Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz z123456789 #45013 üzenetére

    Nem akkor ken jól az olaj, mikor alig bírod kavarni a kanállal, hanem amikor hígan folyik magától. Ergo a kenési képesség nem egyenesen arányos azzal, hogy mennyire könnyen szivattyúzható. És nem is fordítottan arányos. Igazából nincsenek is egy függvényen :)

    Az ideális az lenne, ha mindig ugyanolyan lenne az olaj. Mindig olyan lenne, amilyen 100°C környékén. Azért, mert a motorfejlesztők erre az állapotra koncentrálnak. Szinte mindent ehhez állítanak be, és amikor ennél hidegebb, az mindig rosszabb. Ezt honnan tudjuk: onnan, hogy azok a motorok élik túl a többit, amelyek folymatosan, megállás nélkül mennek ezer kilométereket. Amelyek pedig 10-30 km-t mennek, azok meg hamarabb elhasalnak. A városi 2 km-es autók meg még előbb.
    Ha igaz lenne az, hogy az olaj nem jó ha híg (mármint ami az emberek szerint híg), akkor a motorok minden erővel arra koncentrálnának, hogy hűtsék az olajat annyira, hogy jó sűrű maradjon.

    Nem igazán van olyan pontja a motornak, ahol az a jó, ha a megfelelően kiválasztott olaj minél sűrűbb annál jobb. Se a szivattyúban, se a csatornákban, se a szelepszáraknál, se a szelepvezérlésnél, se a hengerfalon, se a dugattyúgyűrűknél, se a hajtórúd és egyéb csapágyaknál. Az emberek képzeletében az éppen kenő olaj egy jó vastag olajréteg. Lehetőleg zsírszerűen sűrűn. Ami ha így lenne, hatalmas fölösleges plusz ellenállást jelentene szinte az össze alkatrészre nézve. Az egyetlen pont ahol látszólag a sűrű kemény olaj lenne jó, az a hidrodinamikus csapágykenés. De ott sem lesz az valójában. A sűrű, nehezen mozgó olajban nem lesz ideális a kialakuló filmréteg, lassú lesz az olaj mozgása, ellenállást fog jelenteni a tengelynek, és instabil lesz a filmréteg. Hidegen éppen ilyen. Viszont már alapjáraton elég az olajnyomás ahhoz, hogy a tengelykenés ideális legyen...melegen. Ennél üzemszerűen mindig csak nagyobb nyomással jut oda az olaj.

    Ettől függetlenül: amelyik autóba nincs előírva/megengedve mondjuk egy 0W20-as olajviszkozitás, abba ne tegye bele senki. De a legkisebb könyv szerint megengedett viszkozitást nyugodtan beleteheti.
    Illetve akinek az autójához meg van engedve a 0W20, az tudjon róla, hogy 95% eséllyel az autó azzal is jött ki a gyárból, vagyis az első 5000-10000 km-t ilyennel tette meg az autó.
    Illetve a 0W40-es olajok melegen kellően sűrűek ahhoz, hogy tökéletesen kenjenek, viszont hidegen jóval hígabbak, mint az 5W vagy 10W társaik. Vagyis hidegben jobbak. Melegen meg pont jók.

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák