél.

    No meg a Fortitude hadművelet ([link]), és társai...
    És a sok Top Gun cikk az elmúlt 15 évből.

    <mod: a légi szállítós ''hsz.'' közfelháborodás miatt elnapolva>

    [Szerkesztve]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • szicsu

    őstag

    válasz Gyantusz #2525 üzenetére

    ''A hajó túlment a Me-109E-4-ek(?) hatótávján (hogy mi az istenért nem volt rajtuk póttank, azt nem tudom, mikor már a He-51-eken is volt spanyolban...), szóval szépen a vízbe taposták a hajót, mellesleg tök jogosan (önelégült gyökerek)!!!''

    át igen a pót tank,nem nagyon használták a németek ,pedig az amcsik előszeretettel alkalmazták a P-51 eseknél főleg,mikor b-24 eseket kisérgették németo fölé.
    A bismark helyzete nem lett volna annyira rossz,ha nem pont a kormánylapátját találja el egy torpedó. elég ciki az ilyen dolog.


    ''Tengeralattjárókról:
    Sasold át újra azt a hsz-környéket és ráakadsz olyan szavakra, mint: szonár és ASDIC (Anti-submarine Detection Investigation Committee).''

    ezt most miéééééééé :F

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • #65675776

    törölt tag

    válasz szicsu #2527 üzenetére

    A Bismark helyzetén, esélyein egy dolog javíthatott volna csak: a Graf Zeppelin.

    Gyantusz viszont rosszul mondta. Nem a 109-ek hatótávolságán, hanem a hatósugarán ment kívülre a teknő. Lényeges különbség! A hatósugarat tipikusan a hatótávolság harmadában állapítják meg.

    Hatótávolság: a tipikus felszereléssel (üzemanyag, fegyverzet) lerepülhető maximális távolság.

    Hatósugár (más néven akciórádiusz): az a távolság, ahol tipikus felszereléssel harcolni tud a gép és onnan biztonsággal vissza is tér (azaz áll ki- és rárepülésből, cél feletti harcból és visszatérésből).

    Átrepülési távolság: Maximális külső és belső üzemanyaggal, fegyverzet nélkül lerepülhető maximális távolság.

    Áttelepülési távolság: Maximális külső és belső üzemanyaggal, tipikus fegyverzettel lerepülhető maximális távolság.

    A japánok alapvető hibája az volt, hogy nem vezették be a konvojrendszert. Persze ez náluk kényszerlépés is volt, két okból kifolyólag:

    1. Ezernyi szigetet kellett ellátniuk, emiatt kénytelenek voltak szétforgácsolni a szállítóhajó-flottájukat. Azért legalább a szállítási gerincvonalakon bevezethették volna.

    2. Nem rendelkeztek a konvojkísérethez megfelelő mennyiségű és minőségű hadihajókkal.

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2528 üzenetére

    ha fogalmaknál tarunk nekem is lenne néhány kérdésem:
    pergőtűz, zárótűz,zavarótűz,tűzcsapás,
    most csak ennyit kérdeznék:d

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2528 üzenetére

    Ez milyen heveder lehet? [link]

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • csibor

    őstag

    válasz Kain #2531 üzenetére

    Igen ez biztosan az.Hevedereztem eleget,most is belesajognak az ujjaim a gondolatba.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz szicsu #2529 üzenetére

    A tűzcsapás rövid ideig tartó erőteljes támadás rövid szakaszon.
    A zavarótűz szorványos néhány lövedékes támadás, alapvető célja az ellenség mindennapi tevékenységének korlátozása, zavarása (igazán akkor hatásos ha mindig máskor történik).
    A zárótűz egy adott szakaszra leadott nagyerejű támadás. Feladata lehet pl a saját csapatok fedezése.
    A Pergőtűz amolyan minden ami a csövön kifér jellegű.

    A heveder tényleg a PK(M) egybefüggő hevedere. A kép viszont tükrözve van.

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2533 üzenetére

    Támadások előtt a tüzérség milyen modon készítette elő a trepet?
    az első vh.ban is voltak tüzérségi előkészítések,és volt olyan ami több hétig is eltartott. ott miyen módon tuzeltek.
    Egy üteg mennyi ideig tud pergőtözet zúdítani az ellenségre megállás nélkül

    az lehet, csak azért kérdeztem, mert ez a heveder enm esik szét,és talán újratölthető.

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • #65675776

    törölt tag

    válasz szicsu #2534 üzenetére

    A sok hetes tüzérségi előkészítésnek gyakorlatilag semmi értelme nem volt, mivel figyelmeztette az ellent a támadásra. Illetve bemérhetőek voltak a tüzérség állásai, ami ellencsapást eredményezhetett.

    Ha gyorsan akarsz előretörni és meg akarod lepni az ellent, akkor nem alkalmazol tüzérségi előkészítést, vagy azonnal indítod a csapataidat és folyamatosan görgeted előre a tüzérségi szőnyeget.

    Ameddig volt lőszer és megfelelő mennyiségű löveg addig lehetett lőni.

    A széteső heveder is újratőlthető, de gépeket igényel.

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2535 üzenetére

    milyen módszerrel lehetett bemérni az ellensége tüzérséget?

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • #65675776

    törölt tag

    válasz szicsu #2536 üzenetére

    Torkolattüzek helyzete, becsapódások... Ezernyi módszer van rá.

  • norbiphu

    senior tag

    válasz mityku #2507 üzenetére

    ezt a képet meg tudnád mutatni? találtam egy-két épületről hitler-festményeket de ezt nem találom.

    köszi
    Screammm

    "Hmm," sed teh lolrus. "Maybe we shud go ask Ceiling Cat?"

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2537 üzenetére

    de pl egy 25 km hatótávolságú német löveget bemérni, az kicsit nehézkes a nagy távolság miatt, nem?

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • norbiphu

    senior tag

    válasz szicsu #2539 üzenetére

    Valószínűleg nehézkes, de több becsapódásnál (mert ugyebár nem egyet lőttek általában) nő a bemérés pontossága.
    Ha meg nagyjából meghatározzák odaküldenek egy felderítőgépet és tádám.
    Persze ez nem biztos, hogy így van, de vhogy így tartom logikusnak.

    "Hmm," sed teh lolrus. "Maybe we shud go ask Ceiling Cat?"

  • szicsu

    őstag

    válasz norbiphu #2540 üzenetére

    hát igen, de a lövegeket általában ellátták légvédelemmel is.
    Ha a felderító alacsonyan jött akkor leszedték,ha magasan,akkor nem láttam meg az álcázott lövegeket.Sztem

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • mityku

    aktív tag

    válasz norbiphu #2538 üzenetére

    Hali!

    Én ezt a decemberi-januári összevont első számban láttam! (52. oldal, A bécsi Rathaus 1911)

    Tüzérségi tűz:
    Ahogyan az előttem szólók is említették, hosszú tűzcsapást nem érdemes alkalmazni, mert könnyen bemérhető. Tegnap olvastam Nosztalgiából egy korábbi Aranysas-t, ahol szó volt a csendes-óceáni harcokról, az amcsik mikor az egyik szigetet foglalták vissza, ott is a csatahajókról küldték az ''éldást 1-2 órán keresztűl, aztán amikor a szigethez közelebb merészkedtek, ott a japánok jól bemért tüze 2 hajót is elsüllyesztett. Szóvolt még olyanról is, hogy a támadás előtt 1 hétig bombázzák a szigetet repülőgépekről, de elvetették ezt az ötletet, mert valaki más azt mondta, hogy a legnagyobb kárt az első 3 napban tudják az ellenség erődítményeiben okozni. A sziget talán Iwo Jima volt. Ott esett el valami 6xxx amcsi katona, japánok közül meg csak 2xx-an estek fogásba.

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • Gyantusz

    tag

    válasz szicsu #2530 üzenetére

    ''ezt most miéééééééé'' (2527. hsz.)
    Igazából mityku hsz-ét illette volna (2521. hsz.), de elnéztem, hiába, nem délután volt már akkor...
    De még 1-2 feloldás:
    SONAR: Sound Navigation And Ranging
    RADAR: Radio Detecting And Ranging

    Egyébként a Me 109 E-7-től kezdve rendszeresen használták a póttankokat (német nevén: Zusatzbehälter, magyar neve: tök - formája miatt) járőrözésre és kísérővadász szerepkörre egyaránt. Ez az altípus 1940 augusztusától lett gyártva, kapott egy 300 literes (79 gal.) póttartályt a hasa alá (Gallandék erőteljes szorgalmazására). Az első ilyen elvesztését légi harcban 1940. augusztus 31-én jelentették Biggin Hill felett (Nagy-Britannia).
    (ld. Kenneth A. Merrick: German Aircraft Interiors 1935-1945 - Vol. 1., 88. o.)
    Különben értelmességre vall, hogy ezeket a ''tököket'' alkalmazták az összes többi típuson is: Me 110, 210 / 410, 262, FW 190, stb. Ésszerű sorozatgyártás.


    A képen látható fegyver (2530. hsz.) egy PKM (a file nevében is benne van), ami a Magyar Honvédségben is hadrendben áll (csibor nagy bánatára :) ). 1969-től gyártják, amúgy hatásos, pontos, strapabíró, nagy tűzerejű géppuska. Teljes, 50-es hevederem nekem is van, gyakorolgattam vele otthon 1-2szer, de hamar abba hagytam, nem éppen ujjkímélő ''szerkezet''...
    PKM = Pulemjot Kalasnyikova Modernizírovannij = modernizált Kalasnyikov-géppuska (épp' visszafelé olvasva)
    A képen ráadásul elég magasan van a fegyver, így lehet a háromlábú állványon van (Sztyepanov-állvány, szovjet típusjele: 6T5). Ha igen, ebben az esetben már PKMSz a neve (Sz = Sztankovij, és kivételesen nem a fejlesztő nevét viseli az Sz betű).
    Persze lehet homokzsákokon is...
    A heveder igen, az, nem széteső acél heveder, a kapcsolóelemek acélhuzalok. Ebben a hevederben a lőszerek mindegyike páncéltörő, szürke színűek a lövedékcsúcsok (a zöld színű a nyomjelzősé).

    A PKM-ről bővebben:
    Kaliber 2002. június (14-18. o.) - A Kalasnyikov-géppuska I. rész,
    Kaliber 2002. július (20-25. o.) - A Kalasnyikov-géppuska II. rész.


    daa-raa:
    hatótáv-hatósugár (akciórádiusz) teljesen igaz!
    Benéztem, ill. nem figyeltem rá...!
    Nincs mentség.

    ''A kép viszont tükrözve van.''
    Ezt hogy érted? A PKM jobbról-balra adogat, szerintem jó a kép.
    (a német MG 34 / 42 / 3 pedig balról-jobbra, de ez most nem volt kérdés)

    [Szerkesztve]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Gyantusz

    tag

    válasz szicsu #2536 üzenetére

    ''Támadások előtt a tüzérség milyen modon készítette elő a trepet?'' (2534. hsz.)
    Ma már ezt inkább a légierő végzi precíziós csapásmérésekkel.
    De egyébként beirányozzák a területet különféle geodéziai módszerekkel és rádión módosítanak a koordinátákon, aztán ''tűzcsapás''.

    Felderítés:
    Az I. vh-ban előszertetettel alkalmazta mindkét fél (német-francia) a léggömböket tüzérségi megfigyelőként.
    No meg a civil hírszerzés sem elhanyagolható. Ilyen ''jószágot'' nem lehet rejtve szállítani, a helybeliek közé beszivárgott felderítők és a helyi ellenállók gond nélkül jelenteni tudták, hogy hol van, mekkora és hány fő a kisegítő személyzet, mennyi lőszere van, milyen a gépesítés, lőszerellátás, üzemeltetési szokások, stb. (a környéken szántó parasztok mindezeket feltünés nélkül meg tudják figyelni). A többi, ezen infók kiértékelése és az ellentevékenység megtervezése már a katonai elemzők dolga.

    A tüzérségi fogalommeghatározást még annyival kiegészíteném, hogy a kezdeti lövésszám (ált. tűzgyorsaság) mindíg nagy, 6-8 lövés / perc (10 mp / lövés), de folyamatos, tartó tüzelés esetén ez lecsökken 2-3 lövés / percre lövegenként (1 ütegben min. 4 db löveg van, ill. ma már inkább ''tűzfegyver'', ld. MLRS, v. ADATS). Azért nagyobb számú az első sorozat (tűzcsapás), mert ez a legváratlanabb, és egyben a legfontosabb is! És azért csökken le, mert ilyenkor nagy mértékben kopik a cső belseje és nagyon felmelegszik. => Környezeti (szélterhelés, eső, dara :D , hó) hatásoknak kitéve (fujdogáló szél) a hosszú csőpalást bizonyos szakaszai nem egyenletesen, nem azonos idővel hülnek le. => A hőtágulás miatt a cső ''elkanyarodik'', elhajlik. Noha ez minimálisnak látszik (pár mm), de ez 10.000-30.000 m-es lőtávnál már tetemes mellélövést eredményez (felesleges kár és lőszerpocséklás)!
    Ugyan ez megfigyelhető a duplacsövű puskáknál is: az elsütött cső ''elhúzza'' a hideget (személy szerint ezért nem szívlelem őket).
    Nagy űrmérethosszú harckocsilöveg-csövek egyes típusain hőköpenyt alkalmaznak a paláston (másoknál megnövelik a cső falvastagságát), ami ezt az egyenetlen kihülést hivatott kiküszöbölni (pl. Challenger I.-en jól megfigyelhető).


    Érdemes itt kitérni a három alapvető lövegtípusra:
    - ágyú: minden 20 mm, vagy annál nagyobb űrméretű csöves tűzfegyver. Csőhossza az űrméret 30-152-szerese (más szóval ''kaliberhossz'', de inkább az ''űrmérethossz'' a helyes, ezt jelzi pl. az L/70 = KwK 42 esetén 75 mm * 70, azaz 5250 mm a cső hossza csőfartól-csőtorkolatig --- és nem csőszájfékig, mert az csak egy csőszerelék!), lőtávolságuk 7.000-115.000 méter => az ágyú az hosszú csövű löveg. Alsó szögcsoporttal, viszonylag lapos röppályával tüzelnek (a harckocsiágyúk és a hajóágyúk tipikusan ilyen lövegek).
    - tarack: csöve lényegesen rövidebb, hosszuk az űrméretük 12-30-szorosa, lőtávolságuk 5.000-30.000 méter. Alsó és felső szögcsoporttal egyaránt tüzelhetnek (pl. az amerikai M1 ''Black Dragon'', vagy a német 40 M 10,5 mm űrméretű ''Göring-tarack'', azt hiszem, ezt hívták a németek ''dongónak'', vagy a még ma is rendszerben álló amerikai M102, ill. a Szárazföldi tűzerő c. könyvben is látható M198).
    - mozsár (ami nem = az aknavetővel!, noha mindkettőt ''mortar''-nak nevezik az angolok): Nagy űrméretűek voltak, meredek röppályával, és csak felső szögcsoporttal voltak képesek tüzelni (tipikusan ilyen az osztrák-magyar 1911 M 30,5 cm űrméretű mozsár).
    Helyüket ma már teljesen átvették az aknavetők. Csőhosszuk ezeknek a legkisebb.
    Előnyei: olcsó gyártás, könnyű => jól mozgatható, rövid cső miatt gyors lehülés => nagy tűzgyorsaság. Csőhosszuk az űrméret 7-18-szorosa, maximális lőtávolságuk 200-10.500 méter.
    Léteznek még hibrid megoldások is: a tarackágyúk (pl. a szovjet D-20, v. az angol FH 70 önjáró változata az AS 90, stb.), és az ágyútarackok (pl. M 1934 és az M 1937, mindkettő űrmérete 152,4 mm, stb.).

    Alapvető eltérés a lövegek között tehát a függőleges irányzó-szögcsoportban rejlik, de alapvetően az előbb említett 3 csoportba osztályozhatóak.
    Oldalirányú manőverezést (tűzkövetést) elsősorban a lövegtalpak terpesztésével érték el a két világháború között (és azóta alkalmazzák), elsőként két francia mérnök szerkesztett ilyeneket (Deport-féle és Filloux-féle).
    (Megj.: az első (lég)aknavetők alkalmazói között voltunk az 1848-1849-es szabadságharc idején, majd korszerű elvek szerint szerkesztetteket is fejlesztettünk az I. vh. előtt!)

    A II. világháború legnagyobb űrméretű lövegét az amerikaiak építették, neve ''Little David'', űrmérete 940 mm, 1944-ben állt szolgálatba, lőtáv 8 kilóméter. Össztömege kb. 97 tonna, egy lövedék indításához 122 kilógram lőpor kellett...! Gyakorlati haszna = 0, inkább csak kísérleti jellegű építés volt.

    Bővebben:
    Kováts Zoltán / Lugosi József / Nagy István / Sárhidai Gyula: Tábori tüzérség - típuskönyv (Zrínyi Katonai Kiadó, Budapest, 1988.)


    td.: (2423. hsz.) a mai napig nem tudom, miért hullámos némelyik ágyú lövegpajzsa felül (pedig foglalkoztat már egy pár éve...)! És nem csak németre jellemző, mert az angol 6 fontos (de lehet 7) pc.törő ágyúé is ilyen volt.

    [Szerkesztve]

    [Szerkesztve]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • td

    senior tag

    Gyantusz: Aztán kiderülne, hogy csak díszítés az a hullám :D Na mondjuk tényleg nem jut eszembe más, mint hogy szilárdságra jobb lehet, tehát ha pl. betalál valami ''erős'', akkor nem törnek le darabok a széléből. De nem vagyok anyagtechnológus, úgyhogy most nem is okoskodom tovább.
    Ami a póttankokat illeti, úgy tudom, a Messerek nagyon rosszul voltak manőverezhetők velük, légiharcban nem is szívesen használták a pilóták. Egyszerűen elrontotta a gép jó irányíthatóságát.

    Kain: Lehetséges. Én nem tudom, mennyi igaz belőle, mindenesetre valóban elég meredek dolgokat állít a cikk.

    ''Pre-visualization hardware by AMD Opteron processors.''

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Gyantusz #2544 üzenetére

    Az adogatási irányt bizony elnéztem. Ott a pont.

    (Ez a dara kicsit erős volt! Gyantával van tele a tokom! :DD )

    ''...ma már inkább ''tűzfegyver'', ld. MLRS, v. ADATS''

    Ezzel az a probléma, hogy ezek rakétafegyverek, amelyek szintén a tűzfegyverek közé tartoznak, akárcsak a pisztolyok puskák. (A tűzfegyver pontos definícióját most lusta vagyok előkeresni. Kb úgy szól egyébként, hogy ''égés során kiterjedő gázok által hajtott lövedéket tüzelő fegyverek''.

    Amit meg lehet még figyelni a Challengerek és minden korszerű nyugati harckocsi csőtorkolatán az az elhajlásmérő egyik eleme. Ennek adatait szintén betáplálják a tűzvezető-rendszerbe, és helyesbítik vele a célzási pontot. [link]


    A csőhosszról: a csőfartól csak az öntöltő pisztolyok esetén szokás ezt mérni. Egyéb fegyvercsövek esetén az átmeneti kúp csőtorkolat felé eső végétől a csőtorkolatig.

    A mozsár nem feltétlenül egyszerű és könnyen mozgatható. Lásd pl Karl.


    A lövegpajzs tetejének hullámosítására szerintem aránylag egyszerű lehet a magyarázat. Nem igazán növeli a löveg profilját (mivel nem teljes szélességben olyan magas csak periodikusan. Felderíthetőségi szempontból igazából a hullámvölgyek legalsó pontja számít) annál inkább a védettségét (itt viszont a hullámhegy felső csúcspontja mérvadó). Lényegében extra védelem minimális többlet anyagráfordítással és tömegnövekménnyel. Persze ez csak hipotézis.


    td: Ezért is szokás a harc megkezdése előtt ledobni őket.

    [Szerkesztve]

  • szicsu

    őstag

    válasz Gyantusz #2544 üzenetére

    A mai hadviselés már sokban eltér a II. vh-stól.
    De akkoriban megnéztem volna egy tüzérségi párbajt.

    A tűzcsapásra akkor a legalkalmasabb volt a katyusa?
    igaz, az rakéta fegyver volt.de rövid idő alatt borzalmas pusztítást tudot végrehajtani.
    Az oroszok sikeresen alkalmazták nagy tömegben.

    Melyik ágyú képes 115 000 méteres lövésre?

    Az aknavetők nagyobb szerepet keptak a vöröshadseregben mint a németeknél.De vajon miért?
    Az oroszoknak volt aknavetőjük 160mm -es ürméretig (ha jó tudom :B )
    És nagyon jól cséloztak vele.Az aknavetőkkel olyan célpontok is elérhetők,amik tüzérséggel nehezen vagy lehetetlen a röppálya miatt.
    A harckocsikra is veszélyesek voltak az aknavetők?

    A harckocsik közdőtere milyen módon volt szellőztetve harc alatt, hiszen a lőporgázoknak valahogy távozni kellett.

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • szicsu

    őstag

    válasz #65675776 #2546 üzenetére

    A dora sem a mozgékonyságáról volt híres [link] :D

    ''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''

  • Gyantusz

    tag

    válasz td #2545 üzenetére

    ''Aztán kiderülne, hogy csak díszítés az a hullám.''
    Ja, röhögnék egyet! Okfejtésedben (okfejtésetekben) lehet valami.

    A ''messerek'', vagy ahogy a magyarok nevezték (durva fordításból), a ''fűrészek'', minden más függesztménnyel nehezen manővereztek. Értsd ez alatt pl. a ''nehéz messzereket'': a szárnyágyúsokat (pl. Me 109 G-6/R4, ill. /R6), amiket az angolszász bombázó kötetékek ellen küldtek, olyanok voltak, mint a vízparton totyogó kacsák, ráadásul még páncélozni sem lehetett őket a jelentős teljesítmény romlás elkerülése végett.
    Üresen, ''kopaszon'' fordulókörének sugara sem volt kielégítően kicsi, szárnyának felületi terhelése szintén nagyobb volt, mint kortársaié, a kilátás belőle nem egy ''leányálom'', gépágyúinak száma sem egy ''űberállat'', így ebből fakadóan szorgalmazta Adolf Galland, a Jadgflieger-ek (vadászpilóták) főszemlélője, hogy 1942-re futtassák ki a gyártását és térjenk át az FW 190 tömeggyártására, mert utóbbi jelentős(ebb) fölényt produkál a szövetséges frontokon (ellenfele, az 1942 nyarán megjelenő Spitfire IX-ig minden vadász-típust felülmúlt).
    A ''fóka'' előnyei (FW 190 beceneve):
    - alacsony szárnyfelületi terhelés,
    - kis ''fordulósugár'',
    - nagy orsózó szögsebesség,
    - kiváló kilátást nyújtó kabintető (ami légiharcban elengedhetetlenűl fontos),
    - erős szárkányszerkezet,
    - több feladatra való átépíthetőség (csatagép, zubó(németül ez a Stuka = Sturzkampfflugzeug), ''faltörő kos''= Sturmbock - jelentősen páncélozott példányok bombázók elleni nehéz fegyverzettel, magassági vadász, éjszakai vadász, stb.)
    Szinte minden feladatkört el tudott látni, kiváló többfeladatú gép!
    Hátránya talán az, hogy:
    - csillagmotorja (BMW 801) nem volt túl megbízható túlmelegedés végett (hogy miért nem raktak hűtőzsalukat a motor mögötti burkolatra, az megint rejtély számomra, hisz az összes amerikai csillagmotoros gépen ott voltak a kitéríthető zsaluelemek, amiket ők is láthattak az USA-ban már 1935-38 között is), sok pilóta lába ''megízzadt'' repülés közben, az FW 190 A-8 gyártásáig, valamint
    - 7000 méter felett már nem volt kielégítő a motor teljesítménye. => Igény már 1941 közepén (már a típus berepülése alatt is) egy soros motoros magassági vadászra.

    Nem lehet kifogás az, hogy a Junkers Jumo 213 motor nem állt még rendelkezésre a magassági vadász kialakításához (mert tényleg nem), ugyanis építettek FW 190 törzsbe Daimler-Benz 603 E / L motorokat (Ta 152 C-0 / C-1, 1945 tavaszán), szóval gond nélkül ki lehetett volna alakítani a csillagmotoros ''fóka'' bázisán a magassági vadász altípusokat is, már 1942-43-ban (ha akarják, de a Messerschmitt-lobbi...), hisz az esetlegesen már nem gyártott ''fűrészekből'' kikerülő soros motor pont ez a típus (DB 601 / 605 / 603).
    Később a soros motoros lett a ''hosszú-orrú fóka'' (FW 190 D-9 / -11 / -13 Junkers Jumo 213 A / E / F motorokkal; a felszerelés össze-vissza történt, mikor-melyik motorból volt <A/E/F>)

    Egy típust, FW 190, kellett volna csak gyártani hegyekbe (1942 közepétől, mint ahogy tették azt az angolok is a Spit-ekkel!). A Messerschmitt-gyárak különösen alkalmasak voltak erre a tömegtermelésre!
    Már ha csak azt nézzük, hogy a Me 109-ből 1945 áprilisáig több, mint 33.000 db-ot gyártottak, ezzel minden idők legnagyobb példányszámban legyártott vadászgépe lett.
    (FW 190 / Ta 152-ből kb. 19.570 db 1941-1945 májusa között)

    E helyett mint csináltak?
    Gyártották a két típust párhuzamosan.
    Természetesen ''Willy'' Messerschmitt jól felfogott gazdasági (és politikai) érdekei miatt...
    (a Me 109-en próbáltak tupírozni Me 209, Me 309 jelzéssel, de halva született ötletek voltak).

    Az FW 190 kivállóságát mi sem bizonyítja jobban, hogy az angolok tervbe vették 1 példány elrablását Abbeville-ből, a II./JG 26 egységtől (ami épp' Galland régi egysége volt). Becenevük: az ''Abbeville-i fiúk'' (Me 109-eik motorburkolata sárgára festve).

    A póttankok dobása (aki gamélt már ilyen szimulátorral, ismerheti a: ''Zusatzbehälter weg!'' parancsot) létező művelet volt minden nemzet vadászgépein, persze előfordult olyan, hogy nem estek le. A dobás miatt legelőször ebből ''evett'' a motor, minél hamarább ki kellett fogyaztani, hogy a bevetési körzetben már csak a fő-tüzelőanyag tartályokból repüljenek, a repülőbenzint ne pocsékolják el az esetleg ki nem szívott tökök ledobásával (németeknél 87-es, 96-os oktánszámú benzinek, előbbi a B4, utóbbi a C3 jelzésű).
    A le nem esés minden gépnél előfordult, Me 109, P-51, FW 190, P-47, stb.
    Ha mégis leesett, akkor odalent (például az Alföldön) nem kis riadalmat keltett ''az amerikai szezon'' idején, mikor a P-51-ek, P-38-ak, Me 109-ek tökei ''potyogtak'' lefelé a szántóföldekre...
    Szegény magyar paraszt bácsik / nénik nem tudhatták, hogy nem bombák azok, hanem ''csak'' póttartályok.

    Hááát, ne haragudjon érte senki, de én szívesen vissza mennék az időben és felvenném kamerával ezeket az eseményeket! Nem mindennapi látvány volt (szerencsére) 300-400 db négymotoros bombázógép és az őket kísérő ugyanennyi vadász látványa, akik 30-50 db magyar-német vadásszal ''viaskodnak'' (a többség átzuhant a köteléken, lőbillentyűket tövig nyomva, aztán zuhanó repülésben irány Veszprém, meg ki-merre látott).
    Persze a támadott városok látványa sem volt az utána...

    Egy szerintem kiváló és mindenki számára elérhető könyv az FW 190-ről:
    Alfred Price: Focke Wulf - Az Fw 190-es szolgálatban (Hajja&Fiai Könyvkiadó, 2000.)
    Az előszót maga Adolf Galland írta az első kiadáshoz...
    Utolsó előtti mondat:
    ''Úgy hiszem, a múlt tanulságai közül a legfontosabb, hogy a légierő, a légtér uralma alapvető bármilyen katonai vállalkozás sikeréhez.'' - Adolf Galland (Császár László fordítása)
    Természetesen, mint daa-raa is említette, egy bizonyos olasz, Douhet-nek is eszébe jutott ez, csak jópártízévvelkorábban (XX. század eleje).

    <hogy miért ''Fw'', az megint rejtély számomra, több angol monográfia is így írja, holott a két cégalapító családnevének kezdő betűit jelölik, amik főnevek, meg úgy egyébként is: ha ''kicsinyítenénk'', akkor Focke-t kellene kicsivel írni, mert kilépett a cégtől (fW)>

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

Új hozzászólás Aktív témák